Simpele veganistische recepten gezocht

21-05-2017 16:47 102 berichten
De titel zegt het al: ik ben op zoek naar simpele veganistische recepten, recepten zonder vlees, vis, kaas, eieren of zuivel dus. Hebben jullie bepaalde succesrecepten? De ingrediënten moeten het liefst wel gewoon bij de gewone supermarkt te vinden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Aardappelen koken tot ze bijna gaar zijn, af laten koelen, en liefst een dag laten staan (gekoeld). In schijven snijden en bakken in olijfolie met peper, zout, gesnipperde ui, thijm en basilicum.

Kropsla van de nerven plukken, fijngesnipperde tomaat erdoor, fijn gesnipperde ui erdoor, aanmaken met olie waarin 1 geperste teen knoflook, scheutje citroensap, gesnipperde bieslook.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Tjap tjoi met tofu of seitan.

Linzen-spinaziecurry.
Alle reacties Link kopieren
Viva las Vega's geeft altijd wel leuke en simpele recepten op Facebook. Misschien ook wat voor jou?
Blaadje sla, geraspte wortel, waterkers en limoensap erover uitknijpen.
Meds, kom d'r maar in!
Soepen! Bijvoorbeeld groentesoep met tomatenblokjes, broccoli, paprika, ui, etc. met groentenboullion (en dan pureren). Of een tomatensoep.

Mexicaans: kidneybonen in chilisaus met mais, ui, champignons, tomaat, etc. met rijst.
Tahoe, (roerbak)groenten, zilvervliesrijst en een beetje tomatensaus.

Broccoli, mie, vegetarisch gehakt van soja (goed de etiketten lezen) en een scheutje sojasaus.
Alle reacties Link kopieren
Open een blik bruine bonen,
Warm op in een pannetje. Gooi de bonen op je bord.
Doe en een schep piccalilly bij en in de andere hoek wat gesneden ui.

Klaar. Zit veel kalium in en nogal wat eiwit. Combineert goed met rijst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lady_Voldemort schreef:
21-05-2017 17:34
Tjap tjoi met tofu of seitan.

Linzen-spinaziecurry.
Leuk die curry, had veel in huis dus die staat nu te pruttelen!

De rest van de recepten ga ik ook uitproberen, bedankt allemaal!
Kijk eens op de site van http://www.degroenemeisjes.nl/.
De pindacurry en kokoslinzendahl zijn hier favoriet.
En google even voor de de veggie chilli van Jamie Oliver.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer zes zoete aardappelen in plakken snijden, heel even koken, laten afkoelen. In grillpan grillen. Dressing maken met olijfolie, verse koriander, geraspte gemberwortel, limoen, honing, peper en zout. Warm of koud te serveren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bedankt allemaal!

Meer eenvoudige recepten zijn nog altijd welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Met dit warme weer vind ik gazpacho altijd lekker, een koude Spaanse tomatensoep. Ik eet er ham en ei bij, maar dat kun je natuurlijk altijd weglaten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Lady_Voldemort schreef:
21-05-2017 17:39
Meds, kom d'r maar in!
Waarom dat nu weer?
Om lekker veganistisch eten af te zeiken?
Alle reacties Link kopieren
Zoete aardappel, gewone aardappel, wortel, paprikamix in stukjes snijden. Meng het door elkaar met flink wat olijfolie en specerijen (rozemarijn en zeezout zijn hier favoriet) en doe het 30-45 minuten in de oven. Stokbroodje en/of salade erbij en klaar!
Zilvervliesrijst met kipstuckjes van de vegetarische slager, verse korainder en geroosterde cashewnoten. Groente naar wens bij serveren.

Rijst koken.
Kipstuckjes bakken. Daar overheen op het laatst een saus van sojasaus, knoflook, gember, chili en evt een scheutje azijn of rijstwijn.
Cashewnootjes droog roosteren in de oven op ongeveer 160 graden, af en toe omscheppen. (ook lekker tussendoor of bij andere maaltijden, dus ik doe altijd meer tegelijk. Anders staat de oven ook voor niks aan, of ik doe het na-/voordat ik de oven voor iets anders heb gebruikt en bewaar ik ze luchtdicht)
Verse koriander snijden en door de rijst doen.
Kipstuckjes met saus op de rijst, daar overheen nog verse koriander. Cashewnoten kun je in de pan met kip doen of gewoon over je bord heen.

Taco's/wraps of mexicaanse salade
Alles bij elkaar flikkeren. Klaar.
Kidneybonen (of mix van bonen), tomaten, paprika, komkommer, mais, rode uit. Eventueel vegagehakt met mexicaanse kruiden (uit zakje of komijn/koriander/paprika/chili/zout/peper bij elkaar). Kun je ook serveren met (zoete) aardappels uit de oven ipv taco's/wraps, maak je er een soort salade van.

Je kunt hiermee ook prima een warme bonenmix maken om taco's of wraps te vullen of burrito's te maken. Ik gebruik verschillende bonen en linzen met tomatenblokjes, knoflook en bovengenoemde kruiden (of jonnie boer caribische mix of zoiets) Als je alles warm wil laat je gewoon de komkommer weg en vul je het prutje aan met mais, paprika en ui. De kruiden bak ik zachtjes in wat olijfolie, dan paprika, knoflook en ui erbij. Daarna bonen, mais en tomaten, even laten pruttelen.

Guacamole maken van geprakte avocado, verse koriander, knoflook, limoensap, zout en peper en erbij serveren.
Tomatensalsa kun je ook maken van kleine tomaatjes (beter als je de zaden verwijdert want minder vocht), rode uit, limoensap en knoflook.

Zilvervliesrijst met linzenprutje
Linzen-/bonenprutje maken vergelijkbaar met hierboven. Knoflook en ui fruiten, linzen-/bonenmix erbij, tomatenblokjes erbij. Serveren evt met guacamole en verder groente naar keuze.

Quinoa salade met geroosterde groenten
Courgette, rode ui, paprika in grove stukken roosteren in de oven met olijfolie, 1-2 hele tenen knoflook, italiaanse (of provencaalse of whatever) kruiden. Af en toe omscheppen. Quinoa koken. Als de groenten klaar zijn 1 of beide knoflooktenen pletten en mengen met olijfolie, zout en pepper, dit gebruiken als dressing. Alles bij elkaar doen. Klaar! Evenuteel kun je aanvullen met zongedroogde tomaten. Kleine tomaatjes kun je ook zelf roosteren met olijfolie, balsamicoazijn, knoflook en rozemarijn. In de oven op ongeveer 150 graden tot ze verschrompeld zijn.

En ook gewoon spaghetti met een rode saus aangevuld bijvoorbeeld met olijven en zongedroogde tomaten en rucula. Groente naar keuze erbij.

Curry is ook makkelijk vegan te maken. Ik eet het vaak met sperziebonen en de eerdergenoemde cashewnoten erdoor. Verse koriander erop. Lekker!
Hee wat een goede recepten, onwijs bedankt!

Ik heb inmiddels ook wat leuke dingen gevonden op internet. Ga bovengenoemde recepten ook zeker proberen :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Kate2000 schreef:
22-05-2017 16:36
Waarom dat nu weer?
Om lekker veganistisch eten af te zeiken?
Dat zal toch niet o_o

Ik maak weleens een supersnel gerecht wat we beide lekker vinden. 1 rode paprika in stukjes, in courgette in stukjes, 1 ui in stukjes. Uitje fruiten, paprika en courgette erbij, bakken tot de courgette gaar is. Blik witte bonen in tomatensaus erbij, opwarmen en klaar. Wij doen er dan nog stukjes geitenkaas op, maar je kunt dat dus weglaten of een alternatief nemen.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 11-12-2017 13:44
99.21% gewijzigd
Lady_Voldemort schreef:
21-05-2017 17:39
Meds, kom d'r maar in!
Hier is het patat recept wel gepast :rofl:
Ik heb vandaag een vegeterarische bonenschotel gemaakt met kidneybonen, gezeefde tomaten, wortel, courgette, veg. prutje, ui en knoflook. Vond het zelf erg lekker, vriend vond het niets, maar ik had er eerlijk gezegd ook niet op gerekend dat hij mee zou eten, dat liet hij pas heel laat weten namelijk :lol:
anoniem_159539 wijzigde dit bericht op 26-05-2017 07:43
Reden: met dank aan Pejeka :)
13.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
greenbean schreef:
25-05-2017 20:49
Ik heb vandaag chili sin carne gemaakt met kidneybonen, gezeefde tomaten, wortel, courgette, veg. gehakt, ui en knoflook. Vond het zelf erg lekker, vriend vond het niets, Maar dat is dan ook een echte vleeseter. Ik had er eerlijk gezegd ook niet op gerekend dat hij mee zou eten, dat liet hij pas heel laat weten namelijk :lol:
Op zich kan dat best smaken, hoef ook niet persé elke dag een lap vlees. Vind het dan wél weer heel apart dat vele vegateriërs/veganisten toch het liefst een gerecht benoemen alsof het de originele versie is (waarom chili sin carne, en niet gewoon vegetarische bonenschotel?). En vegetarisch gehakt bestaat niet. Gehakt is nou eenmaal vlees, dus een vegetarisch prutje dat op gehakt lijkt, is geen gehakt. En dat het niks met gehakt te maken heeft, blijft wel uit het feit dat je vriend het dondersgoed proefde...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ok ik zal het voortaan vegetarische bonenschotel noemen en vegetarisch gehakt nooit meer gehakt noemen. Je hebt helemaal gelijk en ik heb het aangepast. Bedankt voor de feedback!
pejeka schreef:
25-05-2017 23:45
Op zich kan dat best smaken, hoef ook niet persé elke dag een lap vlees. Vind het dan wél weer heel apart dat vele vegateriërs/veganisten toch het liefst een gerecht benoemen alsof het de originele versie is (waarom chili sin carne, en niet gewoon vegetarische bonenschotel?). En vegetarisch gehakt bestaat niet. Gehakt is nou eenmaal vlees, dus een vegetarisch prutje dat op gehakt lijkt, is geen gehakt. En dat het niks met gehakt te maken heeft, blijft wel uit het feit dat je vriend het dondersgoed proefde...
Waarom zou je het geen chili sin carne noemen? Lijkt qua kruiden e.d. op het origineel, dus weet je meteen waar je aan toe bent.
En wat die vriend betreft die het dondersgoed proefde: vaak genoeg is het verschil helemaal niet te merken hoor.
Zo, even reclame gemaakt voor de goede zaak :yum:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven