Kruiden, wat doe jij ermee?

25-08-2018 17:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik erg weinig kruiden gebruik bij het bereiden van eten, maar dat wel graag meer wil doen ben ik benieuwd welke kruiden jullie vaak gebruiken? En waarvoor?

Ik bedoel dan vooral de pure kruiden of mixen van pure kruiden, geen mixen met allerlei overige toevoegingen als zout etc.
Uiteraard mag het ook over verse kruiden gaan. Als ik die al eens koop houd ik namelijk altijd erg veel over en dat is zonde!

Ik heb echt geen verstand van het gebruik van kruiden... dus ook de simpele tips zijn welkom :)
Peper en zout gaan door alles heen.
Knoflook gaat overal doorheen wat gebakken wordt.
Voor de rest gebruik ik prefab zoutloze kruidenmixen.
Eventueel wat verse kruiden van het balkon.
Thijm door alles
Koriander door Indische curry
Basilicum door Italiaanse gerechten zoals pizza, pasta met tomatensaus,
Peterselie door soepen.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel verse kruiden kan je gewoon invriezen om in warme bereidingen te gebruiken: Basilicum, bieslook, munt... eigenlijk zowat alles.
Ik gebruik vaak knoflook, basilicum, nootmuskaat, peper, gerookte paprika, kurkuma en nog veel meer.
Je vraag is heel algemeen. Als je een paar gerechten opnoemt die je graag maakt, is het makkelijker om te vertellen hoe ik die kruid.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Eiersla 'vraagt' hier bijvoorbeeld om bieslook en peper.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Djinten( komijn) en chili en cayennepeper en gerookte paprika door de chili con carne.

Verschillende kerries voor door de curries

Ketoembar, djinten in Indische gerechten.

Gember en laos bijvoorbeeld Aziatische gerechten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van websites die de pakjes en zakjes namaken met eigen kruiden. Inmiddels heb ik 4 schapjes vol met kruiden, en gebruik ik ze dagelijks.

Wat voor gerecht maak je nu met een zakje en zou je liever zelf maken? Zo kun je beginnen.
Misschien kun je een keer een kookboek gebruiken of recepten opzoeken op internet. Persoonlijk zou ik niet zonder kruiden kunnen. Mijn moeder kookte vroeger altijd zonder kruiden. We aten dan meestal aardappels, groente, vlees. Zonder kruiden. Misschien wat zout maar dat was het. Is dat dan wat je nu eet? Of gebruik je pakjes en sausjes enzo?
Ik kruid met eten ermee.
Alle reacties Link kopieren
Er is natuurlijk onderscheid tussen kruiden en specerijen, maar laten we de boel hier maar gezellig door elkaar gooien.
De heilige viereenheid voor de Indische keuken: laos, ketumbar, jinten en jahe, eventueel gember erbij.
Verse koriander voor allerlei Aziatische gerechten, vooral lekker in gevulde loempiaatjes van ongebakken rijstvellen.
Ik ben verslaafd aan rozemarijn: natuurlijk bij varkensvlees (eventueel met wat appel en een scheut calvados), kip, aardappeltjes uit de oven. Mijn grote verdriet is dat mijn tuin er niet geschikt voor schijnt te zijn, ieder plantje verpietert waar je bij staat. Mijn vriendin in Frankrijk heeft twee reuzen van struiken staan, waar ik nog wel eens van kom 'snoepen'.
Natuurlijk ook door de ratatouille, samen met verse tijm en veel knoflook (is natuurlijk al helemaal geen kruid, maar wel erg lekker).

En natuurlijk basilicum, onmisbaar in de caprese en alles waar tomaat in zit. Ook erg lekker met aardbeien.
sri-is-back-now wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:33
6.12% gewijzigd
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Hier vaak gebruikt;
Standaard: peper en zout
Italiaanse kruiden, basilicum, tijm, oregano (over de pizza!), kerrie, kurkuma, gerookte paprika, gewone paprika, kaneel, komijn, bieslook, nootmuskaat.

Citroensap, mosterd, verse look

Diverse azijnen en oliën

Ik heb mezelf leren koken door pakjes en zakjes te bekijken en de losse ingrediënten als kruiden aan te schaffen en dan een beetje proberen met hoeveelheden.

Sinds ik dat doe vind ik pakjes en zakjes echt niet lekker en krijg ik er zelfs last van in mijn darmen als ik het eens bij anderen eet.
En het is gezonder en goedkoper, win win dus.

Succes!!
damas wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:55
1.32% gewijzigd
Nijntje* schreef:
25-08-2018 17:25
Ik ben fan van websites die de pakjes en zakjes namaken met eigen kruiden. Inmiddels heb ik 4 schapjes vol met kruiden, en gebruik ik ze dagelijks.

Wat voor gerecht maak je nu met een zakje en zou je liever zelf maken? Zo kun je beginnen.
Dat is ook erg leuk. Heb je toevallig nog een aanraders qua sites?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik gevriesdroogde Italiaanse kruidenmix en peper en zout en verse knoflook en basimico azijn voor tomatensaus bij spaghetti en lasagne.
Zout, peper, knoflook, gerookte paprika poeder en gemalen komijnzaak voor Mexicaanse gerechten als nacho gehakt of taco's of chili.
Door nasi gooi ik gemalen koriander en kurkuma en zout, peper en knoflook en zoete ketjap.
Kaneel voor wentelteefjes en appelmoes.
Provencaalse kruiden gaan nog wel eens over groentespiezen op de bbq of over krieltjes uit de over samen met knoflook.
Dille over zalm.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik echt van alles ook uit eigen tuin. Tijm, rozemarijn vooal bij vlees, basilicum in de sla en bij de pasta, koriander bij vis en ik heb nog wat andere zaken staan waar ik ook thee van zet. O.a. Kamille, Enchinea, verbena en verschillende type munt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
25-08-2018 17:31
Hier vaak gebruikt;
Standaard: peper en zout
Italiaanse kruiden, basilicum, tijm, oregano (over de pizza!), kerrie, kurkuma, gerookte paprika, gewone paprika, bieslook, nootmuskaat.

Citroensap, mosterd, verse look

Diverse azijnen en oliën

Ik heb mezelf leren koken door pakjes en zakjes te bekijken en de losse ingrediënten als kruiden aan te schaffen en dan een beetje proberen met hoeveelheden.

Sinds ik dat doe vind ik pakjes en zakjes echt niet lekker en krijg ik er zelfs last van in mijn darmen als ik het eens bij anderen eet.
En het is gezonder en goedkoper, win win dus.

Succes!!
Ik ook, ik keek welke kruiden en specerijen het meest in de pakjes zaten en dat is bijvoorbeeld komijn bij Mexicaanse gerechten.
Het enige wat ik vaak gebruik is peper, zout, knoflook, nootmuskaat en kaneel.

Peper en zout bij een ei
Knoflook doe ik wel eens bij de vega kipstukjes
Nootmuskaat bij de bloemkool
Kaneel gaat altijd door m'n havermout.

Soms mis ik wel eens basilicum als ik een tosti of broodje maak met kaas en tomaat. En ik vind peterselie en bieslook ook lekker bij een ei maar ik pak het te weinig.
Fleecedekentje10 schreef:
25-08-2018 17:37
Dat is ook erg leuk. Heb je toevallig nog een aanraders qua sites?
Op de Albert Cuyp markt zit een winkel met heel veel kruiden en die hebben ook heel veel kruiden mixen zonder zout toegevoegd. Bijna alles wat je als pakjes in de winkel kan kopen hebben zij zelf gemixt zonder al die toevoegingen en zout
Sri-is-back-now schreef:
25-08-2018 17:31
Er is natuurlijk onderscheid tussen kruiden en specerijen, maar laten we de boel hier maar gezellig door elkaar gooien.
De heilige viereenheid voor de Indische keuken: laos, ketumbar, jinten en jahe, eventueel gember erbij.
Verse koriander voor allerlei Aziatische gerechten, vooral lekker in gevulde loempiaatjes van ongebakken rijstvellen.
Ik ben verslaafd aan rozemarijn: natuurlijk bij varkensvlees (eventueel met wat appel en een scheut calvados), kip, aardappeltjes uit de oven. Mijn grote verdriet is dat mijn tuin er niet geschikt voor schijnt te zijn, ieder plantje verpietert waar je bij staat. Mijn vriendin in Frankrijk heeft twee reuzen van struiken staan, waar ik nog wel eens van kom 'snoepen'.
Natuurlijk ook door de ratatouille, samen met verse tijm en veel knoflook (is natuurlijk al helemaal geen kruid, maar wel erg lekker).

En natuurlijk basilicum, onmisbaar in de caprese en alles waar tomaat in zit. Ook erg lekker met aardbeien.
Koop je de plantjes of neem je stekjes?
Ik heb ooit van een berg in Italië waar het in de winter best koud is een paar stukjes genomen en die planten doen het al jaren goed. Iedereen wil graag stekjes ervan.

Je moet ze niet te dicht bij elkaar zetten, dan doen ze het niet zo goed. Echt een solitaire plant, die houdt niet van soortgenoten.

Neem anders een stekje van plant van je vriendin. Op Internet staat goed beschreven wat de beste manier is.
Alle reacties Link kopieren
Tips voor ‘puur’ koken op een simpel niveau maar wel erg lekker:

Lekker en Simpel
Koken met Karin
Betty’s kitchen
Uit Paulines keuken
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik meestal mixen; ik maak ze ook wel zelf. Zelfgemaakt zit geen zout in, vandaar. Mixen zit meestal meer smaak aan omdat je toch het bouquet niet precies kan nabootsen.

Italiaanse kruiden heb ik vers in de tuin, maar ik merk niet veel verschil met gedroogde kruiden.

Bruikbare busjes kruiden zijn:

Chili con Carne en Quesadilla van Lidl
Chili con Carne mix van Aldi (gooi ik ook een theelepel van bij)
Gyros van Lidl
Curry Madras van Lidl
Grote zak paprikapoeder van Jumbo

En veel meer. Nasi- bamikruiden (Improba of vers), Chan kerriepoeder van AH.
Umami Paste Taste 5.

Ik maak ook zelf combi's die ik bijvoeg als er al genoeg zout in zit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me handig als je vermeld om wat voor eten, gerechten, het precies gaat. Bij wat voor eten wil je meer kruiden gaan gebruiken en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Een kookboek kopen? Een kookcursus volgen? Je verdiepen in recepten?
Zo geel als een kanariepiet
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
25-08-2018 17:31

Ik ben verslaafd aan rozemarijn: natuurlijk bij varkensvlees (eventueel met wat appel en een scheut calvados), kip, aardappeltjes uit de oven. Mijn grote verdriet is dat mijn tuin er niet geschikt voor schijnt te zijn,
Koop hem dan in een pot, zet hem in een grotere pot thuis in gewone potgrond op je terras. Het is een bikkelharde plant. Houdt van zon of halfschaduw. Kan tegen wind.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik gebruik vaak gedroogde kruiden. Ooit heb ik geprobeerd om een kruidentuin aan te leggen maar ik heb helaas geen groene vingers. Nu koop ik vaak in de supermarkt plantjes, dille, peterselie, basilicum etc.. Met geluk kan ik daar 2 weken van plukken, langer overleven ze hier helaas niet.

Mijn lievelingskruiden;
Dille, voor in de komkommersalade of bij vis zoals (gerookte) zalm.
Rozemarijn, voor kip, heerlijk met een beetje knoflook en olijfolie.
Bieslook, lekker in de eiersalade.
Basilicum, voor een tosti met tomaat en mozzarella bijvoorbeeld, maar ook in pastasauzen erg lekker.
anoniem_374754 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 18:37
3.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
25-08-2018 17:52
Koop je de plantjes of neem je stekjes?
Ik heb ooit van een berg in Italië waar het in de winter best koud is een paar stukjes genomen en die planten doen het al jaren goed. Iedereen wil graag stekjes ervan.

Je moet ze niet te dicht bij elkaar zetten, dan doen ze het niet zo goed. Echt een solitaire plant, die houdt niet van soortgenoten.

Neem anders een stekje van plant van je vriendin. Op Internet staat goed beschreven wat de beste manier is.
Ik koop nog wel eens plantjes bij een tuincentrum en die zet ik zonder pot in de tuin. Van die soortgenoten wist ik niet, dank!
Maar ja, zelfs plastic planten sterven bij mij een gewisse dood.
retrostar schreef:
25-08-2018 18:13
Koop hem dan in een pot, zet hem in een grotere pot thuis in gewone potgrond op je terras. Het is een bikkelharde plant. Houdt van zon of halfschaduw. Kan tegen wind.
Dat is ook een goeie tip zeg! Ik ben eigenlijk altijd ervan uitgegaan dat je ze in de volle grond moet zetten, maar als ik ze in een pot kan houden, is dat veel makkelijker. Dank je wel, ik ga het proberen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
25-08-2018 17:29
Ik kruid met eten ermee.

O bij mij staan ze mooi te zijn in een kruidenrekje.
anoniem_375159 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 18:52
2.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven