Ik voel me raar/zweverig/angstig

27-02-2019 18:00 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-03-2019 20:07
Reden: maatregelen genomen ivm leeghalen OP
99.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts inderdaad en Google op chronische hyperventilatie, ik herken je klachten van onwerkelijk gevoel hebben en angst.
Ga er nu mee aan de slag, want je kunt zo een angststoornis ontwikkelen, en dan ben je veel verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_382007 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 21:07
99.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens zo'n onwerkelijk gevoel. Inderdaad tijdens een paniekaanval. Het voelt alsof je in een soort halve droom situatie bent, de wereld voelt raar. En dat voelt dan weer wat eng. Wat voor mij dan helpt, is de televisie aanzetten op een Nederlands 'echt' (praat)programma. Dus niet iets met acteurs, maar bijvoorbeeld Hart voor Nederland of het nieuws. Dat zorgt voor wat meer koppeling met de wereld en zorgt voor een wat veiliger gevoel.

Verder heel goed van je dat je naar een psycholoog gaat. Dat is geen overbodige luxe. Indien nodig, is er ook medicatie die je structureel moet nemen, of juist alleen bij acute angstklachten. Daar kun je eventueel naar vragen bij die psycholoog of bij de huisarts.

Als je met die vriendin op reis gaat, raad ik je aan om haar duidelijk te vertellen dat je wel eens een paniekaanval krijgt. En haar uitleggen hoe zij jou op zo'n moment het beste kan helpen. Wil je dat ze je dan bijvoorbeeld absoluut niet alleen laat? Of wil je dat ze je geruststelt met bepaalde specifieke woorden? Als je het van tevoren goed met haar doorspreekt, zal dat je ook wat geruststellen denk ik. Dan weet je dat je door haar op een voor jou helpende manier wordt opgevangen als het even niet goed gaat.
Kennis is macht.
Herkenbaar! Sinds mijn 16e last van gehad (nu 30), heeft ook echt invloed gehad op mijn studententijd. Inmiddels maar heel af en toe last van. Het is kut om je zo te voelen, en kan ook heel beangstigend zijn! Ik zal je wat tips geven.

- Onthou dit: je wordt NIET gek, hoe raar je je ook voelt. Echt meisje, er is niks met je aan de hand, je bent aan het hyperventileren en daar krijg je allemaal nare klachten van
- Als je je raar voelt worden: afleiding, afleiding, afleiding. Ben je samen met iemand? Vertel diegene dan (als je diegene vertrouwt) waar je last van hebt en ga praten. Kan daarover, kan ook over iets anders, als je jezelf maar afeidt. Heb je er 's nachts last van of als je alleen bent? Blijf niet in bed malen want dat helpt nooit, ga even een kopje thee zetten, ga een rondje lopen in je huis, een boekje lezen, even forummen. Alles om uit je hoofd te komen. Als je alleen bent overdag, ga dan naar buiten! Ga lopen tot je iets rustiger bent.
- Vraag iets kalmerends aan de huisarts zodat je dat altijd achter de hand hebt als het echt even niet gaat in Azië. De gedachte alleen al dat je dat achter de hand hebt kan er al voor zorgen dat je niet in paniek raakt (ik heb al jaren twee oxazepammen in mijn portemonnee van vroeger, gebruik ze nooit maar toch een fijne gedachte soms dat ik ze heb)


Heel goed dat je veel sport, dat helpt!
Oh ja en schaam je niet, toen ik het aan mensen begon te vertellen kwam ik erachter dat heel veel mensen er last van hebben of iemand kennen die er last van heeft. Werkelijk niemand keek me vreemd of veroordelend aan, veel mensen vergeten het ook snel weer - heel stom, ik raakte bijvoorbeeld een tijdje enorm in paniek tijdens vergaderingen dus ik had het aan mijn leidinggevende verteld. Hij zei: blijf wel komen, maar ik weet er nu van dus je kan altijd even weg als het niet gaat. Eerst volgende vergadering liep ik weg na een half uur, zegt ie achteraf: waarom liep jij nou weg halverwege?

Kortom, het is erger voor jou dan voor je omgeving dus schaam je niet!
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op derealisatie. Tijdje terug had ik extreme vitamine d tekort, wat ook psygische symptomen geeft, zoals derealisatie. Heb dus begrepen dat het ook door extreem veel spanning of stress kan komen.
bordorood wijzigde dit bericht op 27-02-2019 20:03
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar. Je stress zoekt een weg naar buiten. Laat het gaan en besteed er niet te veel aandacht aan, wat je aandacht geeft groeit alleen maar. Rust goed uit en concentreer je op andere dingen , het wordt vanzelf beter.
Alle reacties Link kopieren
Toch best herkenbaar, niet in zulke heftige mate maar ik kan mij soms ook erg angstig en druk in mijn hoofd voelen. Wat bij mij een grote rol speelt is stress, maar daarnaast ook andere factoren zoals (nacht)rust. Misschien dat het je zou kunnen helpen dus hier mijn tips:
- Zelf heb ik geen tijd om het rustiger voor mezelf te maken ivm studie en werk. Alleen wat mij wel erg helpt is in de vrije tijd die je hebt of echt uit te rusten of iets te doen waar je op dat moment zin in hebt. Bij mij is dat vaak ook gewoon wandelen in het bos.
- Probeer een dag-/nachtritme te creëren, regelmaat helpt bij mij heel goed tegen een onrustig gevoel. Wanneer ik mij echt depri voel: een aantal dagen achter elkaar vroeg naar bed gaan om "bij te slapen".
- Werk daarnaast niet met schema's per dag/ to do lijst om taken af te krijgen. Meestal plannen we namelijk veel te strak wat uiteindelijk ook weer stress oplevert.
- Wat betreft de vakantie; ook dat is voor mij heel herkenbaar. Eerst kijk ik er altijd erg naar uit totdat het moment bijna daar is. Echter als de vakantie eenmaal is begonnen is dat gevoel bij mij weg. Ik zou het vooral zo min mogelijk (negatieve) aandacht geven.
- Ga lastige taken niet uit de weg maar doe ze het liefst als eerst. Onthoud: zolang jij je best doet/hebt gedaan kan je er niets aan veranderen.
- En hier een simpele tip: een tekort aan vitamines en mineralen kunnen er ook wel degelijk voor zorgen dat je je niet lekker in je vel voelt. Wat ik doe is dan even een multivitamine pil nemen en apart vitamine D3 (1x per dag voor 3 dagen). Helpt bij mij echt goed!
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je eens in HSP.

Ik herken me er in en heb er jaren mee geworsteld (nog steeds). Zoek niet teveel spanning op de komende tijd en denk aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_382007 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 21:07
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AppelXroosje schreef:
28-02-2019 06:31
Ik heb autisme... dus ben sowieso snel gevoelig voor spanningen. Ook dat staat al in mijn bericht...
En dat is de enige onaardige reactie die je kunt geven op alle tips hier ?
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
28-02-2019 10:33
En dat is de enige onaardige reactie die je kunt geven op alle tips hier ?
Echt he.. Pff
Alle reacties Link kopieren
AppelXroosje schreef:
28-02-2019 06:31
Ik heb autisme... dus ben sowieso snel gevoelig voor spanningen. Ook dat staat al in mijn bericht...
Je komt enigszins ondankbaar over in je reacties. Wellicht per ongeluk. Je focust in je reacties alleen op de dingetjes die mensen wellicht over het hoofd hebben gezien in je openingsbericht. Wij doen allemaal ons best jou te helpen en tips te geven. Misschien kun je daar iets dankbaarder voor zijn of dat iets meer tonen in je reacties.
Kennis is macht.
Alle reacties Link kopieren
selene* schreef:
27-02-2019 19:36
Herkenbaar! Sinds mijn 16e last van gehad (nu 30), heeft ook echt invloed gehad op mijn studententijd. Inmiddels maar heel af en toe last van. Het is kut om je zo te voelen, en kan ook heel beangstigend zijn! Ik zal je wat tips geven.

- Onthou dit: je wordt NIET gek, hoe raar je je ook voelt. Echt meisje, er is niks met je aan de hand, je bent aan het hyperventileren en daar krijg je allemaal nare klachten van
- Als je je raar voelt worden: afleiding, afleiding, afleiding. Ben je samen met iemand? Vertel diegene dan (als je diegene vertrouwt) waar je last van hebt en ga praten. Kan daarover, kan ook over iets anders, als je jezelf maar afeidt. Heb je er 's nachts last van of als je alleen bent? Blijf niet in bed malen want dat helpt nooit, ga even een kopje thee zetten, ga een rondje lopen in je huis, een boekje lezen, even forummen. Alles om uit je hoofd te komen. Als je alleen bent overdag, ga dan naar buiten! Ga lopen tot je iets rustiger bent.
- Vraag iets kalmerends aan de huisarts zodat je dat altijd achter de hand hebt als het echt even niet gaat in Azië. De gedachte alleen al dat je dat achter de hand hebt kan er al voor zorgen dat je niet in paniek raakt (ik heb al jaren twee oxazepammen in mijn portemonnee van vroeger, gebruik ze nooit maar toch een fijne gedachte soms dat ik ze heb)


Heel goed dat je veel sport, dat helpt!
Ha dit had ik zo zelf kunnen typen. Had op mn 19e die klachten en precies toen ik ook stopte met mn studie.

Wat selene hierboven zegt is precies wat mij ook hielp. En de psycholoog zal je hierbij waarschijnlijk ook helpen. Zoeken naar de oorzaak en dan uit je hoofd, meer in de wereld. Focus naar buiten en alsmaar afleiden.
Bijv in de winkel kreeg ik het benauwd en licht gevoel in mn hoofd en dan forceerde ik mezelf naar wat dingen in het rek te kijken. Vanzelf zakt het weer.

Probeer het los te laten om ermee bezig te zijn. Bijv van Oh ik voel me wat licht in mn hoofd of afwezig, nouja dan is dat zo, dat is niet erg :)

De psych kan je helpen het los te laten, dan zal het naar de achtergrond verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven