Heimwee, maar naar een land waar je niet woont

12-05-2018 13:17 36 berichten
Hoihoi!

Ik weet niet of dit hier thuishoort, zo nee, alvast excuus. Maar ik ben benieuwd of meer mensen dit gevoel herkennen of dat ik langzamerhand toch een beetje te lang alleen ben, haha.

Sinds ik me kan heugen ben ik dol geweest op de Engelse (Britse) taal en cultuur. En toen ik voor het eerst voet op Engelse bodem zette, had ik het gevoel dat ik eindelijk thuis was. Wandelend in Londen, dacht ik: hier hoor ik, dit ken ik, dit voelt goed. Misschien durf ik zelfs zover te gaan als het gevoel hebben dat ik in een vorig leven daar gewoond heb/vandaan kwam. Nu een x-aantal jaren is dat gevoel gebleven, maar ik krijg er nu ook thuis last van. Ik verlang naar dat prachtige eiland aan de overkant. Terwijl ik het alleen maar ken van de leuke dingen als toerist. En toch...

Kent iemand dit gevoel? Dat gevoel dat je ergens hoort waar je niet bent?
Ik heb dat gevoel na iedere fijne vakantie ;-D
Gelukkig ebt dat na een paar weken weer weg.


Vorig jaar wilde ik wonen in Ierland. Jaren ervoor in Portugal, Italie, Ibiza enz..
Volgende week gaan we (weer) naar Italië...ik zie de bui alweer hangen
Alle reacties Link kopieren
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de UK niet altijd het makkelijkste land is om te wonen. Ik heb ook heimwee naar de UK, maar na 1 of 2 weken ga ik me ook weer irriteren aan veel dingen.

Net zoals je verliefd kunt zijn op Brad Pitt of Max Verstappen, wil dit niet zeggen dat het ook relatie materiaal is.

Wil je er echt gaan wonen, ga dan emigreren. Doe dit wel voor dat de Brexit een feit is.

Maar de meeste dromen zijn bedrog.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bekend gevoel, maar dan Frankrijk! Altijd bang dat ik er een jaar niet kom.
Zelfs in het jaar dat ik naar Griekenland én Nieuw Zeeland ging bekroop mij het gevoel dat het heel vreselijk was dat ik nu niet naar Frankrijk ging.

Maar wat iemand anders ook al zegt, je kunt gewoon in stilte verliefd zijn zonder er echt iets mee te moeten doen.
Ja, herkenbaar. Niks raars aan hoor, wel boeiend.
hamerhaai schreef:
12-05-2018 13:24
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de UK niet altijd het makkelijkste land is om te wonen. Ik heb ook heimwee naar de UK, maar na 1 of 2 weken ga ik me ook weer irriteren aan veel dingen.

Net zoals je verliefd kunt zijn op Brad Pitt of Max Verstappen, wil dit niet zeggen dat het ook relatie materiaal is.

Wil je er echt gaan wonen, ga dan emigreren. Doe dit wel voor dat de Brexit een feit is.

Maar de meeste dromen zijn bedrog.
Aan de ene kant zou ik er wel willen wonen en realiseer me heel goed dat het gras aan de andere kant niet perse groener is. Maar dit gaat dan ook niet echt over willen emigreren, maar over het gevoel dat ik niet kan plaatsen. Waarom ik me daar meteen thuis voel en hier in Nederland eigenlijk nooit. Ook nooit echt heb gehad. Met andere landen heb ik dat gevoel ook helemaal niet, echt alleen met Engeland en ook wel met Schotland. Zuid-Afrika heb ik mijn hart aan verloren en wil er heel graag weer naartoe, maar dat gevoel is niet hetzelfde als wat ik bij Engeland heb. Het gevoel van thuis?
hamerhaai schreef:
12-05-2018 13:24
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de UK niet altijd het makkelijkste land is om te wonen. Ik heb ook heimwee naar de UK, maar na 1 of 2 weken ga ik me ook weer irriteren aan veel dingen.

Net zoals je verliefd kunt zijn op Brad Pitt of Max Verstappen, wil dit niet zeggen dat het ook relatie materiaal is.

Wil je er echt gaan wonen, ga dan emigreren. Doe dit wel voor dat de Brexit een feit is.

Maar de meeste dromen zijn bedrog.
Precies dit.

Ik heb er gewoond, ik had namelijk ook altijd dat gevoel wanneer ik weer naar Engeland was geweest. Ik kon echt ziek zijn van heimwee. Maar het is niet het makkelijkste land om te wonen. Ik kreeg na een tijdje ook echt weer heimwee naar Nederland. Nu ben ik weer terug in Nederland en nu mis ik Engeland juist weer ontzettend!
Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik dat gevoel altijd wel zal houden.
Ceridwen91 schreef:
12-05-2018 14:08
Precies dit.

Ik heb er gewoond, ik had namelijk ook altijd dat gevoel wanneer ik weer naar Engeland was geweest. Ik kon echt ziek zijn van heimwee. Maar het is niet het makkelijkste land om te wonen. Ik kreeg na een tijdje ook echt weer heimwee naar Nederland. Nu ben ik weer terug in Nederland en nu mis ik Engeland juist weer ontzettend!
Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik dat gevoel altijd wel zal houden.
Maar ik heb het ook niet over willen emigreren. Dat is me weleens door het hoofd geschoten, maar nooit gedaan en zal ik waarschijnlijk ook nooit doen. Het gaat om het gevoel me daar thuis te voelen, een gevoel wat ik hier in Nederland helemaal niet ken.
Als ik in Londen ben voel ik me ook altijd een soort van 'thuis' en vind ik het heerlijk om langs de thames te wandelen en naar hyde park te gaan, ergens op een terrasje zitten en mensen kijken. En dan denk ik: Waarom doe ik dat thuis eigenlijk nooit?! Prachtig bos enzo in de buurt maar ik kom er bijna nooit etc. Op een terrasje gaan zitten? Nee ik kan thuis ook drinken etc.

Ik denk dat ik me daar zo fijn voel is omdat ik dan uit de dagelijkse sleur ben, in een andere omgeving en dat niks moet maar alles mag. Daarnaast vind ik het fijne aan Londen en de rest van de UK dat je elkaar gewoon verstaat en dat als er iets is je dat makkelijker duidelijk kan maken dan in een land waarvan je de taal niet spreekt.

Ik heb wel meer landen waar ik graag nog een keer heen wil en waar ik me erg welkom voelde enzo maar sommige landen/steden zijn zo ver weg en Londen/UK is zo lekker dichtbij.
Lily1504 schreef:
12-05-2018 14:11
Maar ik heb het ook niet over willen emigreren. Dat is me weleens door het hoofd geschoten, maar nooit gedaan en zal ik waarschijnlijk ook nooit doen. Het gaat om het gevoel me daar thuis te voelen, een gevoel wat ik hier in Nederland helemaal niet ken.
Dat snap ik :) het is het exacte gevoel dat ik ook heb. Alleen heb ik wel de stap gezet toentertijd te emigreren vanwege dat gevoel, dus ik weet dat het voor mij in ieder geval een gevalletje “gras is groener” is..
Wat closednote zegt inderdaad. Ik denk dat een groot deel komt vanuit het losbreken van de dagelijkse sleur.
closednote schreef:
12-05-2018 14:24
Als ik in Londen ben voel ik me ook altijd een soort van 'thuis' en vind ik het heerlijk om langs de thames te wandelen en naar hyde park te gaan, ergens op een terrasje zitten en mensen kijken. En dan denk ik: Waarom doe ik dat thuis eigenlijk nooit?! Prachtig bos enzo in de buurt maar ik kom er bijna nooit etc. Op een terrasje gaan zitten? Nee ik kan thuis ook drinken etc.

Ik denk dat ik me daar zo fijn voel is omdat ik dan uit de dagelijkse sleur ben, in een andere omgeving en dat niks moet maar alles mag. Daarnaast vind ik het fijne aan Londen en de rest van de UK dat je elkaar gewoon verstaat en dat als er iets is je dat makkelijker duidelijk kan maken dan in een land waarvan je de taal niet spreekt.

Ik heb wel meer landen waar ik graag nog een keer heen wil en waar ik me erg welkom voelde enzo maar sommige landen/steden zijn zo ver weg en Londen/UK is zo lekker dichtbij.
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik ben er zeker van dat dat gevoel bij mij daar niet vandaan komt. Ben in meerdere landen op vakantie geweest en nergens had ik dit gevoel van thuis zijn. Ik had het al heel jong, nog voor ik überhaupt ooit in Engeland was geweest. Het begon al jong met het Brits willen spreken. Toen vroeger East Enders nog op Nederland 3 was, praatte ik de mensen altijd na, omdat het zo mooi was. Toen ik ouder was, ging ik heel bewust Brits Engels leren spreken. Als ik iets van Engeland op tv zag, klopte het. Ik denk dat ik als Nederlander op jonge leeftijd al meer wist over de Britse geschiedenis dan de gemiddelde Brit. Ik ben dan ook docent Engels geworden en nu studeer ik voor tolk/vertaler Engels. Het laat me maar niet los, haha! En dat gevoel dus ook niet...
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 15:04
7.07% gewijzigd
Grappig. Dit topic wordt in de loop van de jaren wel vaker geopend en gaat altijd over Engeland! (Of ben jij het gewoon steeds? ;-D )
tu1nhek schreef:
12-05-2018 14:32
Grappig. Dit topic wordt in de loop van de jaren wel vaker geopend en gaat altijd over Engeland! (Of ben jij het gewoon steeds? ;-D )
Serieus? Dan ga ik nog eens goed kijken, wist niet zo goed waar ik op moest zoeken...

Ik ben nieuw hier, dus nee, it wasn't me! :D
Alle reacties Link kopieren
Yep, bij Schotland en Ierland. Daar hoor ik. Laatste keer dat ik Edinburgh moest verlaten heb ik zelfs een beetje gehuild.
I wanna live my life with the volume full!
Eidde schreef:
12-05-2018 14:41
Yep, bij Schotland en Ierland. Daar hoor ik. Laatste keer dat ik Edinburgh moest verlaten heb ik zelfs een beetje gehuild.
Enig idee waar bij jou dat gevoel vandaan komt?
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
12-05-2018 14:08
Precies dit.

Ik heb er gewoond, ik had namelijk ook altijd dat gevoel wanneer ik weer naar Engeland was geweest. Ik kon echt ziek zijn van heimwee. Maar het is niet het makkelijkste land om te wonen. Ik kreeg na een tijdje ook echt weer heimwee naar Nederland. Nu ben ik weer terug in Nederland en nu mis ik Engeland juist weer ontzettend!
Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik dat gevoel altijd wel zal houden.


Waar liep je dan tegenaan?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
12-05-2018 14:44
Enig idee waar bij jou dat gevoel vandaan komt?

Geen idee. Denk ook een vorig leven maar ik geloof niet eens in reïncarnatie :). Maar het voelt wel zo.

Ik kan daar rondrijden en voelen; nou, zet me maar uit de auto, ik blijf hier en red me wel.

Ik heb ook een heel speciaal gevoel bij de middeleeuwen. Dat is waarom ik zo van Edinburgh hou. Dat ademt middeleeuwen.

En ik hou van Britten/Schotten/Ieren en hun humor. Met name die typisch Britse zelfspot. Heerlijk.
I wanna live my life with the volume full!
Eidde schreef:
12-05-2018 14:44
Waar liep je dan tegenaan?
Britten kunnen behoorlijk stug zijn en hun eilandmentaliteit ging me op een gegeven moment tegen staan. Simpele dingen als het weerbericht, waar ze het duidelijk hadden over Engeland en Europa (niet eens “rest van Europa” ofzo, maar alsof Engeland haar eigen continent is). En ik werd ook gediscrimineerd. Ik als blanke vrouw zijnde die zich gewoon aan de cultuur aanpaste, dat vond ik echt bizar, maar is me meerdere keren overkomen.

Ik ben ook gek op de taal (hoewel de mensen uit de regio waar ik woonde, echt niet zo chique Brits praten zoals op tv ;) ), de regio waar ik woonde is echt ongelooflijk mooi, de Britse humor en het publeven en de architectuur en mijn familie die daar woont... ik mis het met heel mijn hart. Maar ik sta er na mijn emigratie wel wat realistischer in.
Eidde schreef:
12-05-2018 14:48
Geen idee. Denk ook een vorig leven maar ik geloof niet eens in reïncarnatie :). Maar het voelt wel zo.

Ik kan daar rondrijden en voelen; nou, zet me maar uit de auto, ik blijf hier en red me wel.

Ik heb ook een heel speciaal gevoel bij de middeleeuwen. Dat is waarom ik zo van Edinburgh hou. Dat ademt middeleeuwen.

En ik hou van Britten/Schotten/Ieren en hun humor. Met name die typisch Britse zelfspot. Heerlijk.
Ik had dit zelf kunnen schrijven, haha! De spijker op zijn kop, alleen heb ik het meer met de Victoriaanse tijd tot vroeg in het Interbellum...
Eidde schreef:
12-05-2018 14:48
Geen idee. Denk ook een vorig leven maar ik geloof niet eens in reïncarnatie :). Maar het voelt wel zo.

Ik kan daar rondrijden en voelen; nou, zet me maar uit de auto, ik blijf hier en red me wel.

Ik heb ook een heel speciaal gevoel bij de middeleeuwen. Dat is waarom ik zo van Edinburgh hou. Dat ademt middeleeuwen.

En ik hou van Britten/Schotten/Ieren en hun humor. Met name die typisch Britse zelfspot. Heerlijk.
Dit ken ik ook! Een soort van nostalgie naar een tijd die ik goddank nooit heb meegemaakt, want ik weet zeker dat mijn beeld veel te geromantiseerd is :-D
anoniem_649f26328f10d wijzigde dit bericht op 12-05-2018 15:08
0.30% gewijzigd
Ceridwen91 schreef:
12-05-2018 15:03
Dit ken ik ook! Een soort van nostalgie naar een tijd die ik goddank nooit heb meegemaakt, want ik weet zeker dat mijn beeld veel te geromansiteerd is :-D
Haha, hoe herkenbaar toch, wat leuk! En komt uiteraard door tv waardoor het allemaal zo leuk lijkt. En hoewel het leven nu ook niet altijd meevalt, is het vast peanuts vergeleken met toen...
Alle reacties Link kopieren
Je ergens thuis voelen heeft denk ik veel te maken met de mensen, taal, humor, sociale contacten, cultuur en dergelijke

Ik vind het wel een fascinerend onderwerp, altijd als ik ergens op vakantie ben vraag ik me af of ik er zou willen wonen, en of ik iets van een thuis gevoel merk....tot nu toe nog niet
(wat het buitenland betreft tenminste)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt verliefd op een Aziatisch land. Ik ben echt niet het type om te emigreren, spreek de taal ook niet. Maar oh wat voelt het goed om daar te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
12-05-2018 15:03
Dit ken ik ook! Een soort van nostalgie naar een tijd die ik goddank nooit heb meegemaakt, want ik weet zeker dat mijn beeld veel te geromantiseerd is :-D

Ja haha. Ik was op de brandstapel geëindigd denk ik..
I wanna live my life with the volume full!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven