De pil om beter in mijn vel te komen? Paniek en overspannen

27-02-2008 11:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu sinds een jaar last van paniekaanvallen en ben ook overspannen. Ik merk zeker al dat ik weer langzaam naar boven aan het klimmen ben, alleen ik heb zo'n moeite met dipjes. Ik heb 1 keer echt heel erg diep gezeten, en dit zijn daarmee vergeleken echt dipjes, maar ook niet leuk.

Ik gebruik geen anti-depressiva, want ik ben juist overspannen doordat ik te weinig doe met mijn gevoelens en die wil ik niet nog verder wegstoppen.

Die dippen die ik nu heb zijn elke keer als ik ongesteld moet worden. Ik heb net terug zitten rekenen in mijn agenda en dit gaat al zeker 5 maanden zo. Ik gebruik geen pil of iets anders, maar overweeg nu om dit wel te gaan doen, om rust te hebben van deze dipjes. Ik word er elke keer zo moedeloos van en heb dan zoveel kracht nodig om er weer uit te komen. Ik heb wel de pil gebruikt, maar wilde niet meer constant aan de hormonen, maar zit nu al zo lang zonder dat ik daar wel overheen wil stappen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is iemand de pil gaan gebruiken vanwege psychische klachten? Of andere tips?
X
Misschien kan je uit laten zoeken of de dipjes echt te maken hebben met je hormonen? Dan zou de pil misschien wel kunnen werken, maar bespreek dit met je huisarts.

Het is overingens niet mijn ervaring dat anti-depressiva je gevoelens wegstoppen. Voor mij stopte de paniek aanvallen en verdwenen de scherpste randjes, waardoor ik juist weer met mijn gevoelens aan slag kon. In plaats van verlamd in mijn bed te liggen.

Ik vond dipjes na mijn diepste dal niet zo heel erg. Ik wist wat ik eraan kon doen. Voor mij was dat mijn dag van te voren plannen en me hier aan houden, dus niet op mijn bed blijven liggen. Veel naar buiten en dingen doen. Ik wist ook dat het weer over zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.

Ik ga ook inderdaad maar dingen doen en naar weten en heel hard denken dat het wel weer overgaat, maar ik ben er af en toe gewoon klaar mee.

En reisa ben jij ook alweer gestopt met de ad? Bleven de aanvallen weg? Het is wel raar met ad, mij worden ze door de ene arts aangeraden terwijl de volgende het weer afraadt. Zij hebben de ervaring, ik niet. Maar het gaat nu alweer zoveel beter dan een jaar geleden dat ik eigenlijk niet alsnog wil beginnen, tenzij ik straks uit mezelf niet meer verder kom.

Ik weet dat de gewone dipjes rondom de menstruatie normaal zijn, ik heb alleen die week zoveel meer last ook van de paniek, en dat is met name wat ik graag zou willen minderen.

Ik ga sowieso niet zomaar de pil slikken, wil het dan ook eerst met de huisarts overleggen, maar eerst moet ik dit plan gewoon eens goed overdenken en wil ik graag ervaringen van anderen horen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kikkertje,

Wat vervelend! Ik heb nooit een depressie gehad maar ik denk wel dat ik er dicht tegenaan heb gezeten. Mijn dokter schreef mij een psycholoog voor en hapnotherapie (?). De psycholoog beviel mij zelf niet, omdat ik niet het gevoel had dat ik echt problemen had. Daar ben ik maar drie geweest. Wat wel goed hielp was die therapie. Je leert dan heel bewust te ademen en jezelf rust te geven. Als ik iets eng, spannend, stressvol vind ga ik lopen malen. Als ik dan op mijn bed ga liggen, of gewoon mijn ogen dicht doe en mezelf terugroep door ademhaling merk ik dat mijn paniekaanvallen heel erg verminderen. Daarnaast voel je het aankomen omdat je merkt dat je niet goed ademt. Een beetje warrig verhaal geloof ik.. Samengevat: probeer eens een ademhalingstherapie ;-)
Kikkertje

Ik heb ook ad gebruikt en oxazepam tegen paniek/angstaanvallen. Maar niet lang, vond het zo'n troep. Uiteindelijk is het me met cognitieve therapie gelukt om met mijn paniekaanvallen om tegaan.
Kikkertje, ik kreeg de paniek aanvallen en depressie na de geboorte van mijn dochter. Het was geen postnatale depressie, maar het had te maken met het zeer onverwachte overlijden van mijn moeder tijdens mijn zwangerschap, wat ik toch niet goed verwerkt had. En met alle emoties die bij de bevalling en het moeder worden kwamen, was het te veel. Misschien speelde hormonen ook nog een rol.

Ik heb 4 maanden ad gebruikt, dat is eigenlijk de korste tijd die er voor staat. Ik ben er wel flink door aangekomen en eerst wat misselijk geweest, maar verder geen last van bijwerkingen. De paniek aanvallen zijn nooit meer echt terug gekomen. Ik heb ook wel dipjes gehad, maar niet te vergelijken met wat er toen gebeurde. Die kon ik zelf aan door erover te praten en dingen te gaan doen en er niet aan toe te geven.

Ik wil echt niet weten wat er gebeurd zou zijn als ik geen ad had gekregen en de huisarts het niet serieus genomen had.

Maar naast die ad heb ik heel veel gepraat over alles wat er gebeurt was. Door die ad kon ik dat toen tenminste.

Maar jij bent al heel ver gekomen zonder ad, dat is hardstikke goed. Ik zou echt gaan praten met je huisarts over die dipjes rond je menstruatie, misschien kan hij/zij je nog tips geven zonder gelijk ad voor te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties!



@lichtlampju, ik heb ademhalingstherapie, ik word er wel rustiger van, maar ik heb regelmatig paniek zonder dat ik hyperventileer, met name rond mijn menstruatie, het knalt er dan gewoon veel harder in dan normaal en ik ben dan veel gevoeliger ervoor.



@sidney, Ik heb wel oxazepam, nu alweer een kleine maand niet gebruikt. De laatste paar keer was het omdat ik gewoon een keer een leuke avond uit wilde en niet bezig wilde zijn met de paniek. Cognitieve therapie heb ik ook, werkt wel een beetje, maar ik haal nog niet de gewenste resultaten ;)



@reisa 1978, Ik kan me voorstellen dat je met zoveel emoties er door heen klapt en paniek krijgt, mooi dat je dat toch nog zo snel hebt kunnen opvangen. Praten is inderdaad heel belangrijk, maar helaas ook 1 van de redenen waardoor ik overspannen ben geraakt, ik doe het namelijk niet. Ik weet het wel, en het gaat ook wel beter, maar ik ben er nog niet.

Ik kijk de volgende menstruatie gewoon maar weer aan, en anders ga ik het er toch maar een keer met mijn huisarts over hebben, die moet daar toch wel wat zinnigs over kunnen zeggen.

Ik wil het graag zonder ad doen, en ik ben al heel ver, maar ik heb het gevoel dat ik nu stil sta (steeds iets beter, dan menstruatie en weer terug, zonder dan ik weer ietsje hoger kom op de ladder) en misschien kan de pil me daarbij helpen door mijn hormoonbalans iets vlakker te houden.



Groeten,

Klein-kikkertje
Alle reacties Link kopieren
.
Korenwolfs standaardadvies bij "hormonale dippen" : vitamine b6. (Pyridoxine HCL PCH 20 mg). Alleen slikken in de tweede helft van de maand.

Verkrijgbaar zonder recept.



Ik heb het van de huisarts. Het is niet zo dat de dipjes dan verdwijnen, maar ze worden wel minder heftig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toevallig net begonnen met een supplement met veel b6, ik hoop dat dat helpt.

Anders ga ik het gewoon maar eens overleggen met de huisarts. Maar hopelijk helpt dit ook al een stukje.

Thanx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven