Als je leven net iets té druk is

13-11-2018 20:36 37 berichten
Beide een baan (4 dagen), kind van 1 wat vaak ziek is en slecht slaapt, studie, huishouden, soms vind ik mijn leven net iets té druk. En heb ik even kortsluiting in mijn hoofd.

Het is tijdelijk (nog max 8 maanden) en voor een goed doel dus we overleven het wel maar soms...pffff.... vind ik het even niet meer zo leuk :furious:

Herkenbaar? Wat doen jullie om de rust in het hoofd te houden?
Mediteren. Ruimte creëren (dus dingen afzeggen). Lijstjes maken.
Alle reacties Link kopieren
Ouderschapsverlof een optie?
COtweepuntnul schreef:
13-11-2018 20:39
Mediteren. Ruimte creëren (dus dingen afzeggen). Lijstjes maken.
Er valt niks meer af te zeggen 🤣 en lijstjes ben ik al dol op. Mediteren zou ik idd wel meer moeten doen.
esther55 schreef:
13-11-2018 20:40
Ouderschapsverlof een optie?
Nee. Ik heb al vrij veel opgenomen na mijn wettelijke verlof om langer thuis te kunnen zijn. En financieel zou het ook ff niet uitkomen.
Kashri schreef:
13-11-2018 20:42
Er valt niks meer af te zeggen 🤣 en lijstjes ben ik al dol op. Mediteren zou ik idd wel meer moeten doen.
Haha :mrgreen:
Tanden op elkaar en doorgaan ben ik bang. This too shall pass.
COtweepuntnul schreef:
13-11-2018 20:46
Haha :mrgreen:
Tanden op elkaar en doorgaan ben ik bang. This too shall pass.
Goede mantra ja!
Schoonmaakster? Dan heb je alweer één zorg minder.
En een avond per week plannen voor jezelf (in bad, sporten, naar vriendin, sauna).
Kashri schreef:
13-11-2018 20:46
Goede mantra ja!
Hij werkt niet tot in de eeuwigheid uiteraard, op een gegeven moment is t wel op natuurlijk.
Huishouden is op te lossen met een schoonmaakster. Geeft mij iig meer rust. Maar ik herken je gevoel heel goed.
Ik heb ook een schoonmaakster anders word ik gek.
Alle reacties Link kopieren
Dagje sauna. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Meer rust in weekend mogelijk? Kind naar oma??
Prioriteiten stellen. Dingen gewoon niet doen. Efficiënte oplossingen vinden voor simpele klusjes.

Schone handdoeken kun je ook uit een krat vissen ipv netjes opgevouwen uit de kast.

Bed afhalen, wassen, drogen en weer opmaken scheelt vouwen.

Alles wat je niet hebt, hoef je ook niet schoon te maken.

Vooruit koken.

Kind een (half) uurtje langer naar de opvang als dat mogelijk is. In die tijd kun je zo veel doen thuis.

En soms gewoon de boel de boel laten en even je rust pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel juist dat ik mijn leven te rustig vindt, ik heb te weinig om handen en dat geeft mij dan weer onrust zeg maar. Veel te veel tijd om na te denken en omdat momenteel elke dag het zelfde is leef ik in een soort van vicieuze cirkel waardoor ik ook geen rust krijg in mijn hoofd.

Qua bezigheden en drukte is de middenweg het Fijnste. Helaas is het vaak het een of het ander. Tenzij je al geen kinderen heb ofzo. Van beide kun je op den duur beetje gek worden. Te weinig om handen hebben of juist teveel om handen hebben.
Slaap je voldoende en op tijdstippen die bij je passen?
Heb gemerkt dat als ik voldoende slaap en niet hysterisch vroeg wakker hoef te worden, ik drukte beter aan kan.
Vooral dat slechte slapen vind ik vreselijk, dat hakt er echt in.
Geen tips, ik heb ook echt weken dat ik zo moe ben, druk met werk en een man die onregelmatig werkt en er ook vaak de weekenden niet is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je situatie niet precies (is thuiswerken bijvoorbeeld een mogelijkheid/doe je dat?), dus lastig om adviezen te geven. Maar ik doe toch een poging, misschien zit er nog wat tussen waar je wat aan hebt:

- leg je de lat hoog voor jezelf? Qua moederschap, huishouden, werk of studie? Dan is daar misschien nog wel wat winst te behalen :)

- doe de dingen die je moet doen zo ontspannen mogelijk. Bijvoorbeeld opdrachten voor je studie. Dan kun je een paar uur gaan tikken aan een bureau. Maar je kan ook: op de bank gaan zitten, benen gestrekt, kachel aan als je die hebt, thee erbij en laptop op je benen op een laptop. Als dat bij je past, sommige mensen kunnen dan niet effectief werken. Als je kind er is wordt ontspannen in de woonkamer natuurlijk lastiger, maar misschien ben je soms thuis terwijl je kind bij de opvang/oppas o.i.d. is?

- voor het huishouden een poetsstudent? Soms kunnen zij in overleg ook nog wel bijvoorbeeld eten koken geloof ik.

- Alleen doen wat écht moet.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 13-11-2018 21:03
1.59% gewijzigd
Piratesse schreef:
13-11-2018 21:00
Slaap je voldoende en op tijdstippen die bij je passen?
Heb gemerkt dat als ik voldoende slaap en niet hysterisch vroeg wakker hoef te worden, ik drukte beter aan kan.
Ik zou wel willen. Kind denkt daar anders over :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ook herkenbaar met twee kleine kinderen en veeleisende baan.
Sociaal leven staat hier nu echt op een laag pitje. Gewoon geen ruimte voor.
Verder zo veel mogelijk structuur in de dagen, dat geeft mij echt houvast.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Helemaal herkenbaar!
Hier ook een uitgeputte single moeder, die fulltime werkt, een studie ernaast doet want tja, ooit wil ik wel de financiële ruimte hebben om minder te werken, een ex die zijn leven niet op orde heeft en dus nauwelijks voor zijn kind zorgt waardoor ik er alleen voor sta, mijn familie ver weg wonend dus geen vangnet, geen sociaal leven kunnen hebben want ik heb nooit oppas, een slechtebetaalde maar wel drukke baan waardoor ik gespannen op werk zit, s avonds niet kunnen ontspannen, geen overzicht in huishouden etc.

Heb wat zaken lopen waardoor mijn leven hopelijk ooit makkelijker wordt, maar nu gewoon op tandvlees lopen..
Wat ik heel erg herken is die drukte in je hoofd en de kortsluiting.
Wat mij voorheen hielp was floaten. Heerlijk, even letterlijk afgezonderd van de wereld, deed me wonderen. Kan ik ni helaas even niet doen maar het is echt een goeie tip!
Wat is floaten?
Alle reacties Link kopieren
Partner meer in het huishouden laten doen?

Beiden werken vier dagen. Jij doet daarnaast een studie. Ergo; je werkt dus in principe vijf dagen. Dan je huiswerk nog. Huishouden is minimaal tien uur per week, dat is dag zes. En dan heb je niks geks gedaan, alleen gekookt, aanrecht leeg en links of rechts wat gestoft en een was gedraaid.

Nachtdiensten voor kind. De ene nacht jij, de andere nacht niet. Of per week, net wat je fijner vindt. Op dezelfde manier uitslapen in het weekend. De één op zaterdag, de ander op zondag.

Zoveel mogelijk huishouden laten liggen. Ruim alles dat je niet dagelijks gebruikt voorlopig op. Fotolijstjes, kaarsjes, kandelaars, beeldjes, vazen, tafellopers, dienblad, alles wat er staat moet gepoetst, opgeruimd en verplaatst als je tafel of dressoir wilt stoffen. Hoe minder er staat, hoe makkelijker het is.
Strijken is niet nodig. Echt niet. Neem ietsje meer tijd om spullen goed op te hangen of om het meteen uit de droger te halen als die klaar is. Wat dan alsnog persé gestreken moet worden stop je in een doos, voorlopig niet dragen.

Accepteer hulp. Als je moeder aanbiedt om de ramen te lappen, laat haar dan lekker de ramen lappen.

En plan dagelijks minimaal vijf minuten niks-tijd in. Ik las ooit; neem iets in je hand dat geluid maakt als het valt, bijvoorbeeld een sleutelbos. Ga ergens zitten, met die hand boven de grond. (Bijvoorbeeld gewoon aan de keukentafel, hand aan de overkant over de tafelrand heen). Doe je ogen dicht. Doorgaans krijg je nu gewoon alles mee, maar mocht je toch in slaap vallen word je vanzelf wakker omdat je de sleutels laat vallen. Schijnt erg effectief te zijn om er de rest van de dag weer tegen te kunnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dan ga je in een cabine met water met speciaal zout waardoor je blijft drijven.
Licht gaat uit, geluid uit, je hoort en ziet niks. Water en lucht zelfde temperatuur als je lichaam dus je zweeft als her ware en voelt dus ook niks. Je zintuigen worden soort van uitgeschakeld waardoor er geen prikkels zijn.
Na een uur ben je echt compleet ontspannen en kan je weer ff tegenaan. Heb het maar drie keer gedaan maar het hielp mij heel erg. Eerste paar keren ga je nog wel veel malen, erna complete overgave aan de ontspanning.

Een uur floaten schijnt gelijk te zijn aan een paar uur slaap, weet niet of je het kan vergelijken maar het is echt een weldaad voor je geest, althans dat was het voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven