Fornuis of inductie in nieuwbouwwoning?

20-07-2017 21:37 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij vinden een fornuis erg mooi. Maar inductie misschien praktischer? Wat zijn jullie voordelen en nadelen?
anoniem_351075 wijzigde dit bericht op 17-11-2017 14:32
84.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu zeker voor inductie gaan. Stroom is ook goedkoper dan gas, en we gaan op den duur met zijn allen toch over op stroom. Inductie is even wennen, maar het reageert eigenlijk net als gas, dus went heel snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor inductie gaan. Gas is echt passé en moet eruit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor wat je zelf het prettigste vindt. Als je je huis over 8 jaar gaat verkopen, zullen de nieuwe eigenaren so-wie-so de apparatuur vervangen waarschijnlijk, en misschien zelfs de hele keuken, omdat het dan hun smaak niet is wat jij er nu als keuken in gaat zetten. Dus daar zou ik me dan niet druk over maken. Gewoon doen waar jij op dit moment denkt het meeste plezier van te hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je een CV hebt dan kun je net zo goed op gas koken aangezien je toch al betaalt voor het hebben van gas in het huis. Het zijn de belastingen en de aanleverkosten die gas duur maken, niet zozeer je verbruik.
anoniem_305381 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 22:03
7.11% gewijzigd
Als je toch al een gasaansluiting krijgt, zou ik gewoon voor gas gaan. Koken op gas zijn de minste kub die je gebruikt. Als de CV op gas draait, bespaar je amper om op inductie te gaan koken.

Tenzij je nog wel die warmtepomp kunt fixen. Dan zou ik zonnepanelen op het dak gooien en alles elektrisch doen.
Alle reacties Link kopieren
Inductie maakt wel veeeeeeeel gemakkelijker schoon dan al die vermaledijde gaspitten.
Alle reacties Link kopieren
Laat in ieder geval een perilex stopcontact plaatsenvlak bij de kookplaat inclusief een dubbele groep in de meterkast
Dan is het later heel simpel om een gaskookplaat te vervangen door een inductiekookplaat.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Inductie is veel efficienter qua energie verbruik. Bij gas heb je een vlam, die vlam verhit lucht en die hete lucht verhit de pan. Je hebt dus in verhouding veel energie verlies. Bij inductie wordt de pan rechtstreeks verhit (niet te verwarren met een electrische kookplaat waarbij electriciteit de plaat verwarmt en de plaat de pan verwarmt).
Gecombineerd met het feit dat nederland de komende jaren in sneltrein vaart van gas af wel, zou ik gaan voor inductie. Dat scheelt al weer een stapje als jullie gemeente besluit vroegtijdig van gas af te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij op gas wil koken dan doe je dat toch?
Ik zou het mogelijk maken dmv aansluitingen om eventueel makkelijk te kunnen wisselen. En verder voor gas kiezen...
Ik zou kiezen wat jij het prettigste vindt en niet wat de toekomstige eigenaren die je niet kent eventueel zullen vinden.

Zelf kook ik op gas. In een huurhuis hebben we ooit inductie gehad en ik vond het minder prettig koken dan mijn gasfornuis.
Alle reacties Link kopieren
Inductie is echt veel fijner dan gas en spaart zoveel tijd met schoonmaken :) Ik zou het wel weten!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
21-07-2017 07:54
Inductie is echt veel fijner dan gas en spaart zoveel tijd met schoonmaken :) Ik zou het wel weten!
+1

Waarom heb je een voorkeur voor gas, to?
Alle reacties Link kopieren
Ik kook graag en veel en dacht altijd dat ik gas prettiger vond totdat in ons huidige huis een inductiekookplaat zat, nu wil ik nooit meer gas!

Wat een ellende om een gaskookplaat schoon te maken.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik heb inductie en ik wil nooit meer terug. Kookt heel fijn, veiliger en veel makkelijker schoonmaken. Wat mij betreft heeft het uitsluitend voordelen.

Waarom wil je zelf liever op gas koken? Heb je ervaring met inductie? Ik zou bij een nieuwbouwwoning absoluut de kans aangrijpen om zo min mogelijk met gas te gaan doen, als voorzetje op de toekomst.
pixymama schreef:
20-07-2017 21:57
Inductie maakt wel veeeeeeeel gemakkelijker schoon dan al die vermaledijde gaspitten.
dit.
Ik kook al ruim 14 jaar op inductie. Geweldig.
Makkelijk schoonhouden, veilig want de plaat koelt zeer snel af, Je kan hem ook op slot zetten ivm kleine kinderen, reageert net zo snel als gas (dat doet keramisch niet, koop géén keramische kookplaat).
Ik hoef niet anders meer.
Maar mocht je toch voor gas kiezen, laat dan inderdaad wel een aparte groep aanleggen zoals er al geopperd wordt. Dan is dat maar gedaan en heb je minder gedoe in de toekomst.
inductie. Is echt veel makkelijker schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad inductie en gas maken kwa 'kookgemak' echt weinig uit.
Inductieplaat ziet er echter veel strakker uit en is makkelijker schoon te maken. Als je de keuze hebt zou ik voor inductie gaan.

Mocht je dat echt niet willen, dan zou ik idd wel de elektrische voorbereidingen treffen.

Inductie moet je trouwens niet verwarren met een normale elektrische kookplaat (ook wel keramische plaat genoemd). Dat is wel duidelijk inferieur aan inductie en gas.
Ik zou altijd voor gas gaan. De meeste koks zweren bij gas.
Het duurt nog even, maar op termijn zal gas zelfs verboden gaan worden:
http://www.nu.nl/wonen/4814598/verplich ... weten.html
nootboek schreef:
21-07-2017 12:39
Inderdaad inductie en gas maken kwa 'kookgemak' echt weinig uit.
Inductieplaat ziet er echter veel strakker uit en is makkelijker schoon te maken. Als je de keuze hebt zou ik voor inductie gaan.

Mocht je dat echt niet willen, dan zou ik idd wel de elektrische voorbereidingen treffen.

Inductie moet je trouwens niet verwarren met een normale elektrische kookplaat (ook wel keramische plaat genoemd). Dat is wel duidelijk inferieur aan inductie en gas.
inderdaad. Op mijn werk hebben ze keramisch (lekker goedkoop). Wat een drama....warmt traag op, als het te hard gaat koelt het zeer langzaam af, kookplaat blijft nog lang heet. Thuis ben ik gewend dat ik gewoon een deksel of verpakking op de plaat kan leggen, kan op het werk dus niet -kwam ik achter toen de plastic lepel al vast begon te smelten -
Inductie wordt ook pas warm als je er daadwerkelijk een pan opzet, anders niet. Heel veilig dus met kinderen.
Blondie456 schreef:
21-07-2017 13:56
Ik zou altijd voor gas gaan. De meeste koks zweren bij gas.
oja?
hier de mening van een professionele kok:
T: De snelheid en het comfort. Een inductieplaat verwarmt een pan vrijwel net zo snel als een gasfornuis. Daar hoef je je dus niet druk om te maken. Het echte voordeel zit hem voor mij als professional in de warmte die een inductieplaat aan zijn omgeving afgeeft. Ten opzichte van een gasfornuis scheelt dit de wereld. Waar ik vroeger vrijwel iedere avond in een keuken van zo’n 30 tot 40 graden stond, sta ik nu in een keuken die eerder 20 tot 25 graden is. Dat is vooral te danken aan koken op inductie, omdat een inductiekookplaat alleen de pan verwarmt en vrijwel geen warmte lekt naar de omgeving. Daarnaast is een inductieplaat veel veiliger, omdat er geen open vuur meer in de keuken is.

L: OK, maar hoe zit het dan met de smaak van gerechten? Merk je daar geen verschil in?

T: Daar kan ik kort over zijn. Ik merk totaal geen verschil in smaak. We hebben het hier zelfs blind getest door twee dezelfde gerechten te bereiden met zowel een inductieplaat als een gasfornuis op een propaantankje. Niemand kon een verschil van smaak in de gerechten proeven! Ook visueel zagen we geen verschil: je bakt net zo makkelijk een krokant laagje op een stukje groente of vlees als op een gasfornuis.


nadeel:
T: Ja, die zijn er ook, maar die wegen wat mij betreft niet op tegen de voordelen. Een nadeel vind ik dat je bij een inductieplaat visueel minder houvast hebt. Je ziet geen vlam, dus dat maakt het lastiger om in te schatten of de koekenpan te hard staat of niet. Vooral toen ik net was begonnen had ik hier moeite mee; tegenwoordig ben ik gewend aan de kookplaat die we hier hebben, dus ik denk dat dit nadeel meer een kwestie van gewenning is dan een nadeel wat je altijd blijft ondervinden. Waar je verder op moet letten als je op inductie gaat koken zijn je pannen. Die moeten wel geschikt zijn voor inductie. Dat waren ze hier natuurlijk al, maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die overstappen nog een tegenvaller kan zijn. Heb je net een hagelnieuwe inductieplaat, doen je pannen het niet!
bron: https://www.hier.nu/themas/huishoudelij ... p-inductie

ik denk dat het gewoon meer een kwestie is van: ken ik niet, heb ik niet zo geleerd, dus zal het wel niks zijn.
en deze uit 2012 al:
http://www.missethoreca.nl/horeca/artik ... l-10198104

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven