Peuter ondergewicht

08-05-2019 20:35 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik heb een vraag. Mijn zoontje (ruim 3.5 jr) zit nu in maat 98/104. Hij is wel wat kleiner dan gemiddeld en is dus dun. Hij weegt zo'n 14 kilo. We geven hem volle producten, dus roomboter, volle melk. Hij eet 's morgens aan flinke bak havermout met appelstroop en fruit na.

Tussendoor dan nog wel eens een biscuitje. En bij de lunch 2 tot 3 boterhammen met hartig-zoet-hartig beleg. Ik probeer hem 's middags noten te geven maar hij krijgt ook weleens koekjes of snoepjes. En qua drinken dus melk, thee, ranja en water.

Avondeten is best wel drama, groente eet hij bijna niet maar ik probeer altijd wel paprika en komkommer en rauwe wortels aan te bieden. Vlees eet hij wel. Aardappels ook niet echt. Ik heb hem een tijdje i.p.v. aardappels pasta bij zijn maaltijd gegeven maar " kaal" wil hij het nu ook niet meer eten. Ik probeer wel als we iets eten wat hij niet lust om dan een vervangende maaltijd aan te bieden, heb dan wel een bakje met pastasaus en gehakt oid in de diepvries en kook er dan pasta bij voor hem. Dat eet hij wel graag.

Wij zijn een beetje zat van pasta maar ik probeer dat minstens 1 a 2 keer per week te eten. Ik weet het even niet meer. Hij probeert nu zo langzamerhand dingen wel wat meer te proeven maar dan na 1 hap houdt hij het voor gezien :roll:

Wat kan ik hem aanbieden waardoor hij aankomt maar wat ervoor zorgt dat hij zijn maaltijden nog wel goed eet? Ik weet het niet meer.

Oh ja, hij is een stijfkop. Hij wil dus wel eens iets proeven maar lang niet alles. Aardappels weigert hij. En ik wil geen strijd tijdens het avondeten want dat werkt averechts. Tips?
Alle reacties Link kopieren
Wat vind het consultatiebureau van zijn lengte en gewicht? Van zijn eetpatroon? Hoe groot zijn jullie zelf?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hier hadden we er ook zo 1. Bij de diëtiste en al geweest.
Hij is nog steeds erg slank, maar heeft geen ondergewicht meer.
Bij ons was het advies houdt het bij de 3 maaltijden en 2x een tussendoortje.
Smorgens fruit, smiddags rauwkost.
En ja soms wat lekkers zoals een koekje of een beetje chips.
Geen strijd aan gaan met het eten, en het toetje is geen straf of beloning maar onderdeel van de maaltijd.
Verder gaven wij 1x per dag een beker Optimel (extra calorieën) en s morgens een beker sap.
Als je wilt dat hij aankomt zul je ook suikers moeten geven. Dus meer dan thee, water, aanmaak en een kaakje.
Oh en bij ons was het advies 1 uur voor de maaltijd geen eten en drinken meer geven.
Verder stug volhouden. Ooit komt het goed
anoniem_348114 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 20:43
Reden: Typfout
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is bijna 4, draagt ook maat 98-104 en weegt nog geen 15 kilo.
Het is een mager scharminkel, maar ik maak me er niet echt druk om.

Tijdens het avondeten staan er bij ons altijd heel veel verschillende dingen op tafel, dus dan is er altijd wel iets te kiezen. Soms helpt dat.
Wij voeren vrij weinig strijd tijdens het eten. In ieder geval nooit strijd om iets op te moéten eten. Wel eens als hij meer appelmoes oid wil en dit niet mag:)

Sommige dagen eet hij heel goed en op andere dagen juist heel weinig.

We laten het een beetje op zijn beloop.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
08-05-2019 20:36
Wat vind het consultatiebureau van zijn lengte en gewicht? Van zijn eetpatroon? Hoe groot zijn jullie zelf?
De vorige keer dat we bij CB waren stuurde de arts er wel op aan dat hij aan de lichte kant was. En dat we wel afspraken konden maken m.b.t. eten proeven met peuter. Maar dat is echt heeel moeilijk met onze zoon. Maar ik zie dat hij sinds dat bezoek (toen hij dus 3 was geworden) van 12.7 naar 14.2 kilo is gegaan. Maar hij is natuurlijk ook gegroeid..

Ik ben klein, ik ben net geen 1m60 en mijn man 1m87.

Wij waren als kind allebei erg slank, dat wel.
Hoe is zijn lijntje op de curve?

Kan je zelf ook zien bvb met de app Growth.
Alle reacties Link kopieren
Cynthiaxxx schreef:
08-05-2019 20:42
Hier hadden we er ook zo 1. Bij de diëtiste en al geweest.
Hij is nog steeds erg slank, maar heeft geen ondergewicht meer.
Bij ons was het advies houdt het bij de 3 maaltijden en 2x een tussendoortje.
Smorgens fruit, smiddags rauwkost.
En ja soms wat lekkers zoals een koekje of een beetje chips.
Geen strijd aan gaan met het eten, en het toetje is geen straf of beloning maar onderdeel van de maaltijd.
Verder gaven wij 1x per dag een beker Optimel (extra calorieën) en s morgens een beker sap.
Als je wilt dat hij aankomt zul je ook suikers moeten geven. Dus meer dan thee, water, aanmaak en een kaakje.
Oh en bij ons was het advies 1 uur voor de maaltijd geen eten en drinken meer geven.
Verder stug volhouden. Ooit komt het goed

Oh ja hij krijgt ook wel eens stukje chocolade of een pakje drinken. Optimel is toch juist mager? Hij krijgt volle melk en daar zitten natuurlijk ook suikers in. Maar zoals jullie het deden, ja dat is ook een beetje zoals het bij ons ook gaat. Ik vind het er gewoon zo sneu uitzien zo'n mager ventje. Hij is verder niet vaak ziek, ja in herfst en winter verkouden maar echt buikgriep of wat dan ook is al een hele tijd geleden met hem.

Ik geef hem na 15.30 niets meer te snacken/snoepen tot aan het avondeten.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
08-05-2019 20:44
Hoe is zijn lijntje op de curve?

Kan je zelf ook zien bvb met de app Growth.
Hij zat altijd op de min lijntjes hoor, qua lengte ook. Behalve toen hij baby was. Toen had hij binnen 10 min een fles leeg en hij at ook allerlei door mij gemaakte hapjes. Hij was toen echt spekkig en genoot echt van eten. Waar is het misgegaan 😂
Alle reacties Link kopieren
Als hij gezond is en goed functioneert, zou ik lekker zo doorgaan zoals je nu doet. Volgens mij doe je het echt prima namelijk.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is net 3 maat 86/ 92 en weegt 12.4 kilo
Zoon is ruim anderhalf en heeft maat 80/ 86 en weegt 11.5
Dochter heeft mijn bouw (165cm & 63kg), zoon de bouw van m'n man (179cm & 90kg)

De kinderen groeien, eten en ontwikkelen zich dus het zal vast goed komen.
De arts op het cb hier heeft altijd commentaar terwijl de verpleegkundige zegt dat het wel goed komt ;-)

Blijf gewoon je kind en je eigen hoofd volgen en doe wat werkt.
Ben ook wel benieuwd naar hoe dit op te lossen is. Mijn dochter is 2.5 en weegt denk ik nu zo'n 12 kilo en zit echt op de grens van ondergewicht. Het enige wat ze eet is een bord pap, droge crackers en af en toe ontbijtkoek. Ze eet geen brood, fruit, groente, vlees, aardappels of pasta. Ze wil ook niets proeven. Het constant blijven aanbieden werkt hier averechts, ze gaat alleen nog maar meer tegenwerken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niks veranderen. Je doet het prima
Alle reacties Link kopieren
Volle producten geven wel erg lang een vol gevoel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dreuzel84 schreef:
08-05-2019 20:53
Hij zat altijd op de min lijntjes hoor, qua lengte ook. Behalve toen hij baby was. Toen had hij binnen 10 min een fles leeg en hij at ook allerlei door mij gemaakte hapjes. Hij was toen echt spekkig en genoot echt van eten. Waar is het misgegaan 😂
Maar met de min-lijnen is niks mis he? Dat betekent dat hij lichter is dan het gemiddelde kind van zijn leeftijd. Alleen als hij ineens zijn curve niet meer volgt is er misschien reden voor zorg.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom moet het opgelost? Hij is wat slank, nou en? Als hij verder vrolijk is en genoeg energie heeft zou ik er niets aan doen. Dat je je in bochten aan het wringen bent om hem zwaarder te krijgen vind ik raar. Mijn dochter was bij 1 meter ook 14kg rond de 3 jaar. Nooit extra moeite voor gedaan en ondertussen is ze 8 en nog altijd slank. Mijn moeder zei in de periode dat het cb er moeilijk over deed tegen mij altijd: de een wordt 2m en de ander 1,60m, maar we zouden allemaal precies even zwaar moeten zijn (bij dezelfde lengte). Waarom zou daar geen spreiding op mogen zitten? Ze is gewoon heel tenger gebouwd, zal ze later hopelijk nog blij mee zijn :cheer2:
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Als hij de maaltijden met drama, boosheid, ongerustheid, dwang, mamma teleurstellen gaat associëren dan ben je in elk geval nog veel verder van huis.

Het meest eetlustopwekkend is als hij ziet dat andere (oprecht) zitten te smullen. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Klopt, de arts zei dat hij richting ondergewicht ging. Dus dat verhouding lengte gewicht wat afboog. Ik kijk nu even in onze oude CB boekjes (van toen wij kind waren) en mijn man woog met 3.5 jr 14.5 kilo en was 98.5 cm lang. En bij mij ontbreken die gegevens helaas.

Nou ja we hebben binnenkort ook weer een afspraak bij het CB en dan ben ik benieuwd wat de arts zegt.
Wij hebben een peuterdochter, ook in maat 98/104 en 12 kg. Zij is wel heel veel ziek geweest deze winter en bij haar zegt geen één dokter of CB dat we ons zorgen moeten maken. Blijkbaar komt dit erg veel voor en draait het wel bij op den duur.

Mijn man was blijkbaar ook een moeilijke eter (als in geen warm eten willen eten). Dochter wil dus ook het liefst brood eten en dat de hele dag en soms 's nachts. Ze drinkt optimel en water en wil geen fruit en groente zeer wisselend. Zo at ze gisteren de halve pan wortels leeg, lunchte ze laatst met 2/3 komkommer, maar er zijn meer dagen dat dat niet gebeurt.

Ben op eigen initiatief naar de kinderdiëtiste geweest en zij had veel tips. Die ga ik de komende weken uitproberen. Dat kan ik je dus aanraden. Ook gaan we drinkvoeding geven naast haar eten om haar op gewicht te krijgen. Verder een keer naar de pre-logopedist op aanraden van de diëtiste om te kijken of ze wel goed kan eten en slikken.
Dreuzel84 schreef:
08-05-2019 20:53
Hij zat altijd op de min lijntjes hoor, qua lengte ook. Behalve toen hij baby was. Toen had hij binnen 10 min een fles leeg en hij at ook allerlei door mij gemaakte hapjes. Hij was toen echt spekkig en genoot echt van eten. Waar is het misgegaan 😂
Volgt ie nu nog steeds hetzelfde lijntje? Dan zou ik het loslaten.

Mijn kind deed dat niet maar daar bleek uiteindelijk wel wat mee aan de hand te zijn.
Frizz schreef:
08-05-2019 21:04
Maar met de min-lijnen is niks mis he? Dat betekent dat hij lichter is dan het gemiddelde kind van zijn leeftijd. Alleen als hij ineens zijn curve niet meer volgt is er misschien reden voor zorg.
Ook dan geen reden voor zorg blijkbaar. Onze dochter buigt behoorlijk naar beneden af en daar wordt heel droog op gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, mijn oudste is ook zo en hoe meer je aandringt hoe minder hij eet. Ik heb het losgelaten, hij eet wel graag fruit en boterhammen. Dan moet hij daarmaar mee groot worden. Hier helpt het om terwijl ik aan het eten koken ben en de kids tv kijken vast wat rauwkost aan te bieden, dan hebben ze dat vast gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfelde of we naar een diëtist moesten gaan maar ik laat het eerst zo.

Wilde even horen of ik nog iets aan kon passen maar ik denk dat we wel goed zitten. Avondeten is jammer maar misschien gaat ie ooit wel wat beter eten 🤔

ik weet dat er veel peuters zijn die niet goed eten, ook brood niet en dat is verder geen probleem bij ons. Het enige waar we tegenaan lopen is bij het avondeten.. thnx voor de tips/ hart onder riem enzovoort 😉
Alle reacties Link kopieren
Als het afbuigt zou ik er wel wat mee doen ja, misschien langs een kinderdietist? Tot die tijd: extra olie of roomboter door het eten doen, wat vetters geven dan een kaakje, evt chocopoeder door de melk (maar das niet perse heel gezond)?
Alle reacties Link kopieren
Dreuzel84 schreef:
08-05-2019 21:15
Ik twijfelde of we naar een diëtist moesten gaan maar ik laat het eerst zo.

Wilde even horen of ik nog iets aan kon passen maar ik denk dat we wel goed zitten. Avondeten is jammer maar misschien gaat ie ooit wel wat beter eten 🤔

ik weet dat er veel peuters zijn die niet goed eten, ook brood niet en dat is verder geen probleem bij ons. Het enige waar we tegenaan lopen is bij het avondeten.. thnx voor de tips/ hart onder riem enzovoort 😉
En brood bij het avondeten erbij? Of de havermout erbij en dan sochtends brood? Als het vooral belangrijk is dat ie genoeg binnenkrijgt zou ik iets minder principes hebben over wat ie eet (maar wel groente ed aanbieden natuurljk).
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik denk dat jullie het prima doen. Een lage curve is inderdaad geen reden tot zorg, wel als die ineens af gaat wijken.
Onze dochter was een +2 baby bij geboorte en is het eerste jaar ineens afgezakt naar -2. Dat was toen wel reden voor kinderarts maar buiten dat ze slecht at is er nooit iets gevonden. Haar gewichtscurve is is ook altijd tussen de -2 en -1 blijven hangen. Ze wordt deze maand 6 jaar, weegt net iets meer dan 17 kilo en is (gok ik) rond de 1,17/1,18. Ze lust nog steeds bijna niets, kleding shoppen is soms lastig want het is echt zoeken naar smalle modellen maar ze doet het verder hartstikke goed, ook op school. Bij de kinderarts zijn we een jaar of twee geleden ontslagen.

Maar ik heb me ook heel wat uren zorgen gemaakt hoor. Probeerde dat niet over te dragen aan haar, hebben nooit een strijd om eten gemaakt of haar gedwongen om te eten. Nog steeds vind ik het soms moeilijk, ze is zo dun dat ze bij een keer ziek zijn zo graatmager is dat alle botten uitsteken en dan moet ik wel even slikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven