Wat zijn jullie ervaringen mbt ADHD-meds bij kind?

28-12-2018 19:27 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het lijkt er sterk op dat onze zoon van 10 last heeft van ADHD. We hebben (na jaren van gedoe) inmiddels de nodige onderzoeken achter de rug en krijgen over anderhalve week een uitslaggesprek bij de GGZ.

Tot mijn verbazing viel er vandaag een brief op de deurmat met daarin een afspraak met de jeugdpsychiater vd GGZ mbt medicatie - niet zo netjes aangezien we het uitslaggesprek dus nog niet gehad hebben, maar dat terzijde.
Het lijkt er dus op dat ze medicijnen gaan adviseren. Ik ben daar huiverig voor gezien alle negatieve berichten rondom onder meer Ritalin. Anderzijds is de situatie hier dusdanig dat er echt wat moet veranderen.

Daarom dit topic met mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met medicatie. Hielp het? Veranderde je kind erg? Wat doet het op de lange termijn? Bijwerkingen? Etc.

Ik hoor het heel graag. Dankjewel alvast!!
Alle reacties Link kopieren
De psychiater hoeft niet beslist medicatie voor te schrijven, dat gaan jullie juist in het gesprek bespreken Wees blij dat je niet maanden hoeft te wachten voor je daar terecht kan. Gezien de leeftijd van je zoon lijkt het me ook vooral van belang wat hij zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
@nimbus: We hebben reeds gesprekken gehad, zijn al jaren bezig.

En ik wil me graag goed voorbereiden op het komende gesprek, ook nadenken over medicatie, of we dat wel of niet willen. Vandaar mijn vragen naar ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er destijds voor gekozen om mijn kind geen ritalin gegeven aangezien ik er geen voorstander van ben. Eerst andere dingen geprobeerd en ritalin echt als laatste optie gehouden.
Nu een paar jaar later ben ik heel blij dat ik die beslissing toen heb gemaakt en mij niet heb laten overhalen om het toch te doen.
Ik vind persoonlijk dat er erg snel mee gestart wordt en ik wilde zelf eerst andere dingen proberen, zoals therapie.
Maar ieder kind is anders en ik kan mij ook voorstellen dat er kinderen zijn die er wel veel baat bij hebben.
Alle reacties Link kopieren
Niet bij eigen kind, wel vanuit beroep (geen psychiater hoor): het is en blijft troep. Soms werkt het, maar het heeft vrijwel altijd bijwerkingen. Zou eerst al het andere proberen (opvoeding en evt. onderwijsvorm aanpassen, therapie, speciaal ‘dieet’ etc) en medicatie als laatste redmiddel.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Het voordeel van Ritalin/ dexamfetamine is dat het werk zodra je het gebruikt. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld een spiegel op moet bouwen en het elke dag moet slikken om effect te houden. Als het goed voor je zoon werkt kun je het ook achter de hand houden voor als hij het echt even nodig heeft. Natuurlijk gebruik je het liever niet maar je schrijft dat de situatie dusdanig is dat er echt iets moet veranderen, in dat geval zou ik niet al te moeilijk doen over medicatie, als het werkt heeft iedereen daar baat bij en vooral je zoon.
Mijn zoon heeft ASS en daar medicatie voor. Dat is helaas wel medicatie die je dagelijks moet slikken maar ik had graag medicatie gehad die we achter de hand konden houden voor drukke periodes. ( voor deze periode bijvoorbeeld, oud en nieuw geeft heel veel spanning bij zoon)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! De GGZ heeft toevallig vanmorgen uit zichzelf gebeld met excuses voor die brief, dat ze wel erg op de zaken vooruit liepen...

Zoals we er nu in staan denk ik dat we eerst alle andere mogelijkheden gaan proberen - voeding, therapie, etc.
Alle reacties Link kopieren
Lore77 schreef:
31-12-2018 12:34
Bedankt voor jullie reacties! De GGZ heeft toevallig vanmorgen uit zichzelf gebeld met excuses voor die brief, dat ze wel erg op de zaken vooruit liepen...

Zoals we er nu in staan denk ik dat we eerst alle andere mogelijkheden gaan proberen - voeding, therapie, etc.
Netjes van de GGZ. Succes!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven