Geen vegetarische worst meer ... welke benaming dan wel?

02-04-2019 16:06 205 berichten
https://www.ad.nl/koken-en-eten/europee ... ~a4fa4f0c/


De vega-burgers, vegetarische worst, vegi-schnitzel, ... moeten eruit.

Maar: Hoe gaan we ze dan wel noemen?
En hoe gaan we "De Vegetarische Slager" noemen?


Tijd voor een brainstormpje qua namen? Zonder dat er iets van vlees, yoghurt of melk bij komt kijken.

Want je kan moeilijk alles "vegetarische schijf" noemen.
Weet niemand nog over wat je juist spreekt.



Het gaat mij niet om een discussie "wel of geen vlees eten"!
Louter om nieuwe benamingen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 16:23
8.83% gewijzigd
Zolang het voor de omnivoor maar duidelijk is dat het een nepproduct betreft. Tegenwoordig liggen er dingen in de schappen die je bijna zou kopen (zeeburger bijv) maar die niets met vis te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
- Vegetarisch broodbeleg
- vegetarische balletjes
- Vegetarisch lapje
- Vegarondo

De vegetarische slager kunnen we de Vegamaker noemen
Het staat er duidelijk op. Snap echt het probleem niet. Maar stel dat je per ongeluk wat vega zou kopen, hoe erg is dat dan? Niemand mag van zijn geloof geen vega eten en ik ken ook geen mensen die uit principe alleen dierlijk eten willen.
Waar het van gemaakt is: broccoliburger, kaasburger, bonenburger, soja-paté, zuivel-paté, etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet zo snap. Als je dan toch geen vlees wil eten (prima) waarom moeten al die dingen dan toch per se naar vleesgerechten genoemd worden (burgers, worst, etc)? Waarom geen namen als vegetarische driehoekjes, sojadrank of groenteschijfjes? Wees eens origineel.
courtneytt wijzigde dit bericht op 02-04-2019 16:17
4.30% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
02-04-2019 16:13
Waar het van gemaakt is: broccoliburger, kaasburger, bonenburger, soja-paté, zuivel-paté, etc.
precies! want het woord burger en balletjes gaan over de vorm. En paté gaat over de consistentie.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik toch zo stomme verandering. Er staat altijd duidelijk vegetarisch op. En ik kijk zelf altijd goed of ik niet per ongeluk echt vlees koop. Kan andersom toch ook? Big deal.
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 16:16
Wat ik niet zo snap. Als je dan toch geen vlees wil eten (prima) waarom moeten al die dingen dan toch per se naar vleesgerechten genoemd worden (burgers, worst, etc)? Waarom geen namen als vegetarische driehoekjes, sojadrank of groenteschijfjes? Wees eens origineel.
Nadeel is dan wel dat niemand nog weet wat er in die vega driehoekjes zit.

Albert Heijn stopt er dan kaas in, Lidl stopt er brocolli in, weer een andere supermarkt steekt er tomaten in, ...

Zelfde met "groenteschijfjes". Weet je weer niet wat je koopt als je er naar grijpt zonder lezen.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 16:16
Wat ik niet zo snap. Als je dan toch geen vlees wil eten (prima) waarom moeten al die dingen dan toch per se naar vleesgerechten genoemd worden (burgers, worst, etc)? Waarom geen namen als vegetarische driehoekjes, sojadrank of groenteschijfjes? Wees eens origineel.
Omdat vegetarische schnitzel naar echte schnitzel smaakt. Zodat je weet wat je ongeveer koopt aan smaak. Vegetarische driehoekjes zegt mij niks.
Belg007 schreef:
02-04-2019 16:18
Nadeel is dan wel dat niemand nog weet wat er in die vega driehoekjes zit.

Albert Heijn stopt er dan kaas in, Lidl stopt er brocolli in, weer een andere supermarkt steekt er tomaten in, ...

Zelfde met "groenteschijfjes". Weet je weer niet wat je koopt als je er naar grijpt zonder lezen.
daarvoor kan je op de ingrediënten lijst kijken.
voor de meeste producten is dat zowiezo verhelderend om te doen. :idee:
Ik gebruik weleens Valess-schnitzels, maar verder niks van al die vervangers. Je kan prima vegetarisch eten zonder. Ik eet trouwens wel vlees hoor,maar ook heel vaak niet. Eitje, peulvruchten, noten, genoeg vervanging zonder al die enge nepperds.

Ik heb 1 keer vegetarische rookworst geprobeerd, wat was dat vies...
SjakS schreef:
02-04-2019 16:13
Het staat er duidelijk op. Snap echt het probleem niet. Maar stel dat je per ongeluk wat vega zou kopen, hoe erg is dat dan? Niemand mag van zijn geloof geen vega eten en ik ken ook geen mensen die uit principe alleen dierlijk eten willen.
Omdat de smaak zo tegenvalt als je verwacht iets met vlees/vis te eten en het blijkt een peulvruchtenalternatief te zijn.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
02-04-2019 16:22
Ik gebruik weleens Valess-schnitzels, maar verder niks van al die vervangers. Je kan prima vegetarisch eten zonder. Ik eet trouwens wel vlees hoor,maar ook heel vaak niet. Eitje, peulvruchten, noten, genoeg vervanging zonder al die enge nepperds.

Ik heb 1 keer vegetarische rookworst geprobeerd, wat was dat vies...
Heb je lekkere recepten? Ik ben op zoek.
Sjulia schreef:
02-04-2019 16:19
Omdat vegetarische schnitzel naar echte schnitzel smaakt. Zodat je weet wat je ongeveer koopt aan smaak. Vegetarische driehoekjes zegt mij niks.
Dat vind ik nou juist niet dat vegetarisch naar echt vlees smaakt.
Gatinmijnsok schreef:
02-04-2019 16:25
Heb je lekkere recepten? Ik ben op zoek.
Talloze, maar beter deze tip: kijk op het Voedingscentrum. Daar vind je een enorme hoeveelheid recepten die je kunt selecteren op vegetarisch (o.a. want ook op cholesterolarm, natriumarm e.d.)
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-04-2019 16:25
Dat vind ik nou juist niet dat vegetarisch naar echt vlees smaakt.
Mijn referentie kader is ook wat ouder denk ik. Ik eet al 12 jaar geen echt vlees meer. Het proeft wel ongeveer zoals in mijn herinnering aan schnitzel en biefstuk etc :-D ik vind veel dingen in ieder geval erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
02-04-2019 16:26
Talloze, maar beter deze tip: kijk op het Voedingscentrum. Daar vind je een enorme hoeveelheid recepten die je kunt selecteren op vegetarisch (o.a. want ook op cholesterolarm, natriumarm e.d.)
Bedankt! Ga ik doen. Ik moet glutenvrij eten i.v.m coeliakie en veel vleesvervangers bevatten gluten, dus zoek ik andere recepten.
Wat een stom gedoe. Hier kinderen met allergieën en uiteindelijk drinken zij haver "melk" als iemand anders koe melk drinkt. Is voor ons veganistische kaas, hetgeen waarmee ik hun tosti maken. En haal ik kokos of haver yoghurt in huis als vervanger voor normale yoghurt. En ik ben er heel bewust van dat havermelk niet dezelfde vitamines als koemelk bevat.
Alle reacties Link kopieren
Die vegadingen worden het meest gegeten door vleeseters die eens vega willen eten (ik ben er een van).

Vandaar de vlees benamingen eraan geven. Een echte vega vindt zo'n vegaworst waarschijnlijk niet eens lekker omdat het naar vlees smaakt.

Maar goed, de specifieke worst wordt wel lastig. Vega cilinder, Vega sliert , Vega slang...
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 16:16
Wat ik niet zo snap. Als je dan toch geen vlees wil eten (prima) waarom moeten al die dingen dan toch per se naar vleesgerechten genoemd worden (burgers, worst, etc)? Waarom geen namen als vegetarische driehoekjes, sojadrank of groenteschijfjes? Wees eens origineel.

Eens. En dan ook nog eens geschreven als kipstuckjes enzo :sick:
Gelul van die lobby.
Star² schreef:
02-04-2019 16:38
Eens. En dan ook nog eens geschreven als kipstuckjes enzo :sick:
Noem het dan op z'n minst vegakip, zodat je weet dat het niets met kip te maken heeft en de vega weet dat het wellicht qua structuur meer op kip lijkt dan op varken/bief.
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 16:16
Wat ik niet zo snap. Als je dan toch geen vlees wil eten (prima) waarom moeten al die dingen dan toch per se naar vleesgerechten genoemd worden (burgers, worst, etc)? Waarom geen namen als vegetarische driehoekjes, sojadrank of groenteschijfjes? Wees eens origineel.
Zodat je weet wat je kan verwachten qua smaak.

Edit: wat Sjulia zei dus
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 16:47
Reden: Toevoeging
3.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Echt serieus? Kunnen ze zich nu druk gaan maken over voedingszaken die er echt toe doen, zoals het schadelijke Glyfosfaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven