Wel of geen vloerverwarming?

12-05-2008 20:11 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de bouwvak krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Het is een bestaande woning met nu een tegelvloer zonder vloerverwarming. De tegels vinden die er in liggen vinden we niet mooi, dus moet er een nieuwe vloer komen.



Nu is het de vraag wel/of geen vloerverwarming? Wat zijn de voordelen en nadelen van vloerverwarming? Zelf hebben we nog nooit een tegelvloer gehad en we kunnen dus niet uit eigen ervaringen spreken.



Voor ons is het nadeel dat we ongeveer 30 cm over de hele benedeverdieping (muv keuken) moeten uitgraven. De muren zijn keurig gestuucd, dus dat willen we niet opnieuw doen.



Graag jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je de muren niet opnieuw wilt stucen, houdt het hele verhaal gauw op natuurlijk.

Als je de vloer uit moet graven in een bestaande situatie is het -uiteraard- veel meer werk dan wanneer je meteen voor vloerverwarming kiest.

Wij hebben wel vloerverwarming, zowel onder de marmeren vloer in onze woonkamer als onder de tegelvloer in de (later gebouwde) serre. Het is erg aangenaam dat 'de kou' van de vloer is.

Wij hebben het overigens wel als bijverwarming en niet als hoofdverwarming. Dat laatste heeft een vriendin van mij in 1 van haar vorige huizen gehad en daar werd de vloer echt te -en onaangenaam- warm.



Maar goed, jullie overweging ligt natuurlijk heel anders. Maar in nieuwbouw zou ik het zeker doen en in jullie situatie als je het extra werk en de rompslomp er voor over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zalig in de winter. Nooit meer koude voeten (in de woonkamer/keuken dan, boven dan weer wel haha)

Is bij ons ook niet de hoofdverwarming.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de vloerverwarming wel de enige verwarming, en als ik het van te voren wist dan had ik had alleen als bij-verwarming gekozen. Nu is het vaak heel snel heel warm in huis. En als de pomp een standje lager wordt gezet, dan duurt het weer uren voordat het warmer wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ook niet de hoofdverwarming, maar zeker wel aangenaam. De kinderen spelen wat makkelijker met hun lego in de kamer ('s winters dan he?) dan als de vloerverwarming er niet was geweest.

Bij mijn ouders thuis hadden we vroeger in de voorkamer ook plavuizen en daar zat vast geen vloerverwarming in. Maar toch kan ik me ook niet herinneren dat dat dan extreem koud was ofzo....zit ik me nu ineens te bedenken
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.



We hebben voor onszelf nu vier opties:

- geen vloerverwarming

- niet isoleren, wel vloerverwarming, dan hoeven we de betonvloer er niet uit te hakken

- in de woonkamer wel alles uithakken en opbouwen met isolatie en vloerverwarming, in de gang alleen een gleuf om de vloerverwarming aan te leggen. Dat scheelt ons het gevaar van verzakking van de niet gefundeerde muren en trap.

- alles uithakken en zowel in de gang als de woonkamer vloerverwarming aanleggen.

Over de laatst twijfelen heel erg en die zal het waarschijnlijk niet worden.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet bestaat er ook nog een soort van net, dat vrij dun is en niet zo heel erg warm wordt. Die kun je uiteraard ook alleen als bijverwarming gebruiken. Maar vraag me niet waar het te koop is. We hadden vroeger vrienden die dat hebben liggen, alleen zijn het inmiddels geen vrienden meer.....



Dan zou je in ieder geval niet zo vreselijk veel en diep hoeven hakken. Of wellicht helemaal niet.



Als je toch aan de gang gaat zou ik wel isoleren trouwens. Want anders stook je niet voor je woning, maar voor de grond. En de gasprijzen zijn al niet mals, en worden bovendien alleen nog maar hoger. Isoleren is een investering die je zeker terug verdient.



Wij hebben vloerverwarming als bijverwarming in de keuken en op de badkamer. Als ik het over kon doen zou ik de keuken laten zitten, want als ik nu knoei met koken (en dochterlelie met bakken...) dan kleeft het veel meer aan de vloer vast. In het woongedeelte hebben wij een grote berber liggen, dus daar mis ik m niet. Als hoofdverwarming zou ik het niet willen, het heeft best veel tijd nodig om op te warmen, maar ook om af te koelen. Bovendien vind ik het persoonlijk niet nodig om verwarming te hebben in ruimtes waar ik niet (veel) ben. Op het toilet bijvoorbeeld hoeft het echt geen 25 graden te zijn.
anoniem_16114 wijzigde dit bericht op 15-05-2008 19:23
Reden: stukje tekst toegevoegd.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat 'net' waar mamalelie het over heeft is electrische vloerverwarming. Dat kost veel meer energie dan vloerverwrming met een slang die je op de bestaande cv-installatie aansluit. Zou ik dus zeker niet aanraden!

Vloerverwarming op zich vind ik ideaal. Ik heb ook plavuizen beneden en zonder vv zouden deze erg koud aanvoelen denk ik. Nu is de kou van de vloer af waardoor het veel behagelijker is in de woonkamer (en badkamer). Ik zou het altijd doen dus als je toch de vloer gaat vervangen!
Alle reacties Link kopieren
je kunt vloerverwarming ook infrezen. Dan moet je oevr de bestaande tegelvloer een dun laagje cement laten storten en woprdt de vloerverwarming daar in gefreest. Dan heb je wel geen isolatie. Dit is de oplossing die veruit de minste ruimte kost en in jullie geval dus het meest eenvoudig is toe te passen.



Ik zou nooit een tegelvloer zonder vloerverwarming willen. Wij hebben natuursteen met vloerverwarming als bijverwarming en zijn er zelfs over aan het denken om ni ons nieuwe huis vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen. Hoewel ... ik lees hier net dat dat nadelen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op de begane grond overal vloerverwarming als hoofdverwarming en vinden het ideaal. Het verhogen van de temperatuur gaat eigenlijk heel snel, waardoor we niet ineens in een bloedheet huis zitten. Dus: nergens in huis meer lelijke radiatoren en altijd een aangename temperatuur, echt super!
Fortis et liber
Wij hebben in het hele huis (3 verdiepingen) vloerverwarming als hoofdverwarming. En het bevalt uitstekend. Niet meer van die lelijke radiatoren in je huis en het is overal lekker warm. Ik vind het zalig om zelfs in de winter lekker op je blote voeten rond te kunnen lopen.

Voor de gezelligheid hebben we er nog een open haard bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven