welke laptop of pc voor fotobewerking

20-08-2018 16:59 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi
ik had net een vraag over de iMac, maar ik vroeg me af.
Welke laptop/pc raden jullie mij aan voor fotobewerking. Het liefst tot een maximum van 800 euro. Graag een i7 processor en minimaal 8gb RAM.
Alle reacties Link kopieren
Check de pricewatch op Tweakers. Daar kan je op alles filteren.
Ik heb zelf een van de volgende laptops en ben zeer tevreden met een intel i7 processor tijdens het bewerken van foto's.

https://www.coolblue.nl/product/793328/ ... 08nmh.html

https://www.coolblue.nl/product/813022/ ... 0p6mh.html

https://www.coolblue.nl/product/797258/ ... 56ssd.html
Ik ben vast hopeloos ouderwets als ik vind dat je dat op een gecalibreerde monitor van Eizo of NEC moet doen.

Maar wat ik wel echt adviseer is om te gaan voor 16GB geheugen. Ik bewerk zowel thuis (16GB) als op het werk (8GB) foto's met een vergelijkbare i7 processor, maar thuis gaat het aanmerkelijk soepeler en sneller (Lightroom/Photoshop).
Izzy_ schreef:
21-08-2018 06:53
Ik ben vast hopeloos ouderwets als ik vind dat je dat op een gecalibreerde monitor van Eizo of NEC moet doen.

Maar wat ik wel echt adviseer is om te gaan voor 16GB geheugen. Ik bewerk zowel thuis (16GB) als op het werk (8GB) foto's met een vergelijkbare i7 processor, maar thuis gaat het aanmerkelijk soepeler en sneller (Lightroom/Photoshop).

Of een scherm van Benq, erg fijn om mee te werken.
Izzy_ schreef:
21-08-2018 06:53
Ik ben vast hopeloos ouderwets als ik vind dat je dat op een gecalibreerde monitor van Eizo of NEC moet doen.
Nee, dat ben je niet naar mijn mening.

Die calibraties en speciale kleurprofielen zijn er niet voor niets en voorkomen dat wat je op een PC bewerkt er op een stukje papier heel anders uitziet dan je had verwacht.
Ook kun je, als je commercieel bezig bent, daarmee voorkomen dat je klanten vinden dat het niet klopt: als dat namelijk zo is, ligt dat aan hun scherm en de instelling daarvan en niet het jouwe.

Ik heb sinds een paar maanden een tweede scherm voor videobewerking dat ik met een testbeeld en diepgaande kleurinstellingen juist af kan regelen en dat scheelt enorm: wat ik daarvoor op m'n andere scherm had zitten bewerken, bleek er toch wel erg naast te zitten...

Wat betreft de processor: ik denk dat je je daar op blindstaart. Veel grafische bewerkingen worden tegenwoordig vrijwel volledig door de videokaart en daarop aanwezige processor(s) gedaan. Die zijn veel beter uitgerust op de bewerkingen die je doet en hoeven zich niet met andere zaken op de computer bezig te houden. De hoofdprocessor hangt er maar een beetje bij.
Ik zou dus vooral zoeken naar een goede videokaart: ook op m'n werk hebben de tekenaar, fotobewerker en website-ontwerper niet voor niets een heel wat pittiger PC naast zich staan dan alle andere medewerkers, puur omdat er een dubbel-slot videokaart in zit.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mijn idee: geef geld uit aan een goed scherm of aan een laptop met een goed scherm.
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe laptop met een goed scherm ga je niet voor 800 euro vinden. Sterker nog, alleen al voor een kleurechte Eizo monitor zit je al heel snel aan >1000 euro. Ik kan je wel zo'n Eizo monitor aanbevelen, het zijn de beste monitors (garantie, bouwkwaliteit, ergonomie, beeldkwaliteit, instelmogelijkheden etc.).

Voor fotobewerking kun je prima uit de voeten met iets van een Core i3 en een GTX1050 videokaart. Voor full HD en 4K videobewerking daarentegen wil je wel wat snellers.

Is het alleen voor de vakantiefoto's? Dan zou ik niet zoveel geld uitgeven.
Don't follow me. I'm lost too..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven