HSP vertellen aan leidinggevende

04-01-2019 18:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een nieuwe baan bij een grote overheidsorganisatie. Het werk is leuk en de collega's zijn aardig, echter moet ik wel wennen aan de grote ruimte waar ik we met 12 mensen zitten. Ik ben hoogsensitief, dus alle prikkels die van deze mensen vandaan komen vang ik op. Dit kost veel energie! Nu wil ik aan mijn leidinggevende vertellen dat ik HSP heb, maar dat vind ik eng. Ik heb het eigenlijk nog nooit aan iemand verteld, maar het voelt voor nu goed om het wel te doen. De prikkels in de grote ruimte putten mij meer uit dan goed is en ik zou graag met haar willen kijken of er mogelijkheden zijn om iets meer rust te creëren. Hebben jullie tips om dit een op een goede manier ter sprake te brengen? Mijn leidinggevende is een aardige vrouw en mijn organisatie heel mensgericht, maar toch ben ik bang dat ze denkt dat ik het werk niet aan kan ofzo. Terwijl ik dat zeker wel kan! Ik kan heel hard werken, zolang ik maar niet steeds afgeleid word...

Overigens zijn er meer en kleinere ruimtes dan de ruimte waar ik nu zit! Daar heb ik al een suggestie voor gedaan, maar ik weet niet of dat kan met mijn functie.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het als werkgever zijnde aanstelleritis vinden. Niet zeggen dus.
Zet oorkleppen op.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet meteen HSP erbij te halen toch?

Hey baas, kan ik binnenkort op een andere, rustige plek zitten? Ik kan me nu niet altijd goed concentreren. Zijn er mogelijkheden?

Koptelefoon een idee?
Heb jij hsp
Ik zou dat HSP weglaten.

Maar je kan prima aangeven dat je niet goed tegen bepaalde prikkels kan, of het erg is dat je een wat verdekte plek zoekt en misschien ( als het werk het toe laat) een noise-canceler op zet als het te druk word?

Maar misschien dat je dat beter kan doen als je proeftijd voorbij is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in ieder geval anders brengen. Veel mensen vinden HSP enorme kolder namelijk. Kun je niet zeggen dat je in rustige omgeving harder werkt en dan af en toe in een andere ruimte gaan zitten (op drukke dagen) zoals een vergaderzaaltje inpikken als er niets geboekt staat, in een koffiecorner gaan zitten als het daar kalm is en op drukke tijden met noise cancelling headphone op werken? Op die manier houd je geluid buiten zonder een etiket op jezelf te plakken.
Je 'hebt' geen HSP. Je bent gewoon heel gevoelig. Dat is geen aandoening of handicap, maar gewoon een eigenschap die veel mensen hebben. Vervelend dat je er nu zo'n last van hebt. Je kunt zeker in overleg met je leidinggevende, maar zeg dan gewoon dat je last hebt van het geluid/de drukte, wat het effect daarvan op jou is, en vraag of jullie een oplossing kunnen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou HSP niet noemen, dat nemen de meeste mensen niet serieus en het is geen officiële diagnose. Grote kans dat je irritatie opwekt. Maar waarom zou je niet gewoon kunnen zeggen dat je je lastig kunt concentreren in de grote ruimte en zo minder productief bent dan je kunt zijn, en of het mogelijk is in een kleinere ruimte te gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande comments. Benoem waar je last van hebt en wat je daaraan kan doen, maar noem het geen HSP.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-01-2019 18:59
Ik zou het als werkgever zijnde aanstelleritis vinden. Niet zeggen dus.
Nou dit. Als je serieus genomen wilt worden als werknemer, moet je niet met dit soort termen aankomen
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
04-01-2019 19:03
Je 'hebt' geen HSP. Je bent gewoon heel gevoelig. Dat is geen aandoening of handicap, maar gewoon een eigenschap die veel mensen hebben. Vervelend dat je er nu zo'n last van hebt. Je kunt zeker in overleg met je leidinggevende, maar zeg dan gewoon dat je last hebt van het geluid/de drukte, wat het effect daarvan op jou is, en vraag of jullie een oplossing kunnen zoeken.
Dit.
Absoluut niet zeggen dat je HSP 'hebt'. Dat soort mensen neem ik bij voorbaat al niet serieus. Voor het behoudt van je baan, zou ik dat zeker achterwege laten.
Alle reacties Link kopieren
Zou het echt niet zeggen. Ik ben zelf 9ol erg prikkelgevoelig maar dat vind ik vooral mijn probleem en ik probeer zelf mijn leven zo in te richten dat ik er zelf mee overweg kan zonder allerlei aanpassingen van andere mensen te vragen. Het is tenslotte mijn "probleem" niet dat van een ander.
Twee van de mensen in mijn omgeving die zichzelf HSP noemden waren in mijn ogen gewoon rete nieuwsgierig. Hielden de hele dag in de gaten of een wat er dan verderop nog iets gebeurde. De ene stelde ook nog vragen waar de honden geen brood van lustten en zei dan dan ze zo gevoelig was voor al het leed van anderen, dat ze gewoon voelde hoe zwaar anderen het hadden.

Zij was een nieuwe collega en had in haar eerste week al geïnformeerd naar het litteken in het gezicht van een collega, naar mijn moeilijke manier van lopen en de invalidensticker op de auto van een andere collega.

Ga eens bij jezelf na in hoeverre jij prikkelgeleiding bent en in hoeverre je eigenlijk gewoon erg nieuwsgierig bent.
Alle reacties Link kopieren
Of je zoekt en baan met minder prikkels en je legt de verantwoordelijkheid voor hoe je je voelt bij jezelf ipv in de handen van de rest van de wereld.
Dan wel je zoekt wat vaker een rustige werkplek op of je werkt wat meer thuis.
Je hebt geen ziekte en je bent zelf de regisseur van je grenzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
04-01-2019 19:30
Absoluut niet zeggen dat je HSP 'hebt'. Dat soort mensen neem ik bij voorbaat al niet serieus. Voor het behoudt van je baan, zou ik dat zeker achterwege laten.
Dit! Als een medewerkster daarmee bij mij aan zou komen, zou ook ik haar verder niet meer serieus nemen, eerlijk gezegd.

Het zijn ook altijd bepaalde types die ieder keer weer met de laatste modeziekte aan komen zetten. Een jaar of 10-15 geleden liepen ze allemaal met van die hulpmiddelen om hun pols of elleboog. Toen hadden ze allemaal een muisarm, later werd het RSI. Daarvoor hebben we diezelfde mensen gehad die allemaal een aangepaste stoel nodig hadden, omdat ze collectief besloten hadden dat ze last hadden van hun rug. Drie jaar geleden dreigde de oplossing voor een nieuw niet bestaand probleem "de beeldschermbril' te worden. Die heeft gelukkig niet doorgezet, blijkbaar toch niet hip genoeg. Als ik ff zou doordenken kan ik nog wel een stuk of wat van die trendy modeaandoeningen verzinnen die er langs gekomen zijn. Echt, als leidinggevende wordt je daar zo simpel van!

Als je niet wilt werken, blijf dan gewoon lekker thuis. En werk is gewoon niet altijd leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven