citalopram veroorzaakt eetbuien?

04-11-2018 13:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
xx
anoniem_349278 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 11:08
0.00% gewijzigd
Forummers zijn geen artsen
en zullen je nooit aanraden om te stoppen met AD.

De combinatie depressie + eetbuien is bekend.
Heb je wel eens een eetbui onderbroken?
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit al besproken met je psychiater?

Hoe lang slik je het al en wat eet je zoal?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
04-11-2018 13:59
Heb je dit al besproken met je psychiater?

Hoe lang slik je het al en wat eet je zoal?
Nee heb pas over 1,5 week weer een afspraak. Eet voldoende en ook gevarieerd (3 hoofdmaaltijden, 3 tussendoortjes, genoeg fruit, brood en zuivel), maar heb tussendoor steeds eetbuien met veel brood, pakken koek, zakken chips etc. Heb zoiets nog nooit gehad en nu plots meerdere keren per week. Precies sinds de ophoging van de AD. Weet niet of er een verband is maar dit lijkt het enige wat een oorzaak zou kunnen zijn..
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je overgestapt?

Ik ben aangekomen van Venlafaxine (of van Mirtazapine, daar wil ik van af zijn), maar liever dit dan maat 36 en depressief.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
04-11-2018 15:12
Waarom ben je overgestapt?

Ik ben aangekomen van Venlafaxine (of van Mirtazapine, daar wil ik van af zijn), maar liever dit dan maat 36 en depressief.
Vorige AD (sertraline) deed niks. Merk bij deze ook heel weinig verschil.. Vind dit het aankomen niet waard.
Volgens mij staat zelfs in de bijsluiter dat je idd meer kunt gaan eten door het gebruik van AD. Het is voor zover ik me kan herinneren i.e.g. vrij bekende dat AD dat effect kan hebben. Toen ik het gebruikte ben ik ook veel aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
Blaadje84 schreef:
04-11-2018 15:58
Volgens mij staat zelfs in de bijsluiter dat je idd meer kunt gaan eten door het gebruik van AD. Het is voor zover ik me kan herinneren i.e.g. vrij bekende dat AD dat effect kan hebben. Toen ik het gebruikte ben ik ook veel aangekomen.
Ben je er toen mee gestopt, of wogen de voordelen wel op tegen de nadelen?
Ik ben er wel mee gestopt na een tijdje (het is alweer 8 jaar geleden ofzo, maar heb het vlgs mij toen een jaar geslikt). Dat had echter meerdere oorzaken; ik baalde idd van de gewichtstoename, maar o.a. ook van het afgevlakte gevoel. Ik zou absoluut zelf nooit weer AD gaan gebruiken, ik vond de "voordelen" niet opwegen tegen de nadelen. Maar dat is wel heel persoonlijk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Van Citalopram wordt je meestal zwaarder.Heeft ook te maken met je stofwisseling
Als ik hetzelfde eet, maar stop met Citalopram val ik minstens 7 kilo af.
Voor mij is Citalopram het nu wel waard, hoewel ik nu wel overgewicht heb.

Wat ik geleerd heb is niet meer altijd te reageren op een hongerprikkel ,savonds.
Dat lijkt misschien moeilijk, maar ik hou me dan voor dat mijn hongergevoel vals is.
Probeer afleiding te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang gebruik je het al?
Ik weet van mensen in mijn omgeving dat het even duurt voor je gewend bent aan de AD en de juiste dosering te pakken hebt. Misschien dat de eetbuien dan ook afnemen...?
Alle reacties Link kopieren
marriette87 schreef:
04-11-2018 14:58
Nee heb pas over 1,5 week weer een afspraak. Eet voldoende en ook gevarieerd (3 hoofdmaaltijden, 3 tussendoortjes, genoeg fruit, brood en zuivel), maar heb tussendoor steeds eetbuien met veel brood, pakken koek, zakken chips etc. Heb zoiets nog nooit gehad en nu plots meerdere keren per week. Precies sinds de ophoging van de AD. Weet niet of er een verband is maar dit lijkt het enige wat een oorzaak zou kunnen zijn..
Bel even of je de afspraak kunt vervroegen. Meestal zijn er wel mogelijkheden.
Ad heeft even de tijd nodig om te gaan werken, dat kan de reden zijn dat je nog niks of weinig bemerkt. Hoe lang slik je het nu?

Niet! ik herhaal niet! stoppen zonder overleg met je behandelaar!

Probeer je eetbuien in te dammen of te kiezen voor de gezondere opties, bijvoorbeeld rauwe groente etc.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Jahoor, dat is een bekende bijwerking. Je kunt toch altijd je arts bellen? Wie weet kan de afspraak vervroegd worden of omgezet naar een telefonische afspraak. Nooit zelf stoppen!

Verder zou ik proberen zo weinig mogelijk ongezonde dingen in huis te halen en probeer je in te houden. Zorg dat je bijv maximaal een half brood in huis hebt, alleen mager beleg, veel groente en fruit. Dan kun je het nog iets binnen te perken houden.
De citalopram zorgt voor de verhoogde eetlust, maar de eetbuien doe je zelf (ook al voelt het niet zo, dat snap ik hoor)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Ga morgen bij mijn behandelaar om een vervroegde afspraak met de psychiater vragen. Ben voor nu gestopt. Weet dat dat verkeerd is, maar voel er niks voor om nog meer aan te komen.
Niet verstandig, zomaar zonder overleg stoppen met AD. Ik vraag me af of je je klachten voldoende serieus neemt als je zomaar stopt met als reden "aankomen". Je had ook kunnen wachten tot je overleg, en dan afbouwen en overstappen op een ander antidepressivum. Enfin, jouw keuze.
In de eerste weken van mijn depressie ben ik 6 kg afgevallen, inmiddels weer 8 kg aangekomen. Gelukkig gaan we de citalopram binnenkort afbouwen, maar de lithium blijft, en helaas kom je daar ook van aan. Maar liever wat dikker dan depressief.
Overigens schijnt citalopram ervoor te zorgen dat je hersens "denken" dat je minder opschept dan wat er daadwerkelijk op je bord ligt (simpel gezegd). Dat heeft mijn therapeut me uitgelegd. Tja, dan maar weer de truck met het boterhambordje toepassen...
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
06-11-2018 13:56
Niet verstandig, zomaar zonder overleg stoppen met AD. Ik vraag me af of je je klachten voldoende serieus neemt als je zomaar stopt met als reden "aankomen". Je had ook kunnen wachten tot je overleg, en dan afbouwen en overstappen op een ander antidepressivum. Enfin, jouw keuze.
In de eerste weken van mijn depressie ben ik 6 kg afgevallen, inmiddels weer 8 kg aangekomen. Gelukkig gaan we de citalopram binnenkort afbouwen, maar de lithium blijft, en helaas kom je daar ook van aan. Maar liever wat dikker dan depressief.
Overigens schijnt citalopram ervoor te zorgen dat je hersens "denken" dat je minder opschept dan wat er daadwerkelijk op je bord ligt (simpel gezegd). Dat heeft mijn therapeut me uitgelegd. Tja, dan maar weer de truck met het boterhambordje toepassen...
Als ik me daadwerkelijk beter zou voelen zou ik dat aankomen wel voor lief nemen, maar helaas is dat ook niet het geval...

Wat interessant, dat wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
ik ben er o.a om die reden mee gestopt, 20 kilo zwaarder geworden. Het is simpelweg geen wondermiddel en heb die 20 kilo na het stoppen er weer vrij simpel af gekregen.
marriette87 schreef:
06-11-2018 14:23
Als ik me daadwerkelijk beter zou voelen zou ik dat aankomen wel voor lief nemen, maar helaas is dat ook niet het geval...

Wat interessant, dat wist ik niet.
Ik wist het ook niet, vind het wel bizar dat het zo kan werken.
Had je vandaag een afspraak?
Het duurt langer dan enkele weken voor je effect bemerkt dus geef het langer de kans. Ben zelf erg veel aangekomen door AD, maar kan niet zonder helaas. Misschien helpt het als je steeds eerst een glas water drinkt als je honger krijgt?
Alle reacties Link kopieren
zondag gestopt, sinds woensdag geen eetbuien en totaal geen drang meer gehad. 1,5 kilo eraf alweer. wat een troep..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven