Ik vind het maar lastig om gelukkig te zijn.

03-01-2019 20:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit en wie heeft tips?

Ik heb een aantal tegenslagen moeten verwerken afgelopen periode. Een aantal liefdes die fout zijn gelopen, heb een ziekte, door die ziekte heb ik mijn studie moeten afbreken en ik ben niet zo happy op m'n werk. Ik heb wat vrienden verloren en alsof dat nog niet genoeg is struggle ik heel erg met het geloof. Ik ben christelijk opgevoed en ben eigenlijk van plan om vanaf nu weer dit op te pakken en weer naar de kerk te gaan, etc. Echt even de boel omgooien. Maar op het moment voel ik me vrij 'leeg'. Ik heb geen relatie, ik heb niet een hele drukke intensieve baan die vrij veel aandacht vraagt, ik heb geen opleiding meer. Het voelt allemaal dus een beetje nutteloos, ofzo.
Gelukkig wel een stel leuke lieve vriendinnen om me heen. De afgelopen tijd stond bij mij bol van de mannen die me aandacht gaven, waar ik mee heb gedate en wat nu uiteindelijk allemaal is afgelopen. En dat voelt ook als leeg. Geen aandacht meer van een man. Het is allemaal een beetje saai ofzo. Verder veel verdriet omtrent m'n ziekte (niet ernstig, maar zorgt wel voor pijn).

Wie heeft er tips, hoe kun je gelukkig worden met 'gewoon' blij te zijn met wat je hebt?
Accepteer dat er altijd mindere periodes in je leven zullen zijn. Vlucht niet maar kom onder ogen waar je mee struggelt. Uiteindelijk zul je je weg wel weer vinden.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren dat je niet altijd gelukkig hoeft te zijn ?
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal niet normaal om altijd gelukkig te zijn. Acceptatie daarvan is de eerst stap op weg naar je minder slecht voelen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Niemand is altijd maar gelukkig.
Het komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Neem je tijd voor rouw om het verlies van je gezondheid en je relaties en richt je op je lieve vriendinnen: steun ze, vraag ze jou te steunen. Ik streef zelf niet naar gelukkig zijn, als het leven het grootste deel van de tijd draaglijk is, dan vind ik het al heel wat. Meditatie, schrijven, tekenen en lezen helpen mij, soms heb ik dan even geen pijn. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een lekkere nassibal gaan eten. Of de muren een ander kleurtje geven. Een meubel uit de kringloop op gaan knappen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Koop een modelbouwpakket voor een huisje, een vogelkooi met vogel, een kat, een diamond painting. Brei een alpaca-trui. Ga een sjaal weven.

Vaak is leven gewoon: zo prettig mogelijk de dag doorkomen. We hebben tegenwoordig ongekende mogelijkheden wat luxe "speelgoed voor volwassenen" betreft.

En misschien wordt er over een paar jaar ineens een remedie ontdekt tegen je ziekte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
fayanna schreef:
03-01-2019 20:57
Het is helemaal niet normaal om altijd gelukkig te zijn. Acceptatie daarvan is de eerst stap op weg naar je minder slecht voelen.
Dit dus, je moet streven naar tevredenheid met wat je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Iets doen wat je plezierig vind en wat nog lukt met je ziekte. Je hebt vriendinnen die man zou ik niet te hard op focussen, dit kan je toch niet forceren.
Denk dat haast niemand in een constante staat van gelukzaligheig verkeerd.
Ik heb echter wel veel gelukmomentjes, doe de dingen die ik leuk vind, omring mezelf met mensen die het beste bij mij naar boven halen, trek mij niks aan van wat mensen over mij denken althans dat probeer ik en verder gewoon je jezelf accepteren zoals je bent, ziek of gezond, rijk of arm, mooi of lelijk.
Dan voel je je misschien nog niet de gelukkigste mens op aard, maar acceptatie is wel de sleutel tot tevredenheid.
En als je gewoon al tevreden kunt zijn in het leven is dat al heel wat zeg ik maar.
Alle reacties Link kopieren
Altijd gelukkig zijn in de zin van altijd vrolijk en blij is niet realistisch.
Lang niet alle situaties zijn daar geschikt voor.
Wat wel mogelijk is, is op een "positieve" manier omgaan met situaties die niet fijn zijn.
Met "positief" bedoel ik niet zozeer vrolijk en blij. Maar meer "opbouwend"; dat je niet extra in de put gaan zitten omdat een situatie niet fijn is.
Dat kun je doen door bewust te letten op je gedachten in zo'n situatie. En als je merkt dat je jezelf in de put denkt, kun je deze gedachtes bewust "ombuigen".

Ik geef even een concreet voorbeeld, want dit klinkt misschien een beetje vaag.
Wel een beetje flauw, standaardvoorbeeld:
Als het regent, zou je in eerste instantie iets kunnen denken als: "Getver, wat een rotweer. Wat een ellende; ik ga binnen chagrijnig zitten zijn."
Dat kun je ombuigen naar iets positievers, waar je meer aan hebt:
"Het regent, dat vind ik niet fijn, maar ik doe mezelf er ook geen plezier mee om chagrijnig te zitten zijn, dus dat doe ik niet."

Dit jezelf-niet-in-de-put-denken kan helpen.
En daarnaast is het goed om te accepteren dat bepaalde situaties rot zijn en dat je emoties niet altijd positief zijn, zoals hierboven ook door anderen wordt aangegeven.
Je mág je rot voelen in een vervelende situatie.
Verwacht op zo'n moment niet van jezelf dat je "gelukkig" moet zijn. Laat je verdriet, angst, boosheid of wat dan ook er dan gewoon zijn, zonder over dat gevoel ook weer een negatief gevoel te hebben.
Alle reacties Link kopieren
het klinkt alsof je tijd hebt voor hobbies, dat lijkt me eerlijk gezegd heerlijk.

ga iets creatiefs doen, leer ook iets nieuws... een taal ofzo. hou jezelf bezig
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
03-01-2019 20:57
Het is helemaal niet normaal om altijd gelukkig te zijn. Acceptatie daarvan is de eerst stap op weg naar je minder slecht voelen.
10000x dit!

Waarom denkt iedereen dat nu toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven