Baby voldaan na fles mm, niet na bv?

06-08-2019 00:46 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een vier weken oude baby. Zijn al vanaf het begin aan het zoeken waar haar bovenmatige onrust vandaan komt. Komt niet goed in slaap tussen de voedingen (borstvoeding), hazeslaapjes, veel huilen, alleen in draagdoek willen etc. Op zich geen heel gek gedrag, maar ik zie ook ongemak, onrust en ontevredenheid.

Vandaag op aanraden van lactatiekundige mijn voedingen afgekolfd om te kijken of ik genoeg had en baby de afgekolfde melk gegeven. Ik had genoeg varierend van
120 tot 140cc. Wij hebben dit met de fles gegeven. Nu heeft ze de hele dag een superrustige en tevreden indruk gemaakt. Ook elk slaaprondje goed geslapen van voeding tot voeding bijna.

Het lijkt dus alsof ze zelf niet deze hoeveelheid uit de borst kan krijgen? Maar dus wel met de fles. Iemand ervaring hiermee? Tips zijn welkom. Uiteraard bespreek ik dit ook met lactatiekundige. Overigens heeft die al meegekeken en ze hapt goed aan, dus dat kan het probleem ook niet zijn.

Ben eigenlijk vooral op zoek naar gelijke ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Aan de borst drinken kost je baby meer moeite. Grote kans dat je baby haar ergste honger kan wegdrinken, en daarna stopt omdat ze moe is.
Of ze zuigt niet krachtig genoeg waardoor ze te weinig binnen krijgt.
Weeg je haar voor en na de voeding?
Pindakaasjes schreef:
06-08-2019 00:51
Aan de borst drinken kost je baby meer moeite. Grote kans dat je baby haar ergste honger kan wegdrinken, en daarna stopt omdat ze moe is.
+1
Alle reacties Link kopieren
Uit de borst drinken kost meer moeite en vooral voor de vette melk moet je baby moeite doen. In de fles zit al je melk al door elkaar dus zelfs al zou ze die niet leeg drinken, heeft ze wel ook de vette melk gehad.

Als je baby de borst niet leegdrinkt heb je dus kans dat ze grotendeels de magere voormelk binnen krijgt en niet of minder de vette achtermelk. Behalve dat ze sneller honger zal hebben, kan de magere melk ook eerder voor refluxklachten (kan ook verborgen reflux zijn; dus boeren, slikken, hikken) zorgen wat ook een veroorzaker van dr onrust kan zijn en waarbij gedragen worden bij uitstek heel fijn is.

Een tweede optie; toeval dat ze nu rust heeft na haar flesje. De onrust komt niet door niet-leegdrinken maar doordat ze reageert op bepaalde voeding die jij eet. Sommige babies reageren onrustig op bijv koemelk, soja of ei. Ze zou dan ook rust hebben gehad na drinken van de borst maar het lijkt nu of het van de fles komt.
Alle reacties Link kopieren
Geef je een of twee borsten per keer qua voeding? Wie weet dat het inderdaad aan het voor-/achtermelk verhaal ligt.. Ik herken dit zelf niet, maar wel het onrustige en het doen van hazenslaapjes tussen de voedingen door. Vond ik zelf best killing, dus sterkte! In ieder geval fijn dat er nu iets lijkt te werken, maar kan me voorstellen dat het tegennatuurlijk voelt ofzo en dat je je afvraagt waar het door komt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is veelte vroeg geboren en was niet sterk genoeg om voldoende uit de borst te drinken.
Afkolven en uit de fles geven was een prima oplossing om niet te hoeven stoppen met het geven van moedermelk.
Nadeel vond ik wel dat de productie bij mij wel sterk terugliep en ik vond het soms ook best veel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Ik weeg niet voor en na een voeding. Misschien gaan doen. Vandaag wel laten wegen bij consultatiebureau. Ze komt wel aan, dat zie ik gewoon.

Ik geef inderdaad twee borsten en nu ook met borstcompressie.
Alle reacties Link kopieren
Als ze wat sterker is kan ze misschien weer wel zelf aan de borst. Soms moet je even helpen, haar op krachten laten komen. Ik weet niet hoe lang dat duurt.
Alle reacties Link kopieren
120 - 140cc is veel in 1 keer voor een 4 weken oude baby. Dus dat ze dat niet per keer uit de borst drinkt is niet zo gek. Mijn baby van 5 maanden drinkt dat uit de fles niet eens.

Geef je de melk met de fles wel therapeutisch? Dus fles zo. Horizontaal mogelijk, baby rechtop?

Anders hbe je kans dat ze borst dat ze de borst helemaal neit meer wil omdat fles zoveel makkelijker is.
Due-scimmie schreef:
06-08-2019 06:49
120 - 140cc is veel in 1 keer voor een 4 weken oude baby. Dus dat ze dat niet per keer uit de borst drinkt is niet zo gek. Mijn baby van 5 maanden drinkt dat uit de fles niet eens.

Geef je de melk met de fles wel therapeutisch? Dus fles zo. Horizontaal mogelijk, baby rechtop?

Anders hbe je kans dat ze borst dat ze de borst helemaal neit meer wil omdat fles zoveel makkelijker is.
Hier dronk mijn dochter met vier weken toch echt 120 cc per keer! Ging helemaal prima. Wel vanaf geboorte flesvoeding, dus nooit gewend/gestart met BV.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde gehad. Dochter lag alleen maar aan de borst en liet nooit zelf los. Was niet tevreden. Ook alles gaan afkolven en via de fles gegeven en toen was het probleem opgelost. Zou idd wel kijken met een lactactiedeskundige of het op de een of andere manier wel gaat lukken aan de borst. Alles afkolven en geven is niet ideaal maar het ging bij mij echt niet anders.
Het lijkt dus alsof ze zelf niet deze hoeveelheid uit de borst kan krijgen? Maar dus wel met de fles. Iemand ervaring hiermee? Tips zijn welkom.

Wat zei de lactatiedeskundige daar over?
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:27
99.72% gewijzigd
Wil je trouwens nog even succes wensen! Dat vergat ik!
Ik had zelf hyperlactatie, dus veel te veel melk. Daardoor dronken mijn kinderen heel onrustig. De stroom ging veel te snel. Ik heb dus ook veel gekolfd en dan met de fles gegeven. Dan konden ze rustiger drinken en ik zat zelf ook rustiger. Daarna spuugden ze ook minder dan als na het drinken uit de borst.
De eerste weken was voeden echt pittig. Ik had zo'n heftige toeschietreflex dat als de baby aan de ene kant dronk, de andere kant onwijs lekte. Op een gegeven moment een lege fles tegen mijn borst waar de baby niet uit dronk en dan zat daar zo 100 cc in.
In de kraamweek zo'n erge stuwing, dan kolfde ik wel eens een keer de druk eraf en dan had ik zo 500 cc gekolfd.
Na een week of 6 stabiliseerde het en ging het drinken uit de borst veel rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Wat lastig. Ik herken het ook, vooral van mijn derde kindje. Zij had gewoon niet heel veel energie voor de borst... bij mijn was het toen (2012) zo dat 'geleerd' werd bij bv, eerst de ene kant. Boertje, dan andere kant. Maar ik had veel melk, dus dochter kreeg veel melk binnen maar weinig achtermelk. Ik ben toen zelf overgegaan op per voeding 1 borst geven. Zo kreeg ze ook de achtermelk. Bij heftige toeschietreflex dan bij andere borst een flesje eronder idd. Dit vroor ik in, om een voorraadje aan te leggen 'voor nood' als ivm onverwachte oppas...

Misschien kun je zoiets proberen? Of eerst wat voormelk afkolven en als de meeste 'toeschietmelk' afgenomen is, aanleggen...

Succes!! Het kan heel wat proberen en dubben zijn... je vindt er vast je weg in 😉
ClaireSophie schreef:
06-08-2019 07:14
Hier dronk mijn dochter met vier weken toch echt 120 cc per keer! Ging helemaal prima. Wel vanaf geboorte flesvoeding, dus nooit gewend/gestart met BV.
Borstvoeding uit de fles is niet te vergelijken met flesvoeding. De formule werkt heel anders. Borstgevoede baby’s krijgen over het algemeen vaker kleinere hoeveelheden op een dag. Toen mijn dochter 10 maanden was dronk ze pas 120 ml bv uit de fles
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
06-08-2019 06:49
120 - 140cc is veel in 1 keer voor een 4 weken oude baby. Dus dat ze dat niet per keer uit de borst drinkt is niet zo gek. Mijn baby van 5 maanden drinkt dat uit de fles niet eens.

Geef je de melk met de fles wel therapeutisch? Dus fles zo. Horizontaal mogelijk, baby rechtop?

Anders hbe je kans dat ze borst dat ze de borst helemaal neit meer wil omdat fles zoveel makkelijker is.
Vind het ook wel veel, ja. Maar herken het wel van mijn andere kind, die dronk ook zoveel, zo vroeg. Ze weegt nu rond 4500, schat ik in. Dus het is ook wel een redelijk flinke.

Ik geef de fles therapeutisch, inderdaad. Doe er lang over en laat haar rechtop ervoor werken.
Alle reacties Link kopieren
En bedankt voor de tips en succeswensingen. Ik ga zo met de lactatiekundige overleggen. Fijn om wat ervaringen te lezen in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
En als je eens probeert om een borst per keer te geven ipv twee? Mijn hypothese zou ook een teveel aan melk zijn, waardoor ze misschien niet verzadigd raakt van de melk die ze binnen krijgt (dat voor/achtermelk verhaal).2
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
06-08-2019 07:14
Hier dronk mijn dochter met vier weken toch echt 120 cc per keer! Ging helemaal prima. Wel vanaf geboorte flesvoeding, dus nooit gewend/gestart met BV.
Flesvoeding is niet vergelijkbaar. En daarnaast kijken ze dan minder nar natuurlijke maaginhoud.
Alle reacties Link kopieren
deijscoboer schreef:
06-08-2019 09:16
Vind het ook wel veel, ja. Maar herken het wel van mijn andere kind, die dronk ook zoveel, zo vroeg. Ze weegt nu rond 4500, schat ik in. Dus het is ook wel een redelijk flinke.

Ik geef de fles therapeutisch, inderdaad. Doe er lang over en laat haar rechtop ervoor werken.
Ja mijn oudste dronk met een jaar pas 100.

Geef je 1 of 2 borsten per keer?
Hoe lang doe je over kolven van 120 en zijn ze dan allebei helemaal leeg?
Alle reacties Link kopieren
Als ze aan de borst drinkt, hoe gaat dat dan? Verslikt ze zich vaak/laat ze los of lijkt het allemaal prima en rustig te gaan?
Is ze ook onrustig aan de borst zelf? Kan het dat je tsr bijvoorbeeld te sterk voor haar is? Als ze zich dan verslikt en veel lucht mee krijgt kan dat ook voor buikpijn en onrust zorgen.

Verder idd bespreken of je niet maar 1 borst per voeding moet geven. Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Mijn kinderen sliepen overigens al heel jong op hun buik, op hun rug sliepen ze gewoon nauwelijks. Heb je dat wel eens geprobeerd? Als je kindje het hoofdje al goed op kan tillen zou ik het gewoon eens proberen overdag als je er bij ben. Bij die van mij was het draagzak/doek of op de buik of niet slapen.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
06-08-2019 06:49

Geef je de melk met de fles wel therapeutisch? Dus fles zo. Horizontaal mogelijk, baby rechtop?

Anders hbe je kans dat ze borst dat ze de borst helemaal neit meer wil omdat fles zoveel makkelijker is.
En dat de baby uit de borst drinkt is natuurlijk het hoofddoel. :nooo:

Een blije tevreden verzadigde baby is natuurlijk maar bijzaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven