Help! Ik heb issues

01-07-2019 17:20 27 berichten
Samenvatting: persoonlijke issues afreageren op vriend. Hoe dit te verbeteren.
Ivm evt. herkenbaarheid OP aangepast naar samenvatting (hoop dat dit is toegestaan). Heb al veel tips gehad en ga ermee aan de slag.
anoniem_649771ee839c3 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 18:09
Reden: Samenvatting
92.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dus de beste optie is geen optie... hoezo?
Lorem Ipsum
Ik denk dat je jezelf veel te serieus neemt en dat het daarom erg moeilijk voor je is om normaal te gaan doen.
Sla jezelf eens goed op je voorhoofd en tel tot tien en vraag je dan af of het allemaal wel de moeite waard is om de man die van je houdt zo het vuur aan de schenen te leggen en vraag je daarbij eens af of jij wel zo perfect bent. Mocht dat niet het geval zijn, dan adviseer ik je een flinke dosis zelfspot aan te leren.

Tjongejonge, wat kunnen sommige mensen het leven toch onnodig moeilijk maken.
Allereerst zul je moeten erkennen dat dit dus wel is wie jij bent! Je kunt niet die ene vervelende eigenschap opeens "dit ben ik niet" noemen.
Het erkennen en er dan echt iets aan willen doen is een mooie eerste stap. Probeer dan ook eens te achterhalen waarom kleine ergernissen je zo boos maken. Leg je de lat heel hoog voor anderen? Of ben je heel star en moet alles precies zo gaan als jij in gedachten hebt? Ben je een control freak en zo ja, hoe komt dat? Of zit er iets diepers, waardoor je mensen die te dichtbij komen van je af wil duwen.
Als je eenmaal weet hoe het komt kun je makkelijker gaan bedenken wat je er tegen kunt doen. In een gunstig geval kun je gaan oefenen oefenen en nog meer oefenen om het anders te doen. Misschien is het toch wel goed om met een professional te gaan praten.
En een psycholoog is geen optie omdat ...?
Waarom is een psycholoog geen optie? Dat lijkt mij namelijk zowat de enige optie...
Jawlensky schreef:
01-07-2019 17:28
Allereerst zul je moeten erkennen dat dit dus wel is wie jij bent! Je kunt niet die ene vervelende eigenschap opeens "dit ben ik niet" noemen.
Het erkennen en er dan echt iets aan willen doen is een mooie eerste stap.
Probeer dan ook eens te achterhalen waarom kleine ergernissen je zo boos maken. Leg je de lat heel hoog voor anderen? Of ben je heel star en moet alles precies zo gaan als jij in gedachten hebt? Ben je een control freak en zo ja, hoe komt dat? Of zit er iets diepers, waardoor je mensen die te dichtbij komen van je af wil duwen.
Als je eenmaal weet hoe het komt kun je makkelijker gaan bedenken wat je er tegen kunt doen. In een gunstig geval kun je gaan oefenen oefenen en nog meer oefenen om het anders te doen. Misschien is het toch wel goed om met een professional te gaan praten.

Eens.

En vraag eens hulp bij de huisarts. Dat hoeft niet perse een psycholoog te zijn meteen , maar misschien kan je het wel af met de POH-GGZ, die valt onder ketenzorg en kost ook niet meteen je eigen risico.

Die kan heel praktisch kijken samen met je naar welke dingen je precies kwaad maken en je tips en handvatten geven.
"Ik had als kind al een beetje last van een kort lontje soms, waardoor er momenten waren dat ik thuis niet de leukste was. Ik reageerde dan bijvoorbeeld mijn stress af op huisgenoten door chagrijnig te doen."

"Ik slik de pil en heb er ook aan gedacht dat dit misschien meespeelt, maar ik wil niet alle schuld hierop schuiven.
"

Nee, lijkt me inderdaad niet dat je de schuld daarop kunt schuiven als je als kind ook al last had van een kort lontje.
Ik zou eens met een psycholoog gaan praten, die kan je helpen met het omgaan met controle over je gedrag.
Theamuts schreef:
01-07-2019 17:33
"Ik had als kind al een beetje last van een kort lontje soms, waardoor er momenten waren dat ik thuis niet de leukste was. Ik reageerde dan bijvoorbeeld mijn stress af op huisgenoten door chagrijnig te doen."

"Ik slik de pil en heb er ook aan gedacht dat dit misschien meespeelt, maar ik wil niet alle schuld hierop schuiven.
"

Nee, lijkt me inderdaad niet dat je de schuld daarop kunt schuiven als je als kind ook al last had van een kort lontje.
Ik zou eens met een psycholoog gaan praten, die kan je helpen met het omgaan met controle over je gedrag.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is de psych geen optie? Lijkt mij de enige optie namelijk als je verbetering wil.
Alle reacties Link kopieren
De pil kan veel impact hebben op je stemming en sociaal gedrag. Dat wordt vaak onderschat. Je geeft zelf aan dat het hiermee te maken zou kunnen hebben. Is het een idee om (misschien in overleg met je huisarts over een andere manier van anticonceptie) hiermee te stoppen?

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/31/pi ... 9-a1552785
ModerisWytte schreef:
01-07-2019 17:48
De pil kan veel impact hebben op je stemming en sociaal gedrag. Dat wordt vaak onderschat. Je geeft zelf aan dat het hiermee te maken zou kunnen hebben. Is het een idee om (misschien in overleg met je huisarts over een andere manier van anticonceptie) hiermee te stoppen?

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/31/pi ... 9-a1552785
Jij denkt dat ze als kind al aan de pil was?
Alle reacties Link kopieren
Als psych geen optie is, dan een coach??
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad als kind zijnde slikte je de pil neem ik aan niet en toen had je ook een kort lontje. Dat maakt het ook dat je zo blijkbaar wel "gewoon" bent. En hier verandering in brengen zou mogelijk moeten zijn.
Ik zou inderdaad eens naar de huisarts gaan, grote kans dat je 1 of meerdere gesprekken kan krijgen met de praktijkondersteuner, dat is heel laagdrempelig en kosteloos ik meen zelfs geen eigen risico maar dat weet ik niet zeker. En ja wellicht denkt hij/zij dat wat verdere ondersteuning van bv een psycholoog een optie is. Het is mij niet duidelijk waarom dat nu geen optie is maar sowieso is tegenwoordig de weg vrijwel altijd via praktijkondersteuner.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Slikte je ook de pil toen je op jezelf woonde? Ik denk dat de impact van de pil wel mee zal vallen omdat je ook als kind al deze buien had. Het lijkt erop dat je er vooral last van hebt als je met andere mensen woont. Heb je genoeg tijd en ruimte voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
01-07-2019 17:51
Jij denkt dat ze als kind al aan de pil was?
Dat ze als kind al opvliegend kon zijn betekent niet dat de pil er nu niks mee te maken kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel... ik denk dat het goed is om op momenten wanneer je je goed voelt samen met je vriend te bespreken wat je kunt doen en wat hij kan doen tijdens een destructieve bui. Schrijf dit ook op als houvast. Wat ook erg helpt is je boosheid opschrijven. Zo kun je je gedachten ordenen en krijg je meer inzicht in jouw gedachten; welke zijn irrationeel en welke niet. Hoe reageer je precies? Wat zou je een volgende keer anders kunnen doen?
Een psycholoog kan je hierbij heel goed helpen. Ik zou toch eens kijken of dit geen optie is voor je.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man had dat, toen het hem en zijn baan, en zijn huwelijk en de band met zijn kinderen zou gaan kosten
.. zocht hij hulp. Nu gaat het prima

Je kunt er vanaf, moet je wel willen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je ook eerst jezelf de vraag stellen of iets je (negatieve) energie wel waard is en of je die energie niet beter in iets positiefs kunt steken?
Daarbij; gun de ander ook iets!
Bijvoorbeeld: het is ‘maar’ een huishouden, weegt dat zwaarder dan een leuke/gezellige sfeer en je relatie?

Ook klinkt het alsof je de lat erg hoog hebt liggen en/of overspannen bent. Zoek naar manieren om actief te ontspannen, bijvoorbeeld: maak ‘s avonds een wandeling om je hoofd leeg te maken, of ga in bad, of doe de tuin of ga boksen... net wat jij leuk vindt.

Loslaten is wel iets dat je (met hulp) kunt leren. Dat je inziet dat er wat moet veranderen is al heel positief, nu nog actie!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik het begon te lezen dacht ik direct aan de pil.
Ik was daar zelf enorm labiel en onredelijk door, pas toen ik stopte om andere redenen werd ik ‘normaal’. Nooit bij stilgestaan toen dat dit door de pil kwam, ik zou dat vergif nu nooit meer slikken.
FarFarAway schreef:
01-07-2019 18:50
Toen ik het begon te lezen dacht ik direct aan de pil.
Ik was daar zelf enorm labiel en onredelijk door, pas toen ik stopte om andere redenen werd ik ‘normaal’. Nooit bij stilgestaan toen dat dit door de pil kwam, ik zou dat vergif nu nooit meer slikken.
Dat is gek aangezien ze zelf al aangeeft ver voor de pil issues te hebben met woede.
Lucifer2018 schreef:
01-07-2019 19:06
Dat is gek aangezien ze zelf al aangeeft ver voor de pil issues te hebben met woede.
Een soort met vooruitziende kracht.
Allereerst bedankt iedereen voor de reacties! Ik zal proberen zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen.

Waarom geen psycholoog -> Voor mij is die drempel op dit moment toch wel heel hoog, het klinkt vast heel stom maar ik weet niet of ik die stap nu durf te zetten. Ik vind alleen al dit topic openen best eng.. En ik weet eigenlijk ook niet hoe het zit met de zorgverzekering en of zoiets vergoed wordt maar als dit niet zo is kan het qua geld op dit moment helaas niet. Maar misschien moet ik me hier toch eens in verdiepen.

@IBIopviva en @Lucifer2018
Bedankt voor deze tip, misschien moet ik toch eens naar de huisarts gaan.

@Cateautje Ik ben juist allesbehalve perfect en daar ben ik me echt ontzettend goed van bewust. Dit is ook geen relatieprobleem, maar mijn probleem. Ik ben ook voor mezelf op dit moment geen leuk persoon.

@Jawlensky Je hebt gelijk dat het inderdaad deels is wie ik ben.
Over dat ik als kind weleens een kort lontje had, dat heb ik erbij gezet omdat ik weet dat dit inderdaad een beetje bij mij hoort. Maar het was wel echt 'soms' en in normale proporties en niet om het minste of geringste. Wat ik nu heb is niet normaal. Toen ik op mezelf woonde had ik ook huisgenoten waarmee ik keuken, badkamer e.d. deelde maar dat was geen probleem.
Ik ben ook inderdaad wel een controlfreak en leg ook bij mezelf de lat hoog. Ik zou graag makkelijker willen zijn, ook voor mezelf.

@kikikip dankjewel voor de tips, hier heb ik wel wat aan.

@lilalinda is jouw man naar een psycholoog gegaan?

@vienna25 het antwoord op die vraag is absoluut 'nee', het is het niet waard. Maar op dat moment denk ik niet rationeel. Maar dat besef komt vaak te laat.

@Aaltje89 Ja toen slikte ik de pil ook. Ik ben vrij vroeg begonnen met de pil vanwege menstruatieklachten, dus ja ook deels als kind (+-13). Maar zoals gezegd was het nooit problematisch. Ook geen 'woede-aavallen' oid, maar gewoon soms chagrijnig bij stress.

@Farfaraway hoe lang was jij aan de pil en wanneer merkte je het? Ik slik al zo lang de pil dat ik geen idee heb of dit wat uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
TO maak anders eerst een afspraak bij de huisarts en vraag om de POH GGZ, misschien is dat al voldoende.

Besef echter dat hoe moeilijk ook om hulp te zoeken, wat de risico's zijn als je dat niet doet. In jouw geval kan het je relatie kosten. De vraag is dan is dat het je waard, om maar niet uit je comfortzone stappen?

Overigens lijkt een psycholoog misschien heel eng, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Het zijn gewoon mensen die je willen helpen te leren met dit soort dingen om te gaan.
Dan je vraag naar de kosten, mocht je doorverwezen worden naar een psycholoog of als je daarvoor kiest. Dit is enkel je eigenrisico. Hou er echter wel rekening mee dat je hier over het algemeen alleen met een intake al doorheen bent. Dus mocht je je eigenrisico kunnen missen, laat je daar dan niet door tegen houden. Daarbij is de kans groot dat je de rekening pas volgend jaar krijgt. Deze komt namelijk pas als alle zorg is geleverd, of als er een jaar is verstreken. Eerder kan er namelijk niet gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Heel goed TO.

Wat ik al tikte... Echt, ga naar de huisarts, leg het voor. Alles en dan als hij denkt dat het niet hormonaal is (aangezien je er vroeger ook al last van had) gewoon vragen naar de praktijkondersteuner- GGZ. Doen hoor.

Is heel praktisch gericht meestal.

Mocht dat niet toereikend zijn na een aantal keer dan is de eerste lage drempel al genomen en is de drempel naar de psycholoog niet meer zo hoog en kunnen ze je dan zo doorverwijzen, ze weten dan vaak ook beter naar wie/wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven