Hoe doe je dat? Je werk los laten op een vrijd dag.

07-11-2018 15:59 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4 dagen per week (woe is mijn vrije dag) als HR-manager bij een groot internationaal bedrijf. Op mijn vrije dagen lukt het niet om mijn werk in mijn hoofd los te laten. Continue spelen er dingen door mijn hoofd. En dan niet zo zeer zaken die nog moeten gebeuren, maar voornamelijk kleine ergernissen en hoe ik daar op had moeten of kunnen reageren. Ik doe op mijn vrije dag vooral leuke dingen zoals wandelen met de hond en rommelen in huis. Ik kijk niet naar mijn mail en neem mijn zakelijke mobiel niet op. Maar toch continue dat zeurende stem in mijn hoofd over mijn werk. Iemand tips hoe ik mijn werk los kan laten op een vrije dag? Ik hoor het graag want op deze manier geeft mijn vrije dag me onvoldoende ontspanning ....
Alle reacties Link kopieren
doe je dit werk al lang?
Ritueeltje maken aan het einde van je werk
of aan het einde van je werkdag.

Bijvoorbeeld:
als je van werk naar huis fietst, kom je over een kanaal.
Dat is het punt van reflectie. Je sluit je werk af.
Als je van visualiseren houdt, gooi je alles 'in het water'.

Of: dagboekje voor 's avonds. Dagboek gesloten, dag afgesloten.
Ik ben blij dat ik daar geen last van heb, mijn werk is al uit mijn hoofd voordat ik het gebouw uit ben..

Misschien kan je die punten aan het eind van je werkweek op papier zetten, met de belofte dat je er op je vrije dagen niet aan denkt? En er dan maandagochtend weer naar kijken? Waarschijnlijk lijken dan die punten opeens niks meer voor te stellen.

Heb je hier trouwens ook last van buiten werksituaties?
Vrijdag je vrije dag nemen zodat je 3 dagen weekend hebt en dus langer hebt om te recupereren dan die ene dag tussendoor terwijl je dan continu in je hoofd hebt dat je 'morgen weer moet'.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben per 1 juli jl. gepromoveerd naar deze functie. Maar in mijn vorige functie had ik er ook al wel last van. En ja, ook situaties buiten mijn werk kan ik soms lastig los laten. Dat visualiseren of op papier zetten klinkt als een simpele oplossing en het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Morgen "moet" ze niet, ze mag. Neem aan dat je je werk leuk vindt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens overwogen om mijn vrije dag naar de vrijdag te zetten. Maar vrij op woensdag breekt zo lekker de week. Immers vrij op woensdag betekent dat je altijd morgen of gisteren een vrije dag hebt :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ga elke werkdag, even naar buiten. Na mijn werk, even de dag eruit lopen
Dan denk ik de 'heenweg' alles nog door, maar de 'terugweg' is mijn hoofd leeg
Appelscha schreef:
07-11-2018 16:18
Ik ben per 1 juli jl. gepromoveerd naar deze functie. Maar in mijn vorige functie had ik er ook al wel last van. En ja, ook situaties buiten mijn werk kan ik soms lastig los laten. Dat visualiseren of op papier zetten klinkt als een simpele oplossing en het proberen waard.
In mijn privéleven heb ik er ook veel last van gehad en vaak is het een kwestie van een manier van loslaten vinden die voor jou werkt.

Bij mij was het mezelf streng toespreken en mezelf afvragen wat ik er NU op dit moment aan kan veranderen. Is er niks dat je nu kan veranderen? Dan moet je het nu ook loslaten en er pas weer aandacht aan besteden zodra dat wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn werkinhoud erg leuk en interessant en heb fijne collega’s, dus dat is het probleem niet. Het is gewoon er de hele dag mee bezig zijn in mijn hoofd.
Appelscha schreef:
07-11-2018 16:21
Ik heb weleens overwogen om mijn vrije dag naar de vrijdag te zetten. Maar vrij op woensdag breekt zo lekker de week. Immers vrij op woensdag betekent dat je altijd morgen of gisteren een vrije dag hebt :-D :-D
Als ik wel 'ns een snipperdag op woensdag nam duurden die 2 dagen daarna nóg veel langer. Een snippervrijdag gaf me veel meer lucht.
Appelscha schreef:
07-11-2018 16:23
Ik vind mijn werkinhoud erg leuk en interessant en heb fijne collega’s, dus dat is het probleem niet. Het is gewoon er de hele dag mee bezig zijn in mijn hoofd.
accepteren , het is nu even zo

als je iets niet wil denken , denk je er juist aan
Alle reacties Link kopieren
Appelscha schreef:
07-11-2018 16:21
Ik heb weleens overwogen om mijn vrije dag naar de vrijdag te zetten. Maar vrij op woensdag breekt zo lekker de week. Immers vrij op woensdag betekent dat je altijd morgen of gisteren een vrije dag hebt :-D :-D
toch helpt voor loslaten 3 dagen achter elkaar vrij veel beter dan de versnippering die je hebt
Alle reacties Link kopieren
Mindfulness cursus doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar!
Zeker in tijden dat het drukker is of wanneer er veel van mij gevraagd wordt.

Ik lees mee!
Madeliefjees schreef:
07-11-2018 16:28
Mindfulness cursus doen.
Heb je daar goede ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Het helpt mij om aan het eind van de dag een lijstje te maken van de losse eindjes, zowel taakgericht als dingen die me bezighouden en waar ik nog even over verder wil denken. Als ik merk dat iets me enorm bezig blijft houden op mijn vrije dag zet ik het er alsnog even bij.
Tjezus, wat vals
1 dag vrij is geen vrij. Je staat gewoon nog aan. Van alle dagen van de week is woensdag wel de meest onhandige dag om vrij te nemen. Het geeft zo'n net-niet gevoel. Maandag en dinsdag denk je "oh bijna vrij" en donderdag en vrijdag idem dito en op je ene vrije dag denk je "oh morgen alweer werken". Beter gewoon een reeks van 4 dagen en dan 3 dagen weekend. Ik ben iemand die het werk nooit mee naar huis neemt, maar 1 dag vrij vind ik waardeloos. Dan werk ik liever door en daarna langer vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
07-11-2018 16:11
Ik ben blij dat ik daar geen last van heb, mijn werk is al uit mijn hoofd voordat ik het gebouw uit ben..

Misschien kan je die punten aan het eind van je werkweek op papier zetten, met de belofte dat je er op je vrije dagen niet aan denkt? En er dan maandagochtend weer naar kijken? Waarschijnlijk lijken dan die punten opeens niks meer voor te stellen.

Heb je hier trouwens ook last van buiten werksituaties?
Haha, hier net zo! Zodra ik de afdeling afloop.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Ik sta altijd aan (onderwijs). Iedereen (collega's, leerlingen, ouders) wil wat van je op ieder moment. Ik krijg gerust 's avonds nog mails en/of belletjes (vorig schooljaar dan, ik heb mijn telefoonnummer laten veranderen). Hoe erg eigenlijk, dat ik dat moest doen omdat ik 's avonds om 22h nog werd gebeld in de sportschool dat Jantje niet weet wat het huiswerk is en of ik dat asap wil doorgeven. Excuse me?!

Mijn advies is om alle werk gerelateerde spullen op je werk te laten, ook je werk telefoon. Je krijgt thuis niet betaald, dus doe je ook geen werk thuis. Simpel. Verder is het misschien een idee om je vrije dag te verplaatsen naar maandag of vrijdag. Nu moet je altijd na je vrije dag weer werken, waardoor je eigenlijk (bewust of onbewust) nog in die werk modus zit.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
07-11-2018 16:20
Morgen "moet" ze niet, ze mag. Neem aan dat je je werk leuk vindt.
Kom op zeg. We werken toch allemaal om de rekeningen te betalen?
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
07-11-2018 16:33
1 dag vrij is geen vrij. Je staat gewoon nog aan. Van alle dagen van de week is woensdag wel de meest onhandige dag om vrij te nemen. Het geeft zo'n net-niet gevoel. Maandag en dinsdag denk je "oh bijna vrij" en donderdag en vrijdag idem dito en op je ene vrije dag denk je "oh morgen alweer werken". Beter gewoon een reeks van 4 dagen en dan 3 dagen weekend. Ik ben iemand die het werk nooit mee naar huis neemt, maar 1 dag vrij vind ik waardeloos. Dan werk ik liever door en daarna langer vrij.

Ik ben woensdag vrij, maar ervaar dit heel anders. Ik vind het juist een hele fijne dag om vrij te zijn, ook omdat de dinsdag altijd een mega drukke dag is bij ons. Ik denk dat het niet zozeer in de vrije dagen zit maar dat je het mentaal moet kunnen afsluiten. Ik neem soms wel iets 'mee naar huis' (ben psycholoog, dus vooral als ik ben geraakt of me veel zorgen maak om iemand) maar ook daarin heb ik meer geleerd om werk op werk te laten. De reistijd helpt mij, vooral als ik fiets. Dan kom ik met een fris hoofd thuis. Ook de tip om als er iets opkomt tegen mezelf te zeggen 'kan ik dit NU veranderen?'. Meestal is dat niet zo, dus heeft er verder over denken geen zin. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar oefenen helpt. Ook vind ik het soms fijn om dingen te bespreken met partner/vriendinnen, vooral vriendinnen die hetzelfde vak doen. Dat relativeert vaak.
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
07-11-2018 16:33
1 dag vrij is geen vrij. Je staat gewoon nog aan. Van alle dagen van de week is woensdag wel de meest onhandige dag om vrij te nemen. Het geeft zo'n net-niet gevoel. Maandag en dinsdag denk je "oh bijna vrij" en donderdag en vrijdag idem dito en op je ene vrije dag denk je "oh morgen alweer werken". Beter gewoon een reeks van 4 dagen en dan 3 dagen weekend. Ik ben iemand die het werk nooit mee naar huis neemt, maar 1 dag vrij vind ik waardeloos. Dan werk ik liever door en daarna langer vrij.
Ik vond woensdag vrij altijd heerlijk. Dan hoefde je altijd maar max. 2 dagen achter elkaar. Dus dat is voor iedereen weer anders!
Ik herken het volledig. Ik kan ook moeilijk loslaten. Met name mails blijf ik checken.

Ik denk wel dat de vrijdag een fijnere dag is. Je hebt langer de tijd om zaken af te ronden. Vaak is vrijdag voor meerdere mensen een vrije dag waardoor er minder gebeurt en je op maandag rustiger begint.

Verder mail ik mijzelf als er iets te binnen schiet. Dan vergeet ik het niet, maar dan is het wel uit mijn hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven