Moeite met kittens naar buiten laten...

25-03-2017 20:21 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ben toch wel erg benieuwd hoe jullie het doen. Mogen jullie kittens/katten naar buiten?

Onze twee kittens zijn 9-10 maanden oud, nog nooit buiten geweest. Vanuit de beestjes is er wel interesse om naar buiten te gaan.



Maar... ik vind het oh-zo-moeilijk! Ik denk aan de buren (wil niet dat mijn katten overlast veroorzaken), maar ook aan de gevaren buiten zoals auto's, roofvogels, gemene mensen of mensen die ze willen meenemen omdat ze echte knuffelkatjes zijn.



Ergens weet ik dat het compleet belachelijk is, het zijn voor mij mijn kindjes en wil ze voor alles beschermen. Overigens, noooit gedacht hoor. Als je mij van tevoren had verteld dat ik zoveel van ze zou houden dan had ik daar heel hard om gelachen.



Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie tips om ze in de eigen tuin te houden (zonder aan een koord)?
Alle reacties Link kopieren
Zijn ze geholpen?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Tuin afrasteren en ze daar houden, legio voorbeelden op Google.



Een kat buiten je tuin laten veroorzaakt per definitie overlast, dus als je dat niet wil zou ik ze bij je houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn raskatten komen nooit buiten.

Vinden ze ook niet zo interssant, aandacht van baasje is interessanter:P
Dikke kans dat ze inderdaad om het leven komen, je angst is niet vreemd. Je kunt het beste de tuin afzetten of een ren bouwen. Ze zijn het niet gewend om los buiten te lopen, dus ze missen helemaal niks.
Zijn ze gechipt en geholpen?

Anders zou ik ze binnenhouden.



En als je de buren niet wil lastigvallen: Tuin afrasteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze gewoon lekker binnenhouden. Katten zijn een ramp voor de plaatselijke fauna en binnen is t veel veiliger.
Alle reacties Link kopieren
@mali30: afspraak wordt gemaakt deze week. Voordat ze dus echt naar buiten mogen duurt nog eventjes. Wilde me goed voorbereiden.



@sansa_ dankje! Vond het prettig om even wat "eigen ervaringen" te lezen. Zal zeker Googlen!



@miedo dat is fijn! Dat ze ook niet die behoefte hebben om te gaan. Maakt het makkelijker lijkt me?



@izzy_ dankje voor je reactie. Ik ga eens Googlen op welke manieren dat kan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maar... ik vind het oh-zo-moeilijk! Ik denk aan de buren (wil niet dat mijn katten overlast veroorzaken), maar ook aan de gevaren buiten zoals auto's, roofvogels, gemene mensen of mensen die ze willen meenemen omdat ze echte knuffelkatjes zijn.



Ergens weet ik dat het compleet belachelijk is

Nee, dit is niet compleet belachelijk, het is juist heel reëel. Daarom doe je er ook goed aan om je tuin katproef af te zetten.



Zo bijvoorbeeld:





of zo:









[iemand die mij kan vertellen of de afbeeldingen te zien zijn? Ik kan zelf namelijk geen afbeeldingen meer zien op het forum, met dank aan Viva/Sanoma ]
quote:Izzy_ schreef op 25 maart 2017 @ 20:26:

Dikke kans dat ze inderdaad om het leven komen, je angst is niet vreemd. Je kunt het beste de tuin afzetten of een ren bouwen. Ze zijn het niet gewend om los buiten te lopen, dus ze missen helemaal niks.Het gros van de katten wordt niet overreden of door een roofdier gepakt hoor.
Ik zou ze gewoon naar buiten doen. De eerste keer is het altijd spannend, maar je zult zien dat ze toch weer terug komen. Buiten is zoveel meer dan alleen binnen..
Nadat mijn vorige kat op 7 jarige leeftijd onder een auto kwam hebben wij vorig jaar de achtertuin ontsnapproof gemaakt door gaas schuin naar binnen te laten lopen op de schuttingen.

Zodra de achterdeur open gaat doen we de schuttingdeur op de knip (tegen onverwacht bezoek die schuttingdeur niet goed sluit)

Poes vind het heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hier een site met een specifiek systeem: http://catproofgardens.eu/nl/. Lijkt op die ronde houten balken waar ik hierboven een plaatje van postte (die draaien, net als dit systeem).
quote:Browneyes22 schreef op 25 maart 2017 @ 20:37:

Ik zou ze gewoon naar buiten doen. De eerste keer is het altijd spannend, maar je zult zien dat ze toch weer terug komen. Buiten is zoveel meer dan alleen binnen..Eens, maar als je bang bent voor overlast, dan moet je je tuin afrasteren.
Altijd alle katten naar buiten.
quote:Duratys schreef op 25 maart 2017 @ 20:31:

Ik zou ze gewoon lekker binnenhouden. Katten zijn een ramp voor de plaatselijke fauna en binnen is t veel veiliger.

En als jij zelf je hele leven op de bank zit ben je gelukkig?

Nee hè. Een kat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
@tinybel Nog niet, komt eraan. Tot die tijd is het buiten sowieso verboden terrein!



@Duratys Toen ik nog geen katten had, dacht ik dat het eenvoudig was om ze binnen te houden. Dat je ze dat kon aanleren als er maar genoeg uitdaging was binnen. In de praktijk is dat, tenminste hier, heel anders. We moeten ontzettend uitkijken met elke deur die open gaat. Het lukt, dat wel. Alleen is dat onverwacht uitdagender!



@s-groot Zijn prima te zien! Dankje voor het delen. Samenvatting van bovenstaande allemaal: binnenhouden het beste. Gaat dat niet? Dan zorgen dat ze tuin niet uitkunnen.



Dankjulliewel allemaal!
Alle katten die we vroeger bij mijn ouders thuis hadden en die ik zelf heb (en heb gehad) zijn/waren binnenkatten. Drie van de vijf die we vroeger thuis hadden accepteeerden een tuigje en mochten in de zomer daaraan in de tuin als wij ook buiten zaten. Van de drie die ik zelf heb en heb gehad was er maar eentje die dat goed vond, maar die bleef vervolgens altijd op de mat bij de achterdeur liggen dus die vond buiten niet zo boeiend.

Onze katten weten niet beter en natuurlijk zijn ze nieuwsgierig als de deur open gaat (niet dat ze naar buiten sjezen, maar wel neus om de hoek) maar dat zijn ze ook als de kruipruimte open gaat, of het deurtje van de wasmachine, of een keukenla.



Binnenkatten zijn meer mensgericht dan buitenkatten, je loopt niet het risico dat ze onder een auto of zo komen, je hebt minder kans op ongedierte (vlooien en teken) en ze poepen niet in andermans tuin: voor mij de reden om ze in huis te houden.
Ik wil zelf met mooi weer ook de deur open kunnen doen. Of een raam.

Alles maar eeuwig potdicht houden omdat er anders een kat ontsnapt
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik zal eens met een aantal buren praten om te horen hoe zij erin staan.

Heel veel verschillende meningen hierboven.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 25 maart 2017 @ 20:37:

Hier een site met een specifiek systeem: http://catproofgardens.eu/nl/. Lijkt op die ronde houten balken waar ik hierboven een plaatje van postte (die draaien, net als dit systeem).Wauw, geweldig systeem zeg!
...
Ze hoeven niet los naar buiten he? Die van ons kon aangelijnd de hele tuin door. Is niet anders gewend. Nu een hoogbejaarde kat die niet meer kan springen of klimmen, dus tuigje ligt al een tijd in de kast.
Buren krijgen gratis mest.
quote:Calamitycat schreef op 25 maart 2017 @ 20:44:

[...]



Wauw, geweldig systeem zeg!

De prijs is ook geweldig (hoog)



Ik heb die ook overwogen maar we hebben toch maar zelf iets gemaakt.

Een paar rollen kippengaas en schuine ijzeren houdertjes was een stuk voordeliger.
https://www.facebook.com/groups/415716975249374/



Hier vind je veel inspiratie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven