Dochter van 17 moeite met sociale situaties

15-06-2019 17:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me even af hoe ik mijn dochter van 17 hierbij kan helpen.
Ze heeft in een open bui aangegeven dat ze het zo lastig vindt om bv bij haar bijbaantje met collega's te geinen en lachen. Met de collegiale en sfeer die er hangt. Ze kan dat moeilijk volgen en weet al helemaal niets te zeggen op zo'n moment . Hierdoor voelt ze zich er niet bij horen.
Ook met groepen vrienden heeft ze dit. Ze is vaak thuis, al doet ze ook wel eens wat met 1 vriendin . Ik weet dat ze vaak afgezegd om bovengenoemde reden. Ze voelt zich soort van falen en een vreemde vogel. Soms hoor ik haar wel eens huilen nadat ze terugkomt van zoiets. Verder is ze naar mijn idee niet ongelukkig, wel erg op zichzelf.
Wat zouden jullie zeggen of eventueel doen? Is dit gewoon een wat introverter kind of moet ik me zorgen maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook zo verschrikkelijk introvert en verlegen en ik had echt graag gewild dat mijn moeder professionele hulp had geregeld. Misschien een assertiviteitstraining ofzo.

Ik voelde me erg eenzaam en raar. Ik ben nog steeds introvert en op mezelf, maar de angst en schaamte is weg. Door mezelf heeeel vaak in situaties te plaatsen die ik moeilijk vond.

Ik geef nu zelfs trainingen voor mn werk en heb daar geen stress van, had ik me echt niet voor kunnen stellen. Vroeger waren presentaties ongeveer de hel op aarde.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
15-06-2019 17:29
Ik was ook zo verschrikkelijk introvert en verlegen en ik had echt graag gewild dat mijn moeder professionele hulp had geregeld. Misschien een assertiviteitstraining ofzo.

Zoiets moet dochter dan wel zelf willen.
17 is te oud om dat door moeder te laten regelen, maar moeder kan het wel als idee opperen.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Bij meisjes wordt dat niet altijd onderkent

Maar misschien denk ik nu te ver.

Ik zou op zoek gaan naar een sociale vaardigheidstraining.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2019 17:00
Reden: diagnose stellen
29.18% gewijzigd
swannie12 schreef:
15-06-2019 17:33
Zoiets moet dochter dan wel zelf willen.
17 is te oud om dat door moeder te laten regelen, maar moeder kan het wel als idee opperen.

Precies. Wat wil dochter zelf TO? Is ze nooit eerder tegen zulke dingen aangelopen?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-06-2019 17:41
Precies. Wat wil dochter zelf TO? Is ze nooit eerder tegen zulke dingen aangelopen?
Ze weet niet goed wat ze wil. Eigenlijk wil ze meer als die andere extravertere kids zijn.
Op de basisschool speelde dit ook wel een beetje maar nooit zoals nu.
Ze is trouwens niet echt verlegen.
Ze staat niet negatief tegenover hulp maar zit daar zelf zeker niet om te springen.
En eigenlijk wil ik dat ze niet het gevoel gaat krijgen dat ze anders moet zijn dan ze is.
Esri38 schreef:
15-06-2019 17:52
Ze weet niet goed wat ze wil. Eigenlijk wil ze meer als die andere extravertere kids zijn.
Op de basisschool speelde dit ook wel een beetje maar nooit zoals nu.
Ze is trouwens niet echt verlegen.
Ze staat niet negatief tegenover hulp maar zit daar zelf zeker niet om te springen.
En eigenlijk wil ik dat ze niet het gevoel gaat krijgen dat ze anders moet zijn dan ze is.

Wil ze echt meer zo zijn of denkt ze dat het zo hoort voor de buitenwereld? Lijkt me belangrijk voor jullie om daar achter te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hoeft ook niet anders te zijn dan ze is, maar je hebt toch wel graag dat ze zich anders voelt dan dat ze zich nu voelt?

Als ze beter weet wie ze is, wat ze wil en haar gevoelens (onzekerheid) en gedachten ("ik ben een vreemde eend in de bijt en moet meer zijn zoals anderen", "Ik moet mee gieren en lachen") niet zo serieus neemt denk ik dat het al een stuk beter met haar gaat.

Een coach, psycholoog, training of cursus zou hierbij kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Het is oké om introvert te zijn, daarin hoef je niet te veranderen. Dat moet ze weten. Haar verdriet naderhand en anders willen zijn: dat geeft ook extra druk. Als je iets leuk MOET vinden. Stress. Pubertijd is ook een lastige leeftijd. Onzekerheid. Ze zou een cursus kunnen doen, maar een introvert persoon zal niet veranderen in een extravert feestbeest, en doen alsof je dat wel bent zal ook voor verdriet zorgen.
Ook met hulp hoeft ze niet anders te zijn dan ze nu is ;) Ik ben drie of vier keer naar de psych geweest, omdat ik het zelf even niet kon. En dat is echt helemaal niet erg, misschien een beetje 'lastig' om het er over te hebben, maar je zult zien dat velen daar helemaal niet raar op zullen reageren.
Laat haar het boek 'Stil' van Susan Cain lezen (en jijzelf ook meteen).

Het gaat over introvert zijn en dat daar niks mis mee is.
Ben jij/Is je dochter ermee bekend dat er bij de huisarts een POH’er werkt? Dit is iemand waarmee ze dit soort dingen kan bespreken en die samen met haar kan beoordelen of er echt hulp nodig is.

Dat blijft toch lastig zeggen door een beeldscherm. Ik had er als puber ook last van en had achteraf wel graag iemand gehad. Maar ik heb dat zelf nooit doorgehad of aangegeven, dat weet ik eigenlijk niet eens. En er heeft nooit een volwassenen doorheen geprikt.
Alle reacties Link kopieren
Esri38 schreef:
15-06-2019 17:52

En eigenlijk wil ik dat ze niet het gevoel gaat krijgen dat ze anders moet zijn dan ze is.
Ze moet niet anders zijn dan ze is, maar met wat trucjes, vaardigheden en weetjes, wordt het sociale verkeer een stuk aangenamer.

En vervolgens krijgt ze met elke positieve ervaring, meer zelfvertrouwen om juist echt te zijn wie ze is. Omdat ze niet meer steeds geremd wordt door haar eigen angsten/ negatieve gedachten.
Alle reacties Link kopieren
Wat sugarmiss schrijft over Autisme was ook mijn 1e gedachte. Ik wil je niks aanpraten, maar herken me erg in je dochter en heb zelf Autisme. Diagnose op mijn 20e. Erg introvert en gesprekken moeilijk volgen. Vaak afvragen: Waar hebben ze het nou over? Zowel bij klasgenoten als vriendinnen. Een baantje had ik niet op die leeftijd. Op de basisschool was ik ook introvert, maar ondanks dat had ik daar veel vriendinnen. Op de middelbare en het MBO vond ik geen aansluiting. Vooral op het MBO (meidenklas) viel het me op dat klasgenoten zo makkelijk een praatje maakten. Dat lukte mij heel die opleiding niet. Ik had hele andere interesses en snapte niks van hun belevingswereld. Werd ook gepest met meerdere dingen. Leraren zeiden dat ik spontaner moest worden. In de pauze ging ik alleen wandelen, dan had ik even rust. Maar bij samenwerken was het wel confronterend dat niemand mij vroeg. Ik ben na die opleiding op verzoek van een kennis een cursus "Vrijuit speken" gaan volgen. Veel heb ik er niet aan gehad.
Inmiddels heb ik het meer geaccepteerd dat ik nou eenmaal geen vlotte babbel heb. Eén op een contacten gaan het beste. Naar feestjes ga ik alleen als ik er niet van buiten kan. En op eigen vervoer zodat ik weg kan wanneer ik wil.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-06-2019 20:12
Reden: Diagnose stellen
99.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-06-2019 19:54
Reden: Diagnose stellen
98.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Esri: ik herken het verhaal in mijn eigen dochter. Ook erg stil als ze bij anderen is. Ze heeft er zelf ook last van. Ik ben zelf vrij uitbundig. Maandag gaat ze voor de eerste keer naar een counseling.
De autisme kaart is wel snel getrokken deze keer zeg! Poeh...

Wat wil je dochter zelf TO? Wilde ze alleen even haar hart luchten of heeft ze echt een probleem voor haar gevoel?
Eens met de mensen die zeggen dat er nu eenmaal introverte en extraverte mensen zijn. Niet iedereen heeft een vlotte babbel en dat is okee!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook vrij extravert en uitbundig. Ben blij met jullie reacties want ik wil haar begrijpen.
Autistisch..ik weet het niet. Ze kijkt mensen altijd wel goed aan en 1 op 1 gesprek gaat ook goed. Maar dat is misschien erg kort door de bocht.

Ik ga eens kijken voor counseling.
Alle reacties Link kopieren
stop eens met altijd met mensen in hokjes te steken als ze wat minder sociaal zijn dan rest?? niet omdat ze minder uitgaat of minder uitbundig is dat ze daarom direct autistisch is terwijl ze voor de rest op alle vlak wel goed van terecht brengt. zou wat erg zijn moest iedereen hetzelfde zijn. tegenwoordig iedereen die wat anders is heeft direct een aandoening.
mss heeft ze het wat moeilijk met tienercontacten maar mss babbelt ze beter met echte volwassenen. ik had dat ook. ik vond pubers toen ik zelf een puber was stom en arrogant en babbelde liever met oudere mensen.
Alle reacties Link kopieren
ze is nog maar 17 als ze naar unief gaat en op kot dat het dan mss allemaal veranderd. als ze echt hulp nodig heeft dan zul je het wel merken. als ze slecht in haar vel voelt kan een psycholoog mss helpen maar stop met mensen in hokjes te steken omdat ze zogezegd anders zijn dan er maatschappelijk van verwacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat stille mensen minder vaak gevraagd worden omdat ze niet echt opvallen. Zelf durft ze dan ook geen voorstellen meer te doen. Echt vervelend, ik hoop dat de counselor haar wat tips kan geven. Dat prober ik natuurlijk ook te doen, maar dat lukt niet altijd.
Esri: ik vind autistisch ook een beetje te ver gezocht.
Wat is er in 's hemelsnaam mis met introvert zijn en liever 1-op-1-contact hebben?

Veel praktischer en leuker vind ik dan altijd maar de clown van de groep te moeten / willen zijn.


Bovendien is kind pas 17.
Nog tijd genoeg om volwassener te worden.


Stop dus vooral met het maken van problemen waar er helemaal geen / nauwelijks problemen zijn. Gewoon omdat je dus zelf wél extravert bent en ze haar gedrag dus waarschijnlijk van haar vader heeft geërfd :-).
Alle reacties Link kopieren
ik kan met totale vreemden in winkels, bushalte praten maar als ik in groep ben of onder de middag ga eten met collega's dan klap ik dicht, ik kan wel volgen van conversatie maar zelf heb ik niets te zeggen en voor mij is het dan ook van waarom zou ik iets zeggen, wie heeft nu interesse naar wat ik te zeggen heb. dus zwijg ik gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter met vergelijkbare klachten bleek een depressie te hebben en te scoren binnen het autistisch spectrum

Na jaren jeugdggz (gruwel) en eindelijk echte psychiater

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven