Loslaten en stoppen met malen

13-01-2019 09:58 11 berichten
Ik heb moeite met het loslaten en het stoppen met malen. Ik word er gek van, maar ik ga maar door. Heeft iemand een goede praktische tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Yin-yoga en meditatie oefeningen
Mindfulnessoefeningen. Malen en gedachten kun je niet stoppen, hoe je met de gedachten omgaat kun je wel leren.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor, ik heb er zelf ook moeite mee, ben echt een piekeraar.
Alle reacties Link kopieren
Afleiding zoeken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Piekeren gaat vaak over te nemen of genomen beslissingen. Heb ik het wel goed gedaan? Wat moet ik doen?
Wat mij zelf vaak helpt is om, als ik merk dat ik aan het piekeren ben, eens te achterhalen: wat is het thema, waar ben ik me nou zo druk over aan het maken. Soms geef ik daar even aandacht aan en schrijf ik het op. Dan bedenk ik me: er bestaat geen perfecte keuze, doe wat je denkt dat goed is (of: wat je hebt gedaan is ook ok) en laat het nu maar los. Dat helpt mij enorm.

Ik werk zelf als therapeut en verdere tips die ik vaak meegeef:

- Plan een pieker halfuurtje voor jezelf in ('s avonds, maar beter niet te dicht op het slapen gaan) en schrijf je gedachtes op.
- Ga iets lichamelijks doen wat je afleid. 10 jumping jacks, hardlopen, touwtje springen, wandelen als het heel hard waait. Gewoon wandelen kan ook, maar het best werkt het als de lichamelijke prikkels sterk zijn. Uiteindelijk is de capaciteit van je werkgeheugen 100%, en als je voor 50% afgeleid wordt door dingen die in je lichaam gebeuren, dan kan je dus niet meer dan 50% piekeren.
- Douchen of heel hard muziek aanzetten en evt meezingen werkt voor sommigen ook.
- Ga wandelen en tel de dingen om je heen. Richt je aandach naar buiten. Omschrijf wat je ziet, of tel de rode auto's, hoeveel takken er aan een boom zitten, etc. Kom uit je hoofd en in het hier en nu.
- Mindfulness en yoga kunnen je ook helpen hiermee te oefenen.

Verder is het denk ik belangrijk om je te bedenken dat piekeren voor veel mensen gewoon een manier is om controle te ervaren als ze dat even niet meer denken te hebben. Piekeren is niet gevaarlijk, het is soms gewoon even wat het is. Piekeren over het piekeren maakt je vaak nog veel meer gespannen, waardoor je meer gaat piekeren. Het mag er zijn.
groningen001 schreef:
13-01-2019 10:10
Piekeren gaat vaak over te nemen of genomen beslissingen. Heb ik het wel goed gedaan? Wat moet ik doen?
Wat mij zelf vaak helpt is om, als ik merk dat ik aan het piekeren ben, eens te achterhalen: wat is het thema, waar ben ik me nou zo druk over aan het maken. Soms geef ik daar even aandacht aan en schrijf ik het op. Dan bedenk ik me: er bestaat geen perfecte keuze, doe wat je denkt dat goed is (of: wat je hebt gedaan is ook ok) en laat het nu maar los. Dat helpt mij enorm.

Ik werk zelf als therapeut en verdere tips die ik vaak meegeef:

- Plan een pieker halfuurtje voor jezelf in ('s avonds, maar beter niet te dicht op het slapen gaan) en schrijf je gedachtes op.
- Ga iets lichamelijks doen wat je afleid. 10 jumping jacks, hardlopen, touwtje springen, wandelen als het heel hard waait. Gewoon wandelen kan ook, maar het best werkt het als de lichamelijke prikkels sterk zijn. Uiteindelijk is de capaciteit van je werkgeheugen 100%, en als je voor 50% afgeleid wordt door dingen die in je lichaam gebeuren, dan kan je dus niet meer dan 50% piekeren.
- Douchen of heel hard muziek aanzetten en evt meezingen werkt voor sommigen ook.
- Ga wandelen en tel de dingen om je heen. Richt je aandach naar buiten. Omschrijf wat je ziet, of tel de rode auto's, hoeveel takken er aan een boom zitten, etc. Kom uit je hoofd en in het hier en nu.
- Mindfulness en yoga kunnen je ook helpen hiermee te oefenen.

Verder is het denk ik belangrijk om je te bedenken dat piekeren voor veel mensen gewoon een manier is om controle te ervaren als ze dat even niet meer denken te hebben. Piekeren is niet gevaarlijk, het is soms gewoon even wat het is. Piekeren over het piekeren maakt je vaak nog veel meer gespannen, waardoor je meer gaat piekeren. Het mag er zijn.
Hartelijk dank voor je reactie!
Heb je nog een klusje in huis wat je wil doen? Kozijntje lakken ofzo?
Ga dat doen. Geeft achteraf nog een goed gevoel ook.
anoniem_346296 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 10:20
1.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Herkenbaar TO
Het is overigens normaal hoor, denken is wat het brein doet.
Proberen dit te stoppen is tijdverspilling.
Ook ik yoga en mediteer, ook wandel ik veel.
Dit helpt wel en je wordt er ontspannen van.
Meer tips heb ik niet dus ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik maal als ik in bed lig. Soms zet ik zachtjes muziek aan om in een andere stemming te komen.
Alle reacties Link kopieren
Toen het mijn leven zo ging overheersen dat ik in een depressie raakte ben ik er met behulp van een psycholoog en medicijnen uitgekomen. Maar minder drastische tips die ik probeerde; haken, of een grote legpuzzel maken, wandelen, toch dingen blijven doen zoals een klusje waar je eigenlijk geen zin in hebt, en ik heb veel gehad aan het boek denk je sterk, van Fred Sterk. Ook heb ik mijn assertiviteit eens onder de loep genomen via filmpjes van youtube bijvoorbeeld, omdat ik dingen te ver liet oplopen en daardoor weer genoeg te piekeren had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven