Wakker schrikken van geluid wat er niet is?

24-09-2018 02:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb weleens iets raars en vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen... Ik schrok net wakker van een hoop herrie buiten. Net of het echt bij mij in de tuin was. Het geluid leek niet uit mijn droom te komen maar dus echt van buiten. Natuurlijk meteen gekeken en er was niks maar het leek zó echt, heel raar. Ik heb het ook weleens gehad dat ik beneden iets hoorde omvallen en daar wakker van schrok. Als ik dan ga kijken is er niks. Dus heb ik het me dan toch verbeeld. Maar het voelt zó duidelijk dat ik echt aan mezelf ga twijfelen of ik het nou echt gehoord heb of toch gedroomd heb. Niemand anders in huis is wakker trouwens dus het zal echt wel aan mij liggen.

Ik ben nu dus klaarwakker van de adrenaline, terwijl ik eigenlijk heel moe ben en heel graag wil gaan slapen... (ga ik ook weer proberen zo hoor). Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik herken het wel en heb het heel af en toe.
Ik weet niet precies wat het is maar heb er wel een gevoel over.
Ik denk dat het gebeurt waneer je een tijd hebt geslapen en dan neigt wakker te worden. Terwijl je half hangt tussen droom en wakker worden nemen je zintuigen waar maar ze nemen vervormd waar.. Omdat je ahw hangt tussen 2 werelden in.
Ergens droom je nog half en ik heb het idee dat die informatie uit je droom dan uit proporties wordt getrokken ofzo. Je zintuigen van je waakbewustzijn nemen al half over. Ze proberen te vertalen maar het is vervormd.
Dus ook al is er in het echt niks buiten aan geluid, je waakzintuigen zijn al aan het vertalen.

Het gebeurt ook wel eens voor je in slaap valt dat je wat waarneemt om je heen en dat dat vervormd is.
Geluiden buiten die je niet meer kan plaatsen.
Ik heb wel eens dat ik wat tegen mijn partner zeg terwijl ik bezig ben in slaap te vallen. En dan volgt er een hele slur aan rare woorden hahahahaha
Alsof die woorden uit elkaar getrokken worden
Alle reacties Link kopieren
Hypnagoge of hypnopompe hallucinaties.
Ja hier nog zo één, ik heb best vaak dat ik wakker word van de telefoon als ik hem vergeten ben op stil te zetten en denk doei, nog veel te vroeg ik bel straks wel terug.
Uurtje later echt wakker: geen enkel gemist gesprek.
Ik woon alleen trouwens, net nog hoorde ik overduidelijk gestommel boven mijn hoofd, veel te hard voor een muisje op zolder en de hond schrok ook op en keek naar boven.

Denk ook dat het wel klopt wat Verbinder zegt, half slapen/half wakker zijn. Ik maak me er niet druk om al sta ik soms echt heel verbaasd dat de telefoon echt niet over was gegaan. Wel prettig dat je telefoon niet liegt en ik me toch echt herinner dat ik op mijn telefoon keek en een gemist gesprek zag van een privé-nr of juist van een bekende en heel slaperig dacht: die bel ik straks na de koffie wel terug en weer verder ging slapen.

Je brein haalt soms gewoon rare geintjes met je uit, denk aan gezichtsbedrog.
Hopelijk raakt het je dan niet meer zo erg. Ook zou ik even goed wakker worden, glas water drinken, krantenkoppen lezen voor je weer gaat slapen zodat je weer rustig bent. Mss waren het twee katten die een korte aanvaring hadden: die kunnen echt heel veel kabaal maken :) en voor jij goed wakker bent zijn ze allang weer verder gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens dat als ik balanceer op het randje van in slaap vallen,
ik iemand mijn naam hoor roepen.
Soms herken ik de stem, soms ook niet.
Zijn het vrij korte harde geluiden? Los van een droom?
Ik word namelijk af en toe wakker van een enorm hard geluid. Vaak is het een hele harde knal. Ik ben dan ook echt een poosje van slag (snelle hartslag/ademhaling etc.)

Ik heb er toen het volgende over gevonden en herken me er helemaal in en misschien jij ook wel?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome
Alle reacties Link kopieren
ievie schreef:
24-09-2018 07:39
Zijn het vrij korte harde geluiden? Los van een droom?
Ik word namelijk af en toe wakker van een enorm hard geluid. Vaak is het een hele harde knal. Ik ben dan ook echt een poosje van slag (snelle hartslag/ademhaling etc.)

Ik heb er toen het volgende over gevonden en herken me er helemaal in en misschien jij ook wel?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome
Dat ken ik wel ja maar verder zijn het altijd echte geluiden die ik hoor hoewel ze wel een paar keer herhaald moeten worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik werd vanochtend ook wakker.. van een grasmaaier. Wat een tering geluid produceren die dingen zeg. Zou verboden moeten worden om 7u ‘s ochtends.

Maar ja, even naar de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook. Afgelopen week werd ik wakker en het leek alsof de tv in de woonkamer aan was gegaan. En ik heb zelfs tegen man gezegd " he de tv is aan".
Ik weet het zeker maar hij zegt van niet. Dus toch een soort dromen /hallucinaties.

Voor mij valt het in dezelfde categorie als het lijken alsof je valt. Dat heb ik ook heel vaak.
Ja herkenbaar! Ik zit me ook altijd af te vragen of het echt was en wat het dan moest zijn. Maar ik val altijd vrij snel weer in slaap.

Dat stukje van wikipedia omschrijft het wel goed!
Ik heb het in deze tijd van het jaar ook wel eens. Bij ons zitten er heel veel egels. Deze kunnen enorm veel herrie maken (vooral als ze paren), maar het is bij ons zo donker dat ik ze bijna niet zie. Misschien hebben jullie ook nachtelijk actieve buurtbewoners?
charimsha schreef:
24-09-2018 08:45
Ik heb het in deze tijd van het jaar ook wel eens. Bij ons zitten er heel veel egels. Deze kunnen enorm veel herrie maken (vooral als ze paren), maar het is bij ons zo donker dat ik ze bijna niet zie. Misschien hebben jullie ook nachtelijk actieve buurtbewoners?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome
Alle reacties Link kopieren
Een waarschuwing
Alle reacties Link kopieren
Ik had het vannacht toevallig ook, twee keer zelfs en beide keren hetzelfde geluid: mijn man die streng de hond riep. Ik werd er wakker van en kon de eerste keer helemaal niet plaatsen waarom hij dat zou doen, maar toen bleek dat hij gewoon lag te slapen... De tweede keer was me gelijk duidelijk dat hij het niet geweest kon zijn en verder was het ook muisstil. Het was dus beide keren een hallucinatie oid. Maf.
Alle reacties Link kopieren
Het was bij mij echt een herkenbaar geluid dus alsof er iets omver werd gelopen in de tuin. Daarom schrok ik ook wakker want ik dacht dat er iemand in de tuin liep. Maar mijn droom ging heel ergens anders over (hoewel, ik droomde dat ik wakker in bed zat... hmmm). Dat stukje van Wikipedia had ik ook gelezen, deels herkenbaar.

Gisselle, wat voor waarschuwing zou zoiets kunnen zijn dan?

Het blijft raar dat dromen en/of half wakker zijn en je bewustzijn. Maar vooral omdat het gewoon zo écht lijkt op dat moment..
Regenboogprinses schreef:
24-09-2018 15:28
Het was bij mij echt een herkenbaar geluid dus alsof er iets omver werd gelopen in de tuin. Daarom schrok ik ook wakker want ik dacht dat er iemand in de tuin liep. Maar mijn droom ging heel ergens anders over (hoewel, ik droomde dat ik wakker in bed zat... hmmm). Dat stukje van Wikipedia had ik ook gelezen, deels herkenbaar.

Gisselle, wat voor waarschuwing zou zoiets kunnen zijn dan?

Het blijft raar dat dromen en/of half wakker zijn en je bewustzijn. Maar vooral omdat het gewoon zo écht lijkt op dat moment..
Stelt het je gerust dat het een bekend verschijnsel is en je het nu kunt verklaren? En dat het voor anderen ook heel echt lijkt? Het beestje heeft een naampje, komt zo vaak voor dat je er heel wat info over kan vinden. Zou mij geruststellen ;) Het lijkt ook zo echt, neem degene hierboven die haar man de hond hoort roepen, mijn telefoon die gaat, ik kijk en besluit niet op te nemen enz.

Hoe ik daar een waarschuwing in moet zien is me een raadsel: 'pas op, je telefoon zou weleens kunnen gaan rinkelen later op de dag?' :D
Het is nog nooit zo geweest dat ik een telefoontje kreeg in mijn slaap en die persoon even later ook daadwerkelijk belde.
Ook niet binnen 2 dagen, het had echt helemaal niets te betekenen.
Probeer het van je af te zetten en naar de huisarts... kweenie hoor, naar de dokter want ik heb zo raar gedroomd en het leek zo echt..
Maar als je denkt dat er meer aan de hand is veel hoofdpijn o.i.d. zou je even kunnen bellen. Lijkt mij niet nodig tenzij je medicijnen gebruikt waar je slaapstoornissen en dus ook weirde dromen van kan krijgen.

En een waarschuwing begrijp ik ook niet, van wie dan en waarvoor Gisselle?
Alle reacties Link kopieren
Hee Lenn,

Nee hoor ik denk niet dat er meer aan de hand is, ik vond het alleen zo raar en ga op zo'n moment helemaal twijfelen of ik nou écht iets gehoord heb of dat het toch iets tussen dromen en wakker worden geweest is. Het is meer vervelend voor mezelf omdat ik dan eerst het hele huis doorga om te kijken wat het geweest kan zijn (ik ben alleen dus geen man die me "redt" haha). Daarna kan ik dan niet meer slapen omdat ik te wakker ben. Ben ook behoorlijk moe nu want ik heb in totaal denk ik 4 uurtjes geslapen.

Ik was al onrustig gisteren dus dat zal er wel mee te maken hebben gehad. Ik ging om 12 uur slapen en was vervolgens elk half uur wakker tot half 4 toen ik dus schrok van die herrie die er niet was.

Maar fijn om te lezen dat meer mensen zoiets hebben, daarom had ik dit topic geopend. Dus bedankt, ik hoop dat ik vannacht wat beter slaap :)
Alle reacties Link kopieren
Regenboogprinses schreef:
24-09-2018 21:46
Hee Lenn,

Nee hoor ik denk niet dat er meer aan de hand is, ik vond het alleen zo raar en ga op zo'n moment helemaal twijfelen of ik nou écht iets gehoord heb of dat het toch iets tussen dromen en wakker worden geweest is. Het is meer vervelend voor mezelf omdat ik dan eerst het hele huis doorga om te kijken wat het geweest kan zijn (ik ben alleen dus geen man die me "redt" haha). Daarna kan ik dan niet meer slapen omdat ik te wakker ben. Ben ook behoorlijk moe nu want ik heb in totaal denk ik 4 uurtjes geslapen.

Ik was al onrustig gisteren dus dat zal er wel mee te maken hebben gehad. Ik ging om 12 uur slapen en was vervolgens elk half uur wakker tot half 4 toen ik dus schrok van die herrie die er niet was.

Maar fijn om te lezen dat meer mensen zoiets hebben, daarom had ik dit topic geopend. Dus bedankt, ik hoop dat ik vannacht wat beter slaap :)
Hypnagoge of hypnopompe hallucinaties

Doodnormaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven