Nostalgishe eet en drink-jeugdsentiment

14-09-2007 09:43 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey hallo X-D



Nou je kent het mischien wel(of niet) dat bepaalde drankjes en eten je een bepaald gevoel geven van vroeger.



Zal zelf beginnen:



Vroeger had je van 3ess, zat toen nog in een glaze fles, gele priklimonade, ik noemde dat altijd prikkie hahaha vond dat erg lekker, helaas ik zie het niet meer :-|



meestal als ik om 15.15 uit school kwam, kreeg ik altijd een schaaltje naturelle chips met een dipsausje en een kopje thee, daarbij kon ik mjn verhaal doen.



Tostie en boterham verse aardbeien kreeg ik vak tussen de middag, ik bleef nooit over op school, dus mijn lunche maakte mijn moeder wel lekker en gezond.



Verders als ik buiten ging spelen met vriendinnetjes kochten wij voor een kwartje zo'n zakje zonnepitjes met zo'n zoutlaagje op de schil in zo'n zakje met een joker erop gelof ik, dan sabbelde ik eerst het zout van e schil en dan pas het pitje erbij.



Ook kregen mijn broer en ik soms op een zaterdag avond bij de film een glas sandy, owwww wat voelde ik mij dan stoer met zo'n kinderbiertje hihi.



En hebben julie ook van die drink/eet momenten die zo'n fijn gevoel geven ??



groetjes :-9
Alle reacties Link kopieren
Lievelust schreef op 14 september 2007 @ 22:30:



En van die knalroze harde platte plakken, geen idee hoe ze heetten, er zat een soort zurig spul in..daar heb ik nog eens een kies mee afgebroken
Die knalroze harde plakken heten 'crackle' en zijn nog steeds te koop in sommige snoepwinkels!!! echt heeeeeeerlijk. In blauwe of gele verpakking.
Alle reacties Link kopieren


Oe, nostalgie, dan ben je bij Peefje bij de juiste persoon!!!

Het meeste is eigenlijk wel gezegd, ufo's, schuimblokken, van die oprolbare kauwgom, was een meter lang, knalroze en ongetwijfeld stond het stijf van de E honderds en alle andere troep haha. Die foto's van Tjolk zijn super!!!

Colaflesjes, ook heul lekker. Als we naar mijn pepe en meme in Belgie gingen (ik ben een halfbloed, hihi) kregen we daar altijd een koffiefilterzakje Belga's. Dat is Belgische drop. Toen ik twee zomers terug thuis was voor vakantie (ik woon in het buitenland), heb ik met mijn broer zo'n hele zak Belga's in een ruk leeggegeten.

Verder aten wij thuis altijd op zaterdag spaghetti (iedereen moest sporten op verschillende tijden, dat was makkelijk weer op te warmen) en op zondag biefstuk met friet. Mijn vader maakt nog altijd de beste biefstuk, vind ik.

Als ik bij mijn opa en oma bleef logeren, kregen we 's avonds altijd nog wat te 'snukkelen', zoals mijn opa dat noemde (geboren in Tilburg). Dan mocht ik naar de snoepkist en wat uitkiezen. Magische momenten. Jammer he dat dat voorbij is...

Wat nog (ik zei al, nostalgie en Peefje gaan hand in hand).

Cocosbrood. Engelse drop. Koetjes reep, een beker warme melk met anijs. Vroeger was mijn favoriete maaltijd vissticks en witte bonen in tomatensaus! Echt, vond ik super!!!

Punica mocht ik niet van mijn moeder, daar zat teveel troep in. Is dat ooit niet in de pers geweest, dat het echt slecht spul was? Ook dummies mocht ik niet snoepen van mijn moeder.

Oh ja (en hierna stop ik!!!) als er nog spaghetti over was op zaterdag, dan aten wij als toetje de 'kale' spaghetti met bruine suiker. Dat smolt dan en ooooooooooh yummie.... Ik zou daar 10 euro voor betalen om dat vanavond te mogen eten, echt waar!!!

Geweldig topic.

Alle reacties Link kopieren
freckels schreef op 24 oktober 2007 @ 16:11:

[...]





Die knalroze harde plakken heten 'crackle' en zijn nog steeds te koop in sommige snoepwinkels!!! echt heeeeeeerlijk. In blauwe of gele verpakking.




Jaaah, Snap 'n' Crackle heten ze toch? De Jamin in Utrecht heeft ze in ieder geval!



Mijn zusje en ik mochten vroeger als we gingen zwemmen altijd aan het eind van de middag iets lekkers kopen bij de kiosk, dan stond je daar in je badkap op de gloeiend hete stenen in de brandende zon in de rij te wachten tot je - inderdaad - een Snap 'n' Crackle, dummies of zo'n ijsje met een kauwgombal onderin kon kopen... (ook die ijsjes hebben ze trouwens bij de Jamin. Voor al uw nostalgisch snoep ;))



Als ik mee ging boodschappen doen met mijn moeder op vrijdagochtend mocht ik altijd een snoep-iets uitzoeken. Dat was in de buurtsuper en daar hadden ze van die plastic bakken waarin alles gewoon in de open lucht lag - kikkertjes, roze gebitjes, een rol kauwgom van wel een meter lang (eigenlijk helemaal niet lekker ;)), die viiiieze maar toen wel heel coole winegumvogelspinnen, schuimblokken, lollies met witte of bruine chocola eromheen enzovoort.



Op vrijdagavond (vrijdag was duidelijk snoepdag, realiseer ik me nu) mochten we chips uit een klein paars bakje, en dan hadden we vaak van die chipshartjes (Heartbreakers heten die geloof ik?).



We aten vroeger ook altijd op zaterdagmiddag warm en dan aten we 's avonds brood. Af en toe sneed mijn moeder een boterham dan in een heleboel kleine stukjes met op elk stukje ander beleg, en dan moesten mijn zusje en ik met onze ogen dicht raden wat er op het stukje zat dat ze in onze mond stopte. We aten trouwens ook altijd wit brood in het weekend; de rest van de week aten we bruin.



Op zaterdag mochten we (moeder, vader, zusje, ik) om de beurt kiezen wat we wilden eten. Op zondag aten we in plaats van yoghurt meestal pudding als toetje en dan mochten mijn zusje en ik om de beurt onze portie eten van het bord waarop de pudding gestort was (want daarop zat meer saus enz.). Op woensdag aten we trouwens meestal pasta of rijst en op dinsdag in de winter stamppot.



Spruitjes lustten mijn zusje en ik allebei niet toen we klein waren; daarom moesten we er steeds zo veel eten als we oud waren in jaren. :)
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
Dit is zóó'n leuk topic! Ik heb al heel veel dingen voorbij zien komen waarvan ik het bestaan finaal vergeten was. Dummies, lik-schelpen, knetterpoeder... zucht :heart:



Ik weet nog dat op een gegeven moment de winner taco bij de snackbar lag. Een ijsje in de vorm van een taco, met roomijs erin en chocola erop. Een úitvinding vond ik die, geweldig. En de likkoekjes, die kleine rondje koekjes met verschillende kleuren glazuur erop. En van die biscuitjes met een soort 'stokje' eronder, die je dan kon steken in ronde koekjes met een gat erin, zodat ze bleven staan. Die waren er in verschillende thema's, o.a. boerderijdieren.

En de mierenzeikers, meeuwenflatsen, vieze luiers, etc! Die was ik echt al minstens tien jaar volkomen vergeten! Ik weet nog dat ik met mijn moeder dubbel heb gelegen om die namen. De mierenzeikers waren het lekkerst ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles teruggelezen, maar hebben jullie die zelfmaak tompoucen al genoemd ? Of Saroma ? Of Bourbon ? Vies eigenlijk allemaal, maar toen vonden we het lekker.
Alle reacties Link kopieren
schuimblokken ja, en die gebitjes, kikkertje enzo, dat je voor 50 ct mocht kopen na het sporten.



ook leuk, een beker warme melk voor het slapen gaan. Helemaal net als vroeger !
Alle reacties Link kopieren
En soppen??

Een gebakken stuk vlees op je bord (biefstuk, lende ofzo) en dan stukjes brood aan je vork door de pan met jus halen, die midden op tafel stond. Vooral die randen waren lekker natuurlijk. Wij deden dat meestal op zaterdag.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Raiders (nu toch Twix ?) en helemaal lekker: 3 musketier repen !
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar wij hadden vroeger echt veel minder vaak wat lekkers dan nu. In het weekend mochten wij bijv. cola drinken en hadden we één zak chips en een zakje pinda's. We hadden dan ook bij de koffie een grote koek (stroopwafel, gevulde koek o.i.d.). Doordeweeks was dat er echt niet, dan hadden we alleen kaakjes en soms bij de thee een koetjesreep (jakkes). Als we honger hadden namen we brood, een appel of een kop soep. Volgens mij had dat niet alleen met geld te maken, je deed dat gewoon niet. Ik voel me 95 nu ik dit opschrijf (ik ben in de veertig), maar het was echt zo. Dikke kinderen waren er trouwens niet of nauwelijks...
Alle reacties Link kopieren
zoefie schreef op 30 oktober 2007 @ 22:32:

Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar wij hadden vroeger echt veel minder vaak wat lekkers dan nu. In het weekend mochten wij bijv. cola drinken en hadden we één zak chips en een zakje pinda's. We hadden dan ook bij de koffie een grote koek (stroopwafel, gevulde koek o.i.d.). Doordeweeks was dat er echt niet, dan hadden we alleen kaakjes en soms bij de thee een koetjesreep (jakkes). Als we honger hadden namen we brood, een appel of een kop soep. Volgens mij had dat niet alleen met geld te maken, je deed dat gewoon niet. Ik voel me 95 nu ik dit opschrijf (ik ben in de veertig), maar het was echt zo. Dikke kinderen waren er trouwens niet of nauwelijks...




Bij ons was het zo dat we wel chips en een lekkere stroopwafel mochten, altijd na schooltijd kwart over drie, stond er een kop thee met een schaaltje chips en in zo'n klein bruin of oranje dipschaaltje waar een sausje van duyvis in zat.



S'avonds een stroopwafel of appelkoek bij de televisie.



In het weekend ging dat dan wat specialer, zo hadden we dan in de middag koffie of thee met een appelpunt, moorkop tompuoce, lag eraan wat mijn stiefvader had gehaald. Savonds bij de film 1e ronde thee/koffie mini soesjes en bij de film schaaltjes chips kaasjes,worstjes pepseltjes nootjes en heel soms een sandy voor mijn broer en mij.



Verders was het doordeweeks hollandse pot, uiteraard woensdag gehaktballen, vrijdag vis of patat met wat we lekker erbij wilde hebben, pannetje maccaronie en op zaterdag brood met soep en op Zondag kookte mijn stiefvader altijd wat aparts.



Doordeweeks altijd toetje yoghurts of vla, en in het weekend meestal een roomtoetje of aardbeien met slagroom, de ene keer mocht mijn broer de slagroomschaal uitlikken dan kreeg ik de gardes, en de andere keer omgekeerd.



verders kregen we in het wekend een gulden en dat ging dan op aan de snoepwinkel.



Verders kregen we bruin brood met hartig beleg alleen in de ochtend mochten we zoet beleg.



in het weekend op zondag altijd verse broodjes en eitje of roerei, matzes.



Wel waren mijn broer en ik altijd de $#$@ voor de afwas hij wassen ik drogen :-@



Verders kregen we niet te veel snoep want ja da's natuurlijk niet verantwoord he :-9



Al met al heb ik qua eten en traktaties nooit tekort gehad.
Alle reacties Link kopieren
molie schreef op 30 oktober 2007 @ 22:06:

schuimblokken ja, en die gebitjes, kikkertje enzo, dat je voor 50 ct mocht kopen na het sporten.



ook leuk, een beker warme melk voor het slapen gaan. Helemaal net als vroeger !




Gaaf topic !!

Die schuimblokken vond ik ook heerlijk. Ik eet ze nu nog wel eens maar ik heb het gevoel dat ze vroeger lekkerder waren (kan ook aan mij liggen).

Dat zelfde heb ik met kaaschipjes.

Als je die vroeger at had je echt van die geel/oranje vingers. En als je geluk had, trof je er een paar waar echt zo'n stukje kaas op zat. Nu zijn het van die syntetische chipjes geworden waar je amper vieze vingers meer van krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven