Diner voor oma en opa

08-10-2007 15:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man z'n grootouders zijn beiden 80-ers. Ze komen volgende week 's avonds bij ons eten... Gezellig! Ik kook graag en redelijk goed, maar ben nogal 'modern' in de keuken (veel wokschotels, pastagerechten, fusion kitchen,...). Ik weet dat dit NIET in de smaak valt bij oma en opa, ze vinden menu's met rijst, pasta,.. geen 'echte maaltijd' ;)



Ik heb al eens een kippenschotel voor hen gemaakt en ook al eens lamsgebraad met krieltjes en appeltjes uit de oven. Wat zet ik deze keer op tafel? Ik heb even geen inspiratie... Het mag gerust een beetje feestelijk zijn maar niet té en toch een 'echte maaltijd' (geen boerenkool met worst ;) )



Wie heeft leuke en lekkere ideeën? Het lijkt me makkelijk als ik (een deel) vooraf kan bereiden, zodat ik niet de hele avond in de keuken sta...



Alvast bedankt!

Marlies
Alle reacties Link kopieren
doe als bijgerecht stoofperen of tutti frutti.

de kooktijd is lang maar de bereidingstijd niet, en wel lekker nostalgisch.

of vraag je schoonouders eens wat vroeger het geliefde menu was meet feestdagen. toen was blindevink heel speciaal, nu is het zo gebraden, maar is het voor de grootouders misschien nog steeds wel speciaal.



of een sudderlapje, ook weinig bereiden. Wel avond tevoren opzetten, vaak hebben oudere mensen t idee:och ik eet zoveel niet meer dus het is de moeite niet dat zolang op het gas te hebben staan.

succes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
witlof uit de oven! jammiee
Alle reacties Link kopieren
rollade en dan met gekookte aardappeltjes met ECHTE jus en spruitjes of stoofpeertjes, zo'n rollade op tafel staat wel gezellie toch?
Mijn mening, mijn keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wil me bij nlies aansluiten. En misschien vinden ze een echt hollands gehaktballetje nog echt lekker. Dat is voor ons zo gemaakt maar zie aan mijn oma dat ze het niet meer zou maken. Misschien aardappelrozetjes (evt. kroketjes) erbij, ziet er ook feestelijk uit en is erg lekker. Groente zou ik eens navragen. Mijn oma zou je een plezier doen met die mini spruitjes, of bietjes. Misschien als je denkt dat jouw grootouders het lusten is broccoli of bloemkool met kaassaus ook lekker. Als bijgerecht zou ik lekker een komkommersalade (evt. met tomaat) erbij doen. Lekker fris.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met soep, want zonder soep hebben ze vaak niet gegeten. En dan bv. lekker sucadelapjes, rode kool en gekookte aardappelen/krieltjes, appelmoes en stoofpeertjes. Lekker ouderwets maar wel heerlijk. En dan als toetje een feestelijke pudding maken en lekkere bonbons bij de koffie. Veel succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
biefstukje, krieltjes, peultjes, salade en nog wat verschillende groentes ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Sushi ;-)



Rosbief, puree, en een lekkere groente...

Als toetje vla/flip



Maar misschien is het juist leuk om "hip" te koken. Ze kennen het waarschijnlijk niet echt en wie weet hoe lekker ze t vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bief en ander rood vlees zou ik 80-ers niet voorschotelen of ik moest zeker weten dat er nog goed gekauwd kan worden.



Mijn pa is 78 jaar. Die doe je een plezier met een varkenshaasje met champignon-roomsaus. En dan lekkere verse groente erbij natuurlijk. Maar dat sudderlapje met rode kool e.d. zou hij ook echt lekker vinden.
Alle reacties Link kopieren
groentensoep,

ovenschotel met (eventueel verschillende soorten) visfilet in dillesaus, aardappelpuree, sperzieboontjes

vlaflip



Of zelfgemaakte erwtensoep met pannenkoeken toe. Da's best veel werk, dat zullen ze voor hun tweetjes niet zo snel doen.
Alle reacties Link kopieren
ik had voor mijn oma van 85 laatst wraps gemaakt, en ze vond het nog wel lekker ook zei ze ;-)
Vooraf carpacio of mosterdsoep met spekjes (zo'n zak)

Hoofdgerecht cordonblue, boontjes met spek erom en aardappeltoefjes uit de oven

Dessert: appelmoes in ovenschaal doen met daarop beetje paneermeel en stukjes boter. Als dit warm is en een bruin korstje heeft serveren met vanille-ijs
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij verliefd 34...
Alle reacties Link kopieren
Vooraf een lekkere runderbouillon, zelf getrokken natuurlijk van een stukje soepvlees, met een boeketje van verse kruiden, wortel, ui, prei, selderijknol, vermicelli.

Een sudderlapje met lekkere jus, aardappeltjes, bloemkool met een melksausje (vergeet de nootmuskaat niet), een salade (bijv. komkommers met uitje, azijn en suiker).

En als toetje rijstepap met appel en kaneel of iets anders, ben niet zo thuis in de toetjes. Of je bakt gewoon een lekkere ouderwetse appeltaart!
Alle reacties Link kopieren
Ow... wat een lekkere gerechten zeg! Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga alles deze avond nog eens rustig doorlezen, doe pas morgen boodschappen, dus het kan nog alle kanten op ;-)



Als voorgerecht ga ik in ieder geval voor soep (inderdaad, anders hebben ze niet "echt" gegeten), ik dacht aan zelfgemaakte pompoensoep (met van die diepvries-pompoenstukjes).



Als toetje bak ik nog deze avond een appelcake. Makkelijk en dan geurt het huis ook nog es lekker :-)



Hoofdgerecht... mmm... nog even lezen, hoor!!!! Ik kies iets uit jullie gerechten en laat zeker nog weten wat het geworden is!



Thanks!

Marlies
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk is het een beetje van 'twee werelden' geworden...



Vooraf pompoensoep, als toetje de appelcake. Groot succes! Als hoofdgerecht heb ik heb kalkoenstoofvlees (sudderlapjes van kalkoenfilet) gemaakt met een cognac-roomsaus (gewoon zelf in elkaar geflanst, was best lekker en heel mals vlees, prima voor de valse gebitjes). Daarbij heb ik groenten gewokt (parika, ui, bospaddestoelen,..) en hoewel ze nog nooit een wokgerecht gegeten hadden, vonden ze het heerlijk! Daarbij ouderwetsche aardappelkroketjes (om de schok niet de groot te maken ;-))





Bedankt voor jullie lekkere tips!

Marlies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven