Wanneer Stokke van new born naar baby set?

15-03-2019 10:52 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben even nieuwsgierig wanneer jullie kindje over ging in de kinderstoel. Ik heb zelf de tripp trapp van Stokke en op dit moment zit onze dochter in de New Born set. Nu is ze bijna 7 maanden en ze weegt 8,5 kilo (was al flink bij de geboorte).
Nu kan ze sinds een week zelfstandig zitten zonder om te vallen.
Kan ik haar dan nu in de kinderstoel zetten? (de babyset van stokke) of is dit aan een bepaalde leeftijd verbonden? Het gaat om zo'n 3 eetmomenten per dag dat ze er zal zitten.

Groetjes en alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
volgens Stokke zelf, vanaf 6 maanden: https://www.stokke.com/NLD/nl-nl/stokke ... tures.html
Alle reacties Link kopieren
Ze kan nog maar net zitten. Een hele maaltijd zitten is misschien nog net even teveel voor haar. Ik zou het zitten oefenen buiten de maaltijden om en als je het idee hebt dat ze het aankan, dan overdoen naar de baby set.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd aangehouden (ook bijvoorbeeld in t fietszitje) dat ze daarin kan op het moment dat ze zelfstandig kan gaan zitten. Dus op het moment dat ze zelfstandig van een liggende houding naar een zittende kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zelfstandig gaan zitten (vanuit liggen) en blijven zitten als je een baby neerzet, zijn twee hele verschillende dingen. Een baby die net blijft zitten als je hem neerzet, zakt waarschijnlijk heel ongelukkig in elkaar als hij langere tijd zelf zit in de gewone babyinzet. Ik zou nog even wachten.
Alle reacties Link kopieren
Kan ze zelf van liggend naar zittend? Dan is ze er klaar voor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het ook toen ze een week ofzo goed zelf kon gaan zitten en blijven zitten. Ging prima, allen was het dan ineens geen echte babybaby meer :cry: #hormonen enzo
Alle reacties Link kopieren
Suze27 schreef:
15-03-2019 11:00
Ik heb altijd aangehouden (ook bijvoorbeeld in t fietszitje) dat ze daarin kan op het moment dat ze zelfstandig kan gaan zitten. Dus op het moment dat ze zelfstandig van een liggende houding naar een zittende kan gaan.
Echt? Dat was bij mijn twee oudsten pas na 1 jaar! Voor het fietszitje snap ik het wel, dat hobbelt en er zitten meer gevaren aan. Maar in de kinderstoel had ik ze echt al wel voor ze zelf van lig naar zit konden. Niet heel lang, maar voor een kwartiertje ging het prima.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen/gaan over als ze altijd hun hoofd zelf recht kunnen houden en goed erin kunnen zitten zonder weg te zakken. En dan beginnen met kort erin. In de newborn set lagen ze overigens ook nooit heel lang, liever in de box of op de grond waar ze vrij kunnen bewegen.

Bij hoeveel maanden hangt erg van het kind af. Mijn oudste ging vanaf 7 maanden in de baby set, de tweede was er met ruim 9 maanden pas aan toe.

Ik vind het belangrijk dat als ze stukjes eten (bijv brood, of een banaan uit het vuistje) dat ze dan goed rechtop zitten ivm verstikkingsgevaar. Alleen daarom al (en ook omdat een baby van 80 cm volgens mij niet meer in zo'n newborn set past) wacht ik bij mijn kinderen niet tot ze zelfstandig kunnen gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
15-03-2019 12:25
Echt? Dat was bij mijn twee oudsten pas na 1 jaar! Voor het fietszitje snap ik het wel, dat hobbelt en er zitten meer gevaren aan. Maar in de kinderstoel had ik ze echt al wel voor ze zelf van lig naar zit konden. Niet heel lang, maar voor een kwartiertje ging het prima.
Dat is ook wat het cb aangeeft. Als ze zelf kunnen zitten als jij ze neer zet kunnen ze echt wel even in een kinderstoel. De new born stoel past dan vaak ook gewoon niet goed meer. Een fietszitje echt pas als ze zelf gaan zitten.
Als ze stukjes eten (en die kregen ze pas als ze bleven zitten als ik ze neerzette, en sowieso pas vanaf 6 maanden).

Fietsstoeltje etc wel pas als ze zelf konden gaan zitten (dat was bij een van mijn kinderen overigens met zes maanden maar die was wel erg vroeg, heb ik ook niet gedaan).
Alle reacties Link kopieren
Suze27 schreef:
15-03-2019 11:00
Ik heb altijd aangehouden (ook bijvoorbeeld in t fietszitje) dat ze daarin kan op het moment dat ze zelfstandig kan gaan zitten. Dus op het moment dat ze zelfstandig van een liggende houding naar een zittende kan gaan.
+1

Mijn zoon van 7 maanden is sterk, maar kan ook nog niet zelfstandig gaan zitten. Hij "zit" daarom ook nog steeds in de newbornset (en dan ook nog voor korte momenten aan tafel). Zoon wordt hier ook nooit op zijn billen neergezet. Wij leggen hem op zijn buik of rug op het kleed. Als hij wil zitten, dan mag hij dit zelf gaan doen. Tot die tijd rolt en tijgert hij er vrolijk op los.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met 6 maanden overgegaan naar de gewone kinderstoel. Wist niet dat het beter was om daarmee te wachten tot baby zelfstandig kan gaan zitten, wist dat alleen voor de fiets en dacht dat dat vanwege al het gehobbel was! Ons zoontje ging pas zelfstandig zitten met 11 maanden dus we hadden anders denk ik ook niet gewacht eerlijk gezegd. Hij at bijna eerder mee met de pot dan dat ie zat :P
Alle reacties Link kopieren
Kiwimeisje schreef:
16-03-2019 10:06
Wij zijn met 6 maanden overgegaan naar de gewone kinderstoel. Wist niet dat het beter was om daarmee te wachten tot baby zelfstandig kan gaan zitten, wist dat alleen voor de fiets en dacht dat dat vanwege al het gehobbel was! Ons zoontje ging pas zelfstandig zitten met 11 maanden dus we hadden anders denk ik ook niet gewacht eerlijk gezegd. Hij at bijna eerder mee met de pot dan dat ie zat :P
Dit dus ja. Makkelijk praten als je kind met 7 maanden al zelf gaat zitten, maar wat als dat niet zo is?

Vraag aan degenen die wachten tot het kind zelf gaat zitten: zou je dat ook doen als je kind zoals die van mij pas na 1 jaar zelf gaat zitten? En zo ja, geef je ze dan stukjes eten in de Newborn set of blijf je ze gepureerd eten voeten tot na de eerste verjaardag? Beide lijken mij niet wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Chiao schreef:
15-03-2019 22:55
+1

Mijn zoon van 7 maanden is sterk, maar kan ook nog niet zelfstandig gaan zitten. Hij "zit" daarom ook nog steeds in de newbornset (en dan ook nog voor korte momenten aan tafel). Zoon wordt hier ook nooit op zijn billen neergezet. Wij leggen hem op zijn buik of rug op het kleed. Als hij wil zitten, dan mag hij dit zelf gaan doen. Tot die tijd rolt en tijgert hij er vrolijk op los.
Dit doe wij ook, maar staat los van de korte momentjes in de kinderstoel.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
16-03-2019 13:16
Dit dus ja. Makkelijk praten als je kind met 7 maanden al zelf gaat zitten, maar wat als dat niet zo is?

Vraag aan degenen die wachten tot het kind zelf gaat zitten: zou je dat ook doen als je kind zoals die van mij pas na 1 jaar zelf gaat zitten? En zo ja, geef je ze dan stukjes eten in de Newborn set of blijf je ze gepureerd eten voeten tot na de eerste verjaardag? Beide lijken mij niet wenselijk.
Die van mij gingen ook pas laat zitten. Tot die tijd aten ze op schoot. Wel rechtop maar veel meer steun dan in een kinderstoel.
Ik heb ze vanaf stukjes eten altijd rechtop in de kinderstoel gezet. Toen kon er ééntje zeker nog niet zelf gaan zitten.

De ander wel bijna. Die ging met 6.5 maand zelf zitten en kruipen... dat is niet echt gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-03-2019 14:18
Die van mij gingen ook pas laat zitten. Tot die tijd aten ze op schoot. Wel rechtop maar veel meer steun dan in een kinderstoel.
Dat zou kunnen, maar met 3 kinderen vind ik dat niet meer haalbaar. Ik zorg er gewoon voor dat ze in de kinderstoel genoeg steun krijgen, er niet lang in zitten en verder niet zittend neergezet worden om te spelen (of in zo'n Bumbo zitje oid) voordat ze het zelf kunnen. Ik zie niet waarom dat verkeerd zou zijn.
nicole123 schreef:
16-03-2019 15:59
Dat zou kunnen, maar met 3 kinderen vind ik dat niet meer haalbaar. Ik zorg er gewoon voor dat ze in de kinderstoel genoeg steun krijgen, er niet lang in zitten en verder niet zittend neergezet worden om te spelen (of in zo'n Bumbo zitje oid) voordat ze het zelf kunnen. Ik zie niet waarom dat verkeerd zou zijn.
Volgens mij valt dat reuze mee hoor. Zo lang het korte stukjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt met zelfstandig zitten bedoeld dat als je het kind neerzet en het kukkelt niet meteen naar voren of opzij dan zit het zelfstandig. Voor de tijd, dus als ze nog alle kanten op vallen, kan je ze beter niet geforceerd zo neerzetten. Als ze zelf zo kunnen blijven zitten, kan je ze heus wel even in een kinderstoel rechtop zetten. Even.

Zelfstandig gaan zitten is wat anders. Dan moet een kind al sterk genoeg zijn om zichzelf omhoog te duwen. Dat heeft niet zo zeer te maken met kunnen zitten.

Een loopstoel nooit doen trouwens. Dat is slecht voor het gaan lopen, zitten en alles wat daar tussen zit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 5 maanden en zit nog steeds in de new born.
Ik ben al wel op mp aan het rondkijken voor een babyset en nu zag ik dat er ook soort verkleiners zijn voor in de babyset. Niet die gewone kussens maar deze:
https://www.prenatal.nl/slapen-en-thuis ... am_60=Soft Sprinkle&cgid=#q=Stokke&srule=PrijsLaagHoog_sortering&sz=12&start=13

Dat lijkt me wat extra steun geven.
grapjasje wijzigde dit bericht op 16-03-2019 16:20
Reden: .
1.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
16-03-2019 15:59
Dat zou kunnen, maar met 3 kinderen vind ik dat niet meer haalbaar. Ik zorg er gewoon voor dat ze in de kinderstoel genoeg steun krijgen, er niet lang in zitten en verder niet zittend neergezet worden om te spelen (of in zo'n Bumbo zitje oid) voordat ze het zelf kunnen. Ik zie niet waarom dat verkeerd zou zijn.
Ik heb er ook drie. Ging prima.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-03-2019 16:30
Ik heb er ook drie. Ging prima.
Het hoeft alleen echt niet. Het is eigenlijk hetzelfde of jij je baby rechtop houdt of dat een ondersteuning dat doet. Even deze houding aannemen is gewoon, in beide gevallen, goed. Sommige baby’s zijn er ook aan toe om een stap te nemen in de zelfstandigheid. Je hebt baby’s die het al leuk vinden om bij 7 maanden zelf te graaien naar eten. Daar is niks mee. Je moet gewoon per baby bekijken wat ze leuk vinden. Bij andere baby’s beland de lepel in je oor.
April2018april schreef:
16-03-2019 18:58
Het hoeft alleen echt niet. Het is eigenlijk hetzelfde of jij je baby rechtop houdt of dat een ondersteuning dat doet. Even deze houding aannemen is gewoon, in beide gevallen, goed. Sommige baby’s zijn er ook aan toe om een stap te nemen in de zelfstandigheid. Je hebt baby’s die het al leuk vinden om bij 7 maanden zelf te graaien naar eten. Daar is niks mee. Je moet gewoon per baby bekijken wat ze leuk vinden. Bij andere baby’s beland de lepel in je oor.
Mijn twee kinderen gingen vanaf zes maanden zelf eten (stukjes). Vonden ze prachtig. Lepels trouwens ook, maar die kregen ze pas veel later ;-D
Alle reacties Link kopieren
Hier wegens Rapley methode met 6 maanden omgebouwd naar de babyset in overleg met het cb en de kinderfysio. De eerste dagen wiebelde ze behoorlijk maar met wat extra ondersteuning ging het. Al snel zat ze stevig. Ze kan ook los zitten, dat helpt wel. Maar het is enkel en alleen om te eten en zo kort mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven