Date met schizofrenie?

20-07-2017 16:22 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een stille lezer op het forum maar heb toch een account aangemaakt om wat ervaringen en advies te vragen. Ik heb sinds kort een jongen ontmoet en twijfel of de juiste diagnose gesteld is (schizofrenie). Hij is eigenlijk best snel eerlijk geweest over zijn verleden en praat hier ook erg open over. Hij wil er alles aandoen om nooit meer in zo'n situatie terecht te komen.

Mijn date is een jongen van 27, woont op een zelfstandige woning en heeft een eigen bedrijf. Verder sport hij elke dag en heeft hij helemaal geen klachten op dit moment. Hij functioneert dus goed in de maatschappij.

Twee jaar geleden is hij in een psychose terecht gekomen door een nare gebeurtenis en de drugs die hij toen gebruikte: veel drugs en van alles wat. Hij is toen opgenomen geweest en medicatie gekregen waardoor zijn wanen weg zijn gegaan en hij weer realistisch na kon denken.

Nu sinds 1 jaar gebruikt hij helemaal geen medicatie meer, gaat het goed met hem en is hij stabiel. Hij hoort geen stemmen meer, geen wanen meer of andere klachten. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met schizofrenen die geen medicatie gebruiken. Ik heb altijd geleerd dat schizofrenen niet zonder medicatie kunnen om de psychoses te onderdrukken. Echter heeft hij geen klachten meer en gebruikt geen medicatie. Heeft hij wel de juiste diagnose gekregen?

Zouden jullie hierop afknappen of zouden jullie het een kans geven? Ik merk dat ik het heel erg lastig vind om een keuze te maken. Hij is echt ontzettend lief en doet er echt alles aan om nooit meer in die sitiatie terecht te komen.
anoniem_351047 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 16:31
3.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als iemand echt schizofreen is zou ik er niet aan beginnen. Maar ik begrijp dat je in dit geval twijfelt of het geen 'gewone' psychose was door het drugsgebruik. Het is wel zo dat dit alleen gebeurt bij mensen die al psychose-gevoelig zijn. En dat wanneer je eenmaal een psychose hebt gehad, je daar nóg gevoeliger voor wordt. Lastig hoor. Ik zou het ook ff niet weten, wat ik hiermee aan moest.
.
Alle reacties Link kopieren
Ceruma, welkom. Goed dat je hier bewust bij stilstaat en erover nadenkt. Als hij stabiel is, wat je zelf ook merkt, dan zie ik geen reden om het niet te proberen. Blijf wel alert en verdiep je heel goed in de eerste symptomen die eventueel weer de kop op kunnen steken. Dan weet je waar je op moet letten. Komen er weer symptomen, en weigert hij medicijnen te nemen, dan is dat een rode vlag voor jou.

Ik zie voor jou, toch als buitenstaander, niet waarom je zou moeten twijfelen aan de diagnose. Twijfelt hij ook? Dan kan hij zijn (eventueel een andere) psychiater raadplegen. Maar daar sta jij buiten. Praat hem geen dingen aan die jij niet kunt weten. Straks heeft hij misschien wel ooit medicijnen nodig en dan heb jij hem ervan overtuigd dat hij helemaal niet schizofreen is. Wees daar voorzichtig mee en doe geen ongefundeerde uitspraken.
Maar als hij stabiel is, kun je het gerust een kans geven, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Waarom twijfel jij, als leek, aan de diagnose die door deskundigen is gesteld? Waar haal je de wijsheid vandaan dat na een psychose mensen levenslang medicijnen daartegen moeten gebruiken? Denk je niet dat zijn psychiater daar meer kennis over heeft?

Er zal in zijn geval een verband zijn geweest met het drugsgebruik. Als hij dat niet gebruikt is de kans op een psychose waarschijnlijk klein.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
20-07-2017 16:31
Ceruma, welkom. Goed dat je hier bewust bij stilstaat en erover nadenkt. Als hij stabiel is, wat je zelf ook merkt, dan zie ik geen reden om het niet te proberen. Blijf wel alert en verdiep je heel goed in de eerste symptomen die eventueel weer de kop op kunnen steken. Dan weet je waar je op moet letten. Komen er weer symptomen, en weigert hij medicijnen te nemen, dan is dat een rode vlag voor jou.

Ik zie voor jou, toch als buitenstaander, niet waarom je zou moeten twijfelen aan de diagnose. Twijfelt hij ook? Dan kan hij zijn (eventueel een andere) psychiater raadplegen. Maar daar sta jij buiten. Praat hem geen dingen aan die jij niet kunt weten. Straks heeft hij misschien wel ooit medicijnen nodig en dan heb jij hem ervan overtuigd dat hij helemaal niet schizofreen is. Wees daar voorzichtig mee en doe geen ongefundeerde uitspraken.
Maar als hij stabiel is, kun je het gerust een kans geven, lijkt me.
Kun je écht stabiel worden, als je je medicijnen maar gebruikt ?
.
Een hele goede vriendin van mij heeft schizofrenie. Met medicatie is alles nu zo goed als onder controle.
Maar ze neemt zware antipsychotica ect. en gaat regelmatig naar de psychiater. Het gaat nu al een jaar of 3-4 goed, maar wel met medicatie. Die medicatie heeft helaas ook bijwerkingen, ze is vergeetachtig en ze trilt veel en ze is vaak moe.
Ze is wel getrouwd (ze zijn erachter gekomen toen ze al getrouwd was), maar kinderen krijgen zit er helaas niet in, dit hebben ze besproken met de psychiater. Ze is ook volledig werkonbekwaam.
Maar...Ze is een hele goede en lieve vriendin en zo zou je het niet merken.

En aan jouw verhaal te horen lijkt me dit anders. Ik zou hem aanraden naar een psychiater te gaan, en nog eens te kijken hoe het zit. Ik weet niet of ik hiervoor zou kiezen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 20-07-2017 16:52
4.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen, puur vanwege de onzekerheid wanneer er weer ooit een psychose optreedt en op welke manier deze psychose tot uiting gaat komen.

Ik ben zelf hecht bevriend geweest met iemand met schizofrenie onder het mom van 'hij is al langere tijd klachtenvrij en het is een schat van een man, iedereen verdient vriendschap ondanks psychische problemen'. Hij was op een bepaald moment al langzaam in een psychose gegleden zonder dat ik het doorhad. Had allerlei waanbeelden gekregen waardoor hij uiteindelijk een moordaanslag op mij heeft gepland. Natuurlijk gebeuren deze dingen niet dagelijks of wekelijks en natuurlijk is geen een schizofreen hetzelfde, maar ik ben daardoor heel bewust geworden van de onvoorspelbaarheid van een dergelijke aandoening. Later ontmoette ik stomtoevallig nog iemand met dezelfde aandoening en daar ben ik dus ook niet mee verder gegaan.

Het was natuurlijk een zeldzame ervaring van mij en daar ben ik me van bewust. Maar onvoorspelbaarheid hoort wel bij schizofrenie en psychose en dat is iets waar ik niet aan zou beginnen als ik jou was.
_Marana_ schreef:
20-07-2017 16:33
Waarom twijfel jij, als leek, aan de diagnose die door deskundigen is gesteld? Waar haal je de wijsheid vandaan dat na een psychose mensen levenslang medicijnen daartegen moeten gebruiken? Denk je niet dat zijn psychiater daar meer kennis over heeft?


Iemand met schizofrenie moet levenslang antipsychotica nemen. Dat is gewoon een feit.
Niet na een psychose, wel als bij iemand de diagnose schizofrenie is vastgesteld. En ik weet waar ik over praat.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen drugs psychoses veroorzaken?
Mensen kunnen over het algemeen alleen psychotisch worden als ze aanleg hebben voor psychoses. Drugs werken dan als een trigger (opwekker). Ook kunnen drugs leiden tot een terugval in een psychose.

Bij heftig gebruik kan iemand die niet gevoelig is, heel soms een tijdelijk psychotisch beeld vertonen. In een enkel geval ontwikkelt zich dan toch een chronische psychose. Maar mogelijk bestond er dan toch al een aanleg voor een psychose. Het vaststellen of dit wel of niet het geval was, zal achteraf altijd moeilijk blijven.

We bespreken nu de kans op psychoses bij de volgende drugs:

Hasj /wiet
Amfetamine
Cocaïne
XTC
Heroïne
LSD
Absint
PSYCHOSE DOOR HASJ OF WIET

Als iemand gevoelig is voor schizofrenie, kan gebruik van cannabis de kans vergroten dat zich schizofrenie ontwikkelt. Die kans wordt groter als iemand op heel jonge leeftijd begint met blowen. Als schizofrenie in de familie voorkomt, is het raadzaam om niet te blowen.

Gebruik van hasj op jonge leeftijd vergroot ook de kans op het ontwikkelen van depressies.

PSYCHOSE DOOR AMFETAMINE

Langdurig en overmatig gebruik van amfetamine kan leiden tot een psychose. Gebruikers hebben het gevoel achtervolgd te worden. Soms zijn er hallucinaties. De gebruiker ziet dan bijvoorbeeld glassplinters of kristallen. De gebruiker heeft soms ook het gevoel dat er op of onder zijn huid beestjes zitten.

Als het gebruik stopt, is de psychose na een paar dagen voorbij. Als iemand heel heftig heeft gebruikt, kan de psychose langer duren.

PSYCHOSE BIJ COCAÏNE

Ook bij cocaïne kan langdurig gebruik tot psychoses leiden. Ook hier zie je achtervolgingswanen. Dat komt doordat cocaïne het schrikcentrum in de hersenen overmatig prikkelt. Je schrikt de hele tijd en zoekt dan naar een oorzaak. Als vanzelf ga je dan denken dat iemand je kwaad wil doen.

Soms kunnen mensen ook zeer agressief worden.

Bij cocaïne zie je vaak depressies optreden. Mensen zijn somber, apathisch, moe, futloos of eten en slapen niet meer.

PSYCHOSE DOOR XTC

Er is een aantal gevallen beschreven waarbij mensen na het gebruiken van XTC psychotisch werden, vaak met achtervolgingswanen. Soms had de psychose een chronisch karakter.

Ook kan door het gebruik van XTC een paniekstoornis optreden. In een enkel geval hield die een paar maanden aan.

Depressies zijn ook beschreven. Soms ontwikkelden de depressies zich direct na het gebruik van XTC, soms na verloop van tijd.

Vooral voor personen die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van een psychose of depressie, is XTC riskant. XTC kan de psychose of depressie dan versnellen.

PSYCHOSE DOOR HEROÏNE

Een psychose als gevolg van heroïnegebruik treedt niet op. Opiaten werken angstremmend.

Als mensen van zichzelf al psychotisch zijn, hebben opiaten een gunstig effect op psychosen. Door de heroïne trekt de persoon zich vaak wat minder aan van de psychose. Hij heeft er als het ware minder last van.

Anders ligt dat als mensen gaan ontwennen. Dan kunnen soms angst en achtervolgingswaanzin ontstaan. Hallucinaties treden zelden op. Ook kunnen depressies ontstaan. Was iemand al psychotisch, dan kan de gebruiker weer meer last krijgen van zijn psychose.

PSYCHOSE DOOR LSD

LSD kan leiden tot een psychose met angsten, hallucinaties en verwardheid. Meestal is dit na een paar dagen of weken weer over. Soms duurt het langer. Het effect van LSD kan wel lijken op een psychose op het moment dat je het gebruikt. Deze gemoedstoestand verdwijnt als de LSD is uitgewerkt.

PSYCHOSE BIJ ABSINT

Ook het vroeger veelgebruikte absint (eind 19e eeuw) kan een psychiatrisch beeld tot gevolg hebben dat lijkt op een psychose, het zogenoemde absintisme.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... roorzaken/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij is het wel erfelijk..
Ik zou nooit met zo'n man aan kinderen beginnen, wat als hij door spannende gebeurtenissen weer terugvalt en gevaarlijke dingen doet brrr..
Dan kan hij nog zo lief zijn maar na zo'n psychose of waan weet ie waarschijnlijk helemaal niet meer of hij je keel heeft doorgesneden of het huis in brand heeft gestoken en is weer net zo lief.
Alle reacties Link kopieren
Vikhui schreef:
20-07-2017 16:37
Ik zou er niet aan beginnen, puur vanwege de onzekerheid wanneer er weer ooit een psychose optreedt en op welke manier deze psychose tot uiting gaat komen.

Ik ben zelf hecht bevriend geweest met iemand met schizofrenie onder het mom van 'hij is al langere tijd klachtenvrij en het is een schat van een man, iedereen verdient vriendschap ondanks psychische problemen'. Hij was op een bepaald moment al langzaam in een psychose gegleden zonder dat ik het doorhad. Had allerlei waanbeelden gekregen waardoor hij uiteindelijk een moordaanslag op mij heeft gepland.
Wat een vreselijk verhaal. Ik ken er dan weer eentje die keer op keer zijn huis in de fik steekt als hij in een psychose komt.
Tuurlijk klinkt het heel tolerant om te zeggen dat iedereen een kans verdient. Maar soms moet je jezelf gewoon voorop stellen.
.
Alle reacties Link kopieren
hoezo sport hij elke dag?

ik weet het het klinkt wel gezond maar heeft hij niet de ene verslaving verruild voor de andere?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige drugs is een psychose dus tijdelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
alinea schreef:
20-07-2017 16:43
Volgens mij is het wel erfelijk..
Ik zou nooit met zo'n man aan kinderen beginnen, wat als hij door spannende gebeurtenissen weer terugvalt en gevaarlijke dingen doet brrr..
Dan kan hij nog zo lief zijn maar na zo'n psychose of waan weet ie waarschijnlijk helemaal niet meer of hij je keel heeft doorgesneden of het huis in brand heeft gestoken en is weer net zo lief.

Ja het is erfelijk. En ik zou dan ook zeer zeker niet aan kinderen denken. Sowieso zijn stressvolle situatie's niks voor iemand met schizofrenie.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
20-07-2017 16:34
Kun je écht stabiel worden, als je je medicijnen maar gebruikt ?
Dat weet ik niet.
Poeh..tsja... Ik was al meer dan 20 jaar samen met mijn man toen bleek dat hij bi-polair was. En daar kwamen we achter na een afschuwelijke tijd, waarin hij - zo bleek later - vrijwel continu psychotisch en manisch was. Het is mijn man en ik hou van hem en ik ben niet van plan hem hierom te verlaten.
Maar zou ik dit vooraf hebben geweten, dan durf ik niet te zeggen dat ik een relatie met hem was begonnen. Want het is wel een wolk van Damocles dat boven je hangt. En dat mag de meeste tijd een klein schapenwolkje zijn, het ís er wel.
Hoe weet jij zo zeker dat iemand die schizofreen is zijn hele leven medicatie moet gebruiken?

En als je dat zo zeker weet, waarom stel je die vraag hier dan nog? Dat lijkt me tegenstrijdig.
Tenzij jij psychiater bent denk ik dat je diagnosticeren beter aan professionals over kunt laten en sowieso niet aan mensen hier op het forum. Want ten eerste kan er van een afstand niets gezegd worden over de gestelde diagnose en ten tweede krijg je hier vaak alleen maar persoonlijk verhalen, zoals hierboven in de trant van "ik kende iemand die, dus....' en daar heb je niets aan want dat gaat niet over jouw vriend.

Wat zegt jouw vriend erover? En als je vragen hebt, is het mogelijk eens naar voorlichting te gaan? Er zijn misschien ook groepen voor familieleden waar je betrouwbare info kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Renaissance_ schreef:
20-07-2017 16:50
Hoe weet jij zo zeker dat iemand die schizofreen is zijn hele leven medicatie moet gebruiken?

En als je dat zo zeker weet, waarom stel je die vraag hier dan nog? Dat lijkt me tegenstrijdig.
Tenzij jij psychiater bent denk ik dat je diagnosticeren beter aan professionals over kunt laten en sowieso niet aan mensen hier op het forum. Want ten eerste kan er van een afstand niets gezegd worden over de gestelde diagnose en ten tweede krijg je hier vaak alleen maar persoonlijk verhalen, zoals hierboven in de trant van "ik kende iemand die, dus....' en daar heb je niets aan want dat gaat niet over jouw vriend.

Wat zegt jouw vriend erover? En als je vragen hebt, is het mogelijk eens naar voorlichting te gaan? Er zijn misschien ook groepen voor familieleden waar je betrouwbare info kunt krijgen.
Ik weet het niet zeker maar daarom vraag ik ook naar ervaringen van mensen die iemand kennen met schizofrenie die zonder medicatie goed kunnen leven.

Ik werk zelf in de gezondheidszorg en mijn ervaring is dat mensen met schizofrenie allemaal antipsychotica gebruiken.

Mijn vriend heeft laatst ook aangegeven dat zijn nieuwe psychiater twijfelde over de diagnose schizofrenie.
Alle reacties Link kopieren
Ceruma schreef:
20-07-2017 16:52
Ik weet het niet zeker maar daarom vraag ik ook naar ervaringen van mensen die iemand kennen met schizofrenie die zonder medicatie goed kunnen leven.

Ik werk zelf in de gezondheidszorg en mijn ervaring is dat mensen met schizofrenie allemaal antipsychotica gebruiken.
Hij is niet schizofreen. Hij gebruikte drugs en nu niet meer. Dat is toch totaal iets anders ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ceruma schreef:
20-07-2017 16:52
Ik weet het niet zeker maar daarom vraag ik ook naar ervaringen van mensen die iemand kennen met schizofrenie die zonder medicatie goed kunnen leven.

Ik werk zelf in de gezondheidszorg en mijn ervaring is dat mensen met schizofrenie allemaal antipsychotica gebruiken.
Ok. Maar hier hoor je (bijna) alleen verhalen van mensen over individuele gevallen. Ik zou je echt willen aanraden om jezelf goed te laten informeren door betrouwbare, professionele mensen (psychiater, familiegroepen). Dan kun je veel beter een afweging maken of deze relatie voor jou de moeite waard is en wat de eventuele valkuilen of risico's zijn.
Succes.
Ceruma schreef:
20-07-2017 16:52
Ik weet het niet zeker maar daarom vraag ik ook naar ervaringen van mensen die iemand kennen met schizofrenie die zonder medicatie goed kunnen leven.

Ik werk zelf in de gezondheidszorg en mijn ervaring is dat mensen met schizofrenie allemaal antipsychotica gebruiken.

Mijn vriend heeft laatst ook aangegeven dat zijn nieuwe psychiater twijfelde over de diagnose schizofrenie.
Een schizofreen persoon kan met medicatie (dat is méér dan alleen antipsychotica trouwens) wel langere tijd stabiel zijn. Maar staat ook altijd onder toezicht van een psychiater en gaat daar regelmatig naartoe (mijn vriendin 2 keer per maand geloof ik)
En dan nog kunnen stressvolle situatie's en moeilijke situatie's zorgen voor psychoses. Zij is sinds haar diagnose ook 2 keer opgenomen. Nu gaat het dus al een tijd goed.

Zonder medicatie gaat niet met schizofrenie.
Alle reacties Link kopieren
https://www.psychosenet.nl/psychose/drugs/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer genotsmiddelen – zowel alcohol als andere drugs- in grote hoeveelheden gebruikt worden of wanneer na veel en langdurig gebruik plotseling gestopt wordt, kunnen gebruikers in een toestand raken die erg op een psychose lijkt. Welke hoeveelheid schadelijk is, is moeilijk te zeggen, aangezien dat individueel bepaald is. Het werkt net zoals bij het gebruik van geneesmiddelen, daar reageren veel mensen ook heel verschillend op. Die toestand wordt een alcohol- of drugspsychose genoemd. Feitelijk is de benaming onjuist, omdat het hier om een vergiftiging van het brein gaat, die meestal een delier genoemd wordt. Het meest uitgesproken zie je dit effect bij tripmiddelen die ook wel hallucinogenen worden genoemd of andere middelen die een hallucinatie kunnen opwekken. Lysergide, LSD, of psylocibine (paddenstoelen) zijn daarvan de bekendste voorbeelden. Ook de huidige sterke weed (weed of wiet worden gemaakt van de hennepplant. De Latijnse naam voor die plant is Cannabis Sativa) is een krachtig middel dat de gevoeligheid van een psychose verhoogt. Van cocaïne is bekend dat mensen er erg achterdochtig van kunnen worden. Mensen met een aanleg voor psychoses zijn meestal gevoeliger voor de nadelige effecten van bovengenoemde middelen. Zo kunnen sommige gebruikers van genotsmiddelen dingen zien die er niet zijn. Je kunt je voorstellen dat voor mensen met een aanleg voor psychoses deze zintuigelijke waarnemingen nog meer vervormd worden, waardoor de verwarring compleet is.
Voor veel mensen met een psychotische aanleg is dus meer dan voorzichtigheid geboden bij het gebruik, omdat ze er - vaker dan mensen zonder die aanleg, -, verkeerd op kunnen reageren.”



http://www.schizofrenie.nl/drugs_psychose.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-07-2017 16:54
Hij is niet schizofreen. Hij gebruikte drugs en nu niet meer. Dat is toch totaal iets anders ?
Hoe kun jij dat nou zo stellig stellen? Je kent die hele jongen niet eens en je bent ook geen psychiater. En googelen kan TO zelf ook wel hoor.
.
Alle reacties Link kopieren
Vaak is er sprake geweest van meerdere psychoses voordat de diagnose schizofrenie wordt gesteld. Vrijwel nooit na 1 diagnose. Iemand kan lange perioden van stabiliteit hebben. De kans dat hij weer een psychose krijgt is aanwezig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven