Mode & Beauty alle pijlers

Damespakken, wat zijn de regels?

02-07-2020 22:44 72 berichten
De kans bestaat dat ik binnenkort een formeel pak moet aanschaffen. Nou draag ik wel eens broeken of rokken met jasjes, maar dat is meestal in een informele stijl.

Zijn er concrete regels voor damespakken? Zoals hoeveel knoopjes, soort revers, lengte van het jasje en zo? Dat ik niet een flater sla met twee knoopjes als het er drie moeten zijn, of ronde revers terwijl ze per se recht moeten zijn, splitten op de verkeerde plek, dat soort dingen.

Ik kan me laten adviseren in een chique winkel natuurlijk, maar dan ‘moet’ ik ook gelijk daar kopen en ik neus liever zelf zoveel mogelijk rond. En als het goedkoper kan heb ik dat ook graag :)
Eh, nee. Waarvoor is het pak?
Het enige zal stewardess zijn met regels zoals jij noemt. Maar dat is meer een uniform.
Hoeveel knopen, wat voor revers, lengte etc dat is toch allemaal modegevoelig? Een jasje van 10 jaar geleden kan er nu enorm gedateerd uitzien omdat het te kort is of de verkeerde revers heeft. Dat heeft volgens mij niets met officiële regels te maken maar met wat nu de snit is volgens de trends.
Als vrouw kan er een stuk meer, dat is niet zoals mannen die geen hemden met korte mouwen, zakjes op de borst , of zwart naar werk aan moeten doen. En wel of niet button down etc. Als je het kruis aan de achterkant bij de split maar wel wegknipt.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
02-07-2020 23:05
Als vrouw kan er een stuk meer, dat is niet zoals mannen die geen hemden met korte mouwen, zakjes op de borst , of zwart naar werk aan moeten doen. En wel of niet button down etc. Als je het kruis aan de achterkant bij de split maar wel wegknipt.
En het label op de mouw.
Zakken dicht laten, anders gaan ze "hangen".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Marana schreef:
02-07-2020 23:04
Hoeveel knopen, wat voor revers, lengte etc dat is toch allemaal modegevoelig? Een jasje van 10 jaar geleden kan er nu enorm gedateerd uitzien omdat het te kort is of de verkeerde revers heeft. Dat heeft volgens mij niets met officiële regels te maken maar met wat nu de snit is volgens de trends.

Ik bedoel niet letterlijk officiële regels, maar wat dus normaal wordt gevonden in mode en zakenwereld.
Ik ben zo iemand die niet weet wat “de verkeerde revers” inhoudt. Wat is op dit moment het juiste jasje?
anoniem_306851 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:21
0.09% gewijzigd
rumforviva schreef:
02-07-2020 23:05

Dat soort dingen bedoel ik inderdaad. Dank alvast.
anoniem_306851 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:21
0.13% gewijzigd
Fluithaas schreef:
02-07-2020 23:19
Ik bedoel niet letterlijk officiële regels, maar wat dus normaal wordt gevonden in mode en zakenwereld.
Ik ben zo iemand die niet weet wat “de verkeerde revers” inhoudt. Wat is op dit moment het juiste jasje?
Kijk even bij Esprit, er is geen "juist" jasje op het moment. Over welke branche heb je het?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die sandalen zoals op de foto; niet doen. Iig een gesloten neus.
tickel wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:24
8.97% gewijzigd
Tickel schreef:
02-07-2020 23:20
Kijk even bij Esprit, er is geen "juist" jasje op het moment. Over welke branche heb je het?

Dat is zo specifiek dat ik het liever niet noem, maar denk aan formeel zakelijk. Donkerblauw en pumps. Dus rood en roze en open schoenen zijn helaas niet aan de orde .
En dan zonder dat ik het bijpassende salaris heb ;-D
anoniem_306851 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:26
9.40% gewijzigd
Fluithaas schreef:
02-07-2020 23:24
Dat is zo specifiek dat ik het liever niet noem, maar denk aan formeel zakelijk. Donkerblauw en pumps. Alleen dan zonder dat ik het bijpassende salaris heb ;-D
Moet het donkerblauw zijn?
Ik heb een paar pakken van Filippa K, Drykorn en &Other Stories, maar echt vaak draag ik het toch niet.
Tickel schreef:
02-07-2020 23:25
Moet het donkerblauw zijn?
Ja. En witte blouse. En pumps dus. Die pumps daar kom ik wel uit, maar ik ben bang dat ik net de plank missla door bijvoorbeeld een korter jasje te kopen terwijl de mode nu zegt dat het over de billen moet vallen, of andersom. Dat soort dingen.
Tickel schreef:
02-07-2020 23:20
Esprit een echt pak?? :rofl:
Fluithaas schreef:
02-07-2020 23:24
Dat is zo specifiek dat ik het liever niet noem, maar denk aan formeel zakelijk. Donkerblauw en pumps. Dus rood en roze en open schoenen zijn helaas niet aan de orde .
En dan zonder dat ik het bijpassende salaris heb ;-D
Een mooi goed zittend pak is best een uitgaaf. Het moet goed zitten.
Laatst met mijn vader naar Hackett geweest. En zelfs daar moet je opletten blijkbaar. Schouders moeten goed zitten, niet hangen bij de armen maar ook niet te los. Goed getailleerd etc.
Op het moment zijn de heel smal gesneden pakken in maar daar zou ik niet aan mee doen.
VInd het te studentikoos.
Iets tijdlozer gaat ook veel langer mee.
En neem er een tweede broek bij.
Fluithaas schreef:
02-07-2020 23:28
Ja. En witte blouse. En pumps dus. Die pumps daar kom ik wel uit, maar ik ben bang dat ik net de plank missla door bijvoorbeeld een korter jasje te kopen terwijl de mode nu zegt dat het over de billen moet vallen, of andersom. Dat soort dingen.
Dames jasjes vallen bijna nooit volledig over de billen. Zou wel oppassen dat het jasje niet te kort is. Bij zitten gaat het zo "kieren" tussen broek en jasje.

Dit is een prima jasje om mee te beginnen. Later kun je altijd nog kijken wat je fijn of minder fijn vindt aan bepaalde modellen.
https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/blazer-2090473/1
Broek/pantalon
https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/broek-2090480/1
tickel wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:35
0.00% gewijzigd
strings-attached schreef:
02-07-2020 23:28
Esprit een echt pak?? :rofl:
Fijn dat je even hebt kunnen lachen. Hoop dat je ervan genoten hebt.
Esprit is prima voor damespakken.
captain_hindsight schreef:
02-07-2020 23:39
Esprit is prima voor damespakken.
En al helemaal als je geen riant salaris hebt maar zo’n pak wel moet voldoen aan ‘heavy duty’ (ik denk aan een hostess die vrijwel iedere werkdag in eenzelfde pakje moet klaar staan). Iets dat je zelf in de wasmachine kunt mikken i.p.v. steeds naar de stomerij moet brengen.
Bij de WE hebben ze ook prima pakken. Ik heb er meerdere, blauw, rood, grijs, groen.
lemoos2 schreef:
02-07-2020 23:48
En al helemaal als je geen riant salaris hebt maar zo’n pak wel moet voldoen aan ‘heavy duty’ (ik denk aan een hostess die vrijwel iedere werkdag in eenzelfde pakje moet klaar staan). Iets dat je zelf in de wasmachine kunt mikken i.p.v. steeds naar de stomerij moet brengen.
Ja eens. Echt onzinnig dat een pak een rib uit je lijf zou moeten kosten. Zal vast mooier zijn, maar dat is niet altijd noodzakelijk.
Mijn man moest ook ineens een paar jaar geleden in pak gaan werken. Eerste aanschaffen best wel een godsvermogen aan uit gegeven, want "het moet allemaal netjes". Na een tijd werken kwam hij er al vrij gauw achter dat die anderen ook allemaal niet zo duur erbij liepen als hij in eerste instantie dacht. Toen heeft hij dus bij de we aanvullingen gehaald. Dus mijn tip is om vooral weinig te kopen bij de start en in de eerste weken goed je ogen de kost te geven wat de rest draagt. Als het wel allemaal tot in de puntjes perfect is, ga je het voelen in je portemonnee 😁. En anders kun je flink aanvullen voor veel schappelijkere prijzen. Bij hem op kantoor komen de vrouwen ook veel makkelijker weg. Veel kokerrokker zie ik, met daarin een blouse. Vaak niet eens 'n jasje.
Tickel schreef:
02-07-2020 23:33
Dames jasjes vallen bijna nooit volledig over de billen. Zou wel oppassen dat het jasje niet te kort is. Bij zitten gaat het zo "kieren" tussen broek en jasje.

Dit is een prima jasje om mee te beginnen. Later kun je altijd nog kijken wat je fijn of minder fijn vindt aan bepaalde modellen.
https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/blazer-2090473/1
Broek/pantalon
https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/broek-2090480/1
Idd om mee te beginnen, als stagiaire bij je eerste baantje. Niet als je echt een formeel pak moet hebben.
Tickel schreef:
02-07-2020 23:35
Fijn dat je even hebt kunnen lachen. Hoop dat je ervan genoten hebt.
Eigenlijk is het in en intriest dat veel Nederlanders blijkbaar geen idee hebben van kleding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven