(Niet) kunnen koken

19-03-2019 13:33 132 berichten
Soms hoor je mensen zeggen dat ze niet kunnen koken. Ik ben van mening: iedereen kan leren koken. Natuurlijk zal de een er meer aanleg voor hebben dan de ander. Heel lekker koken heeft ook te maken met een stukje inzicht en weten welke smaken je met elkaar kunt combineren. En natuurlijk bij het proeven weten wat er nog ontbreekt.

Maar gewoon de basics, dat moet iedereen toch kunnen leren lijkt mij?

Wat vinden jullie? Kun je zelf (goed) koken? Wat maakt nou dat iemand wel of niet goed kan koken? En kun je daar iets in leren, of moet je het maar accepteren als je er niet goed in bent?
Ik kook simpel. Houd er niet van. Maar als ik zou willen, zou ik best wat hoogdravends op kunnen dienen. Maar geen behoefte aan.
Volgens mij is met een goed recept door iedereen te koken.
Ik hou er niet van heb het ook niet van huis uit mee gekregen mijn moeder kon bij wijze van zelfs nog water aan laten branden.
Ik zal zelf ook even beginnen:

Ik vind van mezelf dat ik wel aardig kan koken. Ik hou erg van experimenteren en hou me eigenlijk nooit compleet aan een recept. Naarmate ik vaker kook lukt het ook steeds beter om "from scratch" te koken, omdat ik inmiddels redelijk goed weet wat ik met elkaar kan combineren.

Ik denk dat iedereen wel kan leren koken, maar je moet het wel willen, anders lukt het niet denk ik
2019 schreef:
19-03-2019 13:41
Ik hou er niet van heb het ook niet van huis uit mee gekregen mijn moeder kon bij wijze van zelfs nog water aan laten branden.

Wat at / eet je dan als je niet kookt?
O, ik ben van die tijd dat er nog geen internet bestond en dat je echt via kookboeken moest leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er gewoon geen geduld voor. Als ik honger heb, moet ik geen uur hoeven wachten op eten. M’n moeder kan uitstekend koken, maar die was ook altijd thuis en had rustig de hele dag vanalles op het vuur staan. Man kan beter koken en doet het dan ook vrijwel altijd.
snorriemorrie schreef:
19-03-2019 13:42
Wat at / eet je dan als je niet kookt?
Lang leven mijn partner die heerlijk kan koken ( doe met liefde de afwas)
-Nienke- schreef:
19-03-2019 13:43
Ik heb er gewoon geen geduld voor. Als ik honger heb, moet ik geen uur hoeven wachten op eten. M’n moeder kan uitstekend koken, maar die was ook altijd thuis en had rustig de hele dag vanalles op het vuur staan. Man kan beter koken en doet het dan ook vrijwel altijd.

Is het voor jou dan pas echt koken als je er lang mee bezig bent? :) Wel lekker zeg al die partners die zo goed kunnen koken. Mijn man doet het ook in het weekend maar ik vind mijn eigen kooksels vaak toch lekkerder
snorriemorrie schreef:
19-03-2019 13:33
Soms hoor je mensen zeggen dat ze niet kunnen koken. Ik ben van mening: iedereen kan leren koken.
Je vergelijkt appels met peren, om maar even in de keuken en etenswaren te blijven.

Er zijn mensen die niet kunnen koken. Veel 70+ mannen bijvoorbeeld. Het was niet nodig want moeder de vrouw was thuis als man aan het werk was. Vrouw kookte en man schoof aan tafel.

Maar jouw mening “iedereen kan koken” kan best op die mannen van toepassing zijn. Ze kunnen het best leren natuurlijk. Als ze willen of als het nodig is.

Ik kan zelf trouwens niet koken. Mijn man kookt altijd en ik weet werkelijk waar niet hoe onze nieuwe kookplaat en oven werken. Neemt niet weg dat ik het wel kan leren als dat nodig zou zijn of als ik dat zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd totaal niet van koken, maar kan het wel als het moet.
Ik ben ook van mening dat iedereen een recept kan volgen, maar voor sommigen is het wel echt heel lastig.

Een recept is vaak voor 1 onderdeel van de maaltijd (bijvoorbeeld stoofvlees, ik zeg maar wat) en ik ken wel mensen die op zich een recept kunnen volgen, maar niet de andere onderdelen van de maaltijd kunnen plannen.

Als mijn ex kookte, dan deed hij dus alles achter elkaar ipv tegelijk. Ging hij dus eerst het vlees bakken, als dat klaar was de aardappels koken etc etc. Resultaat: altijd gortdroog vlees. Hij zat er blijkbaar niet mee en gaf ook niks om efficiëntie.
Koken vind ik horror. Echt jaren terug bestond er amper van dat kant en klaar voer of van die bakjes met salades of wat je tegenwoordig ziet bij de ah.
( Ik wat met smart op pjk)
Mijn hoogbejaarde alleenstaande buurman die kookt elke week het zelfde standaard.
Geen variatie wel redelijk gezond.
Oh leuk, een eigen topic :)
Basics moet iedereen wel kunnen leren inderdaad. Het is nogal moeilijk om niet te zien als water kookt, en als je eenmaal weet hoe lang iets moet koken kun je de eierwekker gebruiken.
Maar kunnen en willen zijn 2 verschillende dingen. En echt aanleg is weer iets anders. Zelf kan ik wel redelijk gevarieerd koken maar verwacht van mij geen vijf gangen diners, of ingewikkelde baksels. Dat ik daar ook helemaal geen zin in heb speelt daarbij een grote rol. Als ik echt gemotiveerd zou zijn zou ik het best kunnen denk ik.
Nou moet ik ook zeggen dat mijn oven een heel oud ding is, dat zijn eigen baktijden heeft. Het is me nog nooit gelukt om daar iets meer dan simpele ovenschotels in te maken. Ohja, en kant en klare pizza's.
2019 schreef:
19-03-2019 13:48
Mijn hoogbejaarde alleenstaande buurman die kookt elke week het zelfde standaard.
Geen variatie wel redelijk gezond.

Mijn moeder is ook een beetje zo. Weliswaar niet elke keer op dezelfde dag hetzelfde, maar wel al jarenlang dezelfde combinaties. Wortels altijd met puree en vis, Andijvie hoort gekookt en met gekookte aardappels + een bal gehakt enz, enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan heel goed koken en bakken. Doe ook altijd wel een paar keer per jaar een workshop, liefst iets etnisch of puur techniek. Verder vind ik het leuk om héél goede vegetarische dingen te maken, of vegan juist vanwege de technische kant daarvan, je moet dan een beetje omdenken. Ben een vleesvermijder, maar vis is ook mooi om mee te werken.

Het moet voor mij wel hobby blijven. Als beroepskok zou ik het snel zat zijn vrees ik. Gewoon thuis, lekker zelf brood maken, zelf pasta’s draaien enzo, helemaal from scratch. Superleuk.
snorriemorrie schreef:
19-03-2019 13:50
Mijn moeder is ook een beetje zo. Weliswaar niet elke keer op dezelfde dag hetzelfde, maar wel al jarenlang dezelfde combinaties. Wortels altijd met puree en vis, Andijvie hoort gekookt en met gekookte aardappels + een bal gehakt enz, enz.
Mijn buurman leeft op bonduelle diepvries groente hij kan precies pakken wat hij nodig heeft, 2 aardappeltje er bij en een klein balletje gehakt.
En op vrijdag 1 kroketje op brood.
Ook nog tussen de middag.
We hebben een tijdje voor de buurman boodschappen gedaan toen hij ziek was.
mienbillekesjeuken schreef:
19-03-2019 13:51
Ik kan heel goed koken en bakken. Doe ook altijd wel een paar keer per jaar een workshop, liefst iets etnisch of puur techniek. Verder vind ik het leuk om héél goede vegetarische dingen te maken, of vegan juist vanwege de technische kant daarvan, je moet dan een beetje omdenken. Ben een vleesvermijder, maar vis is ook mooi om mee te werken.

Het moet voor mij wel hobby blijven. Als beroepskok zou ik het snel zat zijn vrees ik. Gewoon thuis, lekker zelf brood maken, zelf pasta’s draaien enzo, helemaal from scratch. Superleuk.

Kijk, die ambitie mis ik dus. Ga echt niet zelf brood maken als het gewoon in de winkel ligt. Verse pasta kan ik ook zo kopen :biggrin:
En vis is dus wel iets waar ik altijd problemen mee heb. Ik krijg het bijna nooit voor elkaar om dat goed klaar te maken. Daarom eet ik altijd vis als we naar een restaurant gaan, dan wordt het voor me gedaan :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen die 'niet kunnen koken' best wel zouden kunnen koken, maar dat ze het echt niet leuk vinden. Als ik iets niet leuk vind of dénk niet leuk te vinden, dan doe ik er ook niet echt mijn best op.
ñuca schreef:
19-03-2019 13:56
Kijk, die ambitie mis ik dus. Ga echt niet zelf brood maken als het gewoon in de winkel ligt. Verse pasta kan ik ook zo kopen :biggrin:
En vis is dus wel iets waar ik altijd problemen mee heb. Ik krijg het bijna nooit voor elkaar om dat goed klaar te maken. Daarom eet ik altijd vis als we naar een restaurant gaan, dan wordt het voor me gedaan :-D

Ja, dat heb ik ook. Al lijkt het mij wel gaaf om zelf pasta te kunnen maken, maar het is allemaal zo duur om al die spullen aan te schaffen. Al heb ik wel een heel fijne keukenmachine bijvoorbeeld. Zulke dingen probeer ik wel een beetje bij elkaar te verzamelen, dat maakt het koken wel leuker en makkelijker
Ik kan best een maaltijd klaarmaken hoor (hoewel nog steeds soms de groente enigszins rauw is en het vlees aangebrand, echt leuk zal ik het ook nooit vinden) maar om dat nou koken te noemen?
Ik kan redelijk lekker koken, maar echt goed koken kan ik nog niet. Ik leer steeds nieuwe dingen bij, en ben er vrij zeker van dat ik op een dag wel goed ga kunnen koken. Het leukste vind ik dat ik eindelijk een beetje door begin te krijgen welke kruiden waarbij passen en dus steeds minder vaak recepten nodig heb.

Mijn moeder kon ons iedere dag van een gezonde maaltijd voorzien, maar meer dan dat hoefde je niet te verwachten. Ze had totaal geen geduld om echt te leren koken, en vond het ook nog eens vreselijk. De basis kan iedereen wel leren denk ik. Maar echt lekker leren koken? Ik verlang vaak naar mijn oma's eten van vroeger, en nooit naar die van mijn moeder terwijl ze praktisch dezelfde dingen maakten. Dat zegt denk ik ook wel wat haha.
2019 schreef:
19-03-2019 13:52
Mijn buurman leeft op bonduelle diepvries groente hij kan precies pakken wat hij nodig heeft, 2 aardappeltje er bij en een klein balletje gehakt.
En op vrijdag 1 kroketje op brood.
Ook nog tussen de middag.
We hebben een tijdje voor de buurman boodschappen gedaan toen hij ziek was.

Het heeft ook wel iets om nooit na te hoeven denken over je boodschappen en je ingrediënten. Gewoon altijd hetzelfde, lekker makkelijk.
Vriend leefde ook een beetje zo voordat ik kwam. Altijd hetzelfde rondje door de supermarkt enzo.
Ik heb nu toch wel iets meer variatie aangebracht.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 14:05
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-03-2019 13:43
O, ik ben van die tijd dat er nog geen internet bestond en dat je echt via kookboeken moest leren.
ik uit Allerhandes, ging eind jaren'80 op mezelf wonen
Ik denk dat iedereen wel kan leren om een wereldgerecht op te warmen.

Echt koken is een "talent" en dat heeft niet iedereen. En daar moet je ook tijd in steken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven