Aankoopmakelaar of niet?

25-08-2008 19:45 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan binnenkort op zoek naar onze eerste koopwoning. Nou twijfel ik over het wel of niet in de arm nemen van een aankoopmakelaar. De (eerste) bezichtigingen willen we gewoon zonder eigen makelaar doen. We twijfelen of we het bieden zelf moeten gaan doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Eerst een paar huizen bekijken, je koopt hopelijk niet het eerste beste huis wat je tegen komt. Een aankoopmakelaar kan volgens mij ook prima in een later stadium bijv. bij de 2e of latere bezichtiging.

Daarnaast kosten ze natuurlijk veel geld, wat verwacht jij voor dat geld? Moeten ze de onderhandelingen voor je doen of kan je dat prima zelf. Met een beetje zakelijke instelling is dat ook best te doen. Mijn indruk is niet dat de verkopende partij eerder accoord gaat vanwege het ons kent ons gevoel tussen de makelaars, maar wellicht dat ander dames daar anders over denken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het gewoon zelf gedaan!

Naar mijn mening voegen aankoopmakelaars niet zoveel toe.



Als het een oud huis is zou ik wel adviseren een bouwkundige keuring / aankoopkeuring uit te laten voeren voordat je tot koop over gaat.



Vereniging Eigen Huis heeft daar meer informatie over.
Alle reacties Link kopieren
@ Boarn: Als ik een aankoopmakelaar zou inschakelen, zou ik hem willen inschakelen vanaf de 2e bezichtiging. En het bieden. Het is idd erg duur, daarom twijfel ik ook.



@ MMP: vonden jullie het niet lastig om tot een reeël bod te komen? En moet je zonder aankoopmakelaar het voorlopig koopcontract met de ontbindende voorwaarden zelf opstellen?
Alle reacties Link kopieren
@Dresdendoll



Bij het kadaster kun je de verkoopprijzen van andere woningen in de straat opvragen. Zo heb je een redelijk vergelijk.



Nee joh! je hoeft niets zelf op te stellen. De verkopende makelaar stelt dit contract voor je op. Dit kun je thuis rustig doorlezen en als je akkoord gaat moet je dat op het makelaarskantoor tekenen.
Alle reacties Link kopieren
MMP schreef op 25 augustus 2008 @ 20:10:

@Dresdendoll



Nee joh! je hoeft niets zelf op te stellen. De verkopende makelaar stelt dit contract voor je op. Dit kun je thuis rustig doorlezen en als je akkoord gaat moet je dat op het makelaarskantoor tekenen.
O, dat is best wel een opluchting :-$
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er wel een beetje vanaf waar je iets gaat kopen hoe nuttig zo'n aankoopmakelaar is. Als je, bijvoorbeeld, in utrecht in de buurt van het centrum iets zoekt, heb je meer aan zo'n aankoopmakelaar omdat die vaak al vroeg op de hoogte is van huizen die te koop staan of komen, hij kent de andere makelaars en de wijken en de verkoop daar gaat zo vreselijk snel (vooral startershuizen en appartementen) dat het dan gewoon fijn is om zo iemand achter je te hebben staan. Volgens mij betaal je ze trouwens pas als je een aankoop hebt gedaan van een huis dat je via hen gezien hebt, dus voor de eerste of tweede bezichtiging maakt dacht ik niet uit..?
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn ervaring is het de moeite niet echt. Of je moet door omstandigheden een hele slechte inschatting kunnen maken van wat een redelijke prijs is. Maar vaak kom je met behulp van de koopsomgegevens van het kadaster al heel ver. Je zou het ook kunnen laten taxeren voordat je een bod doet...



Goede bouwkundige keuring is wel het investeren waard. Zelfs al koop je een gloednieuw huis.
Alle reacties Link kopieren
Bij de aanschaf van ons laatste huis hebben we veel profijt gehad van de aankopend makelaar. De verkopende partij had namelijk een fout gemaakt en probeerde ons onopvallend die fout in de schoenen te schuiven. Onze eigen makelaar was niet alleen degene die ons wees op de gemaakte fout maar ook degene die er voor zorgde dat de verkopend makelaar voor de kosten opdraaide. En dat alles terwijl we al bij de notaris zaten. Samenvattend: we hadden ook zelf voor een oplossing kunnen zorgen maar dankzij de verkopend makelaar werd het probleem opgelost voordat wij goed en wel doorhadden wat er aan de hand was. Hij heeft ons ergernis bespaard en waarschijnlijk ook geld.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, raak er door jullie reacties steeds meer van overtuigd dat zo´n makelaar zonde van het geld is. Bij veel huizen die op Funda staan, is een brochure toegevoegd. Hier staat vaak ook de WOZ-waarde in. Is die prijs ook een goede basis voor een bod? En hoe ver moet je onder je maximale aankoopbedrag gaan zitten met je eerste bod? Vragen, vragen... :-|
Alle reacties Link kopieren
@Wuiles: en had je afgezien daarvan ook het gevoel dat de aankoopmakelaar zijn geld waard was (met het bieden)?
Alle reacties Link kopieren
Nou DD, de keren dat ik een huis kocht heb ik me door een makelaar van begin tot eind laten bijstaan en het beviel me uitstekend. Zo'n makelaar neemt je toch wel een hoop gezanik uit handen, ik vond het iedere cent waard,
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Alle reacties Link kopieren
DresdenDoll schreef op 25 augustus 2008 @ 20:55:

@Wuiles: en had je afgezien daarvan ook het gevoel dat de aankoopmakelaar zijn geld waard was (met het bieden)?
Ja, absoluut. Bij het kopen van een huis gaat het overigens niet alleen om het aankoopbedrag. Je wilt ook goede afspraken maken over de datum van oplevering en de overname van roerende zaken. We hebben overigens voor deze specifieke man gekozen toen we hem in zijn rol als verkopend makelaar bij een bezichtiging ontmoetten en merkten dat hij goed begreep wat we wilden. We hebben hem pas ingehuurd als aankopend makelaar toen we het huis dat we wilden kopen zelf al eens hadden bezichtigd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zojuist een huis gekocht met aankoopmakelaar. En dat heeft ons behoorlijk wat geld gescheeld. We wilde meer betalen dan na strak onderhandelen nodig was. Ook geeft de makelaar ons zekerheid: zij let op of alles eerlijk en juist verloopt, hebben wij geen omkijken naar. Ook bij de eindinspectie gaat ze mee. Nee, ik vond het de 2500,- meer dan waard.



Een vriendin die makelaar is gaf bij de verkoop van het huis waar we nu wonen aan dat particulieren meer betalen en na heen en weer bieden blijkt dat ook echt zo te zijn, we hebben de tent voor een uitstekende prijs verkocht, aan een stel dat zonder makelaar kwam X-D.

Mijn ervaring is dat je met makelaar een stuk serieuzer genomen wordt door de verkopers.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een aankopend makelaar, maar ja, een vriend van ons is makelaar, dus die doet het voor een vriendenprijsje (1250) Het makkelijke is dat hij veel informatie kan vinden (bijv. hoe lang het huis al op de markt staat) waardoor je een beter idee krijgt wat je moet bieden. (Groningen provincie, waar huizen erg lang te koop staan, vandaar) Hij kan makkelijk het geld dat hij kost opbrengen door de prijs omlaag te krijgen of ons te waarschuwen voor bepaalde mankementen bij oude huizen (scheelt weer een bouwkundig rapport waarvoor de kosten vaak voor eigen rekening zijn als de verkopend makelaar dat niet standaard heeft gedaan)



wij hebben er we voor gekozen zelf de eerste keer te kijken en als we echte interesse hebben, dan komt de makelaar mee...

misschien is het een beetje luiigheid maar ik vind t wel fijn dat de makelaar ons veel werk bespaart....
Alle reacties Link kopieren
stormbrenger schreef op 25 augustus 2008 @ 21:00:

Nou DD, de keren dat ik een huis kocht heb ik me door een makelaar van begin tot eind laten bijstaan en het beviel me uitstekend. Zo'n makelaar neemt je toch wel een hoop gezanik uit handen, ik vond het iedere cent waard,




laat ik het nou helemaal met je eens zijn :-]



psssssttttt stormpje heb je berichtje gelezen, maar kan niet reageren daar 'alles' van viva niet werkt... :mad:

mag ik via de mods vragen voor je emailadres?

knuff van mij
Alle reacties Link kopieren
Suze2: 2500 is inderdaad het overwegen waard. Vaak vragen aankoopmakelaars veeeel meer. nl. 1,85% van de aankoopprijs excl. btw. Ik vind dat heel erg veel voor een paar bezichtigingen en een standaard (!!, overal op internet te vinden) contract invullen.
Alle reacties Link kopieren
Maria: de makelaar die op dit moment (het is rustig op de huizenmarkt) 1,85 vraagt zou ik niet hoeven... Zeker niet als ik zelf een huis aan zou dragen en het hele zoeken ze dus uit handen genomen wordt.



Slim is een bedrag in je hoofd hebben en dat aangeven. Zo hebben we onze verkopmakelaar ook zo gek gekregen de tent te verkopen voor 3000 inclusief (verkoopprijs 370).



Nooit genoemen nemen met wat ze vragen. Over alles valt te onderhandelen in makelaarsland.



Eensch met Festen en Stormbrenger (whats in a nick X-D). Centen meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
Voor de volledigheid: 2500 was voor aankoop huis van 430.000. We hebben het huis zelf gevonden en haar na eerste bezichtiging ingeschakeld.
Ik stap ook even in, want wij zitten met dezelfde vraag. We hebben zelf een huis gevonden en bezichtigd met de verkopende makelaar. Het huis heeft een redelijke prijs en omdat het een voormalig huurhuis is kan er bij voorbaat al niet veel van de prijs af. Onderhandelen denken we dus zelf wel te kunnen. Wat zouden jullie doen? Toch een aankopende makelaar inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
DresdenDoll schreef op 25 augustus 2008 @ 19:45:

Mijn vriend en ik gaan binnenkort op zoek naar onze eerste koopwoning. Nou twijfel ik over het wel of niet in de arm nemen van een aankoopmakelaar. De (eerste) bezichtigingen willen we gewoon zonder eigen makelaar doen. We twijfelen of we het bieden zelf moeten gaan doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?




Ha DresdenDoll (en alle anderen)!



Wij hebben een aantal weken geleden een huis gekocht (onder voorbehoud van financiering) en zijn nu in de afrondende fase terecht gekomen. Wij hebben alles zonder aankoopmakelaar gedaan, dus het bezichtigen, het bieden, onderhandelen e.d. Wat ik wel een voordeel vond, is dat wij op hetzelfde moment met De Hypotheker aan het kijken waren of het huis voor ons mogelijk was! Alle vragen die we tijdens het koopproces hadden, konden we aan hem stellen. Heel fijn! Hij gaf ons daarin ook echt advies, zo hebben we bijvoorbeeld de bankgarantie nog uit ons koopcontract weten te krijgen e.d.

Wat ik wel een nadeel vond, is dat we ook zelf de 'lastige' telefoontjes moesten plegen.... Dus de zaken waar we eigenlijk vanaf wilden in het contract (de bankgarantie en het verlengen van de ontbindende voorwaarden b.v.), moet je ook ZELF regelen. Dat is prima te doen hoor, maar ik vind dat nooit zulke leuke dingen ;-)



Nou, misschien kun je iets met ons verhaal?!



Succes en veel plezier bij de huizenjacht!

Sonnine :sun:
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ook fijn om die minder leuke dingen door iemand anders te laten doen... en ik denk dat we dat ook gaan doen. De reacties verschillen zo en voor beide keuzes is natuurlijk wat te zeggen. Waarschijnlijk gaan wij dus wel voor een makelaar kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vanaf de tweede bezichting een (hele aardige en goede) aankoopmakelaar in de arm genomen. Hier waren wij erg blij mee, vooral om de verkopende makelaar overduidelijk alleen de belangen van de verkopers behartigde. Wij hadden hierdoor en door nog meer dingen nogal wat problemen met de verkopende makelaar. Tevens heeft onze aankoopmakelaar dingen als de taxatie geregeld, had ze regelmatig overleg met onze hypotheekadviseur, en was ze erbij met het tekenen bij de notaris. Op die manier weet je gewoon zeker dat je niets vergeeet, en kun je heerlijk relaxed een huis kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven