instrument bespelen in huis

01-07-2017 00:45 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik speel een instrument in mijn huis, een gehorig rijtjeshuis. Ik speel een uur per keer, overdag, probeer te spelen wanneer de buren er niet zijn. Er is nog nooit iemand bij mij voor de deur geweest met een klacht. Wel hoor ik aan 1 kant altijd een felle reactie, er wordt met kastjes gesmeten of er wordt harde trancemuziek met keiharde bas aangezet. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden maar dat er zo gereageerd word vind ik gewoon echt niet oke. Ik heb eerder met de buurman gecommuniceerd over iets anders, hij was in mijn gezicht vriendelijk maar daarna hoorde ik geroddel over mij door de muur heen. Iemand tips hoe hiermee om te gaan?
Ik weet niet wat voor instrument het is maar kun je er geen koptelefoon op aan sluiten? En anders een keer met de buren gaan praten?
Alle reacties Link kopieren
Een oefenruimte huren

(sorry, ik heb een superbeginner van een trompettist in mijn omgeving en word er gillend gek van, 100x diezelfde 3 tonen, en ik weet niet precies welk huis anders zou ik wel even aanbellen)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou jij wel herrie mogen maken en je buurman niet?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je speelt een uurtje overdag? Dat lijkt mij totaal geen probleem, zelfs niet als het piano of tuba zou zijn (drums is misschien wat anders). Wel zou je met de buren kunnen overleggen welke tijd het best schikt. Heeft mijn dochter ook gedaan dus die toetert gewoon in huis, ca drie kwartier per keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind geuid maken, een instrument bespelen of muziek luisteren wat anders dan kasten hard dichtdoen of de muziek met bas keihard zetten als reactie op geluid van de ander. Het verziekt de relatie volkomen. Hij kan ook aan de deur komen voor afspraken of wat dan ook. Dus nee ik vind niet dat hij geen geluid mag maken. Maar het dichtgooien van kastjes waardoor ik bonken tegen de muur hoor..
Alle reacties Link kopieren
Annazomer schreef:
01-07-2017 01:02
Ik vind geuid maken, een instrument bespelen of muziek luisteren wat anders dan kasten hard dichtdoen of de muziek met bas keihard zetten als reactie op geluid van de ander. Het verziekt de relatie volkomen. Hij kan ook aan de deur komen voor afspraken of wat dan ook. Dus nee ik vind niet dat hij geen geluid mag maken. Maar het dichtgooien van kastjes waardoor ik bonken tegen de muur hoor..
De kans is groot dat hij jouw muziek afschuwelijk vindt. Zeg maar; herrie.
Hij een hekel aan jouw herrie, jij aan die van hem.
Jij kan ook vragen of hij last van jou heeft; je zegt zelf dat het gehorige huizen zijn. Als jij hem hoort, hoort hij jou ook. Een uur per dag.
Hij zal best van mening zijn dat jij de relatie verziekt door een uur per dag jouw geluid aan hem op te dringen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ik speel saxofoon, dus ja dat is hard, dat weet ik. Ik ben ook naar een ander huis op zoek maar zolang ik hier woon wil ik wel overdag blijven spelen, weliswaar minder dan ik wil vanwege de buren. het lastige is dat mijn buren bijna altijd thuis zijn en wanneer ik speel wanneer zij weg zijn en zij dan terugkomen worden ze alsnog heel boos
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat oefenruimtes niet voor niks bestaan. Of isoleer een oefenkamer in je eigen huis.
Een uur is echt lang hoor, als het gaat om iets wat jij teringherrie vindt (of gekmakende herhalingen).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Annazomer schreef:
01-07-2017 01:06
ik speel saxofoon, dus ja dat is hard, dat weet ik. Ik ben ook naar een ander huis op zoek maar zolang ik hier woon wil ik wel overdag blijven spelen, weliswaar minder dan ik wil vanwege de buren. het lastige is dat mijn buren bijna altijd thuis zijn en wanneer ik speel wanneer zij weg zijn en zij dan terugkomen worden ze alsnog heel boos
In je nieuwe woning zullen je buren ook niet blij met jou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Annazomer schreef:
01-07-2017 01:06
ik speel saxofoon, dus ja dat is hard, dat weet ik. Ik ben ook naar een ander huis op zoek maar zolang ik hier woon wil ik wel overdag blijven spelen, weliswaar minder dan ik wil vanwege de buren. het lastige is dat mijn buren bijna altijd thuis zijn en wanneer ik speel wanneer zij weg zijn en zij dan terugkomen worden ze alsnog heel boos
Ik zou ook gek worden van een uur per dag het geluid van een niet door mij uitgekozen instrument en muziek.
Zou jij een uur per dag hardrock/ Frans Bauer / kerkmuziek / het oefenen van aria's een aantrekkelijk idee vinden?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ja dat is het punt, dat is in dit huis moeilijk isoleren, oefenruimte is in mijn plaats niet mogelijk dan moet ik verder weg en dan wordt voor mij heel ingewikkeld en prijzig. En ja een uur is lang, anderzijds als ik speel wanneer hij weg is en thuiskomt hoort hij mij nog een half uur soms nog korter en soms 1 x in de week en dan nog wordt hij heel boos. OP een gegeven moment heb ik ook het gevoel totaal geen ruimte meer te hebben terwijl ik al veel rekening hou.
Alle reacties Link kopieren
Quote van http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... C4IUACuuWA " Saxofooneducatie krijgt vaak de vraag voorgelegd hoe je kan oefenen zonder dat de omgeving het hoort. Bijvoorbeeld als je op een flat of studentenkamer woont. In dit artikel kun je lezen over de mogelijkheden van een goed gesprek, elektronische saxofoon of dwarsfluit, een demper, een speciale koffer (E-sax) en andere alternatieven.



Een goed gesprek

Allereerst is het goed eens met je buren of huisgenoten te gaan praten. Vraag of je bezoek uitkomt of maak een afspraak. Wacht hier niet te lang mee, zo voorkom je dat een kleine irritatie een groot probleem wordt. Bereid je goed voor: bedenk op welke momenten je wilt oefenen (oefenduur, tijdstip en aantal dagen dat je oefent). Informeer hen over je (nieuwe) hobby. Vraag eventueel of je buren of huisgenoten last van het oefenen hebben. Misschien vinden ze het wel helemaal niet zo vervelend als jij denkt! Probeer samen afspraken te maken. Kom je er niet uit? Misschien zijn een van onderstaande opties iets voor jou.

Elektronische saxofoon of dwarsfluit


Een EWI is een Elektronisch Wind Instrument, bijvoorbeeld een Yamaha WX11. Het gebruikersinterface -het instrument zelf- is gemaakt van kunststof. De EWI heeft geen kleppen zoals de saxofoon of dwarsfluit maar een soort toetsen en het heeft geen rietje. In de EWI zelf zit geen geluid. Je sluit het instrument aan op een module waar synthesizerklanken of samples van andere muziekinstrumenten in zitten. Je kunt compleet andere geluiden uit het instrument halen dan bij de saxofoon, of zoeken naar geluiden en effecten die het dichtst bij saxofoon of dwarsfluit in de buurt komen. Via een module is het volume regelbaar en kun je met hoofdtelefoon spelen.

Bekende muzikanten die opnames met een EWI hebben gemaakt zijn onder andere Michael Brecker en Bob Mintzer.

Omdat een EWI geen rietje of dwarsfluit kopstuk heeft blaast het anders aan. Je kunt de sterkte van aanblazen regelen. Toch komt het blazen niet exact overeen met saxofoon of dwarsfluit. Dit zorgt ervoor dat je niet goed kan werken aan je echte saxofoon of fluit embouchure tijdens het oefenen. Daarnaast kun je de grepen van de EWI zo instellen dat ze overeenkomen met de grepen van de saxofoon of fluit. Toch blijven er verschillen. Op een EWI moet je leren spelen, ook al kun je saxofoon of dwarsfluit spelen.

Saxmute

De saxmute bestaat uit meerdere elementen die je in je mondstuk, hals en beker stopt waardoor het geluid gedempt wordt. Deze mute koop je op maat (sopraan, alt, tenor, bariton) en de fabrikant zegt dat ze voor 50% dempen. De mute kost ong. €40. Saxofooneducatie heeft geen ervaring met saxmutes. Als jij met een saxmute gaat experimenteren, laat het weten!

E-sax

De E-sax is een koffer waar je je saxofoon in kan plaatsen als je gaat oefenen. De koffer zorgt voor demping van het geluid, ong. -25db aldus de fabrikant. De hals en mondstuk van de saxofoon steekt uit en je handen stop je in de speciale gaten van de koffer. Nieuwe versies van de koffer beschikken onder andere over een ingebouwde metronoomfunctie, hoofdtelefoon voor betere geluidskwaliteit en mp3 aansluiting om tegelijkertijd mee te spelen met bijv. een play-along. De E-sax is te verkrijgen voor alt,- of tenorsaxofoon. De koffer is te koop voor € 390 voor een alt en € 490 voor een tenor. Saxofooneducatie Zwolle heeft geen ervaring met de E-sax.

Andere alternatieven

Je kunt een ruimte in je huis (deels) geluidsisolerend maken. Tevens zijn er complete cabines te koop die je in een ruimte in je huis kunt plaatsen. Gaat dit je budget te boven of wil je niet gelijk gaan verbouwen kijk dan eerst naar de kleine aanpassingen die je kunt doen, zoals geluiddempende vloerbedekking, een laag vilt/rubber/eierdozen onder apparaten die veel geluid maken, deuren en ramen dicht houden tijdens het oefenen. Ook kan je gaan experimenteren met het dempen van geluid door een kleine handdoek of theedoek in de beker van je saxofoon te stoppen.

Daarnaast kun je zoeken naar een oefenruimte. In sommige gemeenten zijn speciale oefenruimtes te huur via culturele centra, anti-kraakbeweging, bibliotheek, particulier of kijk naar mogelijkheden als loods, box, container of schuur. Als je geen geld hebt of wilt uitgeven aan een ruimte kun je bij een school of kantoorpand bij jou in de buurt langs. Ga een gesprek aan, zodat je misschien in de ochtend, namiddag of avond daar kan oefenen.

Tot slot kun je altijd zonder te blazen op je instrument de grepen oefenen, ritmische figuren klappen, je verdiepen in muziektheorie of geschiedenis, je gehoor trainen door stukjes muziek uit te zoeken en op te schrijven in notenschrift (bv. met behulp van een keyboard of computerprogramma) en naar bekende muzikanten luisteren.



NB Als je meer wilt weten over de E-sax, elektronische saxofoon of dempers ga dan eens naar een van de winkels vermeld op de homepage, raadpleeg een internetzoekmachine of Youtube. "








Einde quote.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 01-07-2017 01:13
3.14% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.saxcompany.nl/saxshop/gelui ... 5_163.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hey Bianca leuk al dat copy-paste maar dat is plagiaat he, als je het zonder aanhalingstekens en bronvermelding doet. En dat mag niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen kamertje dat je aan alle kanten kan beplakken met van dat muziek-isolatiemateriaal, en de vloer ook? Heeft je dorp echt geen buurthuis ofzo waar je oefenruimtes kan huren?

Of inderdaad een doek in je sax stoppen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
01-07-2017 01:10
Hey Bianca leuk al dat copy-paste maar dat is plagiaat he, als je het zonder aanhalingstekens en bronvermelding doet. En dat mag niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
01-07-2017 01:10
Hey Bianca leuk al dat copy-paste maar dat is plagiaat he, als je het zonder aanhalingstekens en bronvermelding doet. En dat mag niet.
YOLO
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Annazomer schreef:
01-07-2017 01:09
ja dat is het punt, dat is in dit huis moeilijk isoleren, oefenruimte is in mijn plaats niet mogelijk dan moet ik verder weg en dan wordt voor mij heel ingewikkeld en prijzig. En ja een uur is lang, anderzijds als ik speel wanneer hij weg is en thuiskomt hoort hij mij nog een half uur soms nog korter en soms 1 x in de week en dan nog wordt hij heel boos. OP een gegeven moment heb ik ook het gevoel totaal geen ruimte meer te hebben terwijl ik al veel rekening hou.
Weet je hoelang een half uur duurd als je naar een instrument MOET luisteren waar je een hekel aan hebt, bij mij zou de trance ook keihard aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Annazomer schreef:
01-07-2017 01:06
ik speel saxofoon, dus ja dat is hard, dat weet ik. Ik ben ook naar een ander huis op zoek maar zolang ik hier woon wil ik wel overdag blijven spelen, weliswaar minder dan ik wil vanwege de buren. het lastige is dat mijn buren bijna altijd thuis zijn en wanneer ik speel wanneer zij weg zijn en zij dan terugkomen worden ze alsnog heel boos
Je probeert al zoveel mogelijk rekening met ze te houden, maar die mensen zitten de hele dag thuis en worden gelijk boos als ze 1 geluidje horen? Ik zou even aan de deur gaan
Vragen wanneer het hen het beste uit zou komen als jij gaat oefenen. Gewoon voor de beleefdheid, wie weet komen jullie tot een compromis en kan jij lekker oefenen zonder irritatie.

En zo niet, nou sorry maar dan moeten ze maar een bezigheid gaan zoeken. Instrumenten kunnen best irritant zijn, maar als je de hele dag je deur niet uit komt moet je niet zeiken over smiddags 1 uurtje herrie van de +-16 uur dat je wakker bent. Toch jammer dat mensen zo leven, wat zouden zij het makkelijk hebben als ze dit soort kleine irritaties lieten varen zeg.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca die saxmute is misschien wel een idee, dank je wel voor je bericht!
Alle reacties Link kopieren
Muurhanger schreef:
01-07-2017 01:12
Je probeert al zoveel mogelijk rekening met ze te houden, maar die mensen zitten de hele dag thuis
TO kennelijk ook, als ze precies weet wanneer ze de deur uit gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Annazomer schreef:
01-07-2017 01:13
blijfgewoonbianca die saxmute is misschien wel een idee, dank je wel voor je bericht!
Graag gedaan.
Maar had je daar zelf echt nog nooit van gehoord en/ of aan gedacht?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet de oplossing, je mag bij Muurhanger een uurtje per dag oefenen! Mag ook gewoon 's avonds als ze thuis is. Zij heeft geen last van dat soort kleinigheden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
01-07-2017 01:15
Ik weet de oplossing, je mag bij Muurhanger een uurtje per dag oefenen! Mag ook gewoon 's avonds als ze thuis is. Zij heeft geen last van dat soort kleinigheden.
:yes:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven