Wat hielp jou bij het huilen en slecht slapen van je jonge b

14-06-2019 21:28 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt een dit publiek geheim onder ouders te zijn dat vanaf de 3e week van het leven van je baby het kind steeds meer gaat huilen, moeilijk slaapt en soms ontroostbaar kan zijn. Als ik het zo hoor van anderen ligt de piek van de onrust en het huilen tussen de 6 en 8 weken en is het na 3 maanden vaak weer over.

Maar ik zit nu met een wolk van een baby van bijna 5 weken die al sinds half 12 vandaag niet langer dan een half uur geslapen heeft... En vandaag is niet de eerste dag. Nu zijn zowel moeder als dochter compleet oververmoeid...

Wat hielp jou er door heen in dit beruchte weken? Een bepaald mantra? Een opvoedkundige strategie? Vertrouwen dat het wel goed zou komen? Een bepaalde gadget?

Ter illustratie, we hebben uiteraard oneindig veel liefde, een draagzak ( vind ze niet fijn), in wandelwagen slaapt ze heel licht en wordt ze wakker als we stoppen, er is een Grey noise schaap, een inbakerdoek (daarmee slaapt ze wel dieper en rustiger).
Alle reacties Link kopieren
Oke, het slaapgebrek wreekt zich nu al :zzz: de titel klopt niet en in de eerste zin staat al een fout....sorry!
Alle reacties Link kopieren
Het mantra dat je je verdere leven met kind kan gebruiken: 'het is een fase, het is een fase, het is een fase..' Wat bij de ene baby helpt, is nutteloos bij een volgende. Goed voor jezelf blijven zorgen in ieder geval. En verder niet teveel hangen aan dat het na x tijd anders/beter wordt.. brengt alleen teleurstelling als het niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Gebruik je de Pacco? Leg je haar alleen op haar kamertje weg? Ik probeer even mee te denken ;-) :hug:
Alle reacties Link kopieren
Pacco, check. Ze ligt nu in een cosleeper, maar ik hoor inderdaad alle geluidjes. Voor we de cosleeper hebben omgeboud tot bedje kost ff tijd, maar is wel een overweging....

Ik dacht inderdaad, gaat wel over, maar m'n vriend zei ook al reken je niet rijk. Van de andere kant, als ik nu 1,5e week denk dat het straks beter wordt ben ik in ieder geval weer 1,5e week verder. Ignorance is bliss
Alle reacties Link kopieren
zoals hierboven al benoemd wordt; het is een faaaase.
Verder afwisselen de nachten. Niet dat je in een nacht weer bijgeslapen bent maar goed.
Jezelf trakteren op goed gezond eten en een heerlijke kop koffie.
Even lekker in bad gaan zelf
Alle reacties Link kopieren
Autorijden... En zodra ik dan thuiskwam werd hij weer wakker. Aaaaaah!

Wasmachine: daar bij gaan zitten. Of droger.

En als ik het echt niet meer trok gewoon even de deur dicht en dan maar laten huilen. Een oude tante van mij zei in zo'n geval: "Beter jij huilen dan ik." En daarmee bedoelde ze dat niemand er iets mee opschiet als ouders overspannen worden.
Bij de oudste hielp de draagzak, maar heeft deze weekpas voor eerst nacht doorgeslapen (hij is in februari 2 geworden). Baby nu slaapt makkelijk, maar slaapt wel vanaf begin op zijn buik. Leg je de baby op zijn rug of op zijn buik?
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 21:43
23.20% gewijzigd
Mijn mantra's: " ook dit gaat voorbij" en "voor hij/zij 18 is zal het wel over gaan".

Heeft me vaak geholpen met huilbaby en veel ziekteperiodes. Ook nu peuter onze nachtrust verstoort. Maar nee, het helpt niet altijd. Sommige dagen/nachten word ik er gewoon retechagerijnig van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje sliep niet in de kinderwagen. Alleen in de Pacco, alleen op een kamertje. Hij had wat last van reflux dus na de fles moesten we hem zo'n 20 min omhoog houden.

Draagzak hield hij ook niet van. Je hoort er niet vaak over, baby's die het beste alleen slapen strak ingebakerd. Ik vond het ook jammer dat hij niet zo'n makkelijke baby was die overal sliep. Maar het gaat voorbij.. ik vond het toen echt wel vreselijk maar de Pacco hielp wel echt. Voor de Pacco sliep hij bijna niet op een dag en ik liep constant met hem rond.

Je houdt ook een ritme aan van eten spelen slapen neem ik aan?

Het komt wel goed maar omdat je moe bent zie je dat nu niet zo :redrose:

Kan er iemand even bij haar zijn terwijl jij bijslaapt?
macadamia schreef:
14-06-2019 21:35
Pacco, check. Ze ligt nu in een cosleeper, maar ik hoor inderdaad alle geluidjes.
Dit was bij mij de reden baby op zijn eigen kamer te leggen na de eerste week. Ik deed letterlijk geen oog dicht.
Wil ze wel op jou slapen als je op de bank zit/ligt? Mijn baby (nu 3 maanden) heeft tot ongeveer 8 weken/2 maanden de meeste slaapjes op mij /ons gedaan. Dan sliep ze gewoon het beste. Ik probeerde wel elke dag bedje maar vaak lukte dat niet, werd ze snel wakker etc. Vanaf dat ze 2 maanden was steeds meer slaapjes in haar bed gaan doen.

En het gaat sowieso over. Maar misschien niet over 1,5 week, en misschien ook nog niet als 3 maanden is.
Alle reacties Link kopieren
Er is een app met white noise voor baby’s. Ik zette daar altijd de stofzuiger aan en dan echt hard. Kind sliep heerlijk.

Kwam daarop omdat ze altijd in slaap viel in de box als ik aan het stofzuigen was.

Verder is het echt een faaaase. Gaat weer over en er komt iets nieuws voor in de plaats. 🤷🏼‍♀️🤗
Alle reacties Link kopieren
Ohh heftig hè.... Bij ons hielp niks. En dat is wat ik ook meestal om me heen hoor. Het is vooral uitzitten. En het duurt gewoon veel te lang, die fase... Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het helpt in ieder geval al te weten dat veeel ouders dit meemaken.
Als je leest dat babies 15-18 uur slapen dan denkn ik ' die van ons niet'. De wereld is te interessant om te slapen. Een daarna is ze te moe om te slapen. Maar ze is gelukkig niet uniek
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
14-06-2019 21:45
Er is een app met white noise voor baby’s. Ik zette daar altijd de stofzuiger aan en dan echt hard. Kind sliep heerlijk.

Kwam daarop omdat ze altijd in slaap viel in de box als ik aan het stofzuigen was.

Verder is het echt een faaaase. Gaat weer over en er komt iets nieuws voor in de plaats. 🤷🏼‍♀️🤗
Dit. De app heet baby slaap. En idd zo hard mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Mijn babymeisje ging rond een week of zes ook slecht slapen en wilde vaak drinken (ik gaf borstvoeding). Ik dacht: ‘dat zijn de regendagen, zo rond een week of zes’.
Na een week was ik er zooo klaar mee!!! Heb een lactatiekundige ingeschakeld, want ze leek steeds zoveel honger te hebben.
Die keek het aan en opperde: ze zit in een vicieuze cirkel. Ze drinkt omdat ze honger heeft, maar is te moe om goed te drinken. En als ze slaapt wordt ze steeds weer wakker van de honger.

We hebben toen wat meer een ritme aangehouden, haar op haar buik neergelegd om te slapen, op vaste tijden voeding en als het slapen niet lukte deed ik haar in de draagdoek en ging lopen. Na een aantal dagen ging het weer goed.
Ze sliep sowieso erg graag op/bij mij, dus overdag sliep ik met haar mee. Gingen we samen in bed liggen, zij op kant van vriend en tegen me aan. Zodra ze sliep schoof ik op en ging ook slapen.

Succes! En: komt echt goed, maar als je er middenin zit is het zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een huilbaby gehad, wel 1 met lichamelijke ongemakken waar we pas later achter kwamen.

Wat hier hielp was wandelen wandelen en nog eens wandelen.
Bij onrust in de avond/Niet willen slapen was bij ons het enige dat werkte.

Wij hebben op een gegeven moment een "baby shusher" gekocht.
Dat en bij ons houden hielp zoon in slaap te komen. Eerst op ons, later in eigen bed en daarna niet meer nodig.

Overdag ging ik ook wel eens gewoon met zoon in ons bed liggen voor een slaapje. Hij sliep dan, ik pakte er dan een boek of tijdschrift bij.

En ja ook in mn hoofd herhalen het is een fase helpt, nu nog wel eens.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Is het je 1e?

Wat ik deed: veel wandelen, en die wandelingen dan zo plannen dat ze tijdens het ‘ geplande’ slaapje vielen. Af en toe een keer een stuk rijden in de auto, waardoor baby binnen 3 minuten sliep.
Wel probeerde ik baby ook in zijn wiegje te laten slapen, en ik probeerde uit hoe dit het beste ging: in mijn geval was dat met inbakeren, stukje begrenzing (hand op buikje of hoofdje) en af en toe toch paar minuutjes laten huilen (en dan uiteraard troosten).
Goed in de gaten houden wanneer ze moe worden e dan ook op bed, niet te lang wakker, want vaal gaat slapen dan alleen maar moeizamer.

De mijne hebben verder hele avonden geclusterd (borstvoeding).

‘s Nachts wakker en niet meer in slaap kunnen vallen betekende voor mij: borstvoeding geven. Daarna sliepen beide kids altijd direct weer verder.

Ik moet wel zeggen dat ik het bijzonder vind dat je compleet oververmoeid bent al met je kindje van 5 weken dat nu 1 dag slecht geslapen heeft. Begrijp me niet verkeerd: het krijgen van een kind is mooi, maar ook intens(ief) en vermoeiend en overweldigend. Wat mij hielp was om me er niet in te verliezen (in de vermoeidheid zeg maar), uitkijken naar een moment voor mezelf (zodra man thuis kwam, baby aan man en ik lekker in een warm bad bijvoorbeeld, met de mededeling dat ik het komende uur niet gestoord wilde worden). En te weten: ooit ooit wordt het beter.

Oh en: op tijd naar bed ‘s avonds! Heel ongezellig soms, maar het helpt je wel die vermoeiende periode door!
Alle reacties Link kopieren
De jongste is qua slapen in de nacht echt een zoet kind, slaapt vanaf dag 1 al in een ritme wat zich uiteindelijk heeft uitgebreid naar doorslapen (ze is nu bijna 5 maanden)

De oudste twee die hadden beiden baat bij lekker bij mij of papa blijven. Qua slaapje ook mee of samen slapen. Baby rust, mama rust.
Alle reacties Link kopieren
Tja die pacco lijkt zielig, maar geen rust kunnen vinden is nog veel zieliger.... Ze doet het er toch wel redelijk in. En we doen inderdaad slapen voeden luier 'spelen' en weer naar bed bij slaap signalen. Maar slapen doet ze dan niet. Dan nog 3x speentje terugstppen, in slaap wiegen, toch niet slapen, in draagzak, stuk wandelen.
En elke keer dat ik haar in bed leg spanning of ze wel of niet slaapt.....
Ze slaapt soms bij mij, mat daar zijn wisselende adviezen over. Denk ook wel eens dat ik haar wakker houd .. . Laat haar as we speak drinken en dan hoop ik dat ze zo diep genoeg slaapt om in dr bedje te slapen
Alle reacties Link kopieren
Het is ook superzwaar! Hier veel gehad aan Stephanie Lampe’s slaaptips... niet dat ik die altijd letterlijk volgde, naar dat gaf je wel wat goede handvatten.
Zijn er nog medische oorzaken nodig? Reflex oid?
Verder had ik idd een co-sleeper. Als we dat al redden, vaak lag ze direct naast me, zo haalden we de meeste slaap. Let wel even op hoe je dat zo veilig mogelijk kan maken. Ik had bv samen met gaar een wollen dekentje en een stevig matras. Slaap ook overdag zo veel mogelijk mee.
Het wordt niet aangeraden, maar op de buik slapen hielp. Geweven draagdoek ook supergoed! Draagzak wilde ze niet trouwens.

Het is een faaaaaase. Schroom niet om hulp te vragen trouwens. Vond ik ook moeilijk, maar je moet eerst voor jezelf zorgen voor je goed voor een ander kan zorgen. Manlief had kang niet door hoe zwaar het nou eigenlijk was.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
14-06-2019 21:55
Is het je 1e?


Ik moet wel zeggen dat ik het bijzonder vind dat je compleet oververmoeid bent al met je kindje van 5 weken dat nu 1 dag slecht geslapen heeft.
Niet dat ik zou moeten verdedigenet hoeveel slaap ik wel of niet kan omgaan, maar dit is nu ruim 1,5e week en oordelen help niet echt. Voelt als mumshaming. Zal wel mijn oververmoeide prikkelbaarheid zijn....
Alle reacties Link kopieren
Oh ik vind dit vandaag zo fijn om te lezen! Sorry voor jullie, want het is wel echt zwaar. Mijn dreumes was vandaag ziek en de baby slaapt op het moment alleen in de draagdoek, en ook dat eigenlijk alleen als ik buiten loop (???). Ik werd na de middag echt gék van het gejengel/ gehuil/ niet slapen van beiden. Verder vind ik ze heel lief hoor :) Gelukkig heb ik wel lachebekkies, ze lachen van baby af aan erg veel. Wat ik het irritants vind aan deze fase is het niet-slapen 's nachts. Als ze dan nu gewoon elke 3 uur ofzo willen drinken, prima. Maar de baby wil nu tussen 12 en 2 spelen (maar wel op de arm, niet alleen in zn bedje) en vanaf 5 uur op mij slapen. Gelukkig is het een fase :-D
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
14-06-2019 21:48
Dit. De app heet baby slaap. En idd zo hard mogelijk
Haha dat doen wij ook. Ik vond het bij mn eerste kind altijd zo erg, zo hard dat stofzuigergeluid! Maar werkt wel oke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven