bijwerkingen seroxat (paroxetine)

06-02-2019 13:47 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ervaringsdeskundigen hier met dit medicijn?
Ben 8 dagen ver met de opstart en heb het idee dat wel wat teweegbrengt , de psych vroeg ook verdacht veel om opvolging en waarschuwde me vaak voor de bijwerkingen.

Mss ook omdat ik zo diep zat voor ik begon en ze mss schrik heeft dat ik de opstart niet trek ofzo?

eerste 2 dagen waren eigenlijk goed , voelde me wat slaperig /gesedeerd en dat leek de angsten en hyperventilatie die ik zo sterk had tegen te gaan dus ik was gelijk tevreden ermee.
Daarna veel hoofdpijn (iets waar ik altijd al veel last van heb maar nu nog meer lijkt me )
en ziek gevoel , ook wat diaree.(mss ben ik ook gewoon ziek , niet vreemd deze tijd vh jaar?
Ben ook terug heel angstig en hyperventileer weer fel , ben erg verward en voel me vreemd .

Herkennen mensen dit? hoelang duurde het bij jou voor het beter werd? (ik lees soms de wildste verhalen op internet (met name over het stoppen) maar dat zijn denk ik toch uitzonderingen denk/hoop ik ? )

ik neem 10mg (half tablet , samen met psych besproken even zo te houden , binnenkort breng ik verslag uit bij haar)
Alle reacties Link kopieren
Seroxat staat bekend als het antidepressivum met de meeste ontwenningsverschijnselen, waar je het moeilijkst weer van af komt.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
06-02-2019 14:11
Seroxat staat bekend als het antidepressivum met de meeste ontwenningsverschijnselen, waar je het moeilijkst weer van af komt.
tja las al zoiets...maar blijkbaar ook zeer veel gebruikt (in Nederland) en als ik op "mijn medicijn" kijk heeft paroxetine de hoogste beoordeling van alle AD's met 65% tevredenheid .
Het zo ook goed tegen angsten werken.

Aan jou moet ik het wss niet vragen Fayanna, jij hebt deze ook wel geprobeerd zonder succes vrees ik dan?...
Ik ging er compleet van van het pad en ben na twee dagen weer gestopt.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
06-02-2019 14:34
Ik ging er compleet van van het pad en ben na twee dagen weer gestopt.
Ik heb het lang zonder geprobeerd maar ging de dieprik in , even welbutrin genomen maar spijt van , jaagde me op en versterkte hyperventilatie , heb er ook toegenomen tinitus aan overgehouden :-(

Daarna zonder weer even 2 maand maar ik trok het helemaal niet meer , nog TMS gehad maar zonder succes , mijn hoop is echt gevestigd op seroxat nu , ik wil zowiezo even doorbijten en zien wat het doet
Ik moet iets hebben om het verder te trekken vrees ik :-(
Ik heb 1 jaar paroxetine geslikt toen ik een postnatale depressie had. Ik was eerst ook doodsbang het te slikken, maar ik moest het doen voor mijn kinderen. Ik was in het begin erg licht in mijn hoofd, draaierig en duizelig.
Na een poosje normaliseerde dat. Wel kreeg ik, zodra ik een tablet vergat, na een paar uur weer last van die draaierigheid.
Het heeft mij geholpen om mijn emoties tot rust te brengen.
Mijn emoties vlakten af en daardoor werd het leven weer hanteerbaar.
Maar na een jaar was ik die afgevlakte emoties zat (en het nachtelijk zweten waar ik erg veel last van had). Aangezien ik me weer stabiel genoeg voelde, ben ik gaan afbouwen mbv taperingstrips. De dosis werd elke dag een heel klein beetje minder.
Afbouwen ging prima. Alleen rond de 10 Mg had ik het even lastig, omdat ik weer meer ging ‘voelen’. Dat betekende ook dat ik weer meer mezelf begon te worden.
Qua afbouwen verder geen problemen gehad.
Mocht je meer willen weten over de taperingsstrips, dan mag je mij een PB sturen. Ik mag het namelijk niet in het topic zetten.
anoniem_349321 wijzigde dit bericht op 06-02-2019 14:44
Reden: Typfoutje
0.19% gewijzigd
Wees niet te bang om het te slikken. Je hebt het blijkbaar nodig. Je lichaam moet er even aan wennen, het komt goed. Probeer het nog even vol te houden. Tenzij je echt voelt dat je alleen maar bergafwaarts gaat, dan even aan de bel trekken bij je arts.
Alle reacties Link kopieren
Mandy81 schreef:
06-02-2019 14:46
Wees niet te bang om het te slikken. Je hebt het blijkbaar nodig. Je lichaam moet er even aan wennen, het komt goed. Probeer het nog even vol te houden. Tenzij je echt voelt dat je alleen maar bergafwaarts gaat, dan even aan de bel trekken bij je arts.
Dit.
Het afbouwen is een langdurig en lastig proces maar dat zie je dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik dit medicijn nu 2 jaar naar volle tevredenheid. Opbouwen was effe ruk, maar nu geen last van bijwerkingen en mijn angsten zijn helemaal weg. Ik functioneer weer en ben echt geen emotieloze zombie geworden.

Over afbouwen denk ik niet na, daar ben ik nog lang niet aan toe.
thula schreef:
06-02-2019 15:04
Ik functioneer weer en ben echt geen emotieloze zombie geworden.
Dit had ik dus ook. Bij mij vlakten mijn emoties wel wat af, de pieken en dalen waren eruit. En dat gaf mij zo’n enorme rust. Maar ik was zeker geen emotieloze zombie. Het voelde alleen veel minder intens. Mijn leven kabbelde lekker rustig door.
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
06-02-2019 14:31
tja las al zoiets...maar blijkbaar ook zeer veel gebruikt (in Nederland) en als ik op "mijn medicijn" kijk heeft paroxetine de hoogste beoordeling van alle AD's met 65% tevredenheid .
Het zo ook goed tegen angsten werken.

Aan jou moet ik het wss niet vragen Fayanna, jij hebt deze ook wel geprobeerd zonder succes vrees ik dan?...
Nee, aan mij moet je het niet vragen, hihihi. Het was het allereerste ad dat ik geslikt heb. Het werd jarenlang als eerste keus door huisartsen voorgeschreven, om totaal onduidelijke redenen. Big pharma misschien. Gemiddeld genomen zijn alle ssri’s allemaal even effectief voor depressie, sommigen zijn voor angsten beter dan anderen, maar over angsten weet ik niet zoveel. Niemand kan van te voren voorspellen waar iemand goed op zal reageren. Als je nog weinig of geen ads geprobeerd hebt, zou ik niet aan seroxat beginnen. Dat zou ik pas doen als andere middelen niet geholpen hebben.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
06-02-2019 16:18
Nee, aan mij moet je het niet vragen, hihihi. Het was het allereerste ad dat ik geslikt heb. Het werd jarenlang als eerste keus door huisartsen voorgeschreven, om totaal onduidelijke redenen. Big pharma misschien. Gemiddeld genomen zijn alle ssri’s allemaal even effectief voor depressie, sommigen zijn voor angsten beter dan anderen, maar over angsten weet ik niet zoveel. Niemand kan van te voren voorspellen waar iemand goed op zal reageren. Als je nog weinig of geen ads geprobeerd hebt, zou ik niet aan seroxat beginnen. Dat zou ik pas doen als andere middelen niet geholpen hebben.
hmm...jammer dat alle ssri's even effectief zijn voor depressie:-(
met sipralexa (Escitalopram) had ik 10j geleden ofzo een beetje resultaat , niet veel maar wel iets , maar meer dan 20mg mocht niet dacht ik en na enkele jaren leek het niet meer te werken.
later nog sertraline geprobeerd maar leek niks te doen.
Nu hoop ik ergens dat deze wel wat gaat doen...

sipralexa en sertraline leken mij beduidend minder klachten te geven bij de opstart (ofwel zit ik nu ook gewoon veel dieper?)
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
06-02-2019 14:34
Ik ging er compleet van van het pad en ben na twee dagen weer gestopt.
tja , het is enkele weken doorbijten voor je het positieve effect hoort te hebben...
Alle reacties Link kopieren
Wildflower01 schreef:
06-02-2019 14:57
Dit.
Het afbouwen is een langdurig en lastig proces maar dat zie je dan wel weer.
afbouwen is zeker nog niet aan de orde, wss nooit , psych zei dat als ik iets zou vinden dat werkt niet meer stoppen ermee , de kans bestaat immers dat het later niet meer aanslaat als je terug begint (heb ik denk ik met siprtalexa gehad , ben niet zeker meer dat het daardoor komt maar enkele malen gestopt ermee destijds
Alle reacties Link kopieren
Mensen hier die hoofdpijn hebben ervaren als bijwerking? ging dit weg na een tijd?

heb momenteel 5/7 hoofdpijn ongeveer , heb er zonder medicatie ook last van maar maar niet zo extreem.
kv12 schreef:
06-02-2019 20:08
tja , het is enkele weken doorbijten voor je het positieve effect hoort te hebben...

Tuurlijk. Ik hallucineerde me gek en kon amper lopen.
Huisarts schrok zich wezenloos.
Maar goed, had ik maar even door moeten zetten hè?
Waarom je twee keer op mijn post reageert is me trouwens ook onduidelijk. Je wilde ervaringen toch?
Alle reacties Link kopieren
Mij heeft het heel veel goeds gebracht, ik ga ook niet meer afbouwen. De bijwerkingen zijn bij mij wel slaperigheid dus tussen de middag lig ik vaak een uurtje plat, en heel veel dromen. Maar dat weegt allemaal niet op bij hoe goed ik me voel.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
09-02-2019 10:37
Tuurlijk. Ik hallucineerde me gek en kon amper lopen.
Huisarts schrok zich wezenloos.
Maar goed, had ik maar even door moeten zetten hè?
Waarom je twee keer op mijn post reageert is me trouwens ook onduidelijk. Je wilde ervaringen toch?
sorry als het verkeerd overkwam...idd ik hoor graag wat anderen ervaren hebben.

Ik had nog niet gelezen dat je zulke bijwerkingen ervan kon krijgen , dan lijkt het idd wijs om te stoppen.

Ik had mss te snel een oordeel klaar ofzo ik lees soms dat mensen 1of2weken een AD proberen en dan stoppen omdat het niet werkt en ze er slechter mee zijn wat ook normaal is want je moet langer doorbijten om het effect te weten.
Maar dat gaat dan wat over verergerde klachten als angst, depressie , wat moe zijn etc...
Dat van jou is iets anders en dat zal de dokter dan wel goed beoordeeld hebben samen met jou.
sorry...
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
09-02-2019 10:41
Mij heeft het heel veel goeds gebracht, ik ga ook niet meer afbouwen. De bijwerkingen zijn bij mij wel slaperigheid dus tussen de middag lig ik vaak een uurtje plat, en heel veel dromen. Maar dat weegt allemaal niet op bij hoe goed ik me voel.
ik droom ook heel fel , voorlopig geen nachtmerries dus da's goed.
Ik merk op dat ik frisser wakker word dan normaal , ik ben normaal vaak enorm verkrampt en voel me echt ziek als ik wakker word en dat lijkt nu minder.

Ik heb al vaak tegen de arts gezegd dat ik het gevoel heb mss te diep te slapen ofzo en vandaar dat ik zo brak wakker word mss dat ik met seroxat minder diep slaap? (of mss is dat gewoon ook een heel verkeerde veronderstelling van mij? t'is een gevoel en geen kennis)

Neem je het al lang? en duurde het lang voor het aansloeg?
ik heb samen met de psycg besloten de eerste 3 weken op 10mg te blijven, daarna zien we wel
Alle reacties Link kopieren
ohwja , hoge bloeddruk lijk ik ook te hebben nu , ik ga maandag naar de HA omdit te bespreken , vooral onderdruk lijkt hoog.
130-140 over 100-110
Mss een tip voor mensen die met dit medicijn starten om dit (laten) op te volgen...
kv12 schreef:
09-02-2019 10:46
sorry als het verkeerd overkwam...idd ik hoor graag wat anderen ervaren hebben.

Ik had nog niet gelezen dat je zulke bijwerkingen ervan kon krijgen , dan lijkt het idd wijs om te stoppen.

Ik had mss te snel een oordeel klaar ofzo ik lees soms dat mensen 1of2weken een AD proberen en dan stoppen omdat het niet werkt en ze er slechter mee zijn wat ook normaal is want je moet langer doorbijten om het effect te weten.
Maar dat gaat dan wat over verergerde klachten als angst, depressie , wat moe zijn etc...
Dat van jou is iets anders en dat zal de dokter dan wel goed beoordeeld hebben samen met jou.
sorry...

Ik reageerde ook wat fel :proud: .
Maar ben me inderdaad rot geschrokken toen, ik kon me ineens voorstellen dat mensen bv een moord plegen onder invloed van AD. Nu had ik een extreme reactie maar toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven