Fietsen in de voortuin?

24-05-2017 11:06 96 berichten
In het topic over (voor-) tuinen en buren die daar al dan niet iets over mogen vinden, werd gezegd dat je van je voortuin geen fietsenstalling mag maken. Nu is mijn voortuin een rampzalige grintbak met lelijke tegels en onuitroeibaar onkruid (binnen een week staat het alweer 30 cm hoog - echt een drama). Daar wil ik dus iets leuks van maken, nieuwe tegels, border, en ik was van plan ook een fietsenrekje te nemen. Nu staan de fietsen op het paadje maar dat is niet heel handig. Ik wilde ze dus naast de voordeur zetten, maar dan staan ze wel in het zicht van de buren (nu ook overigens).
Is het echt tokkie om fietsen in de voortuin te zetten? We hebben wel een achterom, maar die is heel onhandig dus dan kost het 5 minuten extra 's morgens.
Tokkie vind ik wat overdreven, maar ik zou me er zelf aan storen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk is dat niet tokkie. Jouw voortuin toch!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Zou je niet bang zijn dat de fietsen eerder worden gestolen?

Zou je niet een overkapping of opberghok daar kunnen plaatsen?

https://www.fonteyn.nl/fietsberging-tui ... oC3Fbw_wcB

https://vdm.praxiscdn.nl/vdm/media/pict ... ngerprint=

https://vdm.praxiscdn.nl/vdm/media/pict ... ngerprint=
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Zolang je de stoep niet blokkeert vind ik het niet tokkie.
MinkeDeWit schreef:
24-05-2017 11:06
We hebben wel een achterom, maar die is heel onhandig dus dan kost het 5 minuten extra 's morgens.

Je overweegt serieus je voortuin in te richten als fietsenstalling omdat het je anders wel vijf (5!) hele minuten extra kost 's ochtends om je fiets uit de schuur te halen? :nut:
Sinds wanneer is een fiets in je eigen (voor)tuin tokkie?

Buren die hun idee van netjes aan de buurt willen opdringen, dat is pas tokkiegedrag.
Erg gezellig ziet het er niet uit, maar ook niet tokkie. Kun je gerust doen, lelijke tegels/grind met onkruid is ook niet mooi.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft bijna iedereen de fietsen in de voortuin
Zou er zelf niet blij van worden.
Als, dan minimaal een goede oplossing bedenken die maakt dat alls enigszins netjes en afgewerkt cq weggewerkt is. Bijvoorbeeld achter een hek met klimop om uit het zicht te houden.
Het oog wil ook wat is mijn mening.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 24-05-2017 13:09
0.60% gewijzigd
Tr0tter schreef:
24-05-2017 11:10
Je overweegt serieus je voortuin in te richten als fietsenstalling omdat het je anders wel vijf (5!) hele minuten extra kost 's ochtends om je fiets uit de schuur te halen? :nut:
Ja. Het is ook echt irritant. De buren hebben recht op overpad naar mijn uitgang dus ik heb achterin de tuin een extra schutting, met daarachter een smalle gang. De fiets moet dus door dat smalle stuk gemanoeuvreerd worden. Dan moet de achterdeur op slot, tuinpoort weer op slot. Dus echt veel extra handelingen en ongemak.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren 30 buurt en iedereen - wij ook - heeft hier zijn fietsen in de voortuin staan, om de simpele reden dat de huizen hier geen achterom hebben.
In de meeste gevallen staan de fietsen niet in het zicht, afgeschermd door struiken etc. En inderdaad hebben veel mensen een verlaagde fietsenstalling of opberghok (wil ik zelf ook nog wel eens). Ik vind het niet ideaal, de kans dat ze gejat worden is vrij groot en ze staan altijd buiten, wat niet bevorderlijk is voor de levensduur.
Maar waarom het in vredesnaam tokkie zou zijn en waarom je eraan zou storen, ik kan het niet verzinnen. Stoor je je dan ook aan geparkeerde auto's voor je deur?
Nothing happens for a reason
Dit lijkt me typisch een dorps probleem, op plekken waar iedereen te veel ruimte heeft en te veel tijd om op de buren te letten.

Hier in de stad ben je allang blij als de stoep niet zo vol fietsen staat dat je naar je voordeur moet apenkooien.
Het is nog nooit in me opgekomen om daar iets van te vinden, laat staan dat esthetische overwegingen meespelen.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 24-05-2017 11:19
1.68% gewijzigd
Snarky schreef:
24-05-2017 11:10
Sinds wanneer is een fiets in je eigen (voor)tuin tokkie?

Buren die hun idee van netjes aan de buurt willen opdringen, dat is pas tokkiegedrag.
Dit.
Zolang het geen stinkende vuilnisbelt is of een gevaar voor de volksgezondheid kunnen de buren wat mij betreft de boom in met hoe het volgens hun hoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten wat er storend is aan fietsen in een voortuin. Vind het echt een overdreven vorm van controledrang om die per se uit het zicht te willen houden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren hebben in onze gezamenlijke voortuin altijd een fiets tegen het muurtje staan. Er is nog geen seconde in mijn hoofd opgekomen om me daaraan te ergeren. Als je nou 6 fietswrakken met daartussen brandnetels in je tuin laat staan dan staat het tokkie, maar een gewone nette tuin met 1 of 2 fietsen erin? Overdrijven is ook een vak als je daar aanstoot aan neemt.

Voor mij zouden die 5 minuten trouwens wel uitmaken ja. 's Ochtends is bij ons een flink spitsmoment met 2 jonge kinderen, die dan ook nog naar de opvang en school gebracht moeten worden voor wij naar ons werk gaan. Dan scheelt 5 minuten vaak net of je nog wel of niet op tijd komt op school of je werk. En ja, dan kun je 5 minuten eerder je bed uit komen, maar als ik elke dag makkelijk 10 minuten (2x5) kan besparen op tijdstippen dat ik haast heb dan zou ik wel gek zijn om dat niet te doen toch?

Aan de andere kant zou ik zelf denk ik wel liever de fietsen in de schuur zetten, vanwege het roesten als je ze buiten in de regen laat staan. Ik merk dat ze veel langer meegaan en mooi blijven als je ze binnen zet.
Alle reacties Link kopieren
Is dat tokkie? Volgens wie dan? Ik heb er eigenlijk nog nooit zo over na gedacht... Wij hebben geen voortuin en ook geen fietsenrekken in de straat dus bij iedereen staan de fietsen daar waar ze passen; voor het raam van je eigen woning, aan een hekje verder op, aan een lantarenpaal... zolang kinderwagens en rolstoelen er prima langs kunnen is het goed. Hoor er ook nooit anderen over op de enkele keer na dat dus er een fiets zo staat dat er geen kinderwagen of rolstoel meer langs kan.

Fietsen in voortuinen zie je hier ook heel veel bij mensen die wel een voortuin hebben, meestal is er ook geen achterom dus waar moet je hem anders laten? In mijn ouderlijk huis stonden ze binnen, maar daar moet je kaar net de ruimte voor hebben en ik ken hoekhuizen waar ze in de schuur staan, die schuur staat dan als afscheiding van de voor en achtertuinen kan je van beide kanten in. Dus ja als je de mogelijkheid hebt om het handig anders te doen lijkt me dat fijn, maar ik vind het niet tokkie om het in de voortuin te doen. Ik zou er wel een overkapping over make. Blijft het lekker droog en is goed voor de levensduur van de fiets.
Alle reacties Link kopieren
Bizar trouwens dat in dat tuinentopic (waar ik nooit lees) staat "dat je van je voortuin geen fietsenstalling mag maken". En van wie dan wel niet?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Je hebt natuurlijk fietsen in de voortuin en fietsen in de voortuin...

dit is niet echt prettig om naar te kijken...Afbeelding

maar zoeits moet toch wel kunnen? Afbeelding
het is wat het is
Ja bouw een overkapping of hok. En verder zou ik schijt hebben aan buren of Vivadames en heren die willen bepalen hoe jij je tuin in moet richten.
Nee, natuurlijk is dat niet tokkie. Waar zet je ze anders als je geen achterom hebt???
ruiva schreef:
24-05-2017 11:24
Je hebt natuurlijk fietsen in de voortuin en fietsen in de voortuin...

dit is niet echt prettig om naar te kijken...
maar zoeits moet toch wel kunnen?
Ook als mijn buren dingen doen die ik niet fraai vind (dode planten, tuinkabouters, grindtegels, alle scooters, oud of nieuw) dan heb ik niet het idee dat ik daarover ga. Als ik het niet mooi vind kijk ik maar de andere kant op.
Klagen doe je alleen over dingen waar je echt last van hebt, zoals stank of geluidsoverlast.

Leven en laten leven, we zitten in dit land echt te dicht op elkaar om elkaar te gaan voorschrijven wat we met ons kleine beetje persoonlijke ruimte moeten doen.
Dubbel
anoniem_6382b7bf2d481 wijzigde dit bericht op 24-05-2017 11:33
97.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik over wat wel mag en niet mag, al zou ik bij wijze van spreken mijn wasrek in de voortuin willen zetten moet ik dat zelf weten.
Wat boeit mij dat of het tokkie is of niet.. Leven en laten leven.
Snarky schreef:
24-05-2017 11:14
Dit lijkt me typisch een dorps probleem, op plekken waar iedereen te veel ruimte heeft en te veel tijd om op de buren te letten.

Hier in de stad ben je allang blij als de stoep niet zo vol fietsen staat dat je naar je voordeur moet apenkooien.
Het is nog nooit in me opgekomen om daar iets van te vinden, laat staan dat esthetische overwegingen meespelen.
Nou dit. Ik verbaas me echt over sommige reacties in dit topic.

Maar dan ook echt. Hoezo moeten je buren alles netjes weggewerkt hebben? Stoor je je dan ook aan geparkeerde auto's? Kliko's op straat? Fietsenrekken op de stoep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven