Nostalgishe eet en drink-jeugdsentiment

14-09-2007 09:43 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey hallo X-D



Nou je kent het mischien wel(of niet) dat bepaalde drankjes en eten je een bepaald gevoel geven van vroeger.



Zal zelf beginnen:



Vroeger had je van 3ess, zat toen nog in een glaze fles, gele priklimonade, ik noemde dat altijd prikkie hahaha vond dat erg lekker, helaas ik zie het niet meer :-|



meestal als ik om 15.15 uit school kwam, kreeg ik altijd een schaaltje naturelle chips met een dipsausje en een kopje thee, daarbij kon ik mjn verhaal doen.



Tostie en boterham verse aardbeien kreeg ik vak tussen de middag, ik bleef nooit over op school, dus mijn lunche maakte mijn moeder wel lekker en gezond.



Verders als ik buiten ging spelen met vriendinnetjes kochten wij voor een kwartje zo'n zakje zonnepitjes met zo'n zoutlaagje op de schil in zo'n zakje met een joker erop gelof ik, dan sabbelde ik eerst het zout van e schil en dan pas het pitje erbij.



Ook kregen mijn broer en ik soms op een zaterdag avond bij de film een glas sandy, owwww wat voelde ik mij dan stoer met zo'n kinderbiertje hihi.



En hebben julie ook van die drink/eet momenten die zo'n fijn gevoel geven ??



groetjes :-9
Massee !!!!!

(ook wel bokkenvet of jodenvet genoemd).



Grote brokken kopen bij Jamin, en dan maar knagen als een konijntje, mijn kaken doen nog zeer als ik er aan terugdenk. Helaas bestaat het niet meer, sinds een jaar of 25, het wordt niet meer geproduceerd door de aardappelmeelfabriek, het was een grondstof voor bakkerijen en snoepfabrieken.



Bij "Droppie" in Groningen kun je nog wel een "nepper" kopen, gemaakt van maïs, maar de echte masseesmaak zit daar niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Jujubekes. Een bepaald soort dropje, ik kocht ze bij V&D. Ze waren vrij zout en het lekken net kleine blokjes, zo van een groter blok gesneden.



Er zijn nu ook dropjes die jujubekes heten, maar dat zijn niet die dropjes, helaas......



Mickey Mouse kauwgom. Zwarte kauwgom, zo'n lange plak.



Potstro. een klont deeg, waar in het kuiltje stroop ging. Gek was ik erop, maar zelf heb ik het nog nooit gemaakt.



Groentensoep van mijn grootmoeder.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Caramelco! En dat is toch écht iets anders dan Bebogeen.
Alle reacties Link kopieren
Zoethoutstokjes en stroopsoldaatjes (??? heet dat zo? Van die zoete dingen die in een punt lopen met een papiertje eromheen)
De limlolly's van Jamin. Het lekkerste ijsje ooit!
Alle reacties Link kopieren
moppetoet schreef op 14 september 2007 @ 11:21:

Massee !!!!!

(ook wel bokkenvet of jodenvet genoemd).



Grote brokken kopen bij Jamin, en dan maar knagen als een konijntje, mijn kaken doen nog zeer als ik er aan terugdenk. Helaas bestaat het niet meer, sinds een jaar of 25, het wordt niet meer geproduceerd door de aardappelmeelfabriek, het was een grondstof voor bakkerijen en snoepfabrieken.



Bij "Droppie" in Groningen kun je nog wel een "nepper" kopen, gemaakt van maïs, maar de echte masseesmaak zit daar niet aan.




Is dat niet een beetje het zelfde als honingborstbrokken ??



het zijn witte harde brokken, en mijn moeder at het al toen zij klein was, bij ons in het dorp heb je een authentiek snoepwinkeltje, heb aantal weken geleden nog paar brokken gekocht en idd schapen met je voortanden, het plakt wel erg en is mierzoet. daar hebben ze ook oranje/bruinige boterbollen, ze lijken keihard van buiten maar van binnen brossig met zoetzoutige smaak.



Ja stroopsoldaatjes ook zo lekker en zoethout knaagde ik ook, kreeg je van die mooie gele tandjes van.



neem ook wel eens zoethoutpoeder de zoute versie en voeg er dan zelf suiker aan toe lekker dopen met de vingers :-9
Alle reacties Link kopieren
Vroeger had je van die cola lollies met zo'n zuur goedje in het midden en waren verpakt in van die groen, gele papiertjes! Nu zijn er vele soorten van, maar de orginele nooit meer gezien! Ik kan me ook nog sinas herinneren in een groene fles met een roze lange dop erop, mijn oma deed dan die sinas in die dop en dan kregen we een borreltje! volgens mij riedl, maar weet ik niet zeker! de chocolade melk in die kleine bruine pakjes met geel beertje erop! Je had er ook bananen melk van! wat ik altijd erg vies vond was de benbits kauwgom! bah!! En vroeger had je op de woensdagmiddag het kinderuurtje werd gepresenteerd door hans van der togt met zo'n pop en dan kregen we ook altijd wat lekkers erbij! bakje met die friet chippies en kleine brosjes! En de roze vla die we op zondag kregen! ha,ha kan ook niet anders dan dat ik nu niet bij de slankste hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Treets en penny wafels.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
meissie schreef op 14 september 2007 @ 12:41:

Vroeger had je van die cola lollies met zo'n zuur goedje in het midden en waren verpakt in van die groen, gele papiertjes! Nu zijn er vele soorten van, maar de orginele nooit meer gezien! Ik kan me ook nog sinas herinneren in een groene fles met een roze lange dop erop, mijn oma deed dan die sinas in die dop en dan kregen we een borreltje! volgens mij riedl, maar weet ik niet zeker! de chocolade melk in die kleine bruine pakjes met geel beertje erop! Je had er ook bananen melk van!



http://www.b-sting.nl/tjolk/tjolkpakjes.jpg





wat ik altijd erg vies vond was de benbits kauwgom! bah!! En vroeger had je op de woensdagmiddag het kinderuurtje werd gepresenteerd door hans van der togt met zo'n pop en dan kregen we ook altijd wat lekkers erbij! bakje met die friet chippies en kleine brosjes! En de roze vla die we op zondag kregen! ha,ha kan ook niet anders dan dat ik nu niet bij de slankste hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic Girl, je bent zeker origineel ;)



Dat jodenvet heb ik ook gezien in Zeeland in zo'n oud- Hollands snoepwinkeltje, ik vond het niet te eten!



Verder kreeg ik vroeger altijd goubeertje (die gummetjes) en disneykoek met een mickey mouse of een donald duck op het chocola afgebeeld. En je had ook van die dnald duck kauwgom met van die plakplaatjes erbij.



Vroeger bij mn oma was er ook een tijd met een soort dropachtige snoejes en die heten mierenzeikers en meeuwenflatsen ofzo. Was ook erg lekker haha. En natuurlijk een glas ranja erbij!



En mn broer was verslaafd aan taste break geloof ik. Een soort pasta in een bakje en dat moest je dan met een beetje kokend water mengen.



Wij hadden vroeger ook altijd anijsmelk met van die blokjes en haal ik nu nog bij de reformwinkel (ivm glutenallergie, anders had de Ruijter ze ook wel voor me)



En dummies!!! Dan kon je ook sparen voor zo'n echte knuffel ervan! En natuurlijk ook de lange jan!



En krokedillenchipjes, en ook dinosaurusjes had je ervan...ben even de naam kwijt, maar waren ook in van die uitdeelzakjes.



Biju het zwembad haalden we vaak ook van die oranje-rrod-witte zakjes met aan de ene kant poeder en dan met zo'n zoet eetbaar dipstaafje. Daar kocht ik ook altijd van die achtelijke toverballen waar je zo'n blauwe tong van kreeg haha.



En dan van die fruitmixzuurtjes in een blik waar ok van die poeder in zit. Ook die peervormige zuurtjes. Dat was snel afgelopen toen ik er bijna in stikte...



Ook zwart-wit ballen en zwart-wit poeder in een zakje. De zonnepitten komen me overigens ook heel erg bekend voor maar was ik minder kapot van!



Nou dat was het zo ongeveer haha.
Oehh.... Tjolk!



Ontroerend om mijn favo drankje van vroegah hier zo vol in beeld te zien.....



*pinkt een traantje weg*
Alle reacties Link kopieren
Juist citroentaart die bedoelde ik dus!! :cheer: Leuk om weer te zien en inderdaad nu ik die andere 2 zie weet ik het weer er waren 4 smaken! Zal ik dan wel niet gelust hebben dat ik het niet meer wist!
Alle reacties Link kopieren
Snor, een schuimende frisdrank die vooral toen in de Donald Duck werd gepresenteerd. Kreeg ik ook mooie stickers bij. Alleen heb ik het nooit gedroinen, dat mocht niet van mijn moederrrrrr
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wickie!! Kreeg ik nooit!! Maar het is ook eigenlijk heel vies!!! hahaha



Verder inderdaad dummies!!



Zure matten! Koekjes met een gat erin. Of die koekjes vol met spijs, hmmm.

Koetjesrepen bij oma met groene limonade! Laatst nog eens gehaald zo chemisch dat het lekker is.

Lange jannen, zonnebloempitten (blauwe verpakking), schuimblokken en stroopwafelkruimels met stroop natuurlijk ;)
De drie musketiers, dat heet nu curly wurly. Dat plakte altijd zo aan je gehemelte. En Caramac, ik vind het nu amper te vreten zo zoet, maar vroeger vond ik het een traktatie.
Alle reacties Link kopieren
Jaaa Wickey.



En Tjolk, Napoleonzuurtjes, van die vierkante koeken met chocola (ik zag ze laatst ergens, maar ik ben al weer vergeten hoe ze heten), schuimblokken, zure matjes, schoolbordkrijt. En dummies! (ik wilde mijn vriend erover vertellen maar was vergeten hoe het heette, leuk dat ik het nu wel weet).
Alle reacties Link kopieren
Wicky drink ik nu nog, hi hi. Yogho yogho, ook zoiets van vroeger. Hadden ook altijd van die leuke reclameliedjes. Enne pennywafels, en als ik roeger bij mijn oma ging logeren kreeg ik altijd een suprise-ei. Mijn moeder maakte vroeger suikerwafels met slagroom + aardbeien, dat was ook errug lekker. En warme choco met rum is van toen ik 16+ was, dat maakte m'n pa weleens op een koude winteravond.



Aanvulling: patatjes uit een grote slaschaal. Op vrijdagavond was er altijd Disneyfestival en dan bakte mijn moeder patat en vulde daarmee de schaal die normaal gebruikt werd voor de sla, die zette ze dan op het tafeltje bij de tv en dan mochten m'n broer en ik uit die schaal eten. Mocht alleen op vrijdag, dus daar zaten we ons iedere week op te verheugen. En ondertussen lekker Disney kijken, met de Ducktales enzo.
anoniem_10333 wijzigde dit bericht op 14-09-2007 14:29
Reden: nog meer herinneringen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mastermind schreef op 14 september 2007 @ 14:24:

Wicky drink ik nu nog, hi hi. Yogho yogho, ook zoiets van vroeger. Hadden ook altijd van die leuke reclameliedjes. Enne pennywafels, en als ik roeger bij mijn oma ging logeren kreeg ik altijd een suprise-ei. Mijn moeder maakte vroeger suikerwafels met slagroom + aardbeien, dat was ook errug lekker. En warme choco met rum is van toen ik 16+ was, dat maakte m'n pa weleens op een koude winteravond.



Aanvulling: patatjes uit een grote slaschaal.



Ik doe dat ook. Patat in een (sla) schaal en dan heerlijk voor de tv patat eten.

Op vrijdagavond was er altijd Disneyfestival en dan bakte mijn moeder patat en vulde daarmee de schaal die normaal gebruikt werd voor de sla, die zette ze dan op het tafeltje bij de tv en dan mochten m'n broer en ik uit die schaal eten. Mocht alleen op vrijdag, dus daar zaten we ons iedere week op te verheugen. En ondertussen lekker Disney kijken, met de Ducktales enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik snoepte vroeger heel veel:



groene kikkers

gele banaantjes

van die snoepkersen

roze gebitjes

zakjes salmiak

colaflesjes



Ik vind al die dingen nu niet meer te vreten hahahha
Alle reacties Link kopieren
wat herkenbaar om te lezen!! grappig!!



vroeger at ik ook vaak manna`s! van die felgekleurde rijst-dingen (ofziets)

natuurlijk de lange-jan, en een pennywafel kregen we ook elke zondag.

dummys kreeg ik ook vaak bij een vriendin, en bij de snackbar kocht ik wel eens zo`n glibberige "spin", doe kon je dan op je hand plakken, en dan er steeds tegen aan likken haha. zat ook altijd in zo`n vacuumverplakt hoesje, en was doorzichtig maar wel fel gekleurd, (vies eigenlijk..)
Alle reacties Link kopieren
Het bestaat dan nog wel maar vroeger als ik uit school kwam dan hadden we vaak (in de herfst/winter) speculaasbrokken.

En dan maar soppen in mijn thee met melk en suiker uit mijn roze Tom en Jerry beker (gratis bij een grote ton DIXAN waspoeder gekregen haha).

En als er geen speculaas in de winkels lag dan inderdaad de pennywafels!



Als ik meeging met mijn moeder boodschappen doen dan kocht ze weleens zomaar bij de kassa een bounty en dan deelden we die op de fiets.

Dat vond ik echt geweldig omdat het maar af en toe was en mijn broers het niet kregen ;-)



En wat ik ook lekker vond was van dat salmiakpoeder in een potje of in zo'n plastic buisje/rietje met een dopje erop.
Alle reacties Link kopieren
Ohja die kleine gekleurde rijstdingen die stopte mijn moeder in alle doosjes van mijn winkeltje ;-)
Ik heb me vroeger ook helemaal lens gevreten aan zwart en wit dat in plastic staafjes zat.En dan zat ik ook nog eens op het plastic te kauwen. Geen wonder dat ik nu zoveel vullingen heb.
Alle reacties Link kopieren
@micksel, idd anijsmelk en zo'n koker met dat wittezure poeder en een dropstaaf erin hihi herkenbaar X-D



Ow en kennen jullie 'broeder' ??? atijd met nieuwjaarsdag gingen we met ze allen naar mijn oma en opa toe en dan kregen we oliebollen en appelvlappen die mijn opa bakte en mijn oma maakte broeder met warme kaneelsaus, is dus zelfgemaakte krenten/rozijne brood met sukkade erin en kaneelsaus(vond het zelf niet te kanen) maar mijn neefen en nicht vonden het fantastische :worship:



en die jellie grote spinnen komen mij ook heel herkenbaar voor, eigenlijk ging al mijn zakgeld op aan snoep bij ons snoepwinkeltje



:blob



Wat een leuke reacties van jullie zeg, en heel veel herkenbaar hoor, alleen zwarte kauwgom ken ik niet, heb het net gevraagd aan mijn beste maatje en die kende het wel, maar die is ook een stuk ouder, dus mischien was het in zijn tijd hot ??



ik heb meteen zin in snoep en chips !! denk dat ik binnenkort weer eens een Garbagge day ga doen, met films lekkere limonades en alleen maar snoep koek en chippies hihi, lekker een vreetdag moet kunenn toch :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven