Kooktips & tricks

26-08-2019 19:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de kooktopics van vandaag: welke kooktips & tricks ken je?

Een Italiaanse vriend heeft mij wat handige dingen geleerd, bijvoorbeeld voor pasta: doe veel zout in het kookwater van de pasta (flinke schep zeg maar), en giet aan het einde een klein beetje kookwater van de pasta bij de saus. Door het zetmeel bindt het beter aan de pasta, wanneer je de pasta er doorheen doet (voor het opdienen: niet apart serveren dus ;) ), en het zout in het water geeft ook wat extra smaak.

Of, als je een tomatensaus aan het maken bent, en de smaak is nog niet helemaal goed, doe er een klein beetje azijn door. Andere goede smaakversterkers zijn een klein beetje ansjovis, of kleine stukjes zongedroogde tomaat.
Kooktip: koop een magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Stoofschotels langer opzetten, dan recept aangeeft.

En koop oxo cubes ipv bouillonblokjes
Alle reacties Link kopieren
Paprika niet in de lengte maar in de breedte doorsnijden. Dus: kop en kontje eraf snijden. Nu kan je met je mes de zaadlijsten heel makkelijk rondom wegsnijden.
Alle reacties Link kopieren
Geen zelfrijzend bakmeel gebruiken, maar bloem en bakpoeder en baking soda apart. Neemt minder ruimte in in de voorraadkast en is goedkoper!
Gebruik zo min mogelijk poederkruiden.
zonde van de smaak.
Wat ik doe is dat ik in een blender de volgende verse kruiden mix:

ui
paprika
flink wat knoflookteentjes (10 ofzo, ik hou van knoflook)
Bleekselserij
Koriander
Gember
200ml water
100ml azijn (blijft een aantal weken houdbaar hierdoor)

Eigenlijk kun je alle kruiden gebruiken die je zelf lekker vind.

Bovenstaande word vaak gebruikt in zuid amerika als basis voor soep, sauzen, stoofgerechten of om vlees te marineren. Het heet sazón liquido of sofrito.
Deze verse kruidenpasta kun je een aantal weken in de koelkast bewaren. Elke keer als je gaat koken of vlees wil marineren een paar eetlepels aan het gerecht toevoegen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-08-2019 20:01
Stoofschotels langer opzetten, dan recept aangeeft.

En koop oxo cubes ipv bouillonblokjes
Ja die zijn fijn! Ik heb pas nog uit de UK meegenomen. Weet je in NL een adres om ze te halen/bestellen?
Music was my first love and it will be my last
Alle reacties Link kopieren
LilBub schreef:
26-08-2019 21:07
Ja die zijn fijn! Ik heb pas nog uit de UK meegenomen. Weet je in NL een adres om ze te halen/bestellen?
Expat-winkels. Maar wij slaan zelf in groot in, zijn minstens 1x per jaar in de UK
(In nood kan Amazon ook)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-08-2019 21:15
Expat-winkels. Maar wij slaan zelf in groot in, zijn minstens 1x per jaar in de UK
(In nood kan Amazon ook)
Ja dat helpt wel, moet ik zelf ook vaker heen van mezelf. Oxo cubes blijven toch lekker in gerechten. Mince and tatties is niet hetzelfde zonder oxo!
Music was my first love and it will be my last
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
26-08-2019 20:34
Gebruik zo min mogelijk poederkruiden.
zonde van de smaak.
Wat ik doe is dat ik in een blender de volgende verse kruiden mix:

ui
paprika
flink wat knoflookteentjes (10 ofzo, ik hou van knoflook)
Bleekselserij
Koriander
Gember
200ml water
100ml azijn (blijft een aantal weken houdbaar hierdoor)

Eigenlijk kun je alle kruiden gebruiken die je zelf lekker vind.

Bovenstaande word vaak gebruikt in zuid amerika als basis voor soep, sauzen, stoofgerechten of om vlees te marineren. Het heet sazón liquido of sofrito.
Deze verse kruidenpasta kun je een aantal weken in de koelkast bewaren. Elke keer als je gaat koken of vlees wil marineren een paar eetlepels aan het gerecht toevoegen.
Klinkt goed, ga ik proberen!
lilalinda schreef:
26-08-2019 20:01

En koop oxo cubes ipv bouillonblokjes
Te lui om te googelen: wat zijn oxo cubes en waarom zijn ze beter dan bouillonblokjes?

Mijn tip is: koop een goed (écht goed) keukenmes. Ik heb sinds een tijdje mijn mes geupgrade en man oh man wat kookt dat fijn. Geen gepiel meer met een mes dat eigenlijk bot is.
Mijn ouders hebben niet eens een goed groentenmes, die staan de groentes aan te vallen met aardappelschilmesjes, de barbaren!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-08-2019 22:19
Te lui om te googelen: wat zijn oxo cubes en waarom zijn ze beter dan bouillonblokjes?

Mijn tip is: koop een goed (écht goed) keukenmes. Ik heb sinds een tijdje mijn mes geupgrade en man oh man wat kookt dat fijn. Geen gepiel meer met een mes dat eigenlijk bot is.
Mijn ouders hebben niet eens een goed groentenmes, die staan de groentes aan te vallen met aardappelschilmesjes, de barbaren!
Belangrijkst:
Ze verkruimelen en zijn daardoor voor veel meer te gebruiken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven