Schoonouders aangegeven niet meer te willen oppassen maar wat nu??

29-06-2007 12:50 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Mijn schoonouders passen sinds ongeveer een half jaar gemiddeld 2 dagen op onze 2. jaar oude zoon. Toen ik een half jaar geleden erover begon weer aan het werk te willen  hebben ze zelf gezegd dit graag te willen doen voor ons. Ze wilden er niks voor hebben, maar wij nemen ze uit ons zelf ongeveer eens per 6 wk mee uit eten en dan niet de goedkoopste restaurants. Nu hebben ze aangegeven dat ze het erg vervelend vinden dat ik pas een week van te voren kan zeggen wanneer ze moeten oppassen. Ik vind dit zelf ook vervelend, maar ja ben maar een oproepkracht en word altijd ingezet op dinsdag woensdag of donderdag. Heb hierover al gesproken met werkgever maar kan helaas niks veranderen. Nu vind ik mijn werk echt helemaal top en wil het liefst niks anders meer.  Mijn schoonouders hebben nu aangegeven dat ik of opzoek moet gaan naar een andere baan of dat ze niet meer willen oppassen, aangezien ze nu niks meer kunnen plannen. Op zich begrijp ik het wel, maar voel me beetje voor de keus gesteld. Heb al contact gehad met gastouder bureau maar die kunnen niks doen omdat ik pas een week van te voren weet welke dag ik moet werken. Wat nu? Stoppen met werken? Of toch een andere baan zoeken?? Aangezien we ook net weten dat we een 2e kindje verwachten vind ik dit erg moeilijk. Loop over van de hormonen. Hoop dat jullie me tips kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
En een kinderdagverblijf geen optie? Sommigen zijn heel flexibel wat betreft opvangdagen en -tijden, maar dat zou je even moeten navragen.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Hoi, je zegt dat het in ieder geval altijd op dinsdag, woensdag of donderdag is. Dan zou je kunnen vragen of je schoonouders 2 van die dagen in ieder geval voor je vrij houden. Moeten ze oppassen nou dan hadden ze die dagen toch al gereserveerd, valt er 1 af hebben ze geluk. En voor het geld doen ze het niet dus als het niet hoeft missen ze ook geen inkomsten of zo. Voor die andere dag misschien zelf een ''oproep''oppas zoeken die het niet erg vindt dat ze de ene week wel moet oppassen en de andere week misschien niet? kHoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg ;-) Er zijn wel vrouwen denk ik die het heel leuk vinden om te doen en misschien toch vaak thuis zijn overdag.

En dat uit eten steeds met schoonouders vind je dat wel prettig? Als je gewoon een redelijke vergoeding geeft voor die dagen blijft het voor hun ook leuk en hoeven jullie niet steeds verplicht te gaan eten. Volgens mij kan je zelfs bij belastingdienst vergoeding vragen ook voor opa's en oma's die oppassen. Misschien vind je het niks maar wellicht brengt het je weer op andere ideeen. Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ja, misschien een KDV? Die bij ons in de buurt is ook zeer fexibel zover ik weet, je hebt daar zelf een soort van strippenkaart oid voor dagen die plotsklaps dr tussen komen zeg maar...



Of heb je dit in je omgeving al nagevraagd?
Alle reacties Link kopieren


Vind het heel raar van het gastouderbureau dat ze zoiets zeggen.



Ik ben zelf gastouder en ja, het is inderdaad best vervelend als je maar 1 week van te voren weet op welke dag je moet oppassen. maar ik heb het zelf ook gedaan op die manier. En als je goede afspraken daarover maak, is het best te doen hoor.

(mijn vraagouders die wilden nog flexibeler want we hadden dus afgesproken dat ik max 20 uur per week zou oppassen, hadden ze de ene week mij niet nodig en de andere week zou ik fulltime moeten oppassen, dan weer drie weken 2 dagen, dan belden ze weer op dat het toch weer niet doorging om de volgende dag te bellen of ik de dag daarna toch kan oppassen. Je begrijpt dat ik niet meer oppas voor die mensen)



Je kan natuurlijk altijd zelf een oppas zoeken en die opgeven bij een gstouderbureau.


Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een flexibel KDV gaan.



En eigenlijk vind ik het een beetje raar dat je zegt dat jíj voor de keus wordt gesteld door je schoonouders.



Jíj bent toch degene die werkt? Je schoonouders passen 2x per week op! Ik vind het nogal wat, eerlijk gezegd.....
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de reacties, ik begrijp het van mijn schoonouders wel, maar het probleem is gewoon dat ze het dus gisteren hebben gezged en meteen niet meer willen oppassen. Nu heb ik mijn werkgever gebeld dat ik dus een weekje vakantie wil zodat we alles op een rijtje kunnen zetten, want ja er zal toch een oplossing moeten komen. Zal eens bellen met het kdv hier in het dorp
Alle reacties Link kopieren


Ik zou voor een flexibel KDV gaan.



En eigenlijk vind ik het een beetje raar dat je zegt dat jíj voor de keus wordt gesteld door je schoonouders.



Jíj bent toch degene die werkt? Je schoonouders passen 2x per week op! Ik vind het nogal wat, eerlijk gezegd.....






Om dit soort gelazer te voorkomen heb ik dus inderdaad gekozen voor proffessioneel flexibele kinderopvang.



Tja, TO heeft ervoor gekozen te werken. Maar de schoonouders wilden ook zelf oppassen. Daar hebben haar schoonouders voor gekozen. Dan vind ik niet dat je van de 1 op andere dag kan zeggen dat je het niet meer wilt. Geef TO op zijn minst de tijd om een oplossing te zoeken.



Maar nog een vraagje, waarom weet je werkgever pas zo kort van te voren wanneer hij personeel nodig heeft? Heeft dat te maken met zieken ofzo?
Alle reacties Link kopieren


Hoi,



Mijn schoonouders passen sinds ongeveer een half jaar gemiddeld 2 dagen op onze 2. jaar oude zoon. Toen ik een half jaar geleden erover begon weer aan het werk te willen  hebben ze zelf gezegd dit graag te willen doen voor ons. Ze wilden er niks voor hebben, maar wij nemen ze uit ons zelf ongeveer eens per 6 wk mee uit eten en dan niet de goedkoopste restaurants. Nu hebben ze aangegeven dat ze het erg vervelend vinden dat ik pas een week van te voren kan zeggen wanneer ze moeten oppassen. Ik vind dit zelf ook vervelend, maar ja ben maar een oproepkracht en word altijd ingezet op dinsdag woensdag of donderdag. Heb hierover al gesproken met werkgever maar kan helaas niks veranderen. Nu vind ik mijn werk echt helemaal top en wil het liefst niks anders meer.  Mijn schoonouders hebben nu aangegeven dat ik of opzoek moet gaan naar een andere baan of dat ze niet meer willen oppassen, aangezien ze nu niks meer kunnen plannen. Op zich begrijp ik het wel, maar voel me beetje voor de keus gesteld. Heb al contact gehad met gastouder bureau maar die kunnen niks doen omdat ik pas een week van te voren weet welke dag ik moet werken. Wat nu? Stoppen met werken? Of toch een andere baan zoeken?? Aangezien we ook net weten dat we een 2e kindje verwachten vind ik dit erg moeilijk. Loop over van de hormonen. Hoop dat jullie me tips kunnen geven.




Dag Caatje,



Ik kan me voorstellen dat je schoonouders het niet prettig vinden om maar zo kort van tevoren te weten wanneer ze moeten oppassen. En ik kan me ook voorstellen dat ze daar eigenlijk geen zin meer in hebben, omdat ze op die manier niks voor zichzelf kunnen plannen.



Dat het gastouderbureau je op die manier afwijst vind ik belachelijk. Het zal inderdaad moeilijk kunnen worden om een geschikte gastouder voor je zoontje te vinden, maar niet onmogelijk. Als ik jou was zou ik zelf gaan zoeken naar een oplossing. Informeer eens in je netwerk, misschien kennen je vrienden/kennissen wel iemand die best bij jou zou kunnen passen. Zet een advertentie in het plaatselijke sufferdje, bij de supermarkten. Ga desnoods flyeren in je eigen buurt.



Op het moment dat je zelf iemand gevonden hebt kun je jezelf aanmelden met je gastouder bij het gastouderbureau. Misschien kun je er zelfs bij bedingen dat je minder bemiddelingskosten gaat betalen omdat zij geen moeite hebben hoeven doen om een gastouder te vinden.



Nog een andere suggestie: overleg eens met je schoonouders of zij misschien wel via het gastouderbureau willen oppassen; zo krijgen zij een leuke vergoeding en jij krijgt kinderopvangtoeslag waardoor het je echt niet de kop kost. Op die manier krijgen je schoonouders misschien toch een ander gevoel bij het oppassen en willen ze het blijven doen; dan is het minder liefdewerk/oud papier (snap je wat ik bedoel?). Misschien in combinatie met een andere gastouder?



Spreek sowieso een 'opzegtermijn' af met je schoonouders. Je hebt natuurlijk wel de tijd nodig om een oplossing te vinden. Daar hebben ze vast wel begrip voor.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de reacties, ik begrijp het van mijn schoonouders wel, maar het probleem is gewoon dat ze het dus gisteren hebben gezged en meteen niet meer willen oppassen. Nu heb ik mijn werkgever gebeld dat ik dus een weekje vakantie wil zodat we alles op een rijtje kunnen zetten, want ja er zal toch een oplossing moeten komen. Zal eens bellen met het kdv hier in het dorp






Dit vind ik niet erg eerlijk van je schoonouders. Zij hebben zelf aangegeven te willen oppassen en nu geven ze je geen tijd om wat anders te zoeken? Iedereen weet toch dat je niet a la minute een andere baan of opvang hebt???

Of hebben ze al eerder aangegeven niet meer te willen oppassen op deze manier, en heb jij daar nog geen actie op ondernomen?
Alle reacties Link kopieren
Hmm dit komt me enigszins bekend voor....

Nu mijn vader net met pensioen is en eigenlijk alle tijd heeft om op te passen, komt heel af en toe het 'verwijt' dat mijn ouders niet zomaar op vakantie kunnen bijvoorbeeld.

Tja het is kiezen of delen, ik denk dat mijn ouders het zo fijn vinden om op hun kleinkinders te passen, dat ze eieren voor hun geld kiezen en dan niet zomaar op vakantie gaan.

Maar het gevoel afhankelijk te zijn van mijn ouders vind ik ook niet altijd even prettig, ookal is het maar voor 2 halve dagen per week......

Maar ja, een beter kinderdagverblijf als mijn ouders bestaat natuurlijk niet, dus ik moet ook niet zeuren en af en toe een paar keer rustig tot 10 tellen.

Zou jij dat ook niet kunnen doen en bijvoorbeeld toch voor iets vasters uit kunnen kijken qua werk?

Ergens kan ik me wel voorstellen dat het inderdaad moeilijk moet zijn om niet te weten waar je aan toe bent als opa en oma zijnde eerlijk gezegd.



O ja, 1x per 6 weken mee uit eten nemen en dan nog naar dure restaurants ook :o!

Jemig, nee mijn ouders zouden dat zelf niet eens willen, hebben liever dat we dat geld in ons eigen zak steken en er van genieten.



Ohw en nog gefeliciteerd met je zwangerschap, weten je schoonouders dat al eigenlijk???
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Tonia76: Mijn schoonouders weten het nu ong. 3 weken dat ik weer zwanger ben! Ze hebben toen wel meteen gevraagd wat de bedoeling was mbt het werk, heb toen aangegeven dan niet meer dan 1 dag te willen werken en ook dan tegen mijn werkgever ga zeggen dat ik het liefst alleen nog op bv de dinsdag wil werken en anders in goed overkeg.
Alle reacties Link kopieren


Hoi,



Tonia76: Mijn schoonouders weten het nu ong. 3 weken dat ik weer zwanger ben! Ze hebben toen wel meteen gevraagd wat de bedoeling was mbt het werk, heb toen aangegeven dan niet meer dan 1 dag te willen werken en ook dan tegen mijn werkgever ga zeggen dat ik het liefst alleen nog op bv de dinsdag wil werken en anders in goed overkeg.



Caatje: Dat zou toch een mooie oplossing zijn dan?

Zouden je schoonouders dan wel willen blijven oppassen?

Genieten ze wel van je kleintje, bedoel kan je wel zien dat je kleintje het goed heeft bij ze als jij werkt?

Dan is het natuurlijk zeker de moeite waard om ze als oppas te houden!

Kan me goed voorstellen dat ze wat zekerheid willen, naarmate mensen ouder worden, worden ze vaak iets minder flexibel.

(inderdaad wel lekker moment nu je weer zwanger bent, kan je er net bij hebben dan, pff)

Volgens mij als je zo weinig werkt en je zou kinderopvang nemen, werk je bijna voor niets? (Heb er niet veel verstand van hoor, maar dat lijkt me in ieder geval).

Nou in ieder geval, kop op! Geniet wel van je kleintje hoor en van je nieuwe zwangerschap!



Liefs,

Tonia
Tja misschien lullig gezegd maar ik vind dat jij het omdraait. Jij werkt en hebt oppas nodig. Dat zij zich bedacht hebben is lullig voor jou maar maakt het niet hun probleem. Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar een structurele oplossing zonder verplichtingen naar elkaar toe. Vrijheid, blijheid. Een flexibel KDV of gastouderbureau is echt wel te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Tja misschien lullig gezegd maar ik vind dat jij het omdraait. Jij werkt en hebt oppas nodig. Dat zij zich bedacht hebben is lullig voor jou maar maakt het niet hun probleem. Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar een structurele oplossing zonder verplichtingen naar elkaar toe. Vrijheid, blijheid. Een flexibel KDV of gastouderbureau is echt wel te vinden.
Ben het wel met je eens dat de schoonouders het recht hebben om van mening te veranderen, en dat TO op hun aangeven wel naar een andere oplossing moet zoeken. Maar ik vind wel dat de schoonouders TO de tijd moeten geven om die oplossing ook te vinden, en niet zomaar vandaag zeggen dat ze het met ingang van morgen niet meer willen doen. En dat is wel wat er nu gebeurd is, volgens TO. (Tenminste, als zij het hele verhaal heeft verteld; ik heb hier al een vraag over gesteld in dit topic)


Ik zou voor een flexibel KDV gaan.



En eigenlijk vind ik het een beetje raar dat je zegt dat jíj voor de keus wordt gesteld door je schoonouders.



Jíj bent toch degene die werkt? Je schoonouders passen 2x per week op! Ik vind het nogal wat, eerlijk gezegd.....
Alle reacties Link kopieren
Dit is nou precies de reden dat ik er nooit aan zou beginnen... oppas oma's en opa's. Ik geloof dat er onder een andere pijler een gigantische discussie over dit onderwerp leeft.

Als je zelf kinderen heb groot gebracht, op een gegeven moment klaar bent met werken, dan wil je toch gaan en staan waar je wil? Tenminste, ik zou dat wel graag willen!

Liever zou ik hebben dat opa's en oma's eens komen oppassen als er "iets" is, niet structureel, maar als er plotseling iets is, of als je samen eens weg moet/ wil, of als de kleine uk ziek is en het niet welkom op de KDV is...



Ik zou je aanraden om niet meer afhankelijk te zijn van je (schoon) ouders en te zoeken naar opvang die dit prima vind. Bij mijn weten staan zeker niet alle gastouders en KDV hier negatief tegen over, dus ik zou eens goed om je heen vragen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen zijn ook Caatjes schoonouders een verplichting aangegaan die ze niet zomaar kunnen terugdraaien. Ze hebben immers zelf aangeboden op te passen. Daarmee hebben ze Caatje en de man van Caatje afhankelijk van hen gemaakt en dat kan je niet zomaar terugdraaien.



Toen mijn moeder aanbood om te gaan oppassen heb ik juist hierover duidelijke afspraken gemaakt. Dat het mij een goed idee leek, maar dat het wel betekent dat ze me niet zomaar kan laten zitten, want dan regel ik op voorhand liever al wat anders. Mijn moeder begreep dit volkomen en zou het ook echt niet in haar hoofd halen van de 1 op de andere dag te stoppen met opassen. Die zou mij echt wel de kans geven een andere oplossing te vinden. Ook vakanties worden hier in overleg gepland (lees: ver genoeg vantevoren gemeld zodat wij een oplossing kunnen zoeken).



En laten we wel zijn: het is niet zo dat alleen Caatjes schoonouders de gunst verlenen, ze krijgen er ook wat voor terug. Sommigen doen hier net alsof Caatje haar schoonouders wel heel dankbaar mogen zijn en het voor die schoonouders wel heel vervelend is. Maar dat is natuurlijk onzin.
Ik heb weleens het idee dat opa's en oma's (alleen) op willen passen omdat ze bang zijn dat ze de kleinkinderen anders niet (genoeg) zien.



Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat als je als ouders uit de kinderen bent, je geen zin hebt wéér een verplichting aan te gaan. Het zou eerlijk gezegd niet in me opkomen mijn moeder voor zoiets te vragen, bovendien heeft mijn moeder ook altijd gezegd dat nooit te willen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders idem dito fleurtje (schoonouders zijn sowieso niet in beeld wat dit betreft, die zitten meer dan het halve jaar in het buitenland). En zo'n situatie als waarin TO nu terecht is gekomen, was voor mij ook altijd DE reden om daar niet aan te willen.



Toch is mijn moeder (zoals zovelen) gaandeweg steeds genuanceerder geworden in haar uitspraken hierover. En toen we het pasgeleden over de schoolperiode hadden, die voor de oudtse over pakweg 1,5 aan de orde komt, gaf zij toch ineens aan dat zij en mijn vader hem dan wellicht wel op een vaste dag uit school willen halen. Dat zou voor ons natuurlijk ideaal zijn, alhoewel bovenstaande bezwaren bij mij nog steeds staan. Dat heb ik ook gezegd. Dat ik, als ik met hen zulke afspraken zou maken, er wel op moet en wil kunnen rekenen dat ze die dan nakomen (precies wat Dannas hiervoor ook al weergeeft). En dat me dat erg vervelend lijkt als zij bijvoorbeeld onverwacht eens weg willen. Per slot zijn het mijn kinderen en is het mijn werk.

Mijn ouders snapten dat volkomen en hebben gezegd dat ze eerst gewoon het komende jaar eens flink van hun pensioen gaan genieten (moeder is net gestopt met werk, vader stopt binnenkort) en dan eens willen zien hoe zij er tegenover staan.



Hoe dan ook gaan wij voor de oudste gewoon voor 2 dagen per week nso of een gastouder regelen. En mochten zij er tegen die tijd van overtuigd zijn dat ze het nog steeds erg graag willen, die vaste dag oppas/opvang, dan wil ik het ook best proberen. Maar ik blijf er momenteel twijfels over hebben. We zullen zien.



Overigens heb ik bij hen totaal niet het idee dat ze bang zijn dat ze hun kleinkinderen (anders) te weinig zien. Mijn moeder is gewoon vreselijk dol op haar 2 kleinzoons en komt regelmatig even aanwippen als ze vindt dat ze hen weer even 'moet' zien. Als zij dus vast zouden gaan oppassen, dan is het naar mijn idee vooral uit enthousiasme over mijn zoontjes en niet uit angst om ze anders teveel te missen.
Alle reacties Link kopieren
TO, als ik jou was zou ik vragen of schoonouders het nog even uit kunnen zingen en dan als de sodemieter een kinderdagverblijf opzoeken dat flexibel is. Die bestaan, de onze is het in ieder geval wel.



Wat grootouders die oppassen betreft vind ik dat het door sommigen soms wel heel negatief belicht wordt. Alsof de grootouders geen weldenkende mensen zijn en alles in de soep gaan laten lopen. De meeste grootouders vinden het gewoon ontzettend leuk om een dag lekker met hun kleinkinderen op te trekken zonder dat de ouders daar ook bij zijn. Daarnaast laten de meeste grootouders je echt niet zomaar stikken. Dat kun je volgens mij zelf ook heel goed inschatten.



Mijn ouders passen 1 keer per 2 weken op mijn zoon (en dat terwijl mijn moeder altijd geroepen heeft niet op te gaan passen want ze had het daar zelf nog veel te druk voor). Als mijn ouders op vakantie gaan, dan hoor ik dat zodra ze geboekt hebben. Als ze om een andere reden niet kunnen, dan hoor ik dat ook vooraf. Ik heb ze ook gezegd dat ze zich vooral niet beperkt moeten gaan voelen oid. Als ze niet kunnen, boek ik gewoon een dagje kdv bij, en de eerste tijd ben ik zelfs thuis gaan werken op de dag dat mijn ouders oppaste zodat ze ook echt zagen dat het geen groot probleem zou zijn als er bij hen iets tussen kwam. De praktijk leert dat mijn ouders, buiten hun vakantie, nooit afzeggen, ze verheugen zich veel te veel op die oppasdag.
Ik heb weleens het idee dat opa's en oma's (alleen) op willen passen omdat ze bang zijn dat ze de kleinkinderen anders niet (genoeg) zien.
Ik had het wat genuanceerder moeten zeggen. Ik denk dat het regelmatig/soms het geval is, natuurlijk niet altijd. Ik vind het zielig voor die opa's en oma's.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zo ie zo dat het voor TO veel geruststellender is om nu gewoon oppas te regelen waar ze van op aan kan. En dat blijkt dus in haar geval niet de schoonouders te wezen. Het lijkt me al een hele verplichting om al iedere 6 weken uit eten te moeten, ten minste, zo komt het op mij over.



Toch vind ik de reactie van een aantal heel raar. Zo van: Maar jij wilt toch werken? HALLO, waar is de vader in dit verhaal dan. Die werkt toch ook, waardoor er oppas nodig is?



Echt waar, flexibele opvang is echt wel te krijgen. En probeer bij je werkgever te regelen dat je in ieder geval wat meer zekerheid hebt. Ik krijg bijv. mijn rooster een maand van te voren.




Toch vind ik de reactie van een aantal heel raar. Zo van: Maar jij wilt toch werken? HALLO, waar is de vader in dit verhaal dan. Die werkt toch ook, waardoor er oppas nodig is?



Ik denk dat je het niet zo letterlijk op moet vatten, dat je 'jij' moet lezen als 'jullie als ouders'.
Alle reacties Link kopieren
Ja, misschien lees ik het ook wel verkeerd. Maar het valt mij gewoon op, omdat ik als werkende moeder met de tweede op komst bijvoorbeeld ook altijd de vraag krijg, blijf je werken of ga je minder werken. Gek genoeg hebben ze dat nog nooit aan mijn man gevraagd.



Maar goed, dit is natuurlijk verder niet van belang in dit topic. Gelukkig lees ik dat er ook nog mensen zijn die wel goede afspraken met opa en oma kunnen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven