Kinderen vroeger in de puberteit?

21-08-2019 22:30 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van diverse topics deze week op de Kinderenpijler en mijn ervaringen met kind, neefjes en nichtjes, vroeg ik mij het volgende af: komen kinderen tegenwoordig vroeger in de puberteit?

Als voorbeeld: mijn achtjarige roept regelmatig al wat kreten die mij op mijn werk niet vreemd zijn (lerares VO). Mijn eveneens achtjarige nichtje kwam vandaag speciaal op haar fietsje naar mij om te laten weten dat mijn zusje (haar moeder) haar ‘leven verpest’ met stomme dingen zoals tafeltjes oefenen. Ook schijnt mijn zusje ‘te oud’ te zijn om ook nog maar iets van haar ‘stress’ te begrijpen (vooralsnog is het mij onduidelijk hoe haar oudere tante het dan wel moet begrijpen). Toen zwager haar na het eten kwam oppikken kreeg hij een ‘side eye’ met eyeroll waar diverse volwassen dames nog jaloers op zouden zijn onder de noemer ‘Papa, jij begrijpt er echt helemaal niets van. Je bent lief maar je snapt het gewoon niet’. En ze stapte op haar kleine fietsje alsof ze Joan Collins was.
Mijn tienjarige nichtje wilde haar haren wat korter laten knippen maar besloot het toch lang te laten want ‘*jongensnaam* had gezegd dat meisjes met kort haar lelijk waren’. Ook maakt zij zich druk over haar ‘buikje’ (kind heeft amper vet op de graat). Een mager, spring-in-het-veld grietje van tien!

Nu heb ik het idee dat de neefjes en zoon meer imiteren (wat kreten naroepen uit effectbejag) dan de nichtjes. De meisjes van acht en tien jaar oud maken zich nu al druk om hun lichaam, hoe ze overkomen en wat ‘men’ wel niet van hun denkt. Oprecht verdriet als een jongen zegt dat ze ‘lelijk’ zijn. Ik vind het heel verdrietig. Nu ben ik hun tante en spreek ik tegen dat ze ‘dik’ of ‘lelijk’ zijn. Maar ik maak mij wel een beetje zorgen en vroeg mij af of anderen dit herkennen. Toen ik 8 was, speelde ik nog vol overgave met My Little Pony en Lego. Met tien jaar voelde ik mij al een hele madame met een little miss make-up (maar speelde ook nog met Lego en poppenhuizen). Jongens waren gewoon kinderen met ander speelgoed maar we speelden gewoon samen verstoppertje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste 2 zitten wel vervroegd in de puberteit, maar niet afgelezen aan gedragskenmerken die jij omschrijft. Dat is niet per defenitie "de" puberteit.
Onze 3 jarige roept ook de hele dag :dat boeit me niks! Daar hoeven ze niet voor te puberen :mrgreen:

Ik zou zeggen dat het meer aan het type kind en aan wat voor voorbeelden ze krijgen ligt.
Ik was vroeger een meisje zoals jij op mn tiende, maar klasgenoten liepen al met make up op achter de jongens aan.
Dat is dus van alle tijden.

Bij onze jongens kenmerkt de vervroegde puberteit zich met haargroei,groeispurten en puistjes sinds hun 9e.
clueless17 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 22:54
1.00% gewijzigd
Wat betreft je vraag: ja, ik denk dat kinderen tegenwoordig eerder in de puberteit komen.
Maar de voorbeelden die jij noemt hebben daar volgens mij niet zoveel mee te maken. Ik zou deze dingen eerder wijten aan het feit dat veel kinderen wijzer, meer bijdehand zijn dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat kinderen eerder lichamelijk in de puberteit komen. Wel zijn ze een stuk meer street-wise dan wij vroeger. Internet, ouders die opener zijn e.d.
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
21-08-2019 22:53
Onze oudste 2 zitten wel vervroegd in de puberteit, maar niet afgelezen aan gedragskenmerken die jij omschrijft. Dat is niet per defenitie "de" puberteit.
Onze 3 jarige roept ook de hele dag :dat boeit me niks! Daar hoeven ze niet voor te puberen :mrgreen:

Ik zou zeggen dat het meer aan het type kind en aan wat voor voorbeelden ze krijgen ligt.
Ik was vroeger een meisje zoals jij op mn tiende, maar klasgenoten liepen al met make up op achter de jongens aan.
Dat is dus van alle tijden.

Bij onze jongens kenmerkt de vervroegde puberteit zich met haargroei,groeispurten en puistjes sinds hun 9e.
Jeetje. Mijn achtjarige kijkt iedere dag in de spiegel of hij een puistje ziet. Maar heeft er geen (doet gewoon het buurmeisje na van dertien). Het is echt nog een kuiken. Ongeacht wat er uit zijn mond rolt, het is een klein kind. Tegelijkertijd is zijn evenoude nichtje echt hard op weg naar de lichamelijke puberteit. Ik weet dat meisjes vroeger zijn, maar zo vroeg?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Is wat jij omschrijft de puberteit of is het teveel irritante youtube-filmpjes en al die nagesynchroniseerde ellende op tv kijken?
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
21-08-2019 23:53
Is wat jij omschrijft de puberteit of is het teveel irritante youtube-filmpjes en al die nagesynchroniseerde ellende op tv kijken?
Voor mijn nichtjes weet ik zeker van niet. Ze kijken alleen het Jeugdjournaal. De tienjarige heeft geen beschikking over een tablet of smartphone, De achtjarige interesseert zich niet voor YouTube (vertelt achtjarig neefje die YouTuberVlogger wil worden dat er meer vloggers dan kijkers zijn).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lichamelijk is het nog altijd hetzelfde. Meisjes puberen meestal tussen de 10-14 en jongens meestal tussen de 12-16.

Maar hun gedrag is eigenlijk maar gewoon van leeftijdgenootjes gekopieerd. Dus wat vroeger als "normaal" gezien werdt voor pubers kan nu heel normaal zijn voor 8-jarige bijvoorbeeld.

Het internet heeft hier ook wel wat invloed op (dit kan zowel direct zijn als via hun leeftijdgenootjes). Als hun ouders het veel hebben over dun zijn bijvoorbeeld dan kan dit er ook voor zorgen dat de kinderen onzeker worden over hun gewicht. Er zal in ieder geval wel iemand zijn die hun aan deze ideeën blootstelt.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen schijnen wel wat eerder te puberen dan vroeger.
Wat jij omschrijft zijn eerder gedragsproblemen dan daadwerkelijk lichamelijk in de puberteit zitten.

Ouders weten gewoon niet meer hoe met kinderen om te gaan.

Dat merk je vooral on de schoolvakanties wanneer ouders en kinderen langer bij elkaar zijn.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:28
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
21-08-2019 22:54
Wat betreft je vraag: ja, ik denk dat kinderen tegenwoordig eerder in de puberteit komen.
Maar de voorbeelden die jij noemt hebben daar volgens mij niet zoveel mee te maken. Ik zou deze dingen eerder wijten aan het feit dat veel kinderen wijzer, meer bijdehand zijn dan vroeger.
Dat laatste dacht ik ook. Ik denk het al een tijd, ik vind kinderen veel sneller minder onschuldig. Hoe het met de puberteit zit over het algemeen weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft dat vroeg met jongens of meisjes of uiterlijk bezig zijn dat wordt ze ook wel aangepraat.

Mijn kind was 3 en zat op een spelletjes club van de korfbalvereniging.
Toevallig was hij het enigste jongetje. Zeker een stuk of 5 ouders vonden het nodig om te zeggen. Zo jongen jij hebt het goed voor elkaar. Jij hebt de meisjes voor het uitkiezen.

Of gehoord moeder tegen dochter op zwemles. . Als je nu weer zo'n drama maakt van het haarwassen en kammen knippen we het kort.

Alsof kort haar een straf is.
Kijk maar eens op de basisschool er is geen meisje te vinden met kort haar.

Terwijl vroeger toen ik jong was kon je als meisje lang haar en kort haar hebben.

Wij wilden als puber nog niet dood gevonden worden in een rok of jurk.
De rokken voor het afdansen waren grotendeels geleend.

Nu willen pubers er vrouwelijk uitzien
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-08-2019 00:00
Voor mijn nichtjes weet ik zeker van niet. Ze kijken alleen het Jeugdjournaal. De tienjarige heeft geen beschikking over een tablet of smartphone, De achtjarige interesseert zich niet voor YouTube (vertelt achtjarig neefje die YouTuberVlogger wil worden dat er meer vloggers dan kijkers zijn).
Dat je nichtjes het niet kijken wil niet zeggen dat ze er niet door beinvloed worden. Als de meisjes uit de klas wel kijken zullen ze er toch indirect dingen van meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb t idee dat naast tv internet etc. kinderen ook meer met oudere kinderen omgaan. Vroeger had je wellicht een oudere sibling en evt diens vrienden die je ff zag. Tegenwoordig op de BSO lopen echt alle kinderen door elkaar en vangen de kleintjes natuurlijk het nodige op van de ouderen. Ook op (onze) school wordt er meer groepsoverschrijdend gerwerkt, vroeger zat je lekker in je kleuterbubbel, tegenwoordig worden de kleuters vaak begeleid door groep 7-8.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven