Programmeren voor kinderen: de toekomst?

20-08-2019 07:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen

Ik lees hier en daar dat programmeren voor kinderen net zo belangrijk is geworden als lezen en schrijven. Je zou je kinderen bijna tekort doen als je ze niet nu al voorbereid op een technologische toekomst. Programmeerscholen schieten als paddestoelen uit de grond want het is DE toekomst. Het zou onderschat worden op dit moment maar kinderen die computertechnisch voorbereid zijn hebben al een streepje voor.

Is het zo dat de jeugd van tegenwoordig beter vroeg voorbereid moet worden op een technologische toekomst en je als ouder je kind al zo jong mogelijk hierin moet steunen of valt dit wel mee?
Hoe sluit het huidige onderwijs dan bij aan of lopen we in Nederland/Belgie hiermee achter?
Hoe computertechnisch ingesteld of geïnteresseerd zijn jullie kinderen?

Mijn zoon (10) speelt liever heel de dag met zijn lego en voetbalt graag dan dat hij heel de woensdag zou willen leren programmeren op een computer...
hanaa wijzigde dit bericht op 20-08-2019 09:05
4.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bijna alles op iedere leeftijd leren, ondanks populair bijgeloof. Als het je zoon later boeiend of nuttig lijkt, kan hij zich er dan altijd nog in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het denk ik wat ruimer zien dan alleen programmeren achter een pc. Voor scholen zijn er vele methodes waarbij geen scherm aan te pas komt. Dan moeten ze een robot lieveheersbeestje instellen door te bedenken hoeveel vakjes hij naar links of rechts moet om bij zijn eten te komen. Of een soort puzzels waar ze de juiste poppetjes op de juiste plek moeten doen zidat de actie die het juiste antwoord geeft zal gebeuren.

Zoon is hier gek van super Mario maker 2. Daarin programmeer je ook van alles.
Door steeds meer moderne vakken toe te voegen aan ons onderwijs zijn klassieke vakken onder druk komen te staan. Met name de expressievakken. Dat is erg jammer omdat die vakken het creatief denken stimuleren als ook het probleemoplossend vermogen vergroten.

Wat er op veel scholen nog geknutseld wordt, is het namaken van een Pinterest voorbeeld, zonder eigen inbreng. Zo jammer.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
20-08-2019 07:55
Je moet het denk ik wat ruimer zien dan alleen programmeren achter een pc. Voor scholen zijn er vele methodes waarbij geen scherm aan te pas komt. Dan moeten ze een robot lieveheersbeestje instellen door te bedenken hoeveel vakjes hij naar links of rechts moet om bij zijn eten te komen. Of een soort puzzels waar ze de juiste poppetjes op de juiste plek moeten doen zidat de actie die het juiste antwoord geeft zal gebeuren.

Zoon is hier gek van super Mario maker 2. Daarin programmeer je ook van alles.
En als kind dol is op Minecraft, daarmee kan je ook leren programmeren. :)
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijgen al van jongs af aan die technologie mee en zijn alleen al daarom beter voorbereid dan oudere generaties.
Maar aangezien de ontwikkelingen razendsnel (blijven) gaan zal iedere nieuwe generatie op een gegeven moment weer achterlopen.

Tis natuurlijk wel verfrissend, een keer een topic met de vraag of een kind nier te weinig op schermpjes bezig is, maar ergens krijg ik daardoor ook het gevoel dat het wat gekunsteld is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-08-2019 08:01
Door steeds meer moderne vakken toe te voegen aan ons onderwijs zijn klassieke vakken onder druk komen te staan. Met name de expressievakken. Dat is erg jammer omdat die vakken het creatief denken stimuleren als ook het probleemoplossend vermogen vergroten.

Wat er op veel scholen nog geknutseld wordt, is het namaken van een Pinterest voorbeeld, zonder eigen inbreng. Zo jammer.
Ook programmeren kan heel creatief zijn en is bij uitstek een vak waarbij het probleemoplossend vermogen aangesproken wordt.

Dat gezegd hebbende ben ik wel heel blij dat mijn zoon tegenwoordig een vakleerkracht voor tekenen en handvaardigheid heeft. (En programmeren doet hij thuis toch al)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-08-2019 08:01
Door steeds meer moderne vakken toe te voegen aan ons onderwijs zijn klassieke vakken onder druk komen te staan. Met name de expressievakken. Dat is erg jammer omdat die vakken het creatief denken stimuleren als ook het probleemoplossend vermogen vergroten.

Wat er op veel scholen nog geknutseld wordt, is het namaken van een Pinterest voorbeeld, zonder eigen inbreng. Zo jammer.
Ten eerste: creatief denken heeft wat mij betreft niks te maken met expressievakken.
Het grote misverstand, dat 'creatieve' vakken iets te maken hebben met 'creatief' denken.

Ten tweede: wat heeft dit te maken met wel of niet leren programmeren?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
20-08-2019 08:34
Ten eerste: creatief denken heeft wat mij betreft niks te maken met expressievakken.
Het grote misverstand, dat 'creatieve' vakken iets te maken hebben met 'creatief' denken.

Ten tweede: wat heeft dit te maken met wel of niet leren programmeren?

Creatieve- en expressievakken hebben juist heel veel te maken met creatief denken. Maar helaas is dat de afgelopen decennia steeds meer uit elkaar komen te liggen doordat kinderen op school vooral werkjes (re)produceren.

Creatief denken heb je ook nodig bij programmeren. Door alleen programmeren op het rooster te zetten bereik je het doel niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-08-2019 08:43
Creatieve- en expressievakken hebben juist heel veel te maken met creatief denken. Maar helaas is dat de afgelopen decennia steeds meer uit elkaar komen te liggen doordat kinderen op school vooral werkjes (re)produceren.

Creatief denken heb je ook nodig bij programmeren. Door alleen programmeren op het rooster te zetten bereik je het doel niet.
Maar dan wordt er op dit moment met programmeren dus wel meer gedaan aan creatief denken dan bij wat er over is van de creatieve vakken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-08-2019 08:43
Creatieve- en expressievakken hebben juist heel veel te maken met creatief denken. Maar helaas is dat de afgelopen decennia steeds meer uit elkaar komen te liggen doordat kinderen op school vooral werkjes (re)produceren.

Creatief denken heb je ook nodig bij programmeren. Door alleen programmeren op het rooster te zetten bereik je het doel niet.
Creatieve vakken vond ik een ramp, maar creatief denken is juist mijn sterke kant.
Creatief denken leer je door bijv filosofie, maar ook door een vak als wiskunde.
Creatieve vakken hebben wat mij betreft erg weinig met creatief denken te maken.
Ik vind de term expressievakken dan ook logischer: als het je ligt kun je het gebruiken om je te uiten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
20-08-2019 08:17
En als kind dol is op Minecraft, daarmee kan je ook leren programmeren. :)
Een beetje wel denk ik. Mijn kinderen creëren daarin bv akkers die door water automatisch geoogst worden. Je moet toch een aantal stappen vooruit kunnen denken en de plannen bedenken. Vallen voor monster enzo.

Bij mario maker is het wel iets meer de basis van programmeren. Je hebt acties die je in een bepaalde volgorde moet krijgen om het spel te creëren. En dat gaat best ver. Vraagt veel meer creativiteit dan het maken van een knutselwerkje ofzo. Ik ben zelf erg creatief en heb een creatief beroep. Ik weet dus wel iets van creativiteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven