Psychologie(?)

09-08-2018 20:50 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

As maandag heb ik een intake bij een psycholoog, ik heb dit zelf voorgesteld bij de huisarts op advies van m’n opleidingsmanager, en de afspraak staat al een tijdje.
Al die tijd was ik er zeker van dat ik dit zelf wilde maar nu het zo dichtbij komt krijg ik twijfels..
Gaat ze me wel serieus nemen? Wat als ze vragen stelt waar ik geen antwoorden op heb? Maar bovenal, wat verwacht ik zelf van haar? Dat gaat ze me vast vragen, en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik kan verwachten.. Kunnen deze mensen mij wel helpen? Vinden ze dat ik me aanstel? Hoe krijg ik alles onder woorden wat er in me omgaat?
Herkent iemand dit of is dit gezonde spanning en hardcore overthinking?

x
Ik was doodsbenauwd toen ik er voor het eerst heen ging. Dat zei ik ook toen ze vroeg hoe ik me voelde :) .

Er zijn geen goede of foute antwoorden. Je kan niet zakken of een onvoldoende halen. Jij hoeft er niet voor te hebben geleerd om cliënt te zijn :)

Succes! Het zal je echt meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Zo'n eerste afspraak is ook superspannend, je weet niet goed wat je kunt verwachten. Wat voor psycholoog er tegenover je komt zitten. Je moet je toch kwetsbaar opstellen.
Ik zal proberen wat antwoorden te geven op je vragen/gedachten
Rachel19 schreef:
09-08-2018 20:50

Gaat ze me wel serieus nemen?
Psychologen gaan ervan uit dat je met een reden bij hun komt en ze nemen je dus serieus
Wat als ze vragen stelt waar ik geen antwoorden op heb?
Dan mag dat gewoon, dat gebeurt echt wel vaker bij psychologen. Soms zullen ze doorvragen om toch bij een antwoord proberen te komen. Soms zullen ze het ook gewoon parkeren en kijken of het later duidelijker wordt. Dingen niet weten is niet erg. Je komt toch bij haar om dingen uit te zoeken?
Maar bovenal, wat verwacht ik zelf van haar? Dat gaat ze me vast vragen, en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik kan verwachten..
Hier zou je vast een beetje over na kunnen denken. Waarom ben je naar je huisarts gegaan? Waarom heeft je opleidingsbegeleider je dat advies gegeven. Er is vast een reden voor. Iets wat je wil veranderen. Je verwacht van haar dan hulp hierbij
Kunnen deze mensen mij wel helpen?
Die garantie heb je helaas nooit maar als je niet gaat kunnen ze je zeker niet helpen, je bent niet voor niets naar de huisarts gegaan. Geef jezelf en de psycholoog een kans zou ik zeggen
Vinden ze dat ik me aanstel?
Psychologen horen veel en hebben hiervoor gestudeerd. Ze zouden dit vak toch niet kiezen als ze vinden dat mensen die naar een psycholoog gaan zich maar aanstellen? Je huisarts had je toch niet doorverwezen als die vond dat je je maar aanstelt? Psychologen vinden niet zo snel dat iemand zich aanstelt is mijn ervaring. Ze zijn over het algemeen heel begripvol. Kunnen ook kritisch zijn en spiegelen maar dat is ook nodig om iets te veranderen en dat zal vast niet meteen in de eerste afspraak zijn
Hoe krijg ik alles onder woorden wat er in me omgaat?
Dat is iets waar ik geen antwoord op heb. Ik vind dat zelf enorm moeilijk. Mij helpt het om dingen op te schrijven. Dan kan ik het een soort van ordenen ofzo. Psychologen hebben er wel begrip voor als je dat moeilijk vindt hoor. Ze zullen je helpen.
Herkent iemand dit of is dit gezonde spanning en hardcore overthinking?
Ik herken het, het is zo spannend. Ik weet niet of het nog gezonde spanning is maar ik denk dat heel veel mensen er zo over denken, zeker bij een eerste afspraak. Je mag best meteen aangeven dat je het ontzettend spannend en moeilijk vind. De psycholoog zal je echt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar en ja, hardcore overthinking ;-)

Als je ergens geen antwoord op hebt, is dat niet erg.

Zolang jij geholpen wil worden en aan jezelf wil werken, kun je doorgaans ook geholpen worden. Het kan soms even zoeken zijn naar de juiste therapie, maar dat weten die psychologen ook.

Als je het lastig vindt om te verwoorden wat er in je omgaat, probeer het dan op te schrijven of bijvoorbeeld te tekenen.

Als de vraag 'wat kunnen wij voor je doen' lastig vindt, vertel dan wat de aanleiding is geweest dat je opleidingsmanager je geadviseerd heeft om naar een psycholoog te gaan. Dat advies kreeg je vast niet vanwege je zweetvoeten ;-)

Belangrijkste is: wil jij aan jezelf werken?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar hoor! Was bij de intake ook zenuwachtig.
Had gelukkig meteen een goede klik met mijn psychologe, en het was heel fijn om even een en ander op een rijtje te zetten :)

Veel succes! Hopelijk heb je er veel aan! :)
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de geruststellende reacties! Heb de intake nu achter de rug, nog geen kennis gemaakt met degene die me uiteindelijk gaat behandelen, maar de grootste spanning is er vanaf :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven