Mode & Beauty alle pijlers

Leren schoenen poetsen

21-01-2019 16:42 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog van 'vroeger' dat we een soort schoenenpoetskist hadden, met allerlei kleuren potjes schoensmeer en meerdere oude hemden van m'n moeder om de schoenen mee te poetsen. ;-D En dan na het intrekken moest het uitgepoetst worden met een grote borstel. Nu met al die zogenaamde net echt leren schoenen die te koop zijn, poets ik eigenlijk m'n schoenen niet meer. Dus ik heb ook geen schoenpoets in huis, laat staan een oud hemd :biggrin:

Nu heb ik sinds een paar maanden zwart leren (echt leer) enkellaarsjes waar ik erg blij mee ben, maar geen schoenpoets! Ze waren best prijzig, dus ik wil ze wel graag langer mee laten gaan. Volgens mij moet je wel regelmatig poetsen om het leer in conditie te houden, toch?
Ik heb zo'n flesje van Kiwi, met dat vloeibare spul en een sponsje erop, maar of dat nou het beste is om de schoen lang mee te laten gaan? Ik heb het idee dat het daarbij meer om de glans gaat, dan dat het daadwerkelijk wat doet voor het leer.

Iemand de beste tip? Poetsen jullie ook echt jullie leren schoenen zoals ik van vroeger mee gekregen heb?
Ik poets mijn schoenen en laarzen met schoenpoets van een lederwarenhuis. Ben even de naam van de poets kwijt en hen geen zin om te gaan kijken, maar het is het beste dat er is.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bij de schoenmaker het juiste leervet kopen. Na behandeling nog impregneren. Gaan ze een stuk langer en mooier mee. Klopt dat je het idd nog weinig ziet.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik transparante poets, teveel verschillende kleuren schoenen.

Afbeelding

Alleen als het echt kaal ik koop ik wel kleur.

Ik gebruik trouwens een kleine borstel bij opbrengen en een zachte grote bij het uitpoetsen.


Afbeelding
tickel wijzigde dit bericht op 21-01-2019 16:58
32.68% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Advies van de ervaren schoenmaker uit de familie: kiwi is kwalitatief minder. Goede poets is van Saphir, bij de schoenmaker te koop of collonil bij Ziengs te koop. Niet in één keer dik insmeren, maar beter regelmatig je schoenen poetsen en dan dun insmeren,laten intrekken mag best lang een uurtje ofzo en dan oppoetsen met borstel of zachte doek. Niet te laat beginnen met poetsen, dan voorkom je dat het leer uitdroogt en scheurt. Succes!
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
1. Ik dacht dat het hier een cursusje 'schoenenpoetsen' betrof.


2. Mijn man heeft volgens mij een schoenenpoetsverslaving, (of een schoenenpoetsfetish, maar absoluut niet sexueel hoor). Die poetst omzeggens elke keer de schoenen die hij dan aandoet, ook de slechtste soort die hij enkel aandoet bij zijn klusactiviteitjes thuis.

3. Ik ben het tegenovergestelde. :lmao:
Haantje79 schreef:
21-01-2019 16:57
Advies van de ervaren schoenmaker uit de familie: kiwi is kwalitatief minder. Goede poets is van Saphir, bij de schoenmaker te koop of collonil bij Ziengs te koop. Niet in één keer dik insmeren, maar beter regelmatig je schoenen poetsen en dan dun insmeren,laten intrekken mag best lang een uurtje ofzo en dan oppoetsen met borstel of zachte doek. Niet te laat beginnen met poetsen, dan voorkom je dat het leer uitdroogt en scheurt. Succes!
Yep, het is Collonil. Ik koop het bij een lederwarenwinkel.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik de titel zag dacht ik dat je man of kinderen wilde leren schoenen poetsen maar je bedoelt schoenen van leer, lederen, schoenen poetsen :D

Schoenpoets... tja ik heb jaren tegenover een schoenmakerij gewoond dus die haalde ik gewoon daar. Die ouderwetse potjes idd en dan borstelen en uitvegen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoenpoets routine is als volgt:

1. Schoenen goed schoon borstelen om zand en viezigheid eraf te krijgen.
2. Schoenen insmeren met Renovateur van Saphir (dit houdt het leer soepel) en na intrekken uitborstelen.
3. Alleen bij kale plekken smeer ik de schoenen vervolgens in met gekleurd schoensmeer (ook van Saphir). Dit ook weer uitborstelen.
4. Als laatste stap smeer ik de schoenen in met wax (Saphir; zwarte wax voor zwarte schoenen, neutrale voor alle andere kleuren). Ook dit weer goed uitborstelen. De wax maakt je schoen vuil en water afstotend en geeft een mooie glans aan het leer.

Dit klinkt als enorm veel werk, maar valt ontzettend mee. Binnen één aflevering van mn favo Netflix serie heb ik al mijn leren schoenen (5 paar) weer netjes gepoetst.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog steeds een schoenpoetsdoos met borstels, doeken en verschillende soorten schoensmeer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ledercreme van Rapide blijft je schoenen vele jaren mooi.
Ik poets ook nog regelmatig, vind het ook niet mooi, ongepoetste schoenen met vlekken of die vaal zijn.

Juist nu met alle pekel op de weg is het goed om te poetsen. Het meeste gebruik ik schoen shampoo, gekleurde poets en impregneer, allemaal van Collonil.
Alle reacties Link kopieren
Ik onderhoud mijn leren schoenen met bijenwas van Hestra.

Afbeelding
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
Dank allen voor de tips!
Het was idd geen topic om jullie eens even les te geven in hoe je het beste schoenen kon poetsen ;-D

Ik ga maar eens naar de schoenmaker in de stad om te kijken wat ze te bieden hebben. Bij de plaatselijke AH kom ik idd niet verder dan de potjes Kiwi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven