Gezonde relatie met eten

13-02-2019 11:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben midden twintig en heb (nog) geen overgewicht, maar ik merk wel dat het slechts een kwestie van tijd is. Ik ben opgevoed in een heel liefdevol gezin waar elke prestatie gevierd werd met eten. En als er visite kwam, was er ook altijd eten. Een Bourgondisch leven, om het zo maar te zeggen. Maar ook als ik verdrietig ben, gefrustreerd, boos of moe, grijp ik ook naar eten. Zelfs als ik bijvoorbeeld een dagje naar Amsterdam ga met vriendinnen, vieren we dat daar met een taartje. En als dat om wat voor reden dan niet gebeurt, ben ik oprecht teleurgesteld. (Laat dit niet merken hoor.) Want dat hoort er voor mij heel erg bij.

Volgens mij is dit een probleem dat heel veel mensen hebben. Mijn vraag hier is dan ook of er mensen zijn die dit herkennen en er al overheen zijn gekomen. Hebben jullie tips of een boek dat jullie aanraden? Ik wil het graag aanpakken voordat het echt uit de hand loopt. NB, ik ben niet op zoek naar een dieet.
Alle reacties Link kopieren
Af en toe snacken hoort bij het leven. Probeer af en toe de gezonde optie te kiezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Af en toe snacken hoort erbij.
Voor mij werkt het heel goed om steeds in mijn achterhoofd te houden dat alles met mate gewoon kan.
(dus af en toe een gebakje prima, niet iedere dag enz.).
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel normaal. Het is toch logisch dat als je gaat een dagje uitgaat je wat lekkers eet; een patatje, ergens uitgebreid lunchen, hight tea. Als je het niet te gek maakt kan dat toch geen kwaad?

En het lijkt me ook logisch dat als er visite is je lekkere koek, chocola of iets anders hebt voor bij de koffie.

Wil je dan altijd alleen een biscuitje serveren bij de koffie? Als je een dagje uitgaat twee bruine boterhammetjes en een appel meenemen van thuis? Als je een rotdag hebt gehad/ongesteld bent jezelf dat stukje chocola niet gunnen?
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je opmerkt dat 'leuk' voor jou sterk samenhangt met voedsel. Op zich zit het probleem natuurlijk niet in een taartje tijdens een dagje weg. Ik zou vooral kijken waar zich dat uit in een gemiddelde week, met bijvoorbeeld een baaldag van je werk.

En kijken of daar nog gewoontes in zitten die je zou kunnen ombuigen om de kans op het trappen in valkuilen te beperken.
Af en toe wat extra´s/lekkers hoort er gewoon bij. Zolang het met mate is, is er geen probleem.
En lekker eten hoeft niet persé ongezond eten te zijn natuurlijk.
Ik zie het dus niet als probleem.
Herkenning.
Kom uit een gezin waarin door ma alles werd gevierd of vervloekt met eten. En dan porties en productkeuzes die niet al te gezond te boek staan.

Een zak chips met een “soepkom” dipsaus van mayo met curry in haar eentje, een ovenschotel pastamix met een hele zak strooikaas en hele bak crème fraiche, veel gehakt echter geen groenten. Hele fles cola tijdens een serie of film. Uiteten in een all you van eat en steevast melden dat ze zich te buiten zou gaan, want ze wilde het er van nemen. Verjaardag met gebak betekende dat ik een bord kreeg met daarop een kwart taart. Want......4 personen, ieder een kwart, dan was de taart verdeeld.
Anderzijds......zo nu en dan overgeven opwekken, afvaltabletten nemen en hele dagen niets eten.

Resultaat, ik eveneens een verstoorde relatie met eten. Ik wijs niet enkel haar kant op wanneer ik de oorzaak benoem, echter een verantwoord voorbeeld heb ik in haar niet gevonden.
Nu mijn antwoord op je vraag.
Wat lekkers, wat anders, wat ongezonds......met mate zou het moeten kunnen. Ik zeg zou moeten.........dat antwoord zou mijn therapeute mij geven.
Probeer het te doseren, zoals met alles in het leven; las af en toe een balansdag in en zorg voor regelmaat in je eetpatroon zodat je bloedsuikerspiegel niet te veel daalt zodat je gaat snaaien.

Geniet van je taartje als je met vriendinnen een dagje uitgaat, maar neem er geen 2.

Let op dat je niet te veel zoete dranken drinkt, dat zijn dikmakers waarmee je jezelf gemakkelijk voor de gek kunt houden.

Haal niet te veel lekkere dingen in huis, bind de kat niet te veel op het spek.

Wat ik zelf weleens doe op emo dagen als ik de behoefte heb om mezelf vol te stoppen is dat ik een hele grote pan kippensoep of groentesoep maak en daarvan mag ik dan zo veel eten als ik wil.
Dat is lekker warm en troostend in de buik en toch nog redelijk gezond.

Groente/fruit smoothie maken kan ook helpen en sowieso zélf lekker culinair bezig zijn.
Zelf eerst de taart bakken in plaats van kopen.

Ook helpt het om jezelf aan te leren om op moeilijke momenten even wat anders te gaan doen; dus heel bewust even gaan wandelen of tekenen of een puzzel oplossen of kleuren voor volwassenen of haken of even bellen met een vriendin en dan een lekkere kop thee drinken, zonder suiker natuurlijk.

Meer tips heb ik nu even niet en het kost natuurlijk wél wat discipline, maar ja...voor niks gaat de zon op, dus succes!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt prima lekker eten, maar geen enorme hoeveelheden, en soms is het kiezen, dus niet én een ijsje overdag, én drie koekjes bij de koffie 's avonds, én nog nootjes. Een paar dropjes en niet een halve zak. Ik eet elke dag wel iets lekkers, maar ik doe dat meestal wel op vaste momenten (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik hou er niet heel rigide aan vast). Naar eten grijpen komt op mij altijd over alsof je het onbewust doet en dat gevoel heb ik zelf niet echt. Als je dat wel hebt dan helpt het misschien om die dingen niet meer te kopen, of in kleinere hoeveelheden.

Ik heb ook nooit dat ik me schuldig voel of dat ik ongezond eten zie als zondigen. Het is mijn eigen beslissing wat ik in mijn mond stop en wanneer, ik heb daar zelf controle over en als ik wil snoepen of snacken dan is dat ook aan mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
13-02-2019 12:06

Let op dat je niet te veel zoete dranken drinkt, dat zijn dikmakers waarmee je jezelf gemakkelijk voor de gek kunt houden.
Dit lees ik heel vaak. Ik heb soms meer behoefte aan een zoete drank dan aan iets om te snoepen, maar ik ben me dan wel van bewust van wat ik op dat moment binnenkrijg en dat het in feite net zoiets is als een toetje dat ik zou eten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ik vind exotisch fruit anders ook heel feestelijk, of een mocktail (al dan niet in de combinatie) om iets te vieren

en als ik juist verdrietig ben dan trakteer ik mezelf op een mooie cd of tijdschrift (maar dan liever de flow dan de cosmo zeg maar)
of ik neem lekker de tijd voor mezelf met een maskertje en een vrolijk nagellakje

probeer je emoties los te koppelen van eten of in ieder geval los te koppelen van dingen in je mond stoppen waar je op de langere termijn ongelukkig van wordt
Lorem Ipsum
Ik heb dat ook, en ik heb geen problemen met eten. Er is altijd wel een reden voor taart roep ik!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben het ook met jullie eens hoor, het is niet een echt probleem en veel mensen hebben het. Ik weet dat het ook niet erg is mits ik het met mate doe. Maar als ik me lang sip en gestrest voel, gaat dat niet zo best.

Ik ben heel erg blij met de reactie van Tuquasi en tantejans, dit zijn precies de reacties die ik zocht. Ik sla ze op in mijn telefoon en de volgende keer dat ik me slecht of juist blij voel pak ik ze erbij.

De rest natuurlijk ook bedankt voor het reageren, maar een simpele tip als 'maat houden' heb ik niet zoveel aan. Dat is eigenlijk juist het probleem. Als er een reden (en dat kan dus bacically elke emotie zijn die ik voel) is om door te eten, 'mag' ik dat van mezelf op zo'n moment. Ik voel me er niet per se schuldig over daarna, maar ik wil anders met die gevoelens omgaan. De praktische tips zijn super fijn, heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als je het moeilijk vindt om maat te houden, is het dan een idee om kleinere verpakkingen te kopen? Je kunt ook een los klein zakje chips kopen bijvoorbeeld, of een klein bakje ijs, of noem het allemaal maar op.

En dat je iets van jezelf mag, wil niet zeggen dat je er geen controle over hebt. De enige die dat kan veranderen ben je zelf, er is geen hogere macht die dat kan doen. Dus je kunt wel zeggen dat je er niet zoveel aan hebt, maar in de praktijk werkt het niet heel anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gezond is te eten als er lekker voedsel is, maar omdat er altijd lekker voedsel is tegenwoordig in dit werelddeel doet gezond of niet-gezond er niet meer zoveel toe in je beslissingen of je iets gaat eten of niet.

Je kan niet meer alles eten wat je lekker vindt, maar precies genoeg om niet meer verder aan te komen als je een juist gewicht hebt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven