Zilverkapjes, ervaringen?

12-08-2019 14:13 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog even overwogen om dit topic bij gezondheid te plaatsen, maar hier vind ik waarschijnlijk meer ervaringen.

Ik ben vorige week zondag bevallen van mijn tweede dochter. Een heerlijk tevreden meisje. Groeit goed, slaapt goed... maar heeft helaas iets minder talent voor fantastisch aanleggen. Ze hapt niet groot genoeg. Helaas na een paar dagen al kloven op het puntje van de tepel. Dat in combinatie met kraamweek, stuwing, lekkende borsten. Het begint me een beetje op te breken.

Lactakundige is al geweest. Heeft goede tips gegeven en rechts gaat het echt al een heel stuk beter. Daar zijn de kloven bijna weg en kan ik (na het eerste aanleggen) inmiddels ook wel genieten van het voeden. Ze corrigeert zichzelf daar ook steeds beter qua 'hap'.

Rechts is helaas een ander verhaal. De eerste kloofhes beginnen inmiddels weg te trekken. Ook hier corrigeert ze zichzelf steeds vaker en de tepel komt er al minder plat uit. Maar de vorm van de tepel (heel breed, loopt over in tepelhof, komt niet 'keurig' in vorm) en dochter's kleinere hap komen niet echt nader tot elkaar. Er zijn nu ook op een andere plek (bovenkant/rand) kloven (gaten...) ontstaan. Ook zit er een pijnlijke verdikking/irritatie op de rand tussen tepel en tepelhof. Ik ben bang dat dit laatste is ontstaan door 1x kolven met te klein schild. Zit precies in het 'hap gebied'dus blijft irriteren in welke houding dan ook.

Ik was al begonnen met smeren, maar ben gisteren overgegaan op spoelen na elke voeding en kokosolie smeren omdat mijn borsten branderig aanvoelde na dr voeding. Dit herkende ik van de spruw die ik bij dochter heb gehad (daar eerste weken ook drama gehad met kloven driekwart rond, bloeden, etc. Ging toen pas over na de kokosolie...). Nu loop ik de hele dag met blote (lekkende) borsten door het huis omdat ik echt geen kleding/compressen kan verdragen. Bijkomende voordeel is dat mijn tepels niet worden platgedrukt maar ik ben er eigenlijk wel een beetje (erg) klaar mee!

Nu lees ik op internet over zilverkapjes die zouden helpen bij bovenstaande klachten. Helaas lees ik vooral veel reclame en weinig ervaringen. Dus mijn vraag, na deze lange inleiding: iemand ervaring met zilverkapjes bij tepelkloven?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel afgemaakt worden door het pro borstvoeding kamp, maar echt, wat doe je jezelf aan?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Ik gebruikte kunststof tepelhoedjes en dat werkte prima, babies hapten ook niet goed genoeg, of tepel was te plat ‘t is maar hoe je het bekijkt. Daarmee paar maanden prima bv gegeven. (Kraamhulp en verloskundige waren er overigens niet zo voor maar voor mij werkte het)

Zilverkapjes heb ik nooit van gehoord.
evyblissy wijzigde dit bericht op 12-08-2019 14:56
25.04% gewijzigd
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Gewoon tepelhoedje werkte voor mij. Zilverkapje geen ervaring mee.
En even goed letten op spruw, maar dat doe je volgens mij wel.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
12-08-2019 14:43
Ik zal wel afgemaakt worden door het pro borstvoeding kamp, maar echt, wat doe je jezelf aan?
Ik hoor zelf bij het pro-borstvoedingskamp (voor mezelf dan... wat een ander doet mag ze lekker helemaal zelf beslissen) en heb bij mijn eerste dochter met veel plezier en gemak 10 maanden gevoed. Flesvoeding lijkt mij verre van makkelijk, ik ben niet zo georganiseerd.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon tepelhoedje overweeg ik ook. Al vind ik dat ergens ook spannend merk ik om maar op eigen houtje mee te beginnen (stom natuurlijk, zo heb ik bij dochter ook dagenlang opgekeken tegen de eerste keer kolven :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
12-08-2019 15:01
Ik hoor zelf bij het pro-borstvoedingskamp (voor mezelf dan... wat een ander doet mag ze lekker helemaal zelf beslissen) en heb bij mijn eerste dochter met veel plezier en gemak 10 maanden gevoed. Flesvoeding lijkt mij verre van makkelijk, ik ben niet zo georganiseerd.
Maar ik begrijp het gewoon niet. Je zegt zelf dat je bij je eerste met plezier en gemak gevoed hebt. Nu heb je er geen plezier en gemak van toch? Behoorlijk veel ongemak als ik het zo lees.
Tepelhoedjes waren mijn redding bij de oudste.

Niks moeilijks en eigenhoutjes aan, trouwens. Je legt ze erop en de baby drinkt er uit. Je zou wat in de borst kunnen knijpen en alvast een drupje in het hoedje kunnen lekken zodat de baby meteen wat proeft. Ik heb er twee jaar mee gevoed, dus het kan echt prima.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
12-08-2019 14:54
En even goed letten op spruw, maar dat doe je volgens mij wel.
Hoe bedoel je dit? Qua schoonmaken of omdat de kans op spruw groter is met speelgoedje? Nog aanraders qua merk als ik toch voor een tepelhoedje wil gaan (zal wel de grotere maat nodig hebben gok ik...).

Misschien toch een overweging in ieder geval tot de kloven weg zijn. Kraamzorg stelde dit ook voor als optie omdat ze dan wel groot móet happen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het ook moeizaam. Ik ben direct gaan voeden met tepelhoedjes en dat was echt een verademing. Daarna lukte het overigens prima zonder, dus ik zou dat gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even contact opnemen met je lactatiekundige.
Overigens moest ik van mijn kraamverzorgster purelan gebruiken op de tepels, ik vond dat erg fijn spul!
Wanneer je kloven hebt, ben je vatbaarder voor spruw. Als je dochter ook spruw krijgt, lukt het drinken ook minder goed/onrustiger.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
12-08-2019 15:06
Maar ik begrijp het gewoon niet. Je zegt zelf dat je bij je eerste met plezier en gemak gevoed hebt. Nu heb je er geen plezier en gemak van toch? Behoorlijk veel ongemak als ik het zo lees.
Na de eerste opstartproblemen (die bij de eerste nog net wat heftiger waren). Ik weet dus wat het kan worden. Een of twee weken (behoorlijk wat) ongemak staat voor mij in schril contrast met het goede/fijne/makkelijke van borstvoeding. Dat hoef je niet te begrijpen :)

Als ik een week fles kon geven en dan weer borstvoeding dan was dat best een optie geweest. Maar het is nogal een definitieve beslissing. Ik neig nog lang niet naar stoppen, vind tips om het wat makkelijker te maken wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
12-08-2019 15:07
Hoe bedoel je dit? Qua schoonmaken of omdat de kans op spruw groter is met speelgoedje? Nog aanraders qua merk als ik toch voor een tepelhoedje wil gaan (zal wel de grotere maat nodig hebben gok ik...).

Misschien toch een overweging in ieder geval tot de kloven weg zijn. Kraamzorg stelde dit ook voor als optie omdat ze dan wel groot móet happen.
Ik had die van Avent. Grootste maat vond ik het fijnst.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Tepelhoedjes zijn tepelhoedjes lijkt me. Geen sieraden. Dus die hoeven niet van goud of zilver of ingelegd met diamanten te zijn, gewoon plastic is prima. Voordeel is ook dat je in plastic 100 keer meer keus hebt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekolfd om de tepels rust te gunnen, daarna steeds vaker de borst tot dat echt goed ging en ik allee nog maar live bv gaf.

En Multi-mam kompressen waren mijn redding! Verkrijgbaar bij de drogist.
Ik moest even googelen om te zien wat zilverkapjes zijn, maar ik kan me voorstellen dat je denkt dat dit zou kunnen helpen. Misschien kan de LK je hier meer over vertellen?

Zelf heb ik in het begin met tepelhoedjes gevoed, omdat ik ingetrokken tepels had en dochter ze niet goed te pakken kreeg.
Ook heb ik de eerste (2?) weken borstschelpen gebruikt. Dit gaf mijn tepels lucht om te helen/ werden niet platgedrukt en ik kon toch gekleed door het leven ;-) Dit is niet de tip waar je om vroeg, maar ik wilde je deze toch niet onthouden.

Succes, TO en gefeliciteerd met de geboorte van jouw kindje.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
12-08-2019 15:25
Tepelhoedjes zijn tepelhoedjes lijkt me. Geen sieraden. Dus die hoeven niet van goud of zilver of ingelegd met diamanten te zijn, gewoon plastic is prima. Voordeel is ook dat je in plastic 100 keer meer keus hebt.
Zilverkapjes zijn iets anders dan tepelhoedjes. Zijn eerder te vergelijken met zoogcompressen (maar dan anti-bacteriëel en dus met, schijnbaar, nog meer voordelen). De ervaringen die ik lees zijn heel positief (ook in recensies op bijv. bol.com) en ik zag hier op het forum ook wat verdwaalde positieve ervaringen. Maar het zijn er dus maar weinig...
Alle reacties Link kopieren
Planner2019 schreef:
12-08-2019 15:39
Ik moest even googelen om te zien wat zilverkapjes zijn, maar ik kan me voorstellen dat je denkt dat dit zou kunnen helpen. Misschien kan de LK je hier meer over vertellen?

Zelf heb ik in het begin met tepelhoedjes gevoed, omdat ik ingetrokken tepels had en dochter ze niet goed te pakken kreeg.
Ook heb ik de eerste (2?) weken borstschelpen gebruikt. Dit gaf mijn tepels lucht om te helen/ werden niet platgedrukt en ik kon toch gekleed door het leven ;-) Dit is niet de tip waar je om vroeg, maar ik wilde je deze toch niet onthouden.

Succes, TO en gefeliciteerd met de geboorte van jouw kindje.
Die heb ik bij dochter ook gebruikt. Vond ik op zich oké maar ik verloos tussen de voedingen door veel melk dus tepels waren constant vochtig wat de heling dan weer niet ten goede kwam (en mijn kleding steeds nat door overstromingen en zo :lol: )
gsleutel schreef:
12-08-2019 15:46
Die heb ik bij dochter ook gebruikt. Vond ik op zich oké maar ik verloos tussen de voedingen door veel melk dus tepels waren constant vochtig wat de heling dan weer niet ten goede kwam (en mijn kleding steeds nat door overstromingen en zo :lol: )
Hahaha ja die overstromingen! Steeds als ik bukte liep de hele boel leeg :-D
Ik vond ze wel heerlijk. En met de gaatjes omhoog :lol: en geregeld legen ging het best goed eigenlijk. Je kunt in elk geval je weer aankleden. Ook wel fijn. Al is de hele kraamperiode plus nog een week op bed liggen ook niet vreemd natuurlijk. Het hangt er vanaf hoe je je voelt.
https://www.medipoint.nl/producten/mede ... st-29.html
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met zilverkapjes maar ik vind ze best prijzig. Ik heb zelf 4 kinderen en er was maar een kind waarbij de borstvoeding meteen prima ging. Bij de rest had ik de eerste tijd ook vaker wondjes en kloofjes en toen was een tepelhoedje echt een uitkomst. Het werkt prima om de tepel even rust te geven en het voeden is gelijk een stuk minder pijnlijk. Na iedere voeding heb ook een heel dun laagje purelan zalf erop gesmeerd om de huid sneller te laten genezen, dat leek ook goed te werken. Na een paar dagen was het meestal weer voldoende hersteld en kon ik weer zonder tepelhoedje voeden.
Succes met het vinden van een oplossing en nog van harte gefeliciteerd met je tweede dochter!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb man inmiddels naar het dorp gestuurd voor tepelhoedjes! Bedankt alvast voor alle ervaringen en motiverende woorden. Hopelijk pakt dochter straks de borst met tepelhoedje... (haar zus weigerde alles dat anders was dan een tepel).
gsleutel schreef:
12-08-2019 16:24
Ik heb man inmiddels naar het dorp gestuurd voor tepelhoedjes! Bedankt alvast voor alle ervaringen en motiverende woorden. Hopelijk pakt dochter straks de borst met tepelhoedje... (haar zus weigerde alles dat anders was dan een tepel).
Zo herkenbaar. Mijn dochter weigerde pertinent alles van plastic. Vanaf haar eerste moment. Speen, fles (met afgekolfde bv), tepelhoedje, ... Alleen de borst was goed genoeg. Bij voorkeur om eindeloos, doelloos op te zuigen. En ook gewoon niet loslaten. Onder geen beding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven