Risotto uit de oven, is dat wat?

05-09-2018 21:34 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
A.s. vrijdag krijgen we vrienden te eten en ik heb het plan opgevat risotto te maken.
Maar dat is redelijk bewerkelijk om klaar te maken, in die zin dat je er de hele tijd bij moet blijven, scheutje bouillon toevoegen, roeren, en dat een keer of tig, voor het klaar is. En in die tijd zit ik liever met het gezelschap gezellig te kletsen en een wijntje te drinken, terwijl het eten in de oven staat.
Dus bedacht ik; ovenrisotto! Recepten genoeg te vinden hoor, maar ik ben op de een of andere manier als de dood dat het mislukt. Voor mijn gevoel staat of valt een goeie risotto juist met dat bouillon toevoegen, roeren, en dat maar blijven herhalen. Als je dat hele procédé weglaat, wordt het dan nog wel lekker? Ik hoop hier op ervaringsdeskundigen, anders waag ik me er liever niet aan eigenlijk :)
Nothing happens for a reason
Als ik de juryleden bij Masterchef Australia mag geloven kan vrijwel niemand van die waanzinnig goeie deelnemers ooit 'n fatsoenlijke risotto maken, dus lijkt me dan sowieso niet iets wat je als thuiskok je gasten voorzet, laat staan uit de oven.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, gaat prima en wordt lekker.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Het zal vast te eten zijn maar zoals met veel dingen hoor je een risotto gewoon op de langzame, originele manier te maken. Maak gewoon wat anders als je de tijd er niet voor wil/kan maken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-09-2018 21:36
Als ik de juryleden bij Masterchef Australia mag geloven kan vrijwel niemand van die waanzinnig goeie deelnemers ooit 'n fatsoenlijke risotto maken, dus lijkt me dan sowieso niet iets wat je als thuiskok je gasten voorzet, laat staan uit de oven.
Ik vind mijn risotto anders altijd prima smaken, en mijn gasten ook. Ovenrisotto heb ik nog nooit geprobeerd trouwens, maar staat wel op de planning om eens te maken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog een hele dag om het alvast een keer uit te proberen, niet? ;)
-ik durf nooit iets nieuws uit te proberen als er gasten komen :facepalm: -
Je kan risotto ook in de pan maken zonder te roeren(Google eens voor recepten) maar het grote nadeel van niet roeren is dat de risotto minder romig wordt en dat is juist zo lekker aan risotto. Ik zou voor lasagne gaan of een andere ovengerecht of maak een pan ragu(recept van Paolo) dan hoef je alleen de pasta te koken.
Alle reacties Link kopieren
Desnoods wordt het niet risotto maar een 'ovenrijstschotel'. Het is maar hoe je het 'introduceert', denk ik?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Ik zou sowieso nooit iets klaarmaken voor gasten dat de eerste keer is.

Eerst dus maar es zelf testen.
Alle reacties Link kopieren
kippetje29 schreef:
05-09-2018 21:42
Je kan risotto ook in de pan maken zonder te roeren(Google eens voor recepten) maar het grote nadeel van niet roeren is dat de risotto minder romig wordt en dat is juist zo lekker aan risotto. Ik zou voor lasagne gaan of een andere ovengerecht of maak een pan ragu(recept van Paolo) dan hoef je alleen de pasta te koken.
Ik roer er op het eind altijd een beetje monchou door. Altijd romig en gewoon superlekker :)
Het roeren maakt het zetmeel los en dat is wat de risotto zo romig maakt. Maar er zijn ook mensen die het liever meer al dente eten. Ik zou een andere overschotel maken.

Wat je ook kunt doen is de risotto half gaar bereiden, terugkoelen en wegzetten. Dan kost het je nog een minuut of 10 op het laatst. Zo doen ze het in restaurants. (Nooit geprobeerd, had voorheen een open keuken)
Hoi

Hangt ook af welke risotto je pakt. Je moet ook echt goede kwaliteit hebben. Half uurtje roeren voor iets heerlijks moet kunnen toch. Waar kom je vandaan. Heb Miss dan wel adres voor je voor goede risotto
Alle reacties Link kopieren
Ik maak eigenlijk voor gasten nooit iets wat ik nooit eerder heb gemaakt. Als ik dat wel wil dan maak ik het een paar dagen van te voren een keer. Dus misschien kun je het eerst een keer uitproberen?

Ik heb zelf ook alleen nog Risotto op de standaard manier gemaakt. Wel met verschillende ingrediënten. Maar het is altijd erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou of voor een ander gerecht kiezen of een keertje proefdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
06-09-2018 00:29
Ik maak eigenlijk voor gasten nooit iets wat ik nooit eerder heb gemaakt.

Dat doe ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
06-09-2018 01:04
Ik zou of voor een ander gerecht kiezen of een keertje proefdraaien.
Ik normaal gesproken eigenlijk ook niet hoor. En ik moet het deze keer toch ook maar niet doen, als ik jullie reacties zo lees.
Conclusie; morgen wordt het lasagne oid en ik ga de ovenrisotto eerst een keer veilig in eigen kring uitproberen ;-D
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
05-09-2018 22:08
Ik roer er op het eind altijd een beetje monchou door. Altijd romig en gewoon superlekker :)
Oh bah, ik sta aan de kant van de Masterchef juryleden.
monchou door risotto, brrrrr
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
05-09-2018 22:08
Ik roer er op het eind altijd een beetje monchou door. Altijd romig en gewoon superlekker :)
Dat is pure verkrachting van de risotto! :O

TO: goede keuze om iets anders te maken voor je gasten. Er zijn zoveel lekkere gerechten die je in de oven kunt maken. Risotto uit de oven hoort gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, maak dan iets wat is bedoeld als ovenschotel zoals lasagne of moussaka dan wel het minder bewerkelijk paella (niet in de oven). Een goede risotto maak je niet in de oven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-09-2018 21:36
Als ik de juryleden bij Masterchef Australia mag geloven kan vrijwel niemand van die waanzinnig goeie deelnemers ooit 'n fatsoenlijke risotto maken, dus lijkt me dan sowieso niet iets wat je als thuiskok je gasten voorzet, laat staan uit de oven.
Het is eigenlijk heel simpel en je kan het met eenvoudige goede ingrediënten maken. Het probleem is dat mensen er een kerstboom van maken waardoor het niet meer lekker is. Te veel ingrediënten of een rare manier van bereiden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-09-2018 09:35
Het is eigenlijk heel simpel en je kan het met eenvoudige goede ingrediënten maken. Het probleem is dat mensen er een kerstboom van maken waardoor het niet meer lekker is. Te veel ingrediënten of een rare manier van bereiden.
terwijl risotto (en nee, ik ben zeker geen masterchef) juist in alle eenvoud zo lekker is.
Het is alleen kwestie van Veeeel tijd, steeds kleine beetje wijn, en veeeel roeren
Erg zennnn allemaal
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal heel verheven, maar je kunt ook een keer in twee pannen tegelijk risotto maken: in beide fruit je ui aan, bak je de rijst aan, scheut wijn erbij, uit laten bruisen en dan in de ene pan alle bouillon er in één keer bij en in de andere de zen-scheutjes-oudeïtaliaansemoedertjes-methode.
Afmaken met kaas en/of boter en blind laten proeven.
Je pakt twee gelijke borden of schalen, plakt een post-it op de onderkant waarop staat welke risotto in welke zit, en laat vervolgens iemand anders (die je dat dus niet heeft zien doen) de schalen op tafel.
En dan, samen met je gasten proeven welke je lekkerder vindt.

Dan weet je daarna écht of de plensjesmethode de moeite waard is.

Maar je vraag ging over ovenrisotto en mijn antwoord niet :-)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik plaats even een tegenreactie. Ik heb al een aantal keren ovenrisotto gemaakt (recept van de AH, ik wissel wel met de ingredienten) en gaat altijd goed hoor. Is heel lekker!
En ja, ik kan ook een 'gewone' risotto maken en dit smaakt echt net zo goed.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-09-2018 09:36
terwijl risotto (en nee, ik ben zeker geen masterchef) juist in alle eenvoud zo lekker is.
Het is alleen kwestie van Veeeel tijd, steeds kleine beetje wijn, en veeeel roeren
Erg zennnn allemaal
Bouillon bedoel je met alleen wijn wordt het zuur.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ovenrisotto kan uitstekend als je eens een keer weinig moeite wilt doen en toch lekker wil eten. Vergeet alleen niet af te dekken, anders mislukt het. Verder kan er weinig fout gaan als je goede ingrediënten gebruikt.

En ja, meestal maak ik ‘gewoon’ risotto in een pan. In Italië staat risotto overigens bekend als gemakseten omdat je slechts af en toe hoeft te roeren, terwijl ‘wij’ het zoveel werk vinden. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven