Wanneer smaak toevoegen aan de kombucha?

23-03-2019 20:57 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een levende kombucha-moeder-zwam gekregen. Ik heb het hier in een pot. Ik heb er rietsuiker, zwarte thee en appelazijn toegevoegd. Dat is nu aan het fermenteren. Nu is mijn vraag als ik een smaakje toe wil voegen, wanneer moet ik dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu wel benieuwd wat dat is! Ik google wel even.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
23-03-2019 21:45
Ik ben nu wel benieuwd wat dat is! Ik google wel even.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Pas in de nafermentatie in de fles, zegt meneer Wateetons, en die vertrouw ik altijd wel.
Leuk dat je kombucha maakt! Ik heb nu een iets te ver doorgefermenteerde staan, moet eigenlijk even een nieuwe opstarten, maar ik vergeet telkens gewone zwarte thee te kopen. Had deze met lady Grey thee gemaakt, en dat werkt toch niet zo goed blijkbaar (dat zei meneer Wateetons ook al, thee met sinaasappel werkt minder goed)
Alle reacties Link kopieren
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kombucha
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In de tweede fermentatie, de fermentatie op fles, kan je smaakjes toevoegen. Hier staat nu citroen-gember, appel-kaneel en bosvruchten te wachten om opgedronken te worden :yes:
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er ehhh, niet zo lekker uit :-D

Maar smaakt het ook gewoon naar thee?
Ik hou wel van dit soort experimentjes.
Alle reacties Link kopieren
t Is zurig, een soort heel frisse icetea. Als-ie goed gelukt is, heel lekker. En gezond, in alle gefermenteerde producten zitten probiotica die heel goed zijn voor je darmen.
Alle reacties Link kopieren
Ranma schreef:
24-03-2019 09:44
In de tweede fermentatie, de fermentatie op fles, kan je smaakjes toevoegen. Hier staat nu citroen-gember, appel-kaneel en bosvruchten te wachten om opgedronken te worden :yes:
Heb je natuurlijke smaakjes toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de alle adviezen. Ik zit nog in de beginfase. Ik heb gelezen dat je appelazijn moet koken voordat je het gaat mengen.
Alle reacties Link kopieren
Oooh dit drink m'n moeder vroeger altijd smorgens... Kreeg ze van de macrobiotische buren. Als ik eraan denk krijg ik nog de rillingen, vond het er zo vies uitzien als kind
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
24-03-2019 12:39
Heb je natuurlijke smaakjes toegevoegd.
Jazeker! Voor bijvoorbeeld de gember-citroen heb ik per 500ml een eetlepel fijngehakte gember, een eetlepel versgeperst citroensap en een half theelepeltje suiker toegevoegd. Door de suiker fermenteert het nog even verder en komt er gas op.

DuchessMeganMarkle schreef:
24-03-2019 12:42
Dank voor de alle adviezen. Ik zit nog in de beginfase. Ik heb gelezen dat je appelazijn moet koken voordat je het gaat mengen.
Ik heb nog nooit appelazijn toegevoegd, ik dacht dat je dat juist niet moest doen, omdat dat een andere cultuur is?
Alle reacties Link kopieren
Duchess, ben je op de hoogte van de waarschuwingen die voor het gebruik van Kombucha gegeven worden?

(...) Het is echter geen zwam, maar een kolonie van gisten. De samenstelling van deze gisten is zeer verschillend, en soms worden er zelfs nieuwe bacteriën en gisten in de kolonies gevonden. Het aantal gisten loopt dus uiteen in verschilledne preparaten, en o.a. zijn gevonden de volgende organismen: Brettanomyces bruxellensis, Candida stellata, Schizosaccharomyces pombe, Torulaspora delbrueckii and Zygosaccharomyces baili. Eigenlijk bizar dat de mensen die bang zijn dat Candida hun gezondheid bedreigt soms zweren bij een zo onduidelijk product als Kombucha thee. Soms worden er zelfs heel gevaarlijke schimmels in de thee gevonden, zoals Aspergillus i.v.m. deze schimmel het volgende citaat:
(zie in de link)
(...)
Omdat er geen enkel bewijs binnen de betrouwbare tijdschriften te vinden is voor de werkzaamheid van Kombucha, en omdat er wel aanwijzingen zijn dat de thee bijwerkingen kan hebben, raden we consumenten af deze thee te drinken. Kombucha, hoewel oud en eerbiedwaardig krijgt van IOCOB een rood stoplicht. Klinische studies dienen opgezet te worden, om de claims rond Kumbucha te substantiëren.
https://iocob.nl/2005/12/kombucha/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
24-03-2019 13:19
Duchess, ben je op de hoogte van de waarschuwingen die voor het gebruik van Kombucha gegeven worden?

(...) Het is echter geen zwam, maar een kolonie van gisten. De samenstelling van deze gisten is zeer verschillend, en soms worden er zelfs nieuwe bacteriën en gisten in de kolonies gevonden. Het aantal gisten loopt dus uiteen in verschilledne preparaten, en o.a. zijn gevonden de volgende organismen: Brettanomyces bruxellensis, Candida stellata, Schizosaccharomyces pombe, Torulaspora delbrueckii and Zygosaccharomyces baili. Eigenlijk bizar dat de mensen die bang zijn dat Candida hun gezondheid bedreigt soms zweren bij een zo onduidelijk product als Kombucha thee. Soms worden er zelfs heel gevaarlijke schimmels in de thee gevonden, zoals Aspergillus i.v.m. deze schimmel het volgende citaat:
(zie in de link)
(...)
Omdat er geen enkel bewijs binnen de betrouwbare tijdschriften te vinden is voor de werkzaamheid van Kombucha, en omdat er wel aanwijzingen zijn dat de thee bijwerkingen kan hebben, raden we consumenten af deze thee te drinken. Kombucha, hoewel oud en eerbiedwaardig krijgt van IOCOB een rood stoplicht. Klinische studies dienen opgezet te worden, om de claims rond Kumbucha te substantiëren.
https://iocob.nl/2005/12/kombucha/
Wow, dat wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
24-03-2019 13:19
Duchess, ben je op de hoogte van de waarschuwingen die voor het gebruik van Kombucha gegeven worden?

(...) Het is echter geen zwam, maar een kolonie van gisten. De samenstelling van deze gisten is zeer verschillend, en soms worden er zelfs nieuwe bacteriën en gisten in de kolonies gevonden. Het aantal gisten loopt dus uiteen in verschilledne preparaten, en o.a. zijn gevonden de volgende organismen: Brettanomyces bruxellensis, Candida stellata, Schizosaccharomyces pombe, Torulaspora delbrueckii and Zygosaccharomyces baili. Eigenlijk bizar dat de mensen die bang zijn dat Candida hun gezondheid bedreigt soms zweren bij een zo onduidelijk product als Kombucha thee. Soms worden er zelfs heel gevaarlijke schimmels in de thee gevonden, zoals Aspergillus i.v.m. deze schimmel het volgende citaat:
(zie in de link)
(...)
Omdat er geen enkel bewijs binnen de betrouwbare tijdschriften te vinden is voor de werkzaamheid van Kombucha, en omdat er wel aanwijzingen zijn dat de thee bijwerkingen kan hebben, raden we consumenten af deze thee te drinken. Kombucha, hoewel oud en eerbiedwaardig krijgt van IOCOB een rood stoplicht. Klinische studies dienen opgezet te worden, om de claims rond Kumbucha te substantiëren.
https://iocob.nl/2005/12/kombucha/
Iocob is wel een beetje een rare club die alternatieve geneeswijzen onderzoeken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_IOCOB
In dat licht is ook kumbucha onderzocht en dus niet als voedingsmiddel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er wel in verdiept, en zoals met alles wat je doet met etensbereiding thuis is er een miniem risico dat er een foute bacterie of schimmel in kan ontstaan. Maar iets als zelf gedroogde tomaatjes op olie zetten is veel gevaarlijker, en daar is ook al sinds de jaren 60 niemand meer aan dood gegaan.
In Amerika staan de supermarkten vol met kombucha (in de progressievere delen althans), nu zou het wel kunnen zijn dat die gepasteuriseerd is, dat weet ik niet. Maar de kans dat je er ziek van wordt is echt heel klein.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-03-2019 13:52
Iocob is wel een beetje een rare club die alternatieve geneeswijzen onderzoeken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_IOCOB
In dat licht is ook kumbucha onderzocht en dus niet als voedingsmiddel.

Dat doet er niet toe als het mogelijk schadelijk is.
Juist wanneer een stichting die zegt op een open manier alternatieve geneeswijzen te onderzoeken waarschuwt vind ik dat iets om serieus te nemen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 24-03-2019 14:28
Reden: Zinnen lopen beroerd
6.01% gewijzigd
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven