Verliefd op mijn psychologe

12-03-2019 22:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ik loop sinds een klein jaar bij een psygoloche,
Zij helpt mij enorm,met de dingen waar ik tegen aan loop.

Nu is het echter zo dat ik steeds meer gevoelens voor haar krijg ,eerst vond ik het wel een fijn gevoel dat verliefd zijn.
Maar nu begint het toch echt vervelend te worden,ik denk dag en nacht aan haar.
Als ze een keer (naar mijn idee)niet goed of aardig reageer ,ben ik daar een week van van slag.

Ik probeer dit soms (halfslachtig)duidelijk aan haar te maken,maar het lijkt alsof ze mijn gevoel voor haar ontwijkt.

Eigenlijk geeft ze geen antwoord/reactie als ik haar zeg dat ze heel belangrijk voor me is.

Moet ik mijn gevoelens voor haar met der bespreken?

Duidelijker tegen haar zijn?

Ik ben zo bang dat ik haar kwijtraak als psygoloche,ik wil echt geen andere.

Ik weet natuurlijk zelf ook wel dat het nooit iets zal worden tussen ons.




Wie weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Andere psycholoog vragen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dit een heel bekend fenomeen hoor en het heet overdracht.
http://dansenindestorm.nl/overdracht/

Quote:
Het is goed om het te bespreken met degene waarvoor je het voelt, hoe moeilijk dat ook is. Als je het niet durft te zeggen, kun je het ook schrijven. Probeer het te relativeren en probeer realistisch te blijven, want niemand is perfect en als je je erg afhankelijk van iemand opstelt, kan het keihard zijn als je weer op jezelf bent aangewezen. Ik kan het weten …



De reden waarom ze niet reageert is omdat ze dit al veel vaker heeft meegemaakt en als professional hier niet op in kan en mag gaan. Je bent daar om aan jezelf te werken en niet om met vlinders in je buik en vol adoratie naar haar te kijken en luisteren. Dat verstoort het proces waarom je daar naar toe bent gegaan. Dus eerlijk zijn naar haar en jezelf en als het dan nog niet lukt gewoon om een andere psycholoog vragen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het komt vaker voor hoor, het heet overdracht, google er maar eens op.
Ik was zelf een korte tijd ook wat verliefderig op mijn therapeute, maar dat ging weer voorbij, gelukkig.
Bespreek het met haar, dan kunnen jullie zien of jullie verder kunnen in de therapie.
Zet uit je hoofd dat er wat mogelijk zou zijn tussen jullie, en ook dat je haar wilt blijven zien op deze manier.
nounou
Psychologe
Alle reacties Link kopieren
Het kan overdracht zijn, maar dat is een begrip waarover helemaal niet zo veel duidelijk is. Wel kan het dan juist goed zijn om dat gevoel te bespreken en te gebruiken in de therapie.

Je kunt ook gewoon verliefd zijn, dan kun je beter een andere psych zoeken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Overdracht idd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Toch aangeven en een overdracht vragen naar een andere psycholoog.
Erg vervelend...maar toch beter voor je verder herstel.
.....
Hoezo is dit per definitie altijd overdracht
Je kan toch ook verliefd zijn zonder overdracht gewoon zoals op elk ander
Solomio schreef:
13-03-2019 06:22
Het kan overdracht zijn, maar dat is een begrip waarover helemaal niet zo veel duidelijk is. Wel kan het dan juist goed zijn om dat gevoel te bespreken en te gebruiken in de therapie.

Je kunt ook gewoon verliefd zijn, dan kun je beter een andere psych zoeken.
Dit dus
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
13-03-2019 12:40
Hoezo is dit per definitie altijd overdracht
Je kan toch ook verliefd zijn zonder overdracht gewoon zoals op elk ander
Ja, daar heb je gelijk in.
Bootje, heb je wat aan de reacties ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ja,bedankt iedereen voor de reactie,s

Ik ben bang dat het toch verliefdheid is en geen overdracht.

Ik weet nog niet of ik het met haar ga bespreken de volgende keer.
Ik ben bang dat ze me doorverwijst naar een colega(al weet ik dit natuurlijk niet zeker)

Ik wil echt geen andere psygologe,als ze me wel door verwijs dan zou dit het einde zijn van de therapie.

Wat ontzettend jammer is,nu ik juist zo goed ga.

Vervelend.

Nogmaals bedankt voor alle berichtjes !
Of het nu overdracht of verliefdheid is, het is tijdens therapie contact zinvolle informatie om samen te bespreken. Het hoeft niet perse dat je naar een andere therapeut/psycholoog moet, ik denk dat het afhankelijk is of de gevoelens je eigen proces belemmeren. En zelfs als het een gevoel van belemmeren geeft, hoeft het niet zo zijn dat het je proces belemmert.
Alle reacties Link kopieren
Dankje wel

Ik denk/hoop dat als zij zich niet ongemakkelijk voelt,met een verliefde cliënt tegenover haar.
Dat ze me niet zo snel zal weg sturen eigenlijk.
Ik heb in het verleden wel eens meer stomme acties uitgehaald en ben soms net zo netjes tegen haar geweest,toch ze is me altijd blijven steunen.

Ook denk ik inderdaad dat het wel vaker voor komt,cliënt zit in een lastige situatie en de therapeut bied een helpende hand.
Ik denk dat mijn gevoelens voor haar hier ook een groot deel uit door komt

Buiten dat is ze natuurlijk ook gewoon een hele leuke meid.

Dat dan ook wel weer.
Misschien is het wel ongemakkelijk, maar dat gevoel mag er ook zijn!

Ik heb vorig jaar ook hevige gevoelens gekregen voor mijn therapeute. Ik dacht dag en nacht aan haar, kreeg haar niet uit mijn systeem. Ik wilde alles van haar weten en ik keek een hele week uit om naar therapie te gaan. Ik kreeg ook verlangens naar meer contact met haar te hebben, niet zozeer seksueel, maar vooral hecht en vriendschappelijk. Maar toch ook het verlangen naar intiem contact, zoals een knuffel of een aanraking. Zij ging weg bij de instelling waar ze werkte en ik heb er heel veel last van gehad.
Toch heb ik het uiteindelijk (na aanmoediging op het forum) met haar gedeeld wat ik voelde en dacht, weliswaar kwam dit met horten en stoten uit mijn mond. Achteraf ben ik (met momenten) opgelucht dat ik het gedeeld heb. We hebben ook samen gekeken naar deze gevoelens, waar dit verlangen door is ontstaan en hoe dat bij mij werkt.

Ik hoop dat je er mee verder kunt!
Alle reacties Link kopieren
Cestlavie83 schreef:
13-03-2019 18:22
Misschien is het wel ongemakkelijk, maar dat gevoel mag er ook zijn!

Ik heb vorig jaar ook hevige gevoelens gekregen voor mijn therapeute. Ik dacht dag en nacht aan haar, kreeg haar niet uit mijn systeem. Ik wilde alles van haar weten en ik keek een hele week uit om naar therapie te gaan. Ik kreeg ook verlangens naar meer contact met haar te hebben, niet zozeer seksueel, maar vooral hecht en vriendschappelijk. Maar toch ook het verlangen naar intiem contact, zoals een knuffel of een aanraking. Zij ging weg bij de instelling waar ze werkte en ik heb er heel veel last van gehad.
Toch heb ik het uiteindelijk (na aanmoediging op het forum) met haar gedeeld wat ik voelde en dacht, weliswaar kwam dit met horten en stoten uit mijn mond. Achteraf ben ik (met momenten) opgelucht dat ik het gedeeld heb. We hebben ook samen gekeken naar deze gevoelens, waar dit verlangen door is ontstaan en hoe dat bij mij werkt.

Ik hoop dat je er mee verder kunt!

Wat dapper, lijkt me echt heel heel moeilijk!
.
Alle reacties Link kopieren
Bootje1989 schreef:
13-03-2019 15:22
Dankje wel

Ik denk/hoop dat als zij zich niet ongemakkelijk voelt,met een verliefde cliënt tegenover haar.
Dat ze me niet zo snel zal weg sturen eigenlijk.
Ik heb in het verleden wel eens meer stomme acties uitgehaald en ben soms net zo netjes tegen haar geweest,toch ze is me altijd blijven steunen.

Ook denk ik inderdaad dat het wel vaker voor komt,cliënt zit in een lastige situatie en de therapeut bied een helpende hand.
Ik denk dat mijn gevoelens voor haar hier ook een groot deel uit door komt

Buiten dat is ze natuurlijk ook gewoon een hele leuke meid.

Dat dan ook wel weer.

Toch overdracht dus.

Maar waarom zou je stoppen met therapie als je naar een ander doorverwezen wordt?
.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt niet OK, of het nou overdracht is of echte verliefdheid, maakt niet uit. Bespreek dit alleen als je bereid bent om niet alleen afgewezen te worden, maar ook dat ze je naar een andere therapeut verwijst. Ze heeft een eed afgelegd, en daarin word van haar verwacht dat ze professioneel handelt. Ze heeft geen andere keuze dan je door te verwijzen, want je kunt namelijk niet met iemand werken die dit soort gevoelens koestert.
Liefde is een werkwoord
Kazuko schreef:
16-03-2019 00:04
Dit is echt niet OK, of het nou overdracht is of echte verliefdheid, maakt niet uit. Bespreek dit alleen als je bereid bent om niet alleen afgewezen te worden, maar ook dat ze je naar een andere therapeut verwijst. Ze heeft een eed afgelegd, en daarin word van haar verwacht dat ze professioneel handelt. Ze heeft geen andere keuze dan je door te verwijzen, want je kunt namelijk niet met iemand werken die dit soort gevoelens koestert.
Een psycholoog legt geen eed af.
Alle reacties Link kopieren
Kazuko schreef:
16-03-2019 00:04
Dit is echt niet OK, of het nou overdracht is of echte verliefdheid, maakt niet uit. Bespreek dit alleen als je bereid bent om niet alleen afgewezen te worden, maar ook dat ze je naar een andere therapeut verwijst. Ze heeft een eed afgelegd, en daarin word van haar verwacht dat ze professioneel handelt. Ze heeft geen andere keuze dan je door te verwijzen, want je kunt namelijk niet met iemand werken die dit soort gevoelens koestert.
Dit soort gevoelens worden juist vaak gebruikt in therapie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een psycholoog legt misschien niet dezelfde eed af als een arts of psychiater, maar ze moeten wel degelijk de professionele 'belofte' afleggen, geen relaties aan te gaan met hun client, of zichzelf persoonlijk te gaan betrekken bij een client zijn of haar gevoelens. De TO geeft zelf al aan dat de therapeut niet reageert wanneer de TO aangeeft gevoelens te hebben. Dan moet het dus duidelijk zijn dat de therapeut hier niets mee wil of kan. Er zullen ongetwijfeld therapeuten zijn die wel in gesprek gaan met hun client over 'overdracht' gevoelens. Als de client aangeeft absoluut geen andere therapeut te willen zien, dan zullen de meeste therapeuten hun client naar een andere collega doorverwijzen, want anders krijg je namelijk een onvolwaardige relatie tussen client en therapeut.
Liefde is een werkwoord
Kijk even naar GTST....worden genoeg tips gegeven. Linda is ook verliefd op haar therapeut.
Mij lijkt het niet goed voor de behandeling om hier zoveel mee bezig te zijn (beter die energie te steken in waarvoor je naar de therapie komt). Ik zou adviseren een andere psycholoog te zoeken.
Kazuko schreef:
16-03-2019 09:12
Een psycholoog legt misschien niet dezelfde eed af als een arts of psychiater, maar ze moeten wel degelijk de professionele 'belofte' afleggen, geen relaties aan te gaan met hun client, of zichzelf persoonlijk te gaan betrekken bij een client zijn of haar gevoelens. De TO geeft zelf al aan dat de therapeut niet reageert wanneer de TO aangeeft gevoelens te hebben. Dan moet het dus duidelijk zijn dat de therapeut hier niets mee wil of kan. Er zullen ongetwijfeld therapeuten zijn die wel in gesprek gaan met hun client over 'overdracht' gevoelens. Als de client aangeeft absoluut geen andere therapeut te willen zien, dan zullen de meeste therapeuten hun client naar een andere collega doorverwijzen, want anders krijg je namelijk een onvolwaardige relatie tussen client en therapeut.
Dat heet een ethische beroeshouding, niet een soort van eed. Een eed is echt iets heel anders.
Solomio schreef:
16-03-2019 06:10
Dit soort gevoelens worden juist vaak gebruikt in therapie.
Dit. Eerlijk bespreken dus. Kan de psycholoog prima professioneel mee omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven