Wisselen van kdv of niet?

26-03-2019 08:23 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van nu 3.5 jr is 6 maanden geleden van kdv gewisseld. Reden was de vele wisselingen van leidsters en dat we haar op een kdv wilden op haar toekomstige basisschool. Het kdv was aan het verbouwen dus zaten op andere locatie. Toen ze naar hun eigen locatie gingen zagen we pas dat het kdv niet in school zelf zat maar net ernaast. Dat viel ons een beetje tegen.
Op dit moment geeft dochter al weken aan dat ze niet meer wil. Dit heeft te maken met 1 leidster. We hebben 2x gesprek gehad met leidster hierover maar die kan niet bedenken wat er mis is gegaan waardoor ze bang voor haar is.
Aan de ene kant is het haar leeftijd dat ze probeert om dingen voor elkaar te krijgen aan de andere kant wil ik haar angst serieus nemen en zie ik het verschil bij mijn dochter zodra ze ziet dat die leidster er niet is. Er valt letterlijk een last van haar schouders.

Ik probeer nu steeds het luchtig te houden en te benoemen dat ze niet iedereen even aardig hoeft te vinden maar dat ze allemaal wel goed voor haar zorgen. Toch blijft ze aangeven niet te willen en is het sochtends soms lastig haar zover te krijgen. Tegelijkertijd lijkt er niets aan de hand als ze opgehaald wordt smiddags en heeft ze een prima dag gehad. Ik heb wel het idee dat ze uitdaging mist van andere kinderen en het valt me op dat ze weinig naar buiten gaan, terwijl mijn dochter echt een beweeg en buitenkind is.

We zitten te denken toch weer te wisselen van kdv. Maar dit is een lastige keuze want hoeveel last ervaart ze van die wisseling en weegt dat op tegen dat ze nog maar een half jaartje hoeft. Toch blijft het niet goed voelen en vinden wij het belangrijk dat ze zich veilig voelt daar waar ze is.

We hebben uiteindelijk toch voor een andere basisschool gekozen en denken er nu dus over haar daar naar het kdv te doen om alvast te wennen aan de omgeving en eventueel met kindjes in de klas te komen. Ook zijn daar meer kindjes van haar leeftijd en heeft ze daar meer ruimte en mogelijkheden tot bewegen.
Op zich dus prima keus, maar weer die verandering is dat wel goed voor haar? Met na een half jaar weer een verandering naar de basisschool.

Ik hoop dat jullie deze moeder (en vader) zorgen begrijpen. Soms vraag ik me ook af of we ons niet te druk maken en dat het ook een kwestie is van om leren gaan met de dingen die niet leuk zijn. Maar dat al als je 3 bent.... ik weet het niet.
Heel graag mee denk reacties van jullie en misschien ook ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je te druk maakt. Als je haar ophaalt is alles prima dus ik zou haar daar laten. Kinderen al kennen van het kdv had hier totaal geen toegevoegde waarde op de basisschool. Integendeel zou ik bijna zeggen.
2 meisjes die eerder dan dochter waren gegaan, lieten haar min of meer links liggen omdat zij nu ouder waren en daar langer zaten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
26-03-2019 08:29
Ik vind dat je je te druk maakt. Als je haar ophaalt is alles prima dus ik zou haar daar laten. Kinderen al kennen van het kdv had hier totaal geen toegevoegde waarde op de basisschool. Integendeel zou ik bijna zeggen.
2 meisjes die eerder dan dochter waren gegaan, lieten haar min of meer links liggen omdat zij nu ouder waren en daar langer zaten.

Dit.
Alle reacties Link kopieren
En dan wissel je en dan is ze daar weer bang van de leidster. Wat dan? Nog 3x een ander KDV?
Waarom heb je voor een andere basisschool gekozen? Ik zou haar dan eerder naar de peuterschool sturen van de nieuwe school.
Alle reacties Link kopieren
Als jij iedere keer verandert als zij met iemand niet zo goed overweg kan, dan maak je het wel erg ingewikkeld allemaal.
Ze zal in haar leven nog wel vaker mensen tegen gaan komen met wie het contact wat minder gaat en zal daar zal ze ook zonder hulp haar weg in moeten vinden.
Laat haar dus lekker zitten, het geeft veel onrust al die veranderingen en ze leert er niets van,
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
26-03-2019 08:39
Waarom heb je voor een andere basisschool gekozen? Ik zou haar dan eerder naar de peuterschool sturen van de nieuwe school.

Dat is precies waar ze over twijfelt nu.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Overigens vond mijn kind het kdv ook niet echt leuk meer na z'n 3e. Die leefde op toen we het gingen combineren met de peuterspeelzaal.

Dat je dochter echt bang is voor 1 leidster is natuurlijk wel sneu. Kan je spelenderwijs niet proberen wat meer te achterhalen wat er gaande is?
Nouschi schreef:
26-03-2019 08:42
Dat is precies waar ze over twijfelt nu.
Gaat toch om kdv?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik ook nog even uitzitten, het is nog maar kort. Maar ik weet niet hoe snel of makkelijk jouw kind went op een nieuwe plek. Die van mij doen er altijd wel even over. Daarentegen zijn ze nog steeds (inmiddels groep 4 en groep 2) heel goed bevriend met de kinderen die ze al kenden van kdv, bij hun was het duidelijk een voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
26-03-2019 08:29
Ik vind dat je je te druk maakt. Als je haar ophaalt is alles prima dus ik zou haar daar laten. Kinderen al kennen van het kdv had hier totaal geen toegevoegde waarde op de basisschool. Integendeel zou ik bijna zeggen.
2 meisjes die eerder dan dochter waren gegaan, lieten haar min of meer links liggen omdat zij nu ouder waren en daar langer zaten.
Dit idd. Bij mijn oudste waren er ook een aantal kindjes die hij al kende van de opvang in de klas. Maar die zaten er ook al wat langer en die kende hij amper meer. De meeste kindjes van zijn opvang gingen naar de andere grote basisschool hier in het dorp en de school waar zijn opvang mee samenwerkte was voor ons sowieso geen optie. En het ging allemaal goed op school. Ik mocht de eerste dag nog even blijven, maar hij zei al snel "mama, jij moet weggaan" . Dat heb ik dan ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
De mijne vond KDV afgelopen tijd ook niet meer zo leuk. Was echt leeftijd. Een top KDV namelijk.
Ik zou niet weer gaan wisselen... Je zou over een maand of 4 al kunnen starten met dag(delen) oefenen op de basisschool. Tijdsbestek is dan nog zo kort en dan is ze net gewend op nieuwe KDV en dan "moet" ze naar school.
Alle reacties Link kopieren
@ karin :ben ik het helemaal mee eens, dus vandaar ook de twijfel. Toch vind ik het heftig voor haar dat dit al zo vroeg speelt.
Verder gaat ze 1 ochtend naar een peutergroep en dat vindt ze erg leuk. Ik ga naar school zegt ze dan. Dus daar krijgt ze wel de uitdaging. Maar omdat het alleen sochtends is kunnen we dit lastig uitbreiden ivm werk.

Ik denk ook vaak dat we ons te druk maken en als ik het zo inschat dan gaat dat wel goed komen met de basisschool en wennen en weet ik niet of het echt belangrijk voor haar is dat ze de kindjes wel/ niet kent. Ze redt zich best goed en wennen doet ze snel ,tenminste als het fijn voelt voor haar.

Erachter komen wat er nou gebeurd is ,is lastig ,maar we hebben wel enig duidelijkheid gekregen en het gaat om iets kleins: hoe de leidster gereageerd heeft op iets. Ze was bang en huilde en toen dacht ze dat ze boos op haar was. Als dit eenmaal in haar koppie zit, dan gaat het er niet meer uit. Hebben we inderdaad ook al eerder met haar meegemaakt op ander kdv. Dus het is wel iets van haar dat ze daar gevoelig voor is. En waar ze dus mee moet leren omgaan.

Goed om te lezen dat wel/ niet kindjes kennen verschillend is en dus niet zo uitmaakt. En dat het ook gewoon de leeftijd kan zijn!
Alle reacties Link kopieren
@blauwkleedje: mag ze echt al zo vroeg gaan wennen? dat zou echt ideaal zijn!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mis in het verhaal, (maar misschien lees ik niet goed) waarom vindt dochter die ene leidster niet leuk? Oh, cross.

Tja, voor kinderen kan dat heel indrukwekkend zijn, iemand die anders reageert dan je verwacht. Ik was ook zo'n kind. Imo geen reden om van kdv te wisselen. Het zijn harde lessen maar in de buitenwereld is nu eenmaal niet iedereen altijd even aardig.
...
Je zegt het zelf al; daar moet ze mee leren omgaan. Ik zou blijven waar je nu zit.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft dat wennen, als Ik het zo uitreken, is jouw kind in de zomervakantie jarig? Dan mochten ze hier pas na de zomervakantie naar school. Dus reken je niet rijk, want dat is per school vast verschillend.

En wat betreft het wisselen, zou ik niet doen. Ik vond van 3,5 tot 4 jaar een lastige periode. Ongeduldig en toe aan iets nieuws, maar het nog niet krijgen, met daarbij vertoonde gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zou niet te veel meebewegen in zoiets. Dan leer je haar er niet mee omgaan.
Ja, ze is nog maar 3,5 en het liefst wil je haar alle stress besparen. Maar het gaat niet om iets heel groots en je kunt haar niet op groot en uiteindelijk volwassen worden voorbereiden als je alles voor haar oplost door haar er vandaan te houden. (is dit nou curling?)
Bovendien zit er op dat andere kdv misschien ook wel een leidster waar ze bang van wordt. En het laat haar zien dat klagen helpt.

Het is nog maar een half jaar. Mijn kind vond op die leeftijd ook kdv niet meer zo leuk. Het argument van kdv bij school zou bij mij ook niet tellen. Ze hebben op die leeftijd nog niet echt vaste vriendjes, ook niet bij de kleuters.
Alle reacties Link kopieren
@because; heb ook het idee dat het lastige periode is; frustraties van veel willen maar nog niet kunnen of begrijpen. Dit herken ik eigenlijk vanaf dat ze baby is van haar. Altijd meer willen dan ze kan en begrijpt. Maar nu extra lastig omdat ze al zoveel praat en al zo 'wijs' lijkt, terwijl het natuurlijk nog een humpie is.

Dank voor reacties tot nu toe; fijn om even van jullie te horen hoe jullie er in staan en ik neig dan toch echt naar nog even uitzingen en haar leren om te gaan met dat ze de één aardiger vindt dan de ander. Beter vroeg geleerd toch ;-).

Ze is trouwens pas begin nov jarig, dus duurt nog wel even allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de leidster een keer flink gemopperd op haar ? de leidster kan dat zien als een ding dat ze dagelijks doet (logisch) bij kinderen en is dat na een uur weer vergeten maar misschien is je kind daar heel erg van geschrokken .
Ik vind wel dat je moet kijken als je kind niet meer ergens heen wil omdat er 1 bepaald persoon aanwezig is wat daar de reden van is maar ze is nog erg jong om dat goed aan te geven wellicht .Heb je dat gevraagd aan haar ? Zo van welke juf vindt jij het liefste en waarom? En doet die leuke spelletjes of knutselen? En welke is het minste lief en wat doet die juf ? ? Je zegt dat er een last van haar schouders valt als die leidster er niet is .Misschien is die leidster strenger dan dat ze gewend was.Dat kan ook .Ik hoop niet dat er echt iets vervelends is gebeurd. Het is nog zo kort ; is er dan wel plek op een ander kdv? En weer wisselen lijkt me ook niet aan te raden. Peuterspeelzaal zul je ook niet meer terecht kunnen ivm wachttijden. Dan is het òf de tijd nog uitzitten òf haar er af halen en een oppas (familie) aan huis of een gastouder (waar ze weer moet wennen ).
Alle reacties Link kopieren
seagull82 schreef:
26-03-2019 09:28
@ karin :ben ik het helemaal mee eens, dus vandaar ook de twijfel. Toch vind ik het heftig voor haar dat dit al zo vroeg speelt.
Verder gaat ze 1 ochtend naar een peutergroep en dat vindt ze erg leuk. Ik ga naar school zegt ze dan. Dus daar krijgt ze wel de uitdaging. Maar omdat het alleen sochtends is kunnen we dit lastig uitbreiden ivm werk.

Ik denk ook vaak dat we ons te druk maken en als ik het zo inschat dan gaat dat wel goed komen met de basisschool en wennen en weet ik niet of het echt belangrijk voor haar is dat ze de kindjes wel/ niet kent. Ze redt zich best goed en wennen doet ze snel ,tenminste als het fijn voelt voor haar.

Erachter komen wat er nou gebeurd is ,is lastig ,maar we hebben wel enig duidelijkheid gekregen en het gaat om iets kleins: hoe de leidster gereageerd heeft op iets. Ze was bang en huilde en toen dacht ze dat ze boos op haar was. Als dit eenmaal in haar koppie zit, dan gaat het er niet meer uit. Hebben we inderdaad ook al eerder met haar meegemaakt op ander kdv. Dus het is wel iets van haar dat ze daar gevoelig voor is. En waar ze dus mee moet leren omgaan.

Goed om te lezen dat wel/ niet kindjes kennen verschillend is en dus niet zo uitmaakt. En dat het ook gewoon de leeftijd kan zijn!
Ik weet niet helemaal hoe je haar kunt helpen hiermee om te gaan, maar ik zou wel op zoek gaan naar een manier om dat te doen. Van kdv wisselen lijkt me niet de oplossing.
Het kind van vrienden van ons heeft last van dezelfde gevoeligheid, en loopt daarop nu in groep 4 écht vast.
Alle reacties Link kopieren
seagull82 schreef:
26-03-2019 09:30
@blauwkleedje: mag ze echt al zo vroeg gaan wennen? dat zou echt ideaal zijn!
Wennen mag meestal pas kort van te voren, en meestal gaat het ook maar om een paar dagdelen, dus daar zit de oplossing waarschijnlijk niet.
Nog even en dan is het alleen BSO, als de opvang naast de school zit waar ze heen gaat leert ze misschien nieuwe vriendjes kennen en krijgt ze ook andere leiding. Tenminste de BSO leiding is hier niet dezelfde leidst)ers als de dagopvang tot 4 jaar.
Is alles weer oke?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons had onze peuter ook duidelijk voor/afkeur voor leidsters. En ik snapte het helemaal. Beetje hetzelfde als bij jou: deze leidster is vrij hard en bot en is vast een keer boos geweest op peuter (overigens waarschijnlijk terecht). Maargoed ik zou haar daarom niet van het kdv halen, ergens anders wennen lijkt me veel erger. Moet zeggen dat wij er weinig mee gedaan hebben, peuter trok vanzelf meer naar andere leidster toe en dat was dat. Helaas heb je het niet altijd voor het kiezen (al vond ik het heus stiekem wel sneu).
Blauwkleedje31 schreef:
26-03-2019 09:20
De mijne vond KDV afgelopen tijd ook niet meer zo leuk. Was echt leeftijd. Een top KDV namelijk.
Ik zou niet weer gaan wisselen... Je zou over een maand of 4 al kunnen starten met dag(delen) oefenen op de basisschool. Tijdsbestek is dan nog zo kort en dan is ze net gewend op nieuwe KDV en dan "moet" ze naar school.
Ja, want school is tenslotte ook een soort van opvang.

Je kan ook tot de aanvang van school thuis blijven, zodat je geen opvang nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven