Extra legplanken in oude kast

26-08-2008 12:31 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een mooie oude (eiken?) kast gekregen. Hij is 2 meter breed en in het midden zit een tussenschot. Links zit een stang, en rechts ook, met 2 legplanken eronder. Ik heb genoeg aan 1 stang, dus heb de stang uit het rechtergedeelte eruit gehaald en wil die ruimte nu gaan opvullen met 2 extra legplanken. Vanochtend ben ik even bij de bouwmarkt geweest en zag dat ze daar meubelplaten verkopen (met yon gelamineerd laagje met houtprint).

Nou wil ik 2 van die platen als planken gebruiken, maar ik weet niet zeker of ze te zwaar zijn of niet. De planken die nu in de kast zitten zijn 15 mm dik, deze 19 mm...

Ik zit eraan te denken om ze vast te schroeven op hoekprofieltjes.

Zijn er hier doe-het-zelvers die mij kunnen vertellen of dit een succes gaat worden?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hmm, lijken die geplastificeerde planken op de originele planken qua kleur? Dat lijkt me sterk eerlijk gezegd. Om ze beter met elkaar te matchen kun je alle planken bedekken met kastpapier, of een leuke stof.

Dikte zal zeker geen probleem zijn, te zwaar zijn de planken niet hoor, je hebt maar een breedte van 1 meter tenslotte.

In plaats van hoeklijntjes lijkt het me mooier om plankendragers te gebruiken, deze kun je in de bouwmarkt vinden. Je hoeft dan alleen maar 4 gaatjes (per plank) in de zijden te boren, daar stop je de plankendragers in en daar leg je de plank op.



Groet, Spectre
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je post spectre. De planken hebben ze in verschillende houtmotiefjes, ik zag heel donkerbruine die heel dicht bij de rest van de kast in de buurt komen. Kastpapier heb ik hier nog niet kunnen ontdekken (woon in buitenland) en zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg om in een andere taal te vragen waar de plankendragers liggen ;)

Denk dat ik mn man maar meeneem, voor de vertaling dan, het klussen is meer aan mij besteedt :)
Of je schroeft een latje aan weerszijden in de kast, en gebruikt deze als plankdrager.
Alle reacties Link kopieren
wat Jessica70 schreef hebben wij ook gedaan in onze oude kast ( kledingkast..werd servieskast is nu computerkast)

het voordeel hiervan is dat de plank de gehele diepte ondersteund word en niet alleen dmv de hoekjes die jij opperde.



de oude planken waren ook origineel opdeze manier aangebracht



ik heb de planken gebeitst in de kleur van de kast trouwens( heb ondertussen heel de kast nu gedaan dus alles 1 kleur)



succes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net meubelplaten op maat laten zagen en de plankendragers ook gevonden! Ze hadden speciale voor zware belasting, van hard doorzichtig plastic met een metalen pinnetje. Echt zwaar zullen de planken niet belast worden, er komt alleen maar kleding op te liggen. Vanavond ga ik ze plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven