Doodsbang voor mensen

16-01-2019 15:49 57 berichten
Beste mede forummers,

Ik ben een 40 jarige vrouw en heb vanwege ernstige gebeurtenissen een grote angst voor mensen ontwikkeld.

Ik was hiervoor in behandeling maar ben nu helaas uit behandeld.

Nu krijg ik echter weer ( zesde keer)
nieuwe buren en is mijn angst opnieuw opgelaaid.

Omdat ik uitbehandeld ben is er niemand die ik tijdens een crisis ( huis niet uit durven) kan bellen.

Ik heb ook geen vrienden of familie die ik kan bellen.
Dus vroeg ik me af of er hier misschien ook mensen met een sociale fobie zijn en misschien tips hebben hoe hun ermee omgaan.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Alle reacties Link kopieren
Je moet hier weer mee naar de huisarts.

Bel nu direct nog even.
Waar ben je precies bang voor wat er kan gebeuren? Ik denk niet dat je dit probleem oplost door je in eenzaamheid te hullen en je af te sluiten voor alles en iedereen..
Ga kennid maken met je buren.
Misschien zijn ze wel harstikke aardig.
Alle reacties Link kopieren
Kun je nog terugpakken naar dingen die je tijdens je behandeling hebt geleerd? Manieren om met je angsten om te gaan? Wat hielp eerder?
Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet nog wat mindfulness oefeningen en deze doe ik ook.
Verder drink ik kamille thee dat helpt ook wat tegen de zenuwen.

Als de nieuwe buren er zijn en ik zie ze dan stel ik me wel voor. Maar ik heb gemerkt dat de meeste mensen erg op zichzelf zijn.

Waar ik bang voor ben wat er kan gebeuren? Dat ik weer gepest ga worden en uitgescholden of uitgelachen.

Ik heb helaas geen standaard uiterlijk.

Bij de huisarts ben ik geweest en heb in slaap tabletjes gekregen.
poezenmoedertje schreef:
16-01-2019 16:31
Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet nog wat mindfulness oefeningen en deze doe ik ook.
Verder drink ik kamille thee dat helpt ook wat tegen de zenuwen.

Als de nieuwe buren er zijn en ik zie ze dan stel ik me wel voor. Maar ik heb gemerkt dat de meeste mensen erg op zichzelf zijn.

Waar ik bang voor ben wat er kan gebeuren? Dat ik weer gepest ga worden en uitgescholden of uitgelachen.

Ik heb helaas geen standaard uiterlijk.

Bij de huisarts ben ik geweest en heb in slaap tabletjes gekregen.
Hoe realistisch is het dat dit jou daadwerkelijk zal overkomen? De meeste volwassen mensen zijn helemaal niet bezig met pesten en lelijk doen omdat iemand er net wat anders uitziet.
Of ben je wel degelijk door volwassen mensen uitgescholden en uitgelachen puur om je uiterlijk?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt alsnog weer de huisarts bellen, ook al heb je dat al een keer gedaan. Wellicht zijn alleen de tabletjes niet voldoende.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen praten met de poh ggz, psycholoog in de huisartsenpraktijk.

Of als het nodig is weer je door laten verwijzen.

Stel iemand heeft diabetes. Samen met de dokter is dit in balans gekregen. De dokter of psycholoog kan verder niks meer doen.

Na een paar maanden gaat het niet meer goed. Dan kun je ondanks dat toen de dokter of psycholoog niks meer kon doen.

Wel weer opnieuw naar de huisarts/psycholoog.

Want de klacht is weer terug.

Je mag een huisarts altijd bellen, moet je zelfs doen, net zo lang tot dat de klacht weer onder controle is.
Alle reacties Link kopieren
Soms is het nodig om een periode wat intensiever contact met je huisarts te hebben. Dit initiatief laten ze vaak bij de patiënt.

Al eens hulp gevraagd via de wmo. Er zijn in gemeenten tal van organisaties die je kunnen helpen met uit een sociaal isolement te raken en een (zorg) netwerk op te bouwen.

Google eens op wijkteam, jou woonplaats
Bedankt voor de reacties en tips.

Ja ik heb 5 jaar WMO gehad. Ik zal eens navragen of ik nog eens WMO kan krijgen.

Ja ik ben helaas ook erg vaak door volwassenen uitgescholden.

Ik zal morgen de huisarts vragen om een gesprek. Ik durf alleen momenteel de deur niet uit. Maar misschien kan ik een telefonisch consult regelen.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
16-01-2019 16:51

Ja ik ben helaas ook erg vaak door volwassenen uitgescholden.
Dat kan ik me zo moeilijk voorstellen hè, om uiterlijk iig.

Wel dingen als hoer, kolere wijf oid. maar puur op uiterlijk? nee.

Vraag me af wat ze dan benoemen en wat er in hemelsnaam met je is.
Kijk als er paddestoelen met schimmel op je neus staan zou ik ook eens viezerik kunnen roepen :D maar voor de rest?
Alle reacties Link kopieren
Even voor de duidelijkheid: mensen zijn vooral geïnteresseerd in zichzelf, dus laat het los dat iedereen op je let. Want dat doen ze niet, ze vinden je gewoon niet boeiend genoeg. ( tenzij je een bner bent)
Alle reacties Link kopieren
Geef het inderdaad aan dat je de deur niet uit durft. Daar is de huisarts voor. Een telefonisch consult kan zeker. Mijn huisarts heeft dat ook. Gewoon eerlijk zijn.

Ook kan je huisarts je helpen met het regelen van de WMO.

iedere burger heeft recht op wmo. Dus jij ook ;-) super goed dat je actie gaat ondernemen! :thumbsup:
Wederom bedankt voor jullie empathische reacties.
Ja helaas word ik erg vaak uitgescholden voor lelijkerd en mafkees. Ook maken ze mii belachelijk omdat ik gewoon wat anders ben zowel innerlijk als uiterlijk.

Ik zal morgen de huisarts bellen en de WMO.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Alle reacties Link kopieren
je sociale fobie is een gevolg, als je een gevolg wil aanpakken dan moet je bij de oorsprong zijn

als je om hulp gaat vragen hiervoor dan kun je misschien beter aangeven wat je denkt dat de oorzaak is van je angst, dan kom je hopelijk sneller bij de kern voor je weer uitbehandeld raakt

is een assertiviteitscursus iets voor je (eventueel alvast om te beginnen met iets voor je nieuwe therapie start) daar leer je reageren op zaken die je niet prettig vind ?

nou is uitgescholden worden natuurlijk helemaal niet fijn, maar je bent er nog he... kennelijk kun je er dus wel tegen. Hopelijk helpt die gedachte je een beetje.
Lorem Ipsum
poezenmoedertje schreef:
16-01-2019 17:11
Wederom bedankt voor jullie empathische reacties.
Ja helaas word ik erg vaak uitgescholden voor lelijkerd en mafkees. Ook maken ze mii belachelijk omdat ik gewoon wat anders ben zowel innerlijk als uiterlijk.

Ik zal morgen de huisarts bellen en de WMO.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Dan begrijp ik jouw angst heel goed.
Ligt het misschien aan de buurt waarin je woont? Dat kan ook hé.
Sommige wijken zijn gewoon een verzamelplek voor rotte appels.
Maar de meeste mensen zijn niet zo naar hoor, probeer je daaraan vast te houden en positief te blijven. :rose:
turquasi schreef:
16-01-2019 17:11
je sociale fobie is een gevolg, als je een gevolg wil aanpakken dan moet je bij de oorsprong zijn

als je om hulp gaat vragen hiervoor dan kun je misschien beter aangeven wat je denkt dat de oorzaak is van je angst, dan kom je hopelijk sneller bij de kern voor je weer uitbehandeld raakt

is een assertiviteitscursus iets voor je (eventueel alvast om te beginnen met iets voor je nieuwe therapie start) daar leer je reageren op zaken die je niet prettig vind ?

nou is uitgescholden worden natuurlijk helemaal niet fijn, maar je bent er nog he... kennelijk kun je er dus wel tegen. Hopelijk helpt die gedachte je een beetje.
Precies, je bent kennelijk nog niet (voldoende) behandeld. Vraag om hulp.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik gezien je nick meteen dacht: hoeveel katten heb je in huis? Als het er meer dan 3 zijn zou het heel goed kunnen dat je katten (stank)overlast veroorzaken en worden mensen het zat dat je katten hun tuin slopen of als kattenbak gebruiken.
Geen idee of dat zo is, wel ooit op zoek naar een kitten terecht gekomen bij een 'kattenmoeder' zoals ze zichzelf noemde.
Kwam in een stinkbende terecht met een stuk of 25 katten, een hond die niet bij de kittens mocht (ik wilde een kat die goed met honden overweg kon) en er was iemand van de dierenbescherming bij.

Ze moest op straffe van uitzetting (door de woningbouwvereniging) haar kattenfamilie uitdunnen tot 3 katten en die 3 laten steriliseren. Toch vroeg ze 50,- voor een kitten die nog nooit een da had gezien én vol vlooien zat. De dame van de dierenbescherming zei dat ik hem wellicht kon redden met veel geld en geduld.
Voor een zieke rasloze kat wiens moeder al eerder dat jaar 2 nestjes had geworpen...
Toen dacht ik nee, dat ga ik niet helpen in stand te houden.
Als mensen commentaar op je hebben is dat écht vanwege je uiterlijk? Nog nooit klachten gehad van iemand over de katten?
Ik had best te doen met die vrouw, ze snapte echt niet dat anderen echt last van haar hadden en uit machteloosheid uiteindelijk gingen schelden.

Tot uiteindelijk de wijkagent is komen kijken, dierenbescherming ingeschakeld en de katten moesten gaan uit haar 2 kamer app.
Ze zag het als een naaistreek van de buren, het kwam niet in haar op dat haar katten gewoon heel veel overlast veroorzaakten. Of wilde dat niet geloven, geen idee..
Zou er iets anders achter kunnen zitten dan je uiterlijk?
Alle reacties Link kopieren
Succes met bellen morgen!

En hopelijk slaap je vannacht goed. Vaak helpt het als je voldoende slaapt. Tenminste bij mij worden klachten bij slaap te kort (nog) erger.

Misschien ook een lijst maken met alles wat jij wel kunt, waar jij goed in bent en wat wel mooi aan jezelf is?

Ik zal een beginnetje maken;
Ik durf hulp te vragen.
Ik ben lief/goed voor dieren.
Ik heb mooie handen/ogen/tanden.
Ik hou van.....
Ik kan goed....
Ik ben trots op....
Ik kan genieten van....
Alle reacties Link kopieren
Waar ik bang voor ben wat er kan gebeuren? Dat ik weer gepest ga worden en uitgescholden of uitgelachen.
Ik pest niemand en lach en scheld niemand uit. Niet iedereen doet dat dus. Ik denk zeker de helft niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bij herhaaldelijke overlast zou ik dat wel gaan melden langs de gebruikelijke kanalen. Dat is normaal en te verwachten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
16-01-2019 17:52
Precies, je bent kennelijk nog niet (voldoende) behandeld. Vraag om hulp.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik gezien je nick meteen dacht: hoeveel katten heb je in huis? Als het er meer dan 3 zijn zou het heel goed kunnen dat je katten (stank)overlast veroorzaken en worden mensen het zat dat je katten hun tuin slopen of als kattenbak gebruiken.
Geen idee of dat zo is, wel ooit op zoek naar een kitten terecht gekomen bij een 'kattenmoeder' zoals ze zichzelf noemde.
Kwam in een stinkbende terecht met een stuk of 25 katten, een hond die niet bij de kittens mocht (ik wilde een kat die goed met honden overweg kon) en er was iemand van de dierenbescherming bij.

Ze moest op straffe van uitzetting (door de woningbouwvereniging) haar kattenfamilie uitdunnen tot 3 katten en die 3 laten steriliseren. Toch vroeg ze 50,- voor een kitten die nog nooit een da had gezien én vol vlooien zat. De dame van de dierenbescherming zei dat ik hem wellicht kon redden met veel geld en geduld.
Voor een zieke rasloze kat wiens moeder al eerder dat jaar 2 nestjes had geworpen...
Toen dacht ik nee, dat ga ik niet helpen in stand te houden.
Als mensen commentaar op je hebben is dat écht vanwege je uiterlijk? Nog nooit klachten gehad van iemand over de katten?
Ik had best te doen met die vrouw, ze snapte echt niet dat anderen echt last van haar hadden en uit machteloosheid uiteindelijk gingen schelden.

Tot uiteindelijk de wijkagent is komen kijken, dierenbescherming ingeschakeld en de katten moesten gaan uit haar 2 kamer app.
Ze zag het als een naaistreek van de buren, het kwam niet in haar op dat haar katten gewoon heel veel overlast veroorzaakten. Of wilde dat niet geloven, geen idee..
Zou er iets anders achter kunnen zitten dan je uiterlijk?
Wat heeft dit hele relaas met TO te maken????
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
16-01-2019 16:57
Even voor de duidelijkheid: mensen zijn vooral geïnteresseerd in zichzelf, dus laat het los dat iedereen op je let. Want dat doen ze niet, ze vinden je gewoon niet boeiend genoeg. ( tenzij je een bner bent)
Ja, dat is ook mijn observatie. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-01-2019 18:48
Ja, dat is ook mijn observatie. :proud:
blijkbaar klopt het lang niet altijd.

gezien de ellenlange post over een kattenvrouwtje hierboven lijken mensen toch erg bezig met elkaar.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
16-01-2019 16:57
Even voor de duidelijkheid: mensen zijn vooral geïnteresseerd in zichzelf, dus laat het los dat iedereen op je let. Want dat doen ze niet, ze vinden je gewoon niet boeiend genoeg. ( tenzij je een bner bent)
Ik snap dit wel. Maar zo makkelijk is het natuurlijk niet.

Als dingen zo makkelijk waren, waren er geen (angst) stoornissen en hebben we ook geen psychologen meer nodig.

Die kunnen dan een andere baan zoeken ;-)
rosanna08 schreef:
16-01-2019 18:44
Wat heeft dit hele relaas met TO te maken????
Gezien het feit dat ze nog niet verteld heeft hoeveel katten ze in huis heeft wellicht een heleboel...
Lees het nog eens rustig door, die 'kattenmoeder' werd echt weggepest, uitgelachen en uitgescholden terwijl ze zelf niet kon of wilde geloven dat ze zoveel overlast veroorzaakte.
Nee, ze werd gepest vertelde ze ook aan mij omdat ze zo lang en dun was. Puur haar uiterlijk, haar kleding ook.

TO denkt ook dat niemand haar kan helpen, heeft al hulp gehad: toen dacht ik aan overlast.
Poezenmoedertje als nickname, niet naar buiten durven. De poezenmoeder uit mijn verhaal weigerde ook te geloven dat anderen last van haar hadden en ze daarom boze blikken kreeg, niet omdat ze zo lang was (ik gok 1.75, zo bijzonder zag ze er niet uit op de vacht van kattenhaar op haar kleding na..).
De stankoverlast was het ergste maar dan zei ze doodleuk dat ze maar liefst 6 kattenbakken had staan die ze elke dag leegschepte :roll:
Voor een stuk of 25 katten. Dat soort dingen vergeten mensen vaak te vertellen. Of ze vinden het echt prima geregeld zoals het is.

Linksom of rechtsom: ik ben ervan overtuigd dat TO meer hulp nodig heeft. Ook al zijn de katten niet het probleem en was dat kattenmoedertje grappig bedoeld: ze is niet gelukkig zoals ik het lees. En dat is jammer, ik gun haar ook een fijn leven zonder angst voor buren, mensen of een lekkere wandeling. Angstig zijn is allesbehalve een pretje, anders had ze hier ook geen topic over geopend denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
16-01-2019 17:11
Wederom bedankt voor jullie empathische reacties.
Ja helaas word ik erg vaak uitgescholden voor lelijkerd en mafkees. Ook maken ze mii belachelijk omdat ik gewoon wat anders ben zowel innerlijk als uiterlijk.

Ik zal morgen de huisarts bellen en de WMO.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Lelijkerd? Volwassenen??
Denk dan dat dat meer aan je gedrag ligt, of in je hoofd zit, dan dat dat echt over je uiterlijk gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven