Huis nu al verkopen?

24-07-2017 15:37 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Mijn eerste post op dit forum. Ik zal mij even kort voorstellen; ik ben een vrouw van 38, samenwonend en 2 kinderen van 5 en 8.

Wij zullen binnenkort een kavel kopen en daar een huis op laten bouwen.
We verwachten over maximaal 2 jaar in het nieuwe huis te wonen.
Er hebben zich al serieuze kopers gemeld voor onze huidige woning.
Waarschijnlijk kunnen wij met de kopers van onze huidige woning kortsluiten dat wij tot het eind aan toe kunnen blijven wonen.
Maar hoe gaan we dat regelen?

Zelf dacht ik een datum op papier vast te leggen waarop de waarde van onze woning bedrag X is. Iedere maand die wij langer blijven wonen, gaat er 500 euro van de prijs af. Is dit een constructie die mogelijk is?
Kan koper met zo'n overeenkomst een financiering krijgen bij de bank?
Is het voor koper überhaupt mogelijk een financiering te krijgen die 2 jaar geldig is?
Heeft zo'n overeenkomst voor onze nieuwe financierder voldoende waarde om aan te tonen dat ons huis verkocht is?

Een andere constructie is kopen en terug huren, maar daar lijken toch wat nadelen aan te zitten. Zoals beperkte keuze financierder voor koper (niet alle financierders gaan akkoord met verhuren) en vanwege verzekeren van de woning e.d.

Zijn er andere constructies of heeft iemand andere tips of adviezen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
vraag eens advies van een goede makelaar.

bekijk ook eens de mogelijkheid dat je je huis zo snel mogelijk verkoopt en dan tijdelijk ergens anders gaan wonen of een caravan/containerwoning op de kavel plaatsen en daar tijdelijk geen wonen. kan je heel veel geld besparen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met deze mensen afspreken dat jullie hen als eerste benaderen als jullie de woning in de verkoop doen en beter zicht hebben op een opleverdatum, en dan uitgaan van de marktwaarde op dat moment.

Als er nu al meteen belangstelling is, gaat het ws niet moeilijk worden om te verkopen. De prijs van huizen stijgt nog steeds, dat loop je mis als je nu al een prijs afspreekt. Opleveren van huizen gaat wel vaker heel anders dan je verwacht had, zonde van die 500 Pm.

Ik denk dat zo'n constructie je meer kost dan oplevert. Niet alleen in geld, maar ook in mogelijk gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, bedankt voor je reactie. Andere woonruimte huren is een optie waar we voor open staan. Het is echter moeilijk woonruimte te vinden. Units op de kavel plaatsen zien we als mogelijke, maar liefst laatste optie.
Daarbij is het natuurlijk ook gewoon fijn om tussentijds niet nog een keer te hoeven verhuizen en dus in onze woning te blijven.

Patchouli_, ook bedankt! Je hebt zeker een punt. Voor onze nieuwe financiering is het echter fijn - maar niet noodzakelijk - als we kunnen aantonen dat we onze huidige woning al hebben verkocht.
patchouli_ schreef:
24-07-2017 15:42
Ik zou met deze mensen afspreken dat jullie hen als eerste benaderen als jullie de woning in de verkoop doen en beter zicht hebben op een opleverdatum, en dan uitgaan van de marktwaarde op dat moment.

Als er nu al meteen belangstelling is, gaat het ws niet moeilijk worden om te verkopen. De prijs van huizen stijgt nog steeds, dat loop je mis als je nu al een prijs afspreekt. Opleveren van huizen gaat wel vaker heel anders dan je verwacht had, zonde van die 500 Pm.

Ik denk dat zo'n constructie je meer kost dan oplevert. Niet alleen in geld, maar ook in mogelijk gedoe.
Rente is nu nog laag en de hypotheek wordt elk jaar minder nu nog 102% is in 2018 101% jaar daarop 100%. Dus nu verkopen is beter dan volgend jaar.Als koper op zoek ging ik ook dit jaar kopen dan maar een andere woning.
Waar je vroeger gewoon de bank binnen kon stappen voor een hypotheek, zijn de regels sinds de crisis flink aangescherpt. Je mag relatief gezien steeds minder lenen en hebt een steeds hogere eigen inbreng nodig om de financiering rond te krijgen. Nog een reden om niet te lang te wachten met kopen, want de regels aangaande de hoeveelheid geld die je mag lenen ten opzichte van je loon worden nog elk jaar aangescherpt, waardoor je elk jaar minder kunt lenen.

De hypotheekrente is momenteel historisch laag. Toch zien we hier en daar alweer banken die de hypotheekrente iets hebben verhoogd. Deze trend zal zich waarschijnlijk doorzetten, waardoor je relatief steeds meer rente betaald over je hypotheekschuld. Koop je nu een huis, terwijl de rente nog laag is, dan kun je deze vast laten leggen voor een bepaalde periode. Zo kan het jou niet schelen als de rente in de komende jaren weer gaat stijgen.

https://www.ikwoonfijn.nl/5-redenen-waa ... oet-kopen/

Waarom dacht je dat er nu een run is op het kopen van een huis?

Sparen levert ook weinig op dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de makelaar informeren welke mogelijkheden er zijn. De constructie met iedere maand 500 euro van de koopprijs af zou ik in ieder geval niet willen, als koper niet en als verkoper ook niet. Het is namelijk voor jou als verkoper ook een groot risico, voor hetzelfde geld willen ze er in de tussentijd nog weer vanaf zien. En nee, ik zou het niet willen, nog 2 jaar wachten voor ik de sleutel van mijn nieuwe huis krijg. Toen wij dit huis kochten moesten we 6 maanden wachten en dat vond ik al lang. Van die 6 maanden heb ik ook nog 2 maanden bij mijn ouders in huis gewoond vanwege verkoop vorige huis, dat huis hadden we niet kunnen verkopen als het na 2 jaar pas opgeleverd zou worden. Anderhalf jaar bij mijn ouders inwonen was (en is) echt geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz, dat is ook wat ik bedoel. Voor kopers kan het ook gunstig zijn om nu alvast e.e.a. op papier te hebben staan. Maar of zij dan vervolgens ook concreet nu al iets kunnen bij een bank (voor over 2 jaar pas wellicht)?

Wilma36, ik denk inderdaad dat bij een makelaar informeren een goed idee is. Dat zal ik binnenkort eens doen.
Koper heeft overigens geen haast, woont nog bij ouders (en heeft ruim eigen middelen).
Alle reacties Link kopieren
Poeh, het klinkt wel als een behoorlijk onzekere constructie voor beide partijen!
Er is onzekerheid mbt de waarde van de woning over twee jaar, de hypotheekrente over twee jaar (geloof niet dat er offertes zijn die langer dan een jaar geldig zijn, nog los van de kosten die er aan verbonden kunnen zijn), de financiële omstandigheden van beide partijen over 2 jaar (je weet nooit), de mogelijkheden die zich voordoen in de tussentijd (misschien vinden kopers een ander droomhuis in de tussentijd), de voortgang van de bouw van jullie nieuwe woning (begrijp dat de kavel nog niet eens is gekocht) en andere privéomstandigheden bijv ziekte en overlijden.

Deze onzekerheid is er natuurlijk altijd bij het kopen van een woning, maar 2 jaar of misschien wel langer is wel erg lang. Denk dat beide partijen zich eerst serieus af moeten vragen of ze dit willen.

Zelf zou ik denk ik of nu verkopen, leveren over een maand of zes en tot de oplevering van jullie nieuwe huis gaan huren óf gewoon een jaar of anderhalf wachten totdat op alle bovengenoemde punten meer zekerheid is. Welke van de twee zou afhankelijk zijn van het bod van de potentiele kopers en het advies van een makelaar daarover.
Alle reacties Link kopieren
Voor beide partijen lijkt me een heel gedoe. Laat staan dat het mogelijk is. Er zal vast voor 1 partij niet gunstig uitvallen.

Dat kopen van een kavel is nog niet eens een feit. Ik zal je idd laten informeren hoe en wat.
En dat 2x verhuizen. Volgens mij als je iets wil zitten daar ook consequenties aan. Tis kiezen of delen. Als het blijkt dat niks kan zal je hier over heen moeten stappen.

Toch ben ik benieuwd of dit mogelijk is en wat de consequenties zullen zijn.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er destijds voor gekozen om te verkopen voor de start van de bouw van de nieuwe woning. Voor mijn gevoel nam dat veel onzekerheid weg. In jullie geval: er kan veel veranderen in twee jaar.
Wij hebben van die wooncontainers gehuurd en die naast de te bouwen woning op de kavel geplaatst. Hier hebben we gewoond met 2 kinderen. Viel ons heel erg mee qua comfort.
NO-ID schreef:
24-07-2017 16:51
Habbekratz, dat is ook wat ik bedoel. Voor kopers kan het ook gunstig zijn om nu alvast e.e.a. op papier te hebben staan. Maar of zij dan vervolgens ook concreet nu al iets kunnen bij een bank (voor over 2 jaar pas wellicht)?
Koper kan het nu kopen en voor 2 jaar verhuren aan jullie zodat de hypotheek betaalt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
NewGossipGirl schreef:
24-07-2017 17:05
Wij hebben er destijds voor gekozen om te verkopen voor de start van de bouw van de nieuwe woning. Voor mijn gevoel nam dat veel onzekerheid weg. In jullie geval: er kan veel veranderen in twee jaar.
Wij hebben van die wooncontainers gehuurd en die naast de te bouwen woning op de kavel geplaatst. Hier hebben we gewoond met 2 kinderen. Viel ons heel erg mee qua comfort.
Als er ruimte op de kavel is dan zou ik dit doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of de koper wel financiering kan regelen als de overdrachtsdatum zoveel later is. Wij hadden oorspronkelijk 8 maanden zitten tussen het akkoord met de verkopers en de uiteindelijke overdracht, maar onze hypotheekverstrekker wilde de hypotheekofferte maar voor een periode van 6 maanden opstellen (en zelfs daar moesten we wat extra voor betalen). Andere hypotheekverstrekkers zijn misschien iets soepeler daarin, maar 2 jaar lijkt me wel erg lang!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk, twee jaar. Verkoop het een half jaar van te voren. Dan heb je geen gedoe.
Als de boel zo snel verkocht raakt ... Waarom dan nu al zo'n constructies opzetten?

Contacteer hen over 1.5 jaar als eerste. En vermeldt dat nu.
Geen interesse meer? Dan gaat het huis in de gewone verkoop.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
24-07-2017 17:44
Ik vraag me af of de koper wel financiering kan regelen als de overdrachtsdatum zoveel later is. Wij hadden oorspronkelijk 8 maanden zitten tussen het akkoord met de verkopers en de uiteindelijke overdracht, maar onze hypotheekverstrekker wilde de hypotheekofferte maar voor een periode van 6 maanden opstellen (en zelfs daar moesten we wat extra voor betalen). Andere hypotheekverstrekkers zijn misschien iets soepeler daarin, maar 2 jaar lijkt me wel erg lang!
idd, dit. Wij hebben ook een huis gekocht met hypotheek, offerte van de hypotheek verstrekker is 3 maanden geldig, 4 maanden duurt het tot de overdracht. Dus moeten we vragen om een verlenging a 600 euro :@@:
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Gewoon die kavel kopen, je huis verkopen (met een opleverdatum over een maand of zes) en dan tot de oplevering van het nieuwe huis elders wonen. Daarbij zou het mijn voorkeur hebben om units op de kavel te plaatsen (kun je ook mooi de bouw opvolgen).
Alle reacties Link kopieren
NO-ID schreef:
24-07-2017 15:54
Hamerhaai, bedankt voor je reactie. Andere woonruimte huren is een optie waar we voor open staan. Het is echter moeilijk woonruimte te vinden. Units op de kavel plaatsen zien we als mogelijke, maar liefst laatste optie.
Daarbij is het natuurlijk ook gewoon fijn om tussentijds niet nog een keer te hoeven verhuizen en dus in onze woning te blijven.

Patchouli_, ook bedankt! Je hebt zeker een punt. Voor onze nieuwe financiering is het echter fijn - maar niet noodzakelijk - als we kunnen aantonen dat we onze huidige woning al hebben verkocht.

Een unit op een kavel plaatsen, kan niet zomaar. Hier heb je een vergunning voor nodig. Wij hebben hier ook naar gekeken en uiteindelijk kom je duurder uit. Ik zou proberen het huis goed te verkopen en tijdelijk te gaan huren. Dat is wat wij nu ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot zover!

Ik denk inderdaad dat het het handigste is om te verkopen en terug te huren, of om zelf tijdelijk ergens anders iets te huren.
We zijn daarvoor al druk bezig met netwerken, maar tot nu toe nog zonder concreet resultaat.
Vergunning m.b.t. een unit op de kavel plaatsen is ons bekend. Dat gaat ook niet zomaar en brengt ook kosten met zich mee inderdaad.

De kavel is overigens wel al gekocht, daadwerkelijke overdracht vindt binnenkort plaats.

Zijn er misschien nog mensen met ervaring of tips en adviezen over het terug huren van de woning?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je een tip geven: ga met een financieel adviseur praten.

Ikzelf werk in de finaciele sector en kom dit vaak tegen in praktijk.
Je moet voor jullie situatie met een heleboel zaken rekening houden.
Er zijn nagenoeg geen hypotheekverstrekkers die nu al een hypotheek afgeven (voor de mensen die jullie huis willen kopen) voor over 2 jaar.

Een finacieel adviseur bekijkt het hele plaatje van wat het beste bij jullie past en wat jullie mogelijkheden hierin zijn.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje, een financieel adviseur is ook nog een mogelijkheid ja. Maar ik denk dat we ons gaan richten op (terug) huren!

Iemand nog tips of advies m.b.t. het terug huren van de eigen woning?
Ook met terughuren zou ik nog steeds zeker met een financieel adviseur gaan praten. Die kan je adviseren over verschillende constructies, consequenties qua belastingen, etc.
NO-ID schreef:
25-07-2017 10:27
Doornroosje, een financieel adviseur is ook nog een mogelijkheid ja. Maar ik denk dat we ons gaan richten op (terug) huren!

Iemand nog tips of advies m.b.t. het terug huren van de eigen woning?
Ga met de potentiele koper hiervoor naar een notaris.Samen bespreek je hoe en wat.
Het huis moet getaxeerd worden en bij een terughuur contructie betaalt koper in overleg met jullie minder dan de taxatiewaarde aangezien koper het huis in verhuurde staat koopt en in 2 jaar slijtage aan het huis gebeurt en ook de onderhoudskosten moet doen. Dus hou rekening met 90% van de taxatiewaarde of koper moet het huis heel graag willen voor de volle taxatieprijs van dit moment. Maar afspraken kun je het best gezamenlijk maken en vastleggen bij notaris.
Nog even wat voordelen op een rijtje
100% zekerheid van de verkoop van de woning.
U kunt direct beschikken over vrijgekomen kapitaal.
U blijft wonen in uw eigen vertrouwde huis, onbezorgd en net zo lang als u daar zelf wilt blijven wonen.
Geen zorgen over onderhoud of waardevermindering van uw woning.
U bespaart aanzienlijk op jaarlijks terugkerende lasten zoals onroerend zaakbelasting en opstalverzekering.
Geen eigenwoningforfait mee.
Over het vermogen uit verkoop op de bank betaalt u in box 3 de 1.2% belasting
Alles wordt notarieel vastgelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven