Co-ouderschap/omgangsregeling kind < 3 jaar

24-07-2019 10:56 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Onlangs heb ik een topic geopend over het co-ouderschap van mijn ex en mij, voor onze zoon (10 maanden oud). In dit topic heb ik goede tips gekregen over wel/geen co-ouderschap, hoe de omgangsregeling in te vullen, etc. Graag open ik een nieuw topic, omdat ik een specifieke vraag heb die in mijn oude topic minder nieuwe reacties zal opleveren.

Kern van het verhaal: mijn ex (vrouw) en ik (vrouw) zijn onlangs uit elkaar gegaan. We willen de zorg voor onze zoon dusdanig verdelen dat het het voor hem het beste is. Daarom gingen we in eerste instantie voor co-ouderschap: week op/week af bij haar en bij mij. Dit werd mij vervolgens op Viva sterk afgeraden, omdat dit i.v.m. hechting niet goed is voor een kind < 3 jaar. Na enig internetspeurwerk blijkt dat inderdaad op een flink aantal websites uitgelegd te worden.

Ik heb inmiddels echter contact gehad met twee kinderpedagogen en onze mediator. Eén van de pedagogen en de mediator zeiden dat het niet zo zwart-wit is. Dat een kind meer gebaat is bij een goede, liefdevolle en stabiele verzorging door beide ouders (dus even veel tijd), en zo min mogelijk 'wisselingen van de wacht'. De andere pedagoog zei zelfs dat de bewering 'co-ouderschap niet geschikt voor kinderen onder de 3 jaar' achterhaald is. Dat een kind rust, regelmaat en routine nodig heeft, dat het beter is voor een kind als daar de focus op ligt, bij beide ouders. Dus hetzelfde ritme, dezelfde routines. En dan wel de helft van de tijd bij mijn ex en de helft van de tijd bij mij.

En nu weet ik niet wat te doen. Zo veel informatie, zo veel meningen. Hoe bepaal je in hemelsnaam wat de juiste regeling is? Zelfs de opmerking 'kijk en luister naar je kind, jullie kennen hem het best' is moeilijk, want of hij blij is of niet hangt op deze leeftijd met een hele hoop andere factoren samen (tandjes, warmte, sfeer KDV, etc. etc.).

Ik wil kijken of ik via het consultatiebureau in contact kan komen met een kinderpsycholoog, maar ook dat is weer een extra mening.
Hebben jullie goede ideeën om hieruit te kunnen komen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon ergens mee starten en dan dat een flinke periode even aankijken. Werkt het niet, kun je toch nog veranderen? En doe ook iets waar jij en jouw ex zich goed bij voelen. Op een gegeven moment zal jullie kind niet beter weten......
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
24-07-2019 11:06
Kun je niet gewoon ergens mee starten en dan dat een flinke periode even aankijken. Werkt het niet, kun je toch nog veranderen? En doe ook iets waar jij en jouw ex zich goed bij voelen. Op een gegeven moment zal jullie kind niet beter weten......
Dit idd. wat voor het ene kind werkt, werkt niet voor het andere kind. Zorg gewoon dat jullie samen ouders blijven en het belang van jullie kind in het oog houden.
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
24-07-2019 11:06
Kun je niet gewoon ergens mee starten en dan dat een flinke periode even aankijken. Werkt het niet, kun je toch nog veranderen? En doe ook iets waar jij en jouw ex zich goed bij voelen. Op een gegeven moment zal jullie kind niet beter weten......
wilma36 schreef:
24-07-2019 11:12
Dit idd. wat voor het ene kind werkt, werkt niet voor het andere kind. Zorg gewoon dat jullie samen ouders blijven en het belang van jullie kind in het oog houden.
Dat willen wij natuurlijk heel graag. Maar op basis waarvan bepaal je of het goed werkt of niet?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je niet een bepaalde optie een tijdje proberen en daarna samen bepalen of deze optie geschikt is?
Is er goed overleg mogelijk?
[quote=mcsteamy post_id=30188348 time=1563959947 user_id=149373]
Dat willen wij natuurlijk heel graag. Maar op basis waarvan bepaal je of het goed werkt of niet?
[/quot
Of je kind lekker gedijd?
Alle reacties Link kopieren
Een ontwikkelingspsycholoog zal het sowieso afraden, die extra mening heeft geen zin. Persoonlijk zou ik kindje bij moeder (die het kindje gedragen heeft) laten en zoveel mogelijk aanwezig zijn. Langskomen om naar bed te brengen. Middagjes weg met baby. Etc.
Alle reacties Link kopieren
Lalala- schreef:
24-07-2019 11:20
Waarom zou je niet een bepaalde optie een tijdje proberen en daarna samen bepalen of deze optie geschikt is?
Is er goed overleg mogelijk?
Goed overleg is zeker mogelijk. We willen allebei het beste voor hem.
Ik vind 't eng om 'onze optie' te proberen (co-ouderschap, week op/week af), omdat het effect op de hechting pas op latere leeftijd zichtbaar wordt. Dus als het wél effect heeft, kunnen we er dan niets meer aan veranderen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-07-2019 11:19
Dat willen wij natuurlijk heel graag. Maar op basis waarvan bepaal je of het goed werkt of niet?
Door het een poosje aan te kijken. En te blijven overleggen. En andere oorzaken uit te sluiten. Op een gegeven moment weet je, dit gaat niet goed en zie je een patroon. Je moet dus niet na 1 cyclus al gaan zeggen dit werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-07-2019 11:27
Goed overleg is zeker mogelijk. We willen allebei het beste voor hem.
Ik vind 't eng om 'onze optie' te proberen (co-ouderschap, week op/week af), omdat het effect op de hechting pas op latere leeftijd zichtbaar wordt. Dus als het wél effect heeft, kunnen we er dan niets meer aan veranderen.
Je kan het nu ook wel merken aan de reactie van de kleine als er hechtingsproblemen spelen. Google maar eens hoe die baby’s en kinderen reageren wanneer ze bijv de andere ouder zien. Of wanneer de ouder even de kamer uit is. Maar hechtingsproblemen zijn altijd onomkeerbaar. Ook wanneer je na 3 maanden ingrijpt en van koers veranderd. De eerste 4 jaar zijn ontzettend belangrijk.
Sjulia schreef:
24-07-2019 11:26
Een ontwikkelingspsycholoog zal het sowieso afraden, die extra mening heeft geen zin. Persoonlijk zou ik kindje bij moeder (die het kindje gedragen heeft) laten en zoveel mogelijk aanwezig zijn. Langskomen om naar bed te brengen. Middagjes weg met baby. Etc.


Want die moeder is meer moeder? :sarcastic:


TO, ik vind een week zo ontzettend lang. Zou 5-2-2-5 geen optie zijn voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-07-2019 11:32
Je kan het nu ook wel merken aan de reactie van de kleine als er hechtingsproblemen spelen. Google maar eens hoe die baby’s en kinderen reageren wanneer ze bijv de andere ouder zien. Of wanneer de ouder even de kamer uit is. Maar hechtingsproblemen zijn altijd onomkeerbaar. Ook wanneer je na 3 maanden ingrijpt en van koers veranderd. De eerste 4 jaar zijn ontzettend belangrijk.
Daarom.. Daarom willen we het zo graag goed doen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-07-2019 11:37
Daarom.. Daarom willen we het zo graag goed doen.
Koop een boek over hechtingsproblematiek. Of Google je suf, genoeg te vinden over ontwikkelingspsychologie. Je kan het echt wel merken aan een baby als die problemen er zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-07-2019 11:35
Want die moeder is meer moeder? :sarcastic:


TO, ik vind een week zo ontzettend lang. Zou 5-2-2-5 geen optie zijn voor jullie?
Een week is ook heel lang. We hebben allebei een vrije dag in de week, waarop we voor hem zorgen.
Onze zoon is dus elke maandag bij mij, en elke woensdag bij mijn ex. Dus in 'haar' week, zie ik hem nog steeds op maandag.
En we wisselen op vrijdag. Dus ik zie hem max. van maandagavond tot vrijdagavond niet, en zij ziet het max. van vrijdagochtend tot woensdagochtend niet.

Als we niet voor co-ouderschap gaan blijft hij in de basis 'altijd' bij haar.
Hij komt dan elke maandag bij mij, ik haal hem donderdagmiddag op bij de opvang, dan blijft hij bij mij tot vrijdagochtend.
En dan heb ik hem de ene week op zaterdag en de andere week op zondag (waarna hij blijft slapen, omdat ik hem sowieso op maandag heb).
Mijn ouders passen elke vrijdag op, in deze situatie in mijn huis.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst de baby voornamelijk bij 1 ouder laten en kijken hoe dat gaat. Ik heb 3 kinderen op die manier zien opgroeien vanaf dat ze heel klein (baby en peuter) waren totdat ze volwassen waren en dat heeft bij alledrie heel goed uitgepakt. Bij een baby zou ik niet meteen voor co-ouderschap gaan, baby’s moeten dan steeds zo wennen aan de nieuwe situatie en ze snappen het niet. Ik zou daar zeker een paar jaar mee wachten.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-07-2019 11:35
Want die moeder is meer moeder? :sarcastic:


TO, ik vind een week zo ontzettend lang. Zou 5-2-2-5 geen optie zijn voor jullie?
Nee. Maar baby’s hechten zich aan één ‘primary caregiver’, één vaste verzorger dus. Vaak is dat de moeder. Dit kan ook prima de vader of andere moeder zijn, maar meestal is dat de moeder die het kindje gedragen heeft en bv geeft etc.
Alle reacties Link kopieren
Even beide situaties uitgeschreven.

Co-ouderschap
- Vrijdagavond tot vrijdagochtend bij mij, woensdag overdag bij haar (in haar huis)
- Vrijdagavond tot vrijdagochtend bij haar, maandag overdag bij mij (in mijn huis)

Regeling
Ene week
- Maandag overdag bij mij thuis, ik breng hem daarna in haar huis naar bed
- Donderdagmiddag na KDV bij mij thuis + slapen, vrijdag met m’n ouders in mijn huis en ‘s avonds naar mijn ex
- Zaterdag van de ochtend tot eind van de middag bij mij thuis, daarna bij mijn ex

(Maar hier vind ik het dus al logischer/fijner als-ie vrijdagavond ook blijft slapen, anders moet-ie voor één nacht terug naar mijn ex.)

Andere week
- Maandag van overdag bij mij thuis, ik breng hem daarna in haar huis naar bed
- Donderdagmiddag na KDV bij mij thuis + slapen, vrijdag met m'n ouders in mijn huis en 's avonds naar mijn ex
- Zondagochtend tot maandagavond bij mij thuis (dus incl. slapen), en dan begint bovenstaand dus weer

Dinsdag en donderdag is onze zoon op 't KDV, vrijdag passen mijn ouders op (in mijn huis).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kdv, mama, andere mama, oma en opa. Er is geen vaste verzorger. Hetzelfde huis maakt voor baby’s minder uit, dat is vooral prettiger wanneer ze wat ouder zijn. Ik vind het erg onrustig voor die kleine.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-07-2019 11:42
Een week is ook heel lang. We hebben allebei een vrije dag in de week, waarop we voor hem zorgen.
Onze zoon is dus elke maandag bij mij, en elke woensdag bij mijn ex. Dus in 'haar' week, zie ik hem nog steeds op maandag.
En we wisselen op vrijdag. Dus ik zie hem max. van maandagavond tot vrijdagavond niet, en zij ziet het max. van vrijdagochtend tot woensdagochtend niet.

Als we niet voor co-ouderschap gaan blijft hij in de basis 'altijd' bij haar.
Hij komt dan elke maandag bij mij, ik haal hem donderdagmiddag op bij de opvang, dan blijft hij bij mij tot vrijdagochtend.
En dan heb ik hem de ene week op zaterdag en de andere week op zondag (waarna hij blijft slapen, omdat ik hem sowieso op maandag heb).
Mijn ouders passen elke vrijdag op, in deze situatie in mijn huis.
Regeling twee is toch veel ingewikkelder dan regeling één?

Zonder co-ouderschap is het:
maandag overdag bij jou en slapen bij ex
dinsdag op de opvang en slapen bij ex
woensdag bij ex
donderdag op de opvang en slapen bij jou
vrijdag met je ouders en slapen bij ex
zaterdag bij jou en slapen bij ex
zondag bij ex
maandag weer bij jou en slapen bij ex
maandag overdag bij jou en slapen bij ex
dinsdag op de opvang en slapen bij ex
woensdag bij ex
donderdag op de opvang en slapen bij jou
vrijdag met je ouders en slapen bij ex
zaterdag en zondag bij jou en slapen bij ex

Week op week af zou zijn
maandag bij jou
dinsdag opvang en bij jou
woensdag ex en slapen bij jou
donderdag opvang en bij jou
vrijdag jouw ouders bij jou, daarna naar ex
zaterdag bij ex
zondag bij ex
maandag bij jou en slapen bij ex
dinsdag opvang en slapen bij ex
woensdag bij ex
donderdag opvangen slapen bij ex
vrijdag jouw ouders bij jou en ook slapen bij jou

Lijkt me dat tweede een stuk rustiger!
Alle reacties Link kopieren
Ingewikkelder: zeker! Die 2e regeling (geen co-ouderschap) houdt echter wel in dat hij (veel) meer bij mijn ex is, zodat zij de primaire verzorger is en hij die veilige hechting dus bij haar aanleert.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-07-2019 12:10
Ingewikkelder: zeker! Die 2e regeling (geen co-ouderschap) houdt echter wel in dat hij (veel) meer bij mijn ex is, zodat zij de primaire verzorger is en hij die veilige hechting dus bij haar aanleert.
Dat is toch goed? Of wil jij de primaire verzorger graag zijn en doet het pijn? Voor baby’s werkt hechting en liefde tijdelijk nog even anders, dit zal veranderen, echt. Dan is co ouderschap ook een prima optie.
Alle reacties Link kopieren
Met kleurtjes enzo ziet het er zo uit:

Afbeelding

Voor een nog mooier beeld zou je kunnen onderzoeken of je ouders op maandag kunnen oppassen en jij op vrijdag vrij. Dan wordt het dit:
Afbeelding

Denk goed na over wat het rustigst is voor kind. Hechting heeft met name te maken met voorspelbaarheid en betrouwbaarheid (naast uiteraard sensitief en responsief ouderschap).
Alle reacties Link kopieren
Hechting heeft te maken met baby die zichzelf als 1 ziet (hoort te zien) met de verzorgende ouder. Niet met 2 verzorgende ouders.
Wanneer de vaste ouder dagen lang verdwijnt krijg je hechtingsproblematiek. Dat proces moet doorbroken worden. 1 ouder kan niet dagenlang verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-07-2019 12:44
Hechting heeft te maken met baby die zichzelf als 1 ziet (hoort te zien) met de verzorgende ouder. Niet met 2 verzorgende ouders.
Wanneer de vaste ouder dagen lang verdwijnt krijg je hechtingsproblematiek. Dat proces moet doorbroken worden. 1 ouder kan niet dagenlang verdwijnen.
En dat is volgens de pedagoog achterhaald. Volgens haar kan een baby zich hechten aan beide verzorgende ouders, zo lang er maar sprake is van rust, regelmaat, (dezelfde) routine, etc.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-07-2019 13:27
En dat is volgens de pedagoog achterhaald. Volgens haar kan een baby zich hechten aan beide verzorgende ouders, zo lang er maar sprake is van rust, regelmaat, (dezelfde) routine, etc.
Dat is absoluut niet (officieel? Ik heb zelfs geen idee waar ze dat vandaan haalt) achterhaald. En een pedagoog is geen ontwikkelingspsycholoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven